پاسخ به سوال :Biped یا Bone ؟

arminAnim

کاربر متخصص
سلام به دوستان

راستش از وقتی که من شروع به کار با مکس کردم و پیش رفتم، همیشه این سوال رو در گوشه و کنار می شنوم... Biped یا bone ؟ این شد که تصمیم گرفتم طبق تجربیات خودم و در حد دانسته هام این دو رو با هم مقایسه بکنم.

این که بگیم bone بهتره یا biped جواب درستی نیست، بلکه باید گفت هر کدوم در چه زمینه هایی کاربرد دارند که باعث برتریش بر دیگری می شه. در نگاه اول چیزی که پیداست، biped یک شخصیت آماده و ست-آپ شده در اختیارمون قرار می ده که می تونیم به سرعت ازش استفاده کنیم ولی اگر بخوایم از Bone استفاده کنیم باید وقت زیادی رو برای ریگ کردنش بگذاریم. اینجاست که هر کسی از خودش می پرسه با این وجود چه دلیلی وجود داره که از Bone استفاده کنیم؟

اولین دلیل و به نظر من مهمترین دلیلی که Bone یا کاملتر بگم Custome rig رو از biped متمایز می کنه، وجود کنترلرهای انتخابی شده و دسترسی سریع به اجزای مختلف کاراکتر و انیماتوری بسیار ساده تر با امکان ادیت راحت ترانیمیشن هستش. در انیمیشن های پیچیده، نیاز به استفاده از list controller ها بشدت وجود داره. البته بایپد هم این امکان رو در اختیار کاربر قرار می ده ولی مدیریت اون در costume rig بسیار ساده تره.

- امکان استفاده از Script در Custom Rig
وقتی که شما قصد دارید یک ریگ با امکانات متنوع و ابزارهای تسهیل مدیریت کاراکتر مثل میرور کردن دست ها یا پاها - سویچ بین FK و IK و ... رو داشته باشید، این اتفاق فقط در Custom Rig می تونه بی افته

-استفاده از Skin
مدیفایر Skin که برای انتصاب مش به اسکلت بندی در Bone هست ، در مقایسه با چیزی که در مکس برای biped در نظر گرفته شده، یعنی Physique خیلی سبکتره و راحت تر می شه تنظیمش کرد.

- قالب بندی biped
با اینکه امکانات biped از موقعی که روی ورژن های 3 و 4 مکس بود، تا الان بسیار پیشرفت کرده و اشکال مختلفی رو در اختیار کاربر قرار می ده اما باید توجه کرد که biped ، برای هدف خاصی طراحی شده و اون هم انسانه. این موقعی مشکل ساز می شه که شما کاراکتری خارج از حالت طبیعی ، مثلا با 2 تا سر یا 4 تا دست و .. داشته باشید که در اینجور مواقع بازم باید دست به دامن Bone شد.

- UI
به نظر من biped ، ءUI راحتی نداره. از این جبنه که تمام امکاناتش رو در یک منوی کرکره ای جمع کرده که بالا و پایین رفتن بین اونها در بلند مدت خسته کننده است و در ضمن مدیریتش سخته، درصورتی که وقتی از Custom Rig استفاده می کنید، می تونید به امکانات هر بخش از کاراکتر با انتخاب Controller اون دسترسی داشته باشید و خیلی از امکاناتی که بهش نیاز ندارید جلوی چشمتون نباشه

- Position Rotation Controllers
همونطور که می دونید، مکس چندین نوع تنظیمات برای position و Rotation در اختیار کاربر قرار می ده که هرکدوم ویژگی ها و کاربرد های خودشون رو دارن. biped در این مورد بشدت با کمبود مواجه می شه. به طور مثال اگر بخواید سر کاراکترتون رو در حال حرکت ،رو به نقطه ای ثابت نگه دارید نمی تونید از LookAt استفاده کنید، یا اگر بخواید شخصیتتون حرکتی مثل سُر خوردن روی نرده ها رو انجام بده، نمی تونید از Path Constraint استفاده کنید که این یک برتری برای Custom Rig حساب می شه.

- اغراق
در انیمیشن های فانتزی، و نه رئال، کاراکتر نیاز به انجام حرکت هایی فرای حرکتهای معمولی رو داره. مثال، وقتی که یک کاراکتر می خواد پرش بلندی رو انجام بده، انیماتور برای بهتر رسوندن حس این حرکت، نیاز داره که پاهای کاراکتر کش بیاد و بزرگ بشه، یا وقتی که چیزی به سر کاراکتر برخورد می کنه، سر ، یا کل بدن جمع و فشرده بشه یا در جای دیگه دستها کش بیاد. اینها مواردی هست که شما نمی تونید از Biped انتظار داشته باشید، چرا که همونطور که گفتم، چارچوب محدودی رو پیروی می کنه


با این تفاصیر، پس biped چه برتری هایی داره؟

- قابلیت Save و load آسان حرکت شخصیت

- استفاده از فایلهای Motion Capture

-ترکیب حرکت های مختلف با استفاده از ابزار Mixer

- استفاده از Crowd یا جمعیت در biped

*جمع بندی
نظر شخصی من اینه که biped برای انیماتوری کردن ساخته نشده و بیشتر برای استفاده از رابط Motion Capture در Max ساخته شده ، وقتی که گوشه و کنار محیط مجازی سر بزنید، می بینید وقتی که نیاز به کاراکترهای کنترلی حرفه ای هست، از Custom Rig استفاده می شه.

- سوال بهتر: Biped یا CAT ؟
CAT ابزار جدید ساخت شخصیت هست که در مکس 2011 اضافه شده و به نظرم اگر کسی قصد داره که از Custom Rig استفاده نکنه، CAT بسیاری از ابزارهای ریگ های معمولی رو در اختیار قرار می ده همینطور قابلیت استفاده از فایلهای Motion Capture رو هم فراهم می کنه که ابزار قوی و کارامدی برای مکس شده. البته در ورژن های قبل بصورت Plugin در دسترس بود

مطالبی که عنوان شد، تجربیات شخصی من از استفاده ی این دو ابزار بود. اگر شما هم تجربه ی خودتون رو از مقایسه ی این دو تکنیک دارید و فکر می کنید به چیزی اشاره نکردم و یا موردی اشتباه عنوان شد لطفا برای استفاده بنده و دیگران عنوان کنید.
 

پرواز

Member
سلام مطالب خوبی بود
اما دلیل اصلی اینکه من از بایپد استفاده میکنم همینه که لازم نیست قطعاتشو یکی یکی جور کنم دوم اینکه فایلهای اماده bip درش کاربرد داره
اما گاها شده فایل انیمیشنی رو باز میکنم میبینم که شخصیت رو با bone ساختن ولی حرکات اون اینقدر طبیعییه که انگاری از فایلهای اماده bip بهره برده
نه خبری از فایهای اماده است ونه هیچ پلاگینی فقط کلید سازیه
شایدم ....
 

arminAnim

کاربر متخصص
انیماتور های حرفه ای ، یا حداقل کسانی که اصولی با انیمیشن آشنایی پیدا می کنن، شما رو به شگفتی وا می دارند. توجهتون رو جلب می کنم به تیتراژ پایانی Rattatuile که یک آرم بزرگ از وسط تیتراژ رد می شه که یه چیزی شبیه به این نوشته:
100% guaranteed
No motion Capture or simulator used!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا