نرم افزار Corona SDK برای ساخت و طراحی نرم افزار و بازی در آندروید

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلام خدمت همه دوستان عزیزم
مدتی بود که به دنبال نوشتن برنامه به زبان لوا برای محیطهای اندرویدی میگشتم تا اینکه با نرم افزار قدرتمند Corona sdk آشنا شدم. این محیط اگرچه بیشتر بدرد ساخت بازیهای دو بعدی واسه گوشی و ویندوز میخوره اما قابلیت هاش برای ساخت نرم افزار رو هم نباید دست کم گرفت. کرونا در نسخه های مختلفی ارائه میشه که میتوان به sdk , Enterprise , CoronaCards اشاره کرد. نسخه Enterprise فقط روی سیستم عامل مک اجرا میشه و نسخه بدون محدودیت یا پولی این برنامه حساب میشه و قابلیت اتصال به کتابخانه های جاوا ، ویندوزی و ... رو داراست . نسخه CoronaCards هم که واسه استفاده از توابع کرونا در محیط های دیگس. و اما نسخه sdk نسخه ای هست که شما میتونید دانلودش کنید و به صورت رایگان اما با محدودیتهایی برنامه و بازیهای جذاب بنویسید.
محدودیت های نسخه sdk مربوط میشه به عدم توسعه کرونا در حوزه های مختلف به خصوص در حوزه اتصال به کتابخانه های جاوا و ویندوزی. همچنینی محدویت دیگر کرونا اینه که برای هر بار ساخت نرم افزار برای اندورید باید به اینترنت متصل باشید تا کرونا بتونه فایلهای مورد نیاز برای ساخت نرم افزار شمارو از سرورش دریافت کنه ( اینکار زمان خیلی کمی میبره و زیاد از حجم اینترنت شما استفاده نمیکنه ) . البته در کنار تمام این محدودیت ها کرونا بیش از هزار api داره و پلاگینهایی که میتونه کار هارو براتون راحت تر کنه . حالا که از محدودیت های کرونا گفتیم بهتره از مزایاش هم بگیم . لینک زیر نمایانگر api های موجود در کرونا هست .

APIs

لیست زیر هم مربوط میشه به پلاگینهای موجود واسه کرونا :

Plugins

کرونا همچنین دارای یک شبیه ساز دستگاه های اندرویدی هست که به صورت RealTime هر تغییری در سورس برنامه یا بازی که در حال نوشتنش هستید رو به شما نشون میده واین خیلی کار رو برای برنامه نویس آسونتر میکنه . تصویری از محیط شبیه ساز کرونا رو در پیوست میتونید مشاهده کنید .

نسخه sdk کرونا به سرعت بروز میشه جوریکه امکان داره در ماه چندین نسخه برای بروز رسانی روی سایتش قرار بگیره و توصیه من اینه که همیشه از آخرین نسخش استفاده کنید. کرونا همچنین دارای دو نوع خروجی apk و exe هست که برای اندروید و ویندوز تولید میشه . لازم به دکر هست که برای کامپایل برنامه به صورت exe نیازی به اتصال به اینترنت وجود نداره.
کرونا همچنین از خودش ویرایشگر کد بخصوصی نداره و شما باید برای راحت تر نوشتن کدهاتون از ویرایشگرهایی مثل notpad++ استفاده کنید .
وقتی که کرونا رو نصب میکنید از منوی help گزینه Sample Projects رو کلیک کنید تا مثالهای آماده از پروژه های کرونا رو به صورت طبقه بندی شده در اختیارتون بزاره.
هرچند که نگاه به توابع api کرونا خودش گویای همه چی هست اما کرونا قابلیت اتصال به بانک sqlite رو داره ، میشه باهاش برای سنسورهای مغناطیسی ، شتاب سنج ، میکروفن ، ژیروسکوپ ، GPS ، تاچ اسکرین و ... کد نوشت و ازشون در برنامه ها مون استفاده کرد.
برای استفاده و دانلود کرونا به آدرس زیر بروید ، یک یوزر بسازید و آخرین نسخه کرونا از سایتش دریافت کنید :

Register

همچنین پس از ثبت نام میتونید با مشاهده لینک زیر از آخرین بروز رسانی های کرونا مطلع بشید :

daily builds






-------------------------------------

چون این نرم افزار از زبان لوا استفاده میکنه ، آموزش این زبان رو در تاپیک "آموزش autoplay media studio" میتونین ببینید

منبع : www.persianengineer.com

با تشکر از آقا محسن

 

جدیدترین ارسال ها

بالا