سلام. بعد از دو سال دوباره دارم درساي هنرمو مي خونم. آخ نمي دونيد چه كيفي داره.
بگذريم. اين مقاله اي كه مي خونيد كامل نيست. چون بايد چندتا مثال داشته باشه كه تا الان هر چي گشتم چيزي پيدا نكردم
. ولي در اولين فرصت كه يافت شد ميذارم توش. در ضمن فقط در مورد طراحي پوستر با كامپيوتر نيست يه سري نكات كليه در مورد طراحي پوستر و انواع اون. اميدوارم كه خوب شده باشه. منتظر انتقادهاي شما هستم. تا درستش كنم.
#####################################################
پوستر و طراحي آن:
برحسب موضوع پوستر داراي مخاطب خاص يا عام است. ولي مهمترين زمينه آن جذب مخاطب است٫ كه نفش اصلي را در اين ميان رنگ و فرم پوستر ايفا مي كند. براي يك پوستر با مخاطب خاص مي توان با رنگ ها فرم هاي مناسب و به جا ايشان را از ميان جمعيت- حتي براي لحظه اي كوتاه- جذب كرد و به تماشاي پوستر فراخواند و پيام را انتقال داد. به عنوان مثال اگر پوستري براي معرفي دوره هاي آموزشي-هنري براي جوانان طراحي مي كنيد٫ با استفاده از رنگ هاي درخشنده(Vivid ) مي توان مخاطب خاص آن را جذب كرد. و صد البته مكمل اين رنگ ها٫ فرم و خط هاي به كار رفته در آن است. از نظر تبليغات پوستري موفقتر است كه با متني كوتاه٫ خلاصه٬ موجز و گويا پيام اصلي را برساند. اين متن هر چه كوتاهتر و گوياتر باشد٫ نتيجه بهتر خواهد بود. علت اين امر نيز به رسالت اصلي پوستر كه نصب در خيابان ها و معابر پر رفت و آمد است باز مي گردد. چون اولين هدف آن كشاندن رهگذران به سمت خود باقي گذاردن تاثير در ذهنشان دومين هدف پوستر است.
پس بايد به گونه اي از تركيبات بصري ( همچون رنگ٫ خطوط و ...) استفاده كرد كه نگاه بيننده پس از ديدن پوستر٫ جذب آن شده٫ بر روي شعار مورد نظر ثابت بماند.
بهترين محل براي نصب پوستر ميدان ديد-افق ديد- رهگذران است. اگر پوستري را بالاتر نصب كنيم كمتر ديده مي شود( به يك دليل واضح و بسيار روشن: كسي موقع راه رفتن بالاي سرش را نگاه نمي كند.) همچنين است نصب پوستر در ارتفاع پايين به علت گرفتن ديد عابران.
به جهت بزرگي اندازه٫ براي بهتر ديده شده بايد كمي از پوستر فاصله گرفت. پس كوچه هاي باريك و تنگ مكان مناسبي براي نصب نيست.
ابعاد استاندارد:
بسته به سليقه خود٫ سفارش دهنده و مكان نصب در هر ابعادي مي تواند باشد. ولي استانداردترين آن 50×70 و يا 70×100 و يا اندازه اي با همين نسبت هاست.
انواع پوستر از نظر نوع پيام:
1-خبري( Information posters )
2-هدايت كننده( Orientational posters )
3-تزييني( Decorative posters )
* پوستر خبري: حاوي خبر و پيامي مصور است٫ براي يك گروه يا تمامي افراد جامعه. اين پوسترها خبري را ( از هر زمان-گذشته٫حال يا آينده-) به مخاطب مي دهند.
شامل اطلاعاتي مختصر درباره آن رويداد هستند. مثلا پوستر يك جشنواره سينمايي از زمان٫ مكان٫ رويه ي جشنواره و چندمين دوره برگزاري آن خبر مي دهد.
*پوستر هدايت كننده: راهنماهاي مصوري براي مردم كه آن ها را به انجام كاري ترغيب يا از انجام آن نهي مي كنند. مانند پوسترهايي براي ترك سيگار و اعتياد به مواد مخدر طراحي شده اند و يا پوسترهايي كه اكنون در سطح شهرها براي ترغيب به واكسيناسيون ديده مي شوند.
*پوسترهاي تجاري:تصوير يك كالا يا محصول بازرگاني كه براي تبليغ آن كالا يا محصول به كار مي رود. همچنين براي تبليغ يك موسسه يا خدمات آن ها.
*پوسترهاي تزييني: براي تزيين و زيبايي بخشيدن به محل نصب يا شناساندن شخص يا محلي خاص به كار مي رود. به طور كلي بر سه قسمند:
1- نقش و رنگ( هر دو با هم يا جدا) بدون حروف براي تزيين.
2- نقش و رنگ٫ بدون حروف براي شناختن بهتر يك شخص معروف.
3- منظره يا نمونه هاي نقاشي.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
گفتم كه كامل نيست. ببخشيد