مطلب زير به نقل از راديو بيبي سي اسي در ضمن من سعي مي كنم شماره تلفن بيمارستان شارجه را پيدا كنم تا عزيزاني كه احيانا دلواپس هستند تماس بگيرند
**********************************************************************************
براساس بيانيه اين سازمان، هواپيمای مسافربری از نوع فوکر 50 با 39 سرنشين و 6 نفر خدمه، که در ساعات بامداد روز سه شنبه، 10 فوريه، از فرودگاه کيش به مقصد شيخ نشين شارجه پرواز کرده بود، در نزديکی فرودگاه اين شيخ نشين گرفتار حادثه می شود و سقوط می کند.
اين هواپيما در تماسی با برج مراقبت فرودگاه شارجه در خواست فرود اضطراری کرده بود اما حدود ساعت 11 به وقت محلی، هنگام نزديک شدن به باند فرود، به سمت چپ منحرف و پس از برخورد به زمين، متلاشی می شود.
تحريمهای اقتصادی در سالهای اخير باعث تعويض نشدن هواپيماهای فرسوده شرکتهای مسافربری ايرانی و اجاره يا خريد هواپيماهای دست دوم شده است که کارشناسان گاه در مورد امنيت آنها ترديدهايی ابراز داشته اند
براساس برخی گزارش ها، هواپيما در منطقه ای غيرمسکونی واقع بين شيخ نشين های شارجه و عجمان به زمين برخورد کرده است.
به گفته سازمان هواپيمايی کشوری، 12 تن از مسافران هواپيما ايرانی و ساير مسافران از شهروندان ساير کشورها بوده اند.
تلويزيون امارات تصايری از محل سقوط را نشان داده که در آن، قطعات متلاشی شده مشتعل هواپيما و تعدادی اجساد قربانيان اين حادثه ديده می شود.
در اين تصاوير هلی کوپترهای نجات و آمبولانس های حامل گروه های امدادرسان در محل سقوط ديده می شوند در حاليکه آتش نشانان، مجهز به ماسک های مقابله با دود ناشی از سوختن اجزای هواپيما، برای فرونشاندن آتش تلاش می کنند.
هواپيمای فوکر 50 ساخت هلند است و معمولا برای حمل مسافر در مسافت های نسبتا کوتاه مورد استفاده قرار می گيرد و گنجايش 60 مسافر را دارد.
حوادث هوايی ايران
جزيره کيش، در خليج فارس، از جمله مراکز تفريحی است که مورد استفاده ايرانيان و برخی از ساکنان کشورهای منطقه قرار می گيرد.
به خصوص بسياری از کارگران اهل کشورهای مختلف آسيا که در امارات کار می کنند، به منظور برآوردن شرايط ويزای خود و گذراندن تعطيلات به کيش سفر می کنند.
تلفات سقوط هواپيما در ايران
فوريه 2004 - سقوط هواپيمای فوکر کيش اير با 45 سرنشين در شارجه
فوريه 2003 - سقوط هواپيمای ايلوشين در جنوب شرق ايران با 276 کشته
دسامبر 2002- سقوط هواپيمای آنتونوف در مرکز ايران با 46 کشته
فوريه 2002 - سقوط هواپيمای توپولوف درخرم آباد با 119 کشته
مه 2001 - سقوط هواپيمای ياک و کشته شدن 29 نفر (از جمله وزير ترابری ايران)
فوريه 2000 - برخورد دو هواپيمای نظامی و مسافربری در تهران با 6 کشته
مارس 1997 - سقوط هواپيمای نظامی در شمال شرق ايران با 80 کشته
اکتبر 1994 - سقوط هواپيمای فوکر شرکت آسمان در نطنز با 66 کشته
مارس 1994 - سقوط هواپيمای ترابری ارتش با 24 کشته
فوريه 1993 - برخورد دو هواپيمای نظامی و مسافربری با 132 کشته
ژوئيه 1988 - سقوط هواپيمای ايرباس در اثر اصابت موشک آمريکايی با 290 کشته
نوامبر 1986 - سقوط هواپيمای ترابری ارتشی در زاهدان با 103 کشته
ژانويه 1980 - سقوط هواپيمای مسافربری بوئينگ در مسير مشهد تهران با 128 کشته
سقوط هواپيمای فوکر کيش اير جديدترين مورد از حوادث هوايی است که شرکت های مسافربری هوايی ايران در سال های اخير با آن مواجه بوده اند.
بسياری از اين حوادث به نواقص فنی هواپيماهای فرسوده ای که اين شرکت ها مورد استفاده قرار می دهند نسبت داده شده است.
در خلال دو دهه اخير، تحريم های اقتصادی خارجی، به خصوص توسط ايالات متحده که زمانی تامين کننده اکثر هواپيماهای مسافربری ايران بود، باعث شده است تا شرکت های ايرانی در خريد هواپيماهای پيشرفته غربی و حتی قطعات مورد نياز برای تعميرات اساسی هواپيماهای موجود با دشواری مواجه شوند.
تحريم های آمريکا باعث شده است تا در موارد متعدد، تلاش شرکت های ايرانی برای خريد هواپيماهای ساخت کشورهای ديگر نيز به دليل کاربرد قطعات آمريکايی در آنها ناکام بماند.
در نتيجه، شرکت های ايرانی معمولا به خريد يا اجاره هواپيماهای ساخت روسيه و حتی هواپيماهای فرسوده از کشورهای مختلف روی می آورند.
در مواردی، هواپيماهای کرايه شده در اختيار خدمه خارجی قرار دارد که گاه در مورد سطح مهارت آنان نيز پرسش هايی مطرح شده است.