Motion Tween
سلام دوستان و عرض پوزش
قرار بود من اربعین این ار توضیح بدم اما دانشگاه اشکمونو در آورد وتاخیر افتاد یه ساعت رو نگاه کنید خوب متوجه می شید
اما آموزش:
به نام خدا
اول با معنی Motion Tween آشنا بشیم :
Motion: به معنی جنبش و حرکت
Tween: به معنی فی ما بین یا میان دو جسم
خب حالا برنامه فلش خود را باز کنید و یک فلش دایکیومنت جدید ایجاد کنید
تا قسمت های موجود رو یه نگاه اجمالی بندازیم
به عکس زیر توجه کنید:
1 ابزار کار های گرافیکی فلش
2 و مهم ترین قسمت ها به نام Timeline به معنی محور زمان
3اشاره به Frame دارد که جزئی از محور زمان است و به نام قاب یا فریم می شناسیم
4به نام Stage یعنی صحنه ی نمایش مهترین مکان کار است
5 به Properties اشاره داریم که از نامش پیداست برای تکمیل خوصیات کار ماست
خب بریم سراغ مرحله بعد وارد کردن فــِــلش یا همون پیکان که ما از این پس می گیم پیکان
خب دو راه داره که راه اول رو پیشنهاد می کنم:
1 استفاده از کلیدمیانبر: Ctrl + R با این عمل پیکان یا هر شی که امکانش باشه رو می تونی وارد صحنه ی نمایش کنید
2 بریم به منوی file بعد قسمت Import و سپس گزینه ی اول ... Import to Stage
خب اگه کلید های میانبر فلش رو تغییر دادید راه دوم رو مجبور به طی کردنید
خب حالا فریم موجود تو تایم لاین که حاوی یه دایره سفید تو خالی بود به شکل یه دایره ی تو پر تبدیل شده توجه کنید و این به خاطر وجود پیکان تو Stage هست
خب حالا پیکان رو روی Stage به مکان مبداء حرکت دهید خب حالا باید زمانی رو برای این حرکت در نظر بگیرم که مجبور به رجوع به محور زمان می شویم
خب حالا زمان رو چطور متوجه شویم؟
خب ابتدا باید طرز ایجاد فریم رو یاد بگیرید تا فلش برای شما زمان رو نشون بده سه جور می تونید فریم ایجاد کنید با سه خاصیت و سه میانبر به شکل زیر:
اول با F5 این کلید باعث میشه اگر تو محور زمان مکانی رو انتخاب کردید و این میانبر رو استفاده کردید از فریم قبلی تا اونجا فریم های بی تاثیر که تنها تابع از فریم قبلی خودشونن رو می سازه یعنی اگه در فریم قبل تغییر ایجاد کنید بلا استثنا بروی همه ی اونها اعمال میشه و هیچ دایره ی روی فریم تشکیل نمیشه ولی یک مربع تو خالی در پایانش هست و شما امکان ویرایش رو ی فریم با ویرایش فریم اول به طور هم زمان دارید
دوم با F6 این کلید باعث میشه اگر تو محور زمان مکانی رو انتخاب کردید و این میانبر رو استفاده کردید از فریم قبلی تا اونجا رو فریم های بی تاثیر بپوشنه و اون مکان رو دقیقاً یک فریم مستقل اما مشابه فریم قبل خود بسازه با نماد دایره ی تو پر نمایش بده و تغییرات روی فریم قبل هیچ گونه تاثیریروی فریم ایجاد شده نداره
و حالت سوم با کلید F7 که با عث میشه اگر تو محور زمان مکانی رو انتخاب کردید و این میانبر رو استفاده کردید از فریم قبلی تا اونجا فریم های بی تاثیر بپوشونه و اونجا یک فریم جدید ایجاد شه که Stage خالی و هیچ شی توش نیست ایجاد میشه
خب حالا برای پیدا کردن زمان خود روی یک از فریم ها F5 رو بزندی مثل شکل زیر زمان رو در مربع قرمز بخونید:
.............................................
توجه کنید : یک اهرم لغزاننده ی قرمز تو تایم لاین هست که داخل مربع آبیست اون مشخص کننده زمان سنج هست باید رو فریم آخر باشه تا زمان رو دقیق متوجه شید
خوب حالا زمان رو انتخاب کردید روی فریم انتخابیه زمان مورد نظر یک کلید F6 رو بزنید تا پیکان داخل صحنه ی نمایش در فریم دوم هم باشه خب حالا نوبت به حرکت میشه
پیکان رو در فریم دوم به مقصد انتقال بدید و حالا طبق شکل زیر Motion Tween رو فعال می کنیم:
مثل شکل اول زیر روی یه فریم میانی بی تاثیر کلیک می کنیم مثل مربع آبی:
و از مربع قرمز گزینه Motion رو انتخاب می کینم:
............
و تغییرات ایجاد میشه و متغیر هایی بوجود مییاد مثل شکل زیر:
.............
اول تو تایم لاین یه پیکان از فریم اول به فریم دوم ایجاد و رنگش آبی کم رنگ می شه
دوم تنظیم شتاب حرکتی است : اگه 100 باشه شتاب اولیه زیاد و 100- شتاب اولیه کم واگر صفر باشد حرکت یکنواخت است
سوم می تونه امکان رو چرخش به جسم متحرک اضافه کنه
چهارمی یادم رفته تو شکل چهار بنویسم
پنجم حرکت جسم رو نسبت به قبل اعمال Motion متوجه می شید
حالا اگه سوالی بود من در خدمتم
و در آخر فایل Fla رو پیوست کردم برای استفاده
اگر ارزشش رو داره و مفیده تو مبحث عناصر بذارم؟
یا حق
با حق
تا حق