hamed-ddd
Well-Known Member
سلام
در اینجا دوستان مبتدی و (شاید متوسط) میتونن یه پروانه رو با ساده ترین روش ممکن بسازن به بالهاش حرکت بدن و در مسیر دلخواه به پرواز در بیارن ....
برای شروع کار شما نیاز به دوتا عکس دارید
عکس اول تصویر اصلی پروانه
و دوم تصویر الفا
در پنجره پرسپکتیو یک Plane با مشخصات 1x2 سگمنت ......طول وعرض برابر ایجاد کنید
به پنجره متریال ادیتور بروید (کلیدm را روی کیبرد بزنید)
مانند تصویر عکس parvaneh و parvaneh alpha را به قسمتهای مشخص شده نسبت دهید
برای برگشتن روی متریال اصلی قسمتی که در تصویر با press مشخص شده آنقدر بزنید تا غیر فعال شود
حالا باید متریال را به Plane نسبت دهید متریال را بکشید و روی پلان رها کنید ...
حالا نمای پرسپکتیو را با فشردن کلیدهای f9 و یا shift+q رندر کنید
طرحی که شما به نامparvaneh alpha به بخش opacity نسبت دادید یک طرح به نام آلفاست و شامی یک طرح دورنگ از تصویر اصلی است شما با طراحی چنین تصویری برای نرم افزار تعریف میکنید که از طرح اصلی چه قسمتهایی در رندر باشد و چه قسمتهایی نیاشد این تصویر مثل یک ماسک عمل میکند ....
با متریال ادیتور کاری نداریم پس پنجره اش رو ببندید..
حرکت بالهای پروانه.
حالا پلان را انتخاب کنید و به پانل مدیفای برید و مدیفایر bend رو انتخاب کنید
خوب حالا مانند تصویر تنظیم کنید پروانه باید به درستی از محل سگمنت خم شود اگر این طور نشد از زیر مجموعه مدیفایر gizmo را انتخاب کنید وبا ابزار چرخش اصلاح کنید تا پروانه به درستی خم شود
شما برای اینکه پروانه بال بزند دو راه در اختیار دارید به صورت دستی انیمیت کنید یا این کار را به صورت اتوماتیک به خود برنامه بسپارید
روش اول کاملا مشخصه و شما با دستکاری کردن پارامتر angle در مدیفایر میتونید بالهای پروانه رو باز و بسته کنید و با روشن کردن کلید اتوکی autokey در هر جا که مایلید انیمیشن ایجاد کنید
در روش دوم شما از کنترلر ها استفاده میکنید
برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید
graph editor >>tarck view -curve editor همانطور که میبینید پنجره اصلاح گر انیمیشن باز میشود
درحال که پلان را انتخاب کرده اید در سمت چپ این پنجره به سمت پایین پیمایش کنید تا به modifier ودر زیر مجومعه آن به bend و سرانجام به پارامتر angle برسید...
angle را اتنخاب و روی آن راست کلیک کنید ...کادری مانند شکل باز میشود و شما از این کادر assign controler برگزینید...پنجره ای دیگر باز میشود که لیست کنترلر ها نام دارد شما مانند تصویر کنترلر wave form را انتخاب و روی ok کلیک کنید
کادر مربوط به این کنترلر باز میشود
شکل موج سوم را انتخاب کنید شماره 1....شماره 2 تعیین کننده تعداد بال زدن پروانه است و به عبارت بهتر تغییرات پارامتر angle در مدیفایر bend است ....این مقادیر را خودتان به نحو مناسب طوری تنظیم کنید که بال زدن پروانه طبیعی باشد....
در بخش سوم مقدار قدرت این کنترلر را معلوم کنید
دربخش چهارم
انتخاب اول یعنی تاثیر کنترلر بر مقادیر متبت و منفی به طور مساوی
دومی و سومی به ترتیب فقط مثبت و فقط منفی
و چهارمی تعیین یک محدوده توسط خود شما برای این کار است(حتما امتحان کنید و به جابجایی خط چین رو شکل موج دقت نمایید )
بعد از اینکه تنظیمات به دلخواه شما درآمد این پنجره را ببندید
کار بعدی ایجاد یک مسیر برای پرواز پروانه است که در این جا هم میتوانید از دو روش یعنی دستی و اتوماتیک استفاده کنید
در روش دستی مانند اولین انیمیشنی که آموختید با کلید اتو کی و جابجایی پروانه میتوانید یک انیمیشن ساده درست کنید
در روش اتوماتیک ابتدا شما یک مسیر با یک باریکه (مثلا لاین یا nurbs curve(ترسیم و بعد پروانه(پلان) را انتخاب میکنید ....
مسیر زیر را در برنامه دنبال کنید :
animation >>constraints>>path constriant یک خط چین که به دنبال فلش موس کشیده میشود نشانگر درستی کار شماست ...روی مسیری که با لاین یا نوربز ترسیم کرده بودبد کلیک کنید میبینید که پروانه به ابتدای مسیر منتقل میشود....
به پانل motion (کنار پانل میدفای ) بروید
حالا کلید play را بزنید و انیمیشن را مشاهده کنید پروانه مسیر را دنبال میکند ولی در جهت مسیر چرخش نمیکند ...چاره این مشکل در فعال کردن تیک مربوط بهfollow میباشد. ولی مشکل دیگری هم هست و آن هم جهت سر پروانه است که با تغییر محورها در پایین (بخش 6) یا فعال کردن تیک flip این مشکل براحتی حل میشود
حالا انیمیشن را play و تور مخصوص به صید پروانه خودتان را آماده کنید!!!!
در اینجا دوستان مبتدی و (شاید متوسط) میتونن یه پروانه رو با ساده ترین روش ممکن بسازن به بالهاش حرکت بدن و در مسیر دلخواه به پرواز در بیارن ....
برای شروع کار شما نیاز به دوتا عکس دارید
عکس اول تصویر اصلی پروانه
و دوم تصویر الفا
در پنجره پرسپکتیو یک Plane با مشخصات 1x2 سگمنت ......طول وعرض برابر ایجاد کنید
به پنجره متریال ادیتور بروید (کلیدm را روی کیبرد بزنید)
مانند تصویر عکس parvaneh و parvaneh alpha را به قسمتهای مشخص شده نسبت دهید
برای برگشتن روی متریال اصلی قسمتی که در تصویر با press مشخص شده آنقدر بزنید تا غیر فعال شود
حالا باید متریال را به Plane نسبت دهید متریال را بکشید و روی پلان رها کنید ...
حالا نمای پرسپکتیو را با فشردن کلیدهای f9 و یا shift+q رندر کنید
طرحی که شما به نامparvaneh alpha به بخش opacity نسبت دادید یک طرح به نام آلفاست و شامی یک طرح دورنگ از تصویر اصلی است شما با طراحی چنین تصویری برای نرم افزار تعریف میکنید که از طرح اصلی چه قسمتهایی در رندر باشد و چه قسمتهایی نیاشد این تصویر مثل یک ماسک عمل میکند ....
با متریال ادیتور کاری نداریم پس پنجره اش رو ببندید..
حرکت بالهای پروانه.
حالا پلان را انتخاب کنید و به پانل مدیفای برید و مدیفایر bend رو انتخاب کنید
خوب حالا مانند تصویر تنظیم کنید پروانه باید به درستی از محل سگمنت خم شود اگر این طور نشد از زیر مجموعه مدیفایر gizmo را انتخاب کنید وبا ابزار چرخش اصلاح کنید تا پروانه به درستی خم شود
شما برای اینکه پروانه بال بزند دو راه در اختیار دارید به صورت دستی انیمیت کنید یا این کار را به صورت اتوماتیک به خود برنامه بسپارید
روش اول کاملا مشخصه و شما با دستکاری کردن پارامتر angle در مدیفایر میتونید بالهای پروانه رو باز و بسته کنید و با روشن کردن کلید اتوکی autokey در هر جا که مایلید انیمیشن ایجاد کنید
در روش دوم شما از کنترلر ها استفاده میکنید
برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید
graph editor >>tarck view -curve editor همانطور که میبینید پنجره اصلاح گر انیمیشن باز میشود
درحال که پلان را انتخاب کرده اید در سمت چپ این پنجره به سمت پایین پیمایش کنید تا به modifier ودر زیر مجومعه آن به bend و سرانجام به پارامتر angle برسید...
angle را اتنخاب و روی آن راست کلیک کنید ...کادری مانند شکل باز میشود و شما از این کادر assign controler برگزینید...پنجره ای دیگر باز میشود که لیست کنترلر ها نام دارد شما مانند تصویر کنترلر wave form را انتخاب و روی ok کلیک کنید
کادر مربوط به این کنترلر باز میشود
شکل موج سوم را انتخاب کنید شماره 1....شماره 2 تعیین کننده تعداد بال زدن پروانه است و به عبارت بهتر تغییرات پارامتر angle در مدیفایر bend است ....این مقادیر را خودتان به نحو مناسب طوری تنظیم کنید که بال زدن پروانه طبیعی باشد....
در بخش سوم مقدار قدرت این کنترلر را معلوم کنید
دربخش چهارم
انتخاب اول یعنی تاثیر کنترلر بر مقادیر متبت و منفی به طور مساوی
دومی و سومی به ترتیب فقط مثبت و فقط منفی
و چهارمی تعیین یک محدوده توسط خود شما برای این کار است(حتما امتحان کنید و به جابجایی خط چین رو شکل موج دقت نمایید )
بعد از اینکه تنظیمات به دلخواه شما درآمد این پنجره را ببندید
کار بعدی ایجاد یک مسیر برای پرواز پروانه است که در این جا هم میتوانید از دو روش یعنی دستی و اتوماتیک استفاده کنید
در روش دستی مانند اولین انیمیشنی که آموختید با کلید اتو کی و جابجایی پروانه میتوانید یک انیمیشن ساده درست کنید
در روش اتوماتیک ابتدا شما یک مسیر با یک باریکه (مثلا لاین یا nurbs curve(ترسیم و بعد پروانه(پلان) را انتخاب میکنید ....
مسیر زیر را در برنامه دنبال کنید :
animation >>constraints>>path constriant یک خط چین که به دنبال فلش موس کشیده میشود نشانگر درستی کار شماست ...روی مسیری که با لاین یا نوربز ترسیم کرده بودبد کلیک کنید میبینید که پروانه به ابتدای مسیر منتقل میشود....
به پانل motion (کنار پانل میدفای ) بروید
حالا کلید play را بزنید و انیمیشن را مشاهده کنید پروانه مسیر را دنبال میکند ولی در جهت مسیر چرخش نمیکند ...چاره این مشکل در فعال کردن تیک مربوط بهfollow میباشد. ولی مشکل دیگری هم هست و آن هم جهت سر پروانه است که با تغییر محورها در پایین (بخش 6) یا فعال کردن تیک flip این مشکل براحتی حل میشود
حالا انیمیشن را play و تور مخصوص به صید پروانه خودتان را آماده کنید!!!!
آخرین ویرایش: