نحوه پولیش کاری قطعات بعد از پرینت سه بعدی به چه صورت است؟

jahan3dd

New Member
پرینتر سه بعدی FDM که از معروف‌ ترین پرینترهای سه بعدی صنعتی بوده و به پرینتر فیلامنتی نیز معروف است، از بهترین ابزارآلات موجود در بازار برای ساخت قطعات سه بعدی است. پس از ساخته شدن محصولات پرینتر سه بعدی، بر روی قطعه خطوط لایه لایه‌ ای دیده می‌ شود که موجب بد جلوه دادن ظاهر قطعه سه بعدی می‌ شود. به همین دلیل لازم است پس از اتمام کار برای صاف و صیقلی شدن قطعه تولید شده، پولیش و پرداخت بر روی قطعه انجام شود تا ظاهر قطعه مورد نظر شکیل و زیبا شود.



انواع پولیش قطعه سه بعدی:
پولیش قطعات برای محصولات تزیینی بسیار مهم‌ تر از دیگر محصولات است. پولیش پرینترهای سه بعدی دارای انواع مختلفی است که در این مقاله به معرفی هر کدام از آنها و ویژگی‌ های آن پرداخته‌ ایم.

پولیش قطعه سه بعدی به کمک بخار حلال:
همان‌ طور که از نام این روش پیداست، برای پولیش قطعه سه بعدی تولید شده توسط پرینتر سه بعدی، از بخار حلال استفاده می‌ شود. برای این کار لازم است مقداری پارچه را به حلال آغشته کرده و آن را درون ظرف سربسته فلزی و یا شیشه‌ ای قرار دهید. پس از این کار قطعه پرینت شده را از کف درون ظرف قرار دهید و درب ظرف را ببندید. از آن جایی که حلال مذکور فرار است، پس از مدتی داخل ظرف پر از بخار حلال می‌ شود.

پس از گذشت یک ساعت قطعه دارای سطح صافی می‌ شود، ولی برای رسیدن به یک سطح صاف و صیقلی لازم است بگذارید قطعه یک ساعت دیگر درون ظرف بماند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در زمان خشک شدن قطعه به هیچ وجه نباید به آن دست بزنید و یا آن را فشار دهید. با توجه به ضخامت قطعه تولیدی می‌ توانید زمان ماندن قطعه در مجاورت بخار حلال را کاهش و یا افزایش دهید. گفتنی است این روش مناسب کارهایی با ضخامت خیلی کم نخواهد بود.

از مزایای استفاده از بخار حلال برای پولیش قطعه سه بعدی، تبدیل شدن هر سطحی به یک سطح صاف و صیقلی است. همچنین این روش ساده و کم هزینه می باشد. در مقابل، این روش دارای معایبی چون کاهش استحکام به دلیل تغییر خواص مواد اولیه و تحت تاثیر قرار گرفتن تلورانس‌ های تولید قطعه است.

پولیش قطعه سه بعدی به کمک حلال مایع:
اگر می‌ خواهید از حلال مایع برای پولیش کردن قطعه سه بعدی استفاده کنید، باید کل قطعه را درون حلال ببرید و این عمل نهایتا 2 تا 3 ثانیه طول بکشد. با انجام این کار سطحی صاف و صیقلی برای قطعه مذکور به وجود می‌ آید. لازم به ذکر است که می‌ توانید از این روش چندین بار پشت هم استفاده کنید تا به بهترین کیفیتی که مد نظر دارید برسید. استفاده از این روش قابلیت کم کردن ابعاد قطعه را دارد، از این رو اگر ابعاد قطعه برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، بهتر است از این روش استفاده نکنید. همچنین اگر چند قطعات مختلف تولید کرده‌ اید و می‌ خواهید با مونتاژ این قطعه‌ ها به یک قطعه مشخص برسید، از این روش استفاده نکنید، زیرا ممکن است با کوچک شدن قطعات نتوانید مونتاژ قطعه مذکور را انجام دهید.

در صورت کار با این روش، قبل از استفاده از خدمات پرینت سه بعدی، ابعاد بزرگتری برای قطعه‌ ها در نظر بگیرید تا در صورت ورود به درون حلال و کوچک شدن ابعاد هر قطعه، مشکلی برای مونتاژ آن به وجود نیاید. این روش برای قطعات یکپارچه‌ ای که نیازمند ابعاد مشخصی نیستند، بسیار مناسب است. در مقابل برای قطعات با ضخامت کم به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود. زیرا قرار گرفتن قطعه در مجاورت حلال موجب کم شدن ابعاد آن و همچنین تاب برداشتن شده و به همین دلیل ممکن است شکل کلی قطعه تغییر کند.
همچنین بهتر است از این روش برای قطعات پیچیده‌ ای که ریزه‌ کاری‌ های متعددی دارد استفاده نشود، زیرا ممکن است حلال درون بخش‌ های کوچک قطعه باقی بماند و پس از مدتی موجب آسیب رسیدن به قطعه شود. از مزایای استفاده از حلال مایع برای پولیش قطعه سه بعدی، تولید بخار حلال کمتر و به دنبال آن ایمن بودن این روش است.

از معایب آن نیز می‌ توان صاف شدن بیش از حد قطعه را نام برد که می‌ تواند موجب از بین رفتن دقت قطعه شود. اگر قطعه تولید شده توسط پرینتر سه بعدی کوچک است، برای پولیش آن می‌ توانید از گوش پاک استفاده کنید. لازم به ذکر است که در این روش تا خشک شدن کامل قطعه و پریدن حلال نباید به آن دست زد.

حلال فیلامنت‌ های مختلف:
ماده اولیه پرینترهای سه بعدی، ماده‌ ای به نام فیلامنت است. این فیلامنت‌ ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام ویژگی‌ های منحصر به فردی دارند. به همین دلیل حلال هر فیلامنت با فیلامنت دیگر متفاوت خواهد بود. در بین فیلامنت‌ های موجود در بازار دو فیلامنت PLA و ABS از پرکاربردترین فیلامنت‌ های مخصوص پرینت سه بعدی است و حلال آنها به ترتیب حلال کلروفرم صنعتی و استون خالص است.

پولیش قطعه سه بعدی به کمک بتونه و رنگ:
برای استفاده از بتونه لازم است از بتونه پلاستیک و یا بتونه همه کاره استفاده نمایید. بهترین بتونه‌ ای که می‌ توان برای پولیش قطعه سه بعدی به کار برد، بتونه فوری رنگ اتومبیل است که در بازار به بتونه سنگی معروف است. از آن جایی که این بتونه سنگی زمان کمی برای خشک شدن می‌ طلبد و در کنار سمباده خوری بالا، پس از کار با آن پودر کمی از خود به جا می‌ گذارد، بتونه‌ ای مناسب برای پولیش قطعه سه بعدی تلقی می‌ شود. گفتنی است اسپری‌ های این بتونه نیز در بازار موجود است که کار با آن نیازمند مهارت بیشتری خواهد بود.

پس از بتونه کاری، قطعه سه بعدی مذکور باید به وسیله رنگ و یا اسپری، رنگ شود. برای این کار می‌ توانید دو دست اسپری پرایمر را در ابتدا بر روی کار زده و پس از آن به رنگ آمیزی قطعه مذکور بپردازید. برای رنگ آمیزی قطعه سه بعدی تولید شده توسط پرینتر سه بعدی بهتر است از رنگ اکریلیک استفاده کنید، زیرا این رنگ در مقایسه با دیگر رنگ‌ ها ماندگاری بیشتری داشته و خوردگی را در قطعه به میزان بسیار کمی می‌ رساند.

همچنین اگر می‌ خواهید از اسپری‌ های رنگی برای رنگ آمیزی قطعه سه بعدی خود استفاده کنید، از اسپری‌ های مخصوص رنگ ماشین استفاده کنید زیرا این اسپری‌ ها ساخت کشورهای خارجی بوده و در کنار پوشش‌ دهی مناسب، رنگ‌ دانه‌ های بهتری نیز دارند. از مزایای استفاده از این روش خروجی باکیفیت در صورت انجام دقیق آن و تنوع بیشتر برای انتخاب شکل ظاهری قطعه است. از طرفی این روش دارای معایبی چون تغییر تلرانس قطعه به دلیل اضافه شدن پرایمر و رنگ به قطعه سه بعدی است.

پولیش قطعه سه بعدی به کمک سنباده:
از سنباده بیشتر برای قطعاتی که ساده و بزرگ هستند و پیچیدگی خاصی ندارند استفاده می‌ شود. سنباده‌ ها دارای درجه سختی‌ های متفاوتی بوده که باید با توجه به میزان پولیش مدنظر خود، یکی از سنباده‌ های سخت و یا نرم را استفاده کنید. بهترین روش برای پولیش کردن به کمک سنباده به این صورت است که ابتدا از یک سنباده سخت (سنباده بین 80 تا 150) استفاده کرده و پس از آن برای صیقلی شدن سطح قطعه مذکور از سنباده‌ ای نرم (سنباده 400 تا 200) استفاده کنید.

یکی از مواردی که در حین کار با سنباده باید به آن توجه کافی داشته باشید، انجام آهسته سنباده‌ زنی به کمک یک سنباده خیس است. اگر سنباده را به سرعت و پشت سر هم بر روی قطعه بکشید، به دلیل گرمای تولید شده توسط اصطکاک سطح کار پوسته پوسته خواهد شد. از آن جایی که سنباده خوری قطعه ساخته شده با فیلامنت ABS راحت‌ تر از قطعه ساخته شده با فیلامنت PLA است، می‌ توانید قطعه ساخته شده با فیلامنت PLA را در زیر آب قرار داده و سنباده‌ زنی را انجام دهید تا سنباده‌ زنی راحت‌ تر انجام شود.

پس از تمام شدن عملیات سنباده زنی قطعه را آب و صابون بشویید تا پودرهای به جا مانده بر اثر استفاده از سنباده از روی قطعه پاک شده و بتوانید قطعه مذکور را به دقت مشاهده کنید و در صورت نیاز، با استفاده از سنباده این عمل را تکرار کنید. به دلیل کوچک شدن قطعه توسط سنباده، بهتر است سایز قطعه سه بعدی را در حین تولید بزرگ‌ تر در نظر بگیرید تا در زمان پولیش کردن با کوچک شدن ابعاد رو به رو نشوید. استفاده از روش پولیش کردن به کمک سنباده سطح بسیار صافی را در اختیار کاربر قرار می‌ دهد و از طرف دیگر رنگ کردن و پوشش اپوکسی دادن بسیار راحت‌ تر می‌ شود. از نقاط ضعف این روش می‌ توان کاهش دقت پرینت سه بعدی و قابل انجام نبودن برای سطوح پیچیده با ریزه‌ کاری بسیار را اشاره کرد.



سخن پایانی

استفاده از پولیش پس از ساخت قطعه سه بعدی توسط پرینتر سه بعدی برای شکیل شدن کار لازم است. بهتر است با توجه به نوع قطعه و فیلامنت به کار رفته در ساخت آن از روشی مناسب برای پولیش و پرداخت قطعه مورد نظر خود استفاده کنید.



پرینتر سه بعدی | محصولات پرینتر سه بعدی

jahan3d.com
 
پرینتر سه بعدی یا همان چاپگر سه بعدی دستگاهی است که با استفاده از فرآیند additive manufacturing یا ساخت افزایشی، به ساخت قطعه مطابق با مدل سه بعدی می‌پردازد. در این فرآیند قطعه مورد نظر با قرار گیری لایه‌های متعدد مواد روی هم شکل می‌گیرد. نوع مواد، نحوه لایه گذاری، دقت، استحکام و ابعاد قطعه همگی به نوع پرینتر بستگی دارد. اگر چه ساخت پرینتر سه بعدی یک فناوری نو ظهور آر ام چارتس به حساب می‌آید اما هم اکنون بسیاری از تولیدی‌ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به این دستگاه هستند.همانند دستگاه‌های CNC، چاپگر های سه بعدی نیز بر پایه کامپیوتر عمل می‌کنند و دستور‌های حرکتی با فرمت G-code صادر می‌شود.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا