نکات و آموزش هایی کلیدی در اینترنت!!؟

S.A.N

Member
سلام به همه ...

چند روز پیش به دلیلی مجبور به جستجو در این باب شدم که گفتم در این تاپیک هم بذارم تا همه دوستان استفاده کنند ...

اگر پستها تکراری بود یا مبحث بد بود اساتید ببخشند!

یکسری مطالب آموزشی درباره وب مستر ها و سرویس ها و ترفند های سایت و .. هست

اکثرا هم از همین سایتهای ویکی و آموزش آنلاین هست !:green:

امیدوارم استفاده لازم را ببرید!
:rose::oops:

اگر استفاده کردید بر روی این گزینه کلیک کنید!
post_thanks.gif
:green:
 
آخرین ویرایش:

S.A.N

Member
لينك هاي مرده و روشهای جلوگیری از آن!

لينك هاي مرده

براي كسي كه يك وب سايت اينترنتي را اداره مي كند يكي از كارهاي پر زحمت و وقت گير اطمينان از عملكرد صحيح تمامي لينك هايي است كه كه در وب سايت خود قرار داده است. چون هيچ چيز بدتر از آن نيست كه كاربران شما با بعد از كليك كردن بر روي يك لينك با صفحه معروفي كه حاوي پيغام صفحه مورد نظر يافت نشد يا Page not found مواجه شوند. :sad:

به اين گونه لينك ها لينك هاي مرده مي گويند.

البته اين لينك ها فقط به لينك هاي خارجي محدود نمي شود. بلكه پيوند هايي كه به صفحات داخلي وب سايت شما اشاره دارند هم ممكن است خراب باشند و شما از آن بي خبر باشيد.:-? بنابراين يكي از كارهايي كه بايد به صورت مداوم و هميشگي به عنوان مدير فني سايت بايد انجام دهيد اطمينان از صحت عملكرد كليه لينك هاي موجود در وب سايت شماست. چه لينك هاي داخلي كه به صفحات داخلي وب سايت شما پيوند مي خورند و چه لينك هاي خارجي كه به صفحاتي در ديگر وب سايت ها پيوند مي خورند.

براي جلوگبري از بوجود آمدن لينك هاي مرده داخلي يا اصلاح آنها اعمال زير را انجام دهيد:

1- قبل از اينكه فايل ها جديد را در وب سايت خود قرار دهيد همه لينك ها را چك كنيد

2- دوباره بعد از Upload همه لينك ها را چك كنيد.

3- در يك سرويس مانند Atoms عضو شويد كه همه صفحات وب سايت شما را چك مي كند.

4- اگر در وب سايت خود از CGI استفاده مي كنيد. فايل htaccess خود را ويرايش كنيد و يك 404 error toutine را نصب كنيد كه براي هر خطا به شما يك ايميل مي فرستد. در اين صورت هر گاه كاربري در وب سايت شما با يك لينك مرده مواجه شود،‌ توسط ايميل به شما اطلاع داده مي شود.(بعدها درباره CGI و فایل htaccess توضیح می دم)

چك كردن لينك هاي مرده خارجي كمي دشوارتر است. براي جلوگيري از اين مشكل اعمال زير را انجام دهيد.

1- هر بار كه صفحه اي را در وب سايت خود Upload مي كنيد، همه لينك هاي آن را چك كنيد. البته اگر اينترنت پر سرعت نداشته باشيد اينكار براي شما تبديل به عذابي بزرگ مي شود.

2- از يكي يا همه لينك هاي زير استفاده كنيد تا لينك هاي وب سايت خود را چك كنيد.

- Net Mechanic - http://www.netmechanic.com

- Dr Watson - http://www.watson.addy.com

4- چندين نرم افزار براي چك كردن لينك ها مرده وجود دارند كه لينك ها را روي كامپيوتر خود شما چك مي كنند. كه در اينجا به دو تا از آنها اشاره مي كنيم:

- Info link checker

- Link scan

اين نرم افزار ها را مي توانيد مجاناً در اينترنت پيدا كنيد.

يك صفحه خطاي 404 اختصاصي بسازيد
يك صفحه خطاي 404 مخصوص وب سايت خود بسازيد، به گونه اي كه ساده باشد. در اين صورت به جاي اينكه يك خطاي 404 به مرورگر كاربر فرستاده شود صفحه مورد نظر شما براي او نمايش داده مي شود. در اين صفحه شما مي توانيد به خاطر بروز مشكل عذر خواهي كنيد. همينطور در اين صفحه مي توانيد لينك هايي قرار دهيد كه از سردرگمي كاربر جلوگيري كند. يا حتي مي توانيد از آنها خواهش كنيد اين امر را به شما اطلاع دهند.

با این روش آمار و پیج رنک شما نیز در موتورهای سرچ بالا می رود

درکل؛
لينك هاي مرده در همه وب سايت ها يك فاكتور ارزيابي هستند. هر چه تعداد لينك هاي مرده بيشتر باشد يعني اين وب سايت كمتر مورد بازنگري قرار مي گيرد. و بسياري از موتور هاي جستجو وب سايت هايي را كه داراي تعداد زيادي لينك مرده هستند در رتبه بندي خود تنزل مي دهند. اگر مي خواهيد وب سايت شما حرفه اي به نظر بيايد بايد به طور مرتب لينك هاي خود را چك كنيد.:wink:
 

S.A.N

Member
مرورگر چیست و از کدام مرورگر استفاده کنیم!


از كدام مرورگر استفاده كنيم؟
يك مرورگر (Browser) چيست؟
به ساده ترين زبان مي توان گفت مرورگر برنامه اي است كه با آن قادر خواهيد بود صفحات وب را ببينيد و در اينترنت به گشت و گذار بپردازيد:

Mozila
شما عاشق open source ( كه امروزه در فارسي به آن كد باز مي گويند.) خواهيد شد:green: mozila يكي از آن مرورگرهايي است كه مي توان آن را از بهترين برنامه هاي open source ناميد. سالها پيش در يك كهكشان خيلي خيلي دور مرورگري بود كه با امپراتوري سياه (مايكروسافت) مي جنگيد. اين مرورگر شجاع Net scape نام داشت.:-? بعد از سالها كشمكش در حاليكه Net scape نفسهاي آخر خود را مي كشيد source code خود را در اختيار عموم گذاشت تا شايد آنها بتوانند مرورگري بهتر ازInternet Explorer بسازند و در اين هنگام بود كه موزيلا متولد شد.:oops: بله موزيلا وارد دنياي اينترنت شد و همچنان رشد مي كرد تا جائيكه تبديل به بهترين مرورگر شد. موزيلا سريعتر از هر مرورگر ديگري است اين مرورگر تقريباً تمامي استانداردهاي اينترنتي را برآورده مي كند و بسيار پايدار است. قيمت آن مناسب است (مجاني است!) و از آدرس mozilla.org مي تواند آنرا دانلود كنيد. افرادي كه از سيستم عامل Unix استفاده مي كنند با اين مرورگر كاملاً آشنا هستند.

Internet Explorer
اين مرورگر معمولترين مرورگر در دنياست و يكي از مرورگرهاي قديمي است كه راه درازي را پيموده تا به اينجا رسيده. اينترنت اكسپلورر بسياري از استانداردها صفحات وب از قبيل HTML و CSS و ‍PHP و ... را برآورده مي كند. هرچند امروزه نمی تواند پاسخ گوی نسخه های جدید این استانداردها باشد ! :mad:
چرا اين ويژگي اينقدر مهم است؟ اين بدان معناست صفحات وب همانطور كه خالق صفحه مي خواسته نمايش داده مي شود. اما همانطور كه گفته شد اين مرورگر همراه باسيستم عامل عرضه مي شود....

Opera
آنچه كه اين مرورگر را جالب مي سازد، ويژگي است كه به اساس مرورگرها اضافه كرده است. چيزي كه در اين مرورگر جالب است ويژگي است كه سبب سد شدن popup ها مي شود و به مزاحمتهاي ناشي از popup پايان می دهد، اين يك مرورگر كوچك و نسبتاً سريع است . اين يك مرورگر مجاني نيست ولي نسخه مجاني آن روي اينترنت در آدرس www.opera.com وجود دارد و روي آن مرتباً تبليغات مي شود و براي امتحان آن بد نيست.

Net Scape
خوب حقيقت اين است كه اساساً نمي توان بين موزيلا و Net Scape تفاوت آنچناني قائل شد. تفاوت در اين جاست كه اين مرورگر شما را مجاب مي كند تا آن را رجيستر كنيد. البته همانطور که گفته شد چون هم قدیمی هست هم موزیلا روی آن آمده زیاد در چشم نیست!
 

pouya saadeghi

Active Member
من 2 تا مرورگر معرفي ميكنم:

اپل سافاري
اين مرورگر توسط شركت اپل توليد ميشه .
هم سرعت فوق العاده اي داره و هم خوشگله . در پشتيباني از تكنولوژي هاي جديد وب مثل css3 و html5 دست همه مرورگرها رو از پشت گره زده!




گوگل كروم
اينم يكي از شاهكارهاي گوگله. طراحي ساده و زيبا/سريعترين موتور تفسير جاوا اسكريپت/سرعت لود فوق العاده/سازگاري با css3 و htm5/ امنيت بالا/شناسايي سايت هاي خطرناك/امكان نصب تم و افزونه/مديريت و صرفه جويي در مصرف ram/رابط كاربري عالي براي كار با تب ها / اپن سورس و رايگان بودن و حجم كم همگي از امكانات اين مرورگر فوق العاده اند.
 
آخرین ویرایش:

S.A.N

Member
دامنه ها!

دامنه چیست؟
دامنه در حقیقت نام وب سایت شما می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای بین الملی رایج عبارتند از com ، net و org که دارای مصارف عمومی می باشند و هر یک به ترتیب معرف سایتهای تجاری (Commercial) ، شبکه (Network) و سازمانی یا غیر انتفاعی (Organization) می باشند. دامنه ها
برای مدت یک تا ده سال (قابل تمدید) با توجه به حق الثبت پرداختی معتبر می باشند.

دامنه های info ، biz و name نیز در زمره دامنه های قابل ثبت برای عموم ولی با کاربری خاص می باشند.
پسوند .info برای سایتهای اطلاعاتی (Information) ،
پسوند .biz برای سایتهای تجاری (Business)
و پسوند .name هم فقط برای سایتهای شخصی مناسب می باشد

استفاده از این سه پسوند در خارج از این چارچوب تعریف شده ممنوع و منجر به حذف دامنه و سلب حقوق مربوطه از مالک آنها خواهد شد.

دامنه ها هر چند زیر نظر یک موسسه (ICANN) صادر می شوند/

همانطور که برای تهیه یک محل سکونت یا تجارت اولین سوال آدرس منطقه مورد نظر است، برای وب سایت نیز این امر اولین مرحله برای شروع می باشد و همانطور که در دنیای واقعی نیز آدرس شما بیانگر بسیاری از نکات برای مخاطبین قبل از رویارویی با شما می باشد. دردنیای مجازی نیز این امر صادق است. با کمی تفاوت می توان مشخصه های مشابهی را نیز برای آدرس مجازی تعریف نمود. هر سایت می تواند از طریق تعداد نامحدودی آدرس ثبت شده قابل دسترسی باشد.

نام دامنه:
پس از انتخاب پسوند نام دامنه مهمترین قسمت تشکیل دهنده آدرس یک سایت می باشد. این نام از ترکیب 3 الی 64 حرف ، عدد یا خط تیره (بدون فاصله) تشکیل می گردد.
اگر در ثبت عبارت خاصی به عنوان نام دامنه خود اصرار دارید که این عبارت قبلا ثبت شده باشد گریزی غیر از تغییر پسوند مورد نظر خود نخواهید داشت.

توجه به نکات زیر به هنگام ثبت دامنه لازم است:
- کوتاه و متشکل از حداقل تعداد حروف باشد.
- تلفظ و بخاطر سپردن آن آسان باشد.
- حتی المقدور با نوع فعالیت سایت ارتباط داشته باشد.
- از اعداد و خط تیره استفاده نشده یا حداقل استفاده صورت گیرد.
- مشابه نام سایت دیگری که موجب سردرگمی بازدید کنندگان شود نباشد.
- هرگز از آدرس مجهول یا غیر واقعی در مشخصات دامنه خود استفاده ننمایید.
- قبل از انتخاب دامنه مطمئن شوید که علامت تجاری یا هر گونه علامت ثبت شده دیگر که متعلق به غیر بوده و شما قانونا مجوز رسمی جهت استفاده از آنرا ندارید در آدرس شما بکار نرفته باشد.
- درصورتی که نام مورد نظر شما قبلا ثبت شده و تاریخ انقضای آن نزدیک است می توانید از خدمات دهنده خود تقاضای خدمات پیش سفارش (Back Order) دامنه را بنمایید.
- هرگز از DNS شرکتها و خدمات دهنده هایی که مجاز به استفاده از آن نمی باشید در دامنه خود استفاده نکنید و ابن مشخصات را بدون مشورت با شخص فنی تغییر ندهید. زیرا هر تغییری در این مشخصات می تواند منجر به غیر فعال شدن سایت شما گردد.
- اعتبار دامنه خود را حتی المقدور تا یک ماه قبل از سر رسید انقضا تجدید نمایید.
- جهت انتقال دامنه ها از یک ثبت کننده به ثبت کننده دیگر یکماه زودتر از تاریخ انقضا اقدام نمایید.
- از خدمات مانیتور مشخصات دامنه یا مخفی نمودن مشخصات خود برای جلوگیری از مزاحمتهای تبلیغاتی و سرقت دامنه خود استفاده نمایید.
و
.
.
.
 

S.A.N

Member
انواع پسوند دامنه ها

1- نوع com : مخفف Commercial به معنای تجاری است که اکثراْ جهت استفاده هایی که به شکلی به اموری مانند خرید و فروش، معرفی محصولات، خدمات و مانند آن مربوط می باشند، اختصاص می یابد، اگرچه امروزه بسیاری از سایتهای همه منظوره نیز از نوع com استفاده میکنند.
مثال : www.google.com

2- نوع net : (مخفف Network) این نوع Domain معمولاْ توسط شبکه هائی مانند شبکه های اطلاع رسانی، شرکتهای اینترنتی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.
مانند : www.microsoft.net

3- نوع org : (مخفف Non-Profit Organizations) این نوع Domain معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
مانند : www.mozilla.org


4- انواع دو حرفی دامنه نمایانگر دامنه های کشوری و ملی میباشند : مانند ir (ایران)، jp (ژاپن)، de (آلمان), uk (انگلیس ) و .... که در انتهای نام Domain ها قرار می گیرند
مانند www.irib.ir
7243ccTLD_1000_shadow.jpg

5- نوع biz : (مخفف Business). این نوع Domain خــاص سایتهای شغلی - تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی که به زودی ارزشی بیش از پیش در اینترنت خواهد یافت، ایجاد گشته است. .
مانند : www.neustarregistry.biz

6- نوع info : (مخفف Information). این نوع Domain در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بنحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می باشند. این اطلاع رسانی می تواند موارد تجاری و غیر تجاری را شامل گردد. سایتهایی که به اموری از قبیل انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و ... اختصاص یافته اند، می توانند دارای دامنه ای مانند info. باشند.
مانند : www.webhosting.info

7- نوع name : این اولین نوع Domain ای است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند میتوانند از این دامنه استفاده کنند،
مانند : www.mohsen.name

8- نوع ws : این نوع Domain با آنکه مخصوص به دامنه ملی یک کشور است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و همانطور که از نامش بر می آید، می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد.
مانند : www.softcity.ws

9- نوع us : این نوع Domain با آنکه مخصوص به دامنه ملی کشور آمریکا است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (us) بمعنی (ما) مورد توجه فراوان قرار گرفته است
مانند : www.caib.us

10- نوع tv : این نوع Domain با آنکه مخصوص به دامنه ملی یک کشور است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور استفاده میگردد
مانند : www.razavi.tv

11-دامنه های تحت دامنه IR : برای ثبت با دامنه های زیر باید مجوز یا مدارک رسمی مربوطه به همان نوع فعالیت موجود باشد . مثلا متقاضیان ثبت دامنه co.ir باید دارای شرکت ثبت شده باشند

ac.ir.
برای سازمانهای آکادمیک که دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای نظارت بر حوزه های علمیه، یا شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

sch.ir.
برای مدارس، موسسات و سایر سازمانهای آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران.

net.ir.
برای واحدها یا موسساتی که مقررات رسمی آنها دلالت بر ارائه خدمات شبکه دارد، یا در غیر این صورت، قانونا مجاز به ارائه خدمات شبکه هستند.

gov.ir.
برای بخشهای اداری و سازمانهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران.

org.ir.
برای سازمانهای غیر انتفاعی رسمی و سازمانهای بین المللی که دولت ایران یا یکی از موسسات آن عضو آنهاست.

co.ir.
برای همه سازمانها و شرکتهای غیر دولتی دیگر.

id.ir.
برای اشخاص حقیقی که شهروند یا مقیم قانونی جمهوری اسلامی ایران هستند
:rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا