پارگی تاندون زانو چیست و چگونه درمان میشود؟

meysamoskuee_12

New Member
تاندون‌ها رشته‌هایی قوی و انعطاف‌پذیر هستندکه به عنوان یک رابط بین ماهیچه ها و استخوان ها عمل می‌کنند. در محل اتصال کشکک زانو و استخوان درشت‌نی، تاندون زانو وجود دارد. تاندون زانو تا به فرد کمک میکند تا بتواند پای خود را صاف نگه دارد.. در صورت آسیب جدی مانند افتادن جسم سنگین روی زانو، یا سقوط از ارتفاع، پارگی تاندون زانو رخ خواهد داد. خوشبختانه پارگی تاندون زانو زیاد شایع نیست و سالانه کمتر از 1 نفر در هر 100 هزار نفر را درگیر خود می‌کند. بسته به شرایط بیمار و تشخیص پزشک، انواع روش‌های درمان با جراحی پارگی تاندون زانو و بدون جراحی تجویز می‌شود که به تفضیل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.
یکی از علت های مهم پارگی تاندون زانو، آسیب‌های ورزشی است، این عارضه به دلایل دیگر هم ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت پارگی تاندون، برخورد ضربه‌های ناگهانی به زانو می‌باشد. به عنوان مثال، افتادن روی زانو از ارتفاع زیاد، باعث می‌شود تاندون‌ها در معرض فشار زیادی قرارگرفته و پاره شوند. تصادفات اتومبیل هم می‌توانند باعث ایجاد ضربه‌های ناگهانی و مستقیم روی زانو شوند. ورزشکاران برخی از رشته‌ها مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال، به دلیل اینکه پرش‌های ناگهانی می‌زنند، در معرض پارگی تاندون زانو هستند. شیوع این بیماری در ورزشکاران والیبال به شدت زیاد است. طبق یک مطالعه، شیوع پارگی تاندون زانو در بین ورزشکاران حرفه‌ای والیبال تا 50 درصد افزایش می‌یابد.
علت‌ های پارگی تاندون زانو فقط به دلیل آسیب‌های فیزیکی نیست، برخی از شرایط به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث آسیب به تاندون و ضعیف شدن آن می‌شوند. علل غیر فیزیکی عبارت‌اند از: دیابت، لوپوس، چاقی، استفاده بیش‌ازحد از استروئیدها، جراحی زانو، رماتیسم فصلی و عفونت شدید.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله پارگی تاندون زانو دکتر اسکویی را مطالعه فرمایید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا