نکات کلیدی فن بیان – مهارت ارتباطی و سخنرانی

موفقیت هر فردی رابطه نزدیکی با مهارت او در برقرارکردن ارتباط دارد؛ دانشمندی که نتواند علم خود را ارائه دهد موفق نخواهد بود، استادی که نتواند آنچه می داند را منتقل کند استاد خوبی نیست، و کاسبی که نتواند به درستی با مشتری در ارتباط باشد در کار خود شکست خواهد خورد. هر فردی در هر جایگاه و موقعیتی که هست به فن بیان و مهارت ارتباطی نیازمند است. حتی مادر خانه داری که نتواند به درستی با فرزندانش ارتباط برقرار کند، در تربیت فرزندانش ناتوان خواهد بود

به شما پیشنهاد میکنم آموزش فن بیان و سخنرانی را با فرشته ایران نژاد تجربه کنید.

از دستان خود به درستی بهره برداری کنید​

به جرات می توان گفت حرکات دستها یکی از مهمترین ابزار شما در برقراری ارتباط است، هر چقدر بتوانید از حرکت دست ها هنگام صحبت کردن استفاده کنید، بهتر می توانید مطلب را منتقل کنید، البته مهم است که درحرکت دادن دست ها افراط نکنید. حرکت دست ها باید با ملایمت، همسو با اندام و در جهت فهم بهتر مطلب باشد.

خود آگاهی داشته باشید​

شما به عنوان فردی که در حال آموختن فن بیان و مهارت ارتباطی هستید می بایست به همه چیز خود آگاهی کامل داشته باشید، حرکات دست، حرکات صورت، راه رفتن، قدم برداشتن، نحوه قرار گیری دستها در زمان ایستادن، همه و همه جزئی از ابزار ارتباطی شما هستند، بنابراین بایستی مقداری را تنبلی را کنار بگذارید و به خود یادآور شوید که باید کاملاً متوجه همه چیز باشید. دقت کنید که بعد از مدتی همه چیز به عادت مبدل خواهد شد، راه رفتن شما درست می شود، حرکات دستها اصلاح می شود و خلاصه همه چیز به وضع طبیعی باز می گردد.

انرژی داشته باشید​

کسی که کم انرژی باشد در ارتباط موفق نخواهد بود؛ پر انرژی، خندان، راست قامت و بشاش باشید، وقتی اینگونه باشید دیگران دوست دارند با شما در ارتباط باشند. سعی کنید صدایتان را به میزان کافی پرانرژی بیرون دهید تا به خوبی به گوش برسد، حروف را به درستی ادا کنید، کمی دهانتان را هنگام ادای حروف بیشتر باز کنید تا با وضوح بیشتری به گوش برسند. در کلاسهای عملی فن بیان روی ادای صحیح کلمات به میزان زیادی کار خواهد شد.

تجسم را در ذهن مخاطب بیدار کنید​

فردی که بتواند تخیل را در ذهن مخاطب بیدار کند، بی تردید دارای فن بیان بالایی است، اگر بتوانید با استفاده از حرکات دست، حالات صورت، حرکات بدن و خلاصه هر چیزی کمک کنید تا مخاطب بهتر بتواند حرف شما را تجسم کند، در فن بیان پیروز تر خواهید بود. قصه گویی، آوردن مثال، استفاده از استعارات راه هایی است که می توان تجسم را در ذهن مخاطب بیدار کرد.

مراقب صدای خود باشید​

از پچ پچ کردن، صداهای بلند، صحبت کردن طولانی، صحبت در هوای سرد، صحبت به هنگام بیماری، صحبت به هنگام سرماخوردگی و آلرژی بپرهیزید، این موارد می تواند به صدای شما آسیب بزند. اگر مشکل معده دارید، در درمان آن جدی باشد، زیرا اسید برگشتی از معده می تواند به تارهای صوتی شما آسیب بزند. در کلاسهای عملی فن بیان روی صداسازی با شما کار خواهیم شد.

ترغیب سازی و قانع نمودن هنری مهم در مهارت ارتباطیست​

وقتی به درستی نگاه می کنیم، متوجه می شویم که یکی از مهمترین دلایل برای آموختن فن بیان و مهارت ارتباطی این است که بتوانیم مخاطبان را متقاعد کنیم، اما چگونه مخاطب را متقاعد کنیم؟ یکی از بهترین راه های متقاعد سازی استفاده از روش غیر مستقیم است، در این روش تلاش می کنیم با موضوعی شروع کنیم که طرفین روی آن اتفاق نظر دارند، با این کار گاردها و جبه گیری های را باز می کنید و اجازه می دهید که عصبیت ها کاهش یابد، هر قدر که بتوانید تنش ها را کنترل کنید در متقاعد سازی موفق تر خواهید بود.
در ادامه ی گفتگو مسیر را به این سمت پیش ببرید که مشکلی وجود دارد، نه برای مخاطب شما که برای هر دو شما، در واقع مشکل را به مشکلی برای افراد حاضر در جلسه تعمیم دهید، مثلاً می توانید بگوئید ” شاید برای همه ما پیش آمده که با فردی برخورد کرده ایم که فروشنده جذابی نبوده است” در این شرایط این مشکل تنها متعلق به مخاطب شما نیست بلکه موضوع جمع است؛ سپس نحوه حل مشکل توسط دیگران را توضیح دهید، و راهکارهای خودتان را هم بیان کنید.

اجازه دهید همگان شما را فردی مبادی آداب بشناسند​

تا جایی که می شود از کلمات و جملات نامناسب استفاده نکنید، از کلمات و عبارات جایگزین بهره بگیرید تا جملات شما باری از بی ادبی نداشته باشد، به جای رفتگر بگوئید پاکبانان مهربان، به جای اخراج کردن بگوئید پایان همکاری، به جای زندانی شدن بگوئید تحت پیگرد قرار گرفتن. دقت کنید که جملات شما قرار نیست کسی را بیازارد، مراقب کلمات و عبارات خود باشید.

کلمات را جایگزین کنید​

هر روز یک تا دو کلمه را انتخاب کنید، تلاش کنید برای این کلمات جایگزین هایی پیدا کنید و آنها را به خاطر بسپارید. استفاده از کلمات جایگزین می تواند نحوه صحبت کردن شما را متفاوت کند. مثلا به جای راه رفتن، می توانید بگوئید، گام برداشتن، به پیش رفتن و …
ادامه مطلب:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا