نحوه دفاع از پایان نامه : در جلسه دفاع از پایان نامه چه می گذرد؟!

یکی از مهمترین بخش های پایان نامه که امروزه شاهد آن هستیم و بسیاری از دانشجویان درگیر آن هستند دفاع از پایان نامه می باشد. شما زحمت کشیده و مدت زمان مشخصی در گیر انجام پژوهش پایان نامه و نوشتن آن بوده اید در نهایت نوبت به این می رسد که در جلسه دفاع پایان نامه حاضر شده و از کار و تحقیق خود در مقابل اساتید داور دفاع کنید. از انجا که این جلسه بسیار اهمیت دارد و درصد زیادی از نمره پایان نامه را تعیین می کند بر آن شدیم تا در این مقاله در مورد نحوه دفاع از پایان نامه صحبت می کند.

برای خرید آموزش کامل و کاربردی دفاع دانشجویی از سایت فرشته ایران نژاد کلیک کنید.

دفاع از پایان نامه چگونه است؟​

گام نهایی شما برای فارغ التحصیلی و گرفتن مدرک تحصیلی خود در دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری حاضر شدن در جلسه دفاع پایان نامه و دفاع از آن می باشد. دیده شده است که بسیاری از دانشجویان به علت عدم آشنایی درست با این واقعه دچار استرس و نگرانی در طول تحصیل و تنظیم پایان نامه می شوند که ممکن است کیفیبت تحصیل و کارشان را پایین بیاورد. به این دلیل آشنایی با کارهایی که باید در دفاع از پایان نامه خود انجام دهید امری ضروری و مهم می شود.

جلسه دفاع پایان نامه چیست؟​

جلسه ای است بین نیم تا یک ساعت که باید شما پس از تعیین وقت قبلی و آماده شدن پایان نامه، برگذار کرده و در آن در برابر اساتید داور خارجی و داخلی که توسط دانشگاه تعیین شده اند، اساتید راهنما و مشاور و همچنین استاد نماینده دانشگاه حاضر شده و به سوال های آنان پاسخ داده و از تحقیق انجام گرفته دفاع کنید. نکته ای که بهتر است به یاد داشته باشید این است که در جلسه دفاع باید حضوری موفق و پر رنگی داشته باشید. در ادامه با روند اجرای جلسه دفاع بیشتر آشنا می شویم تا بتوانید آمادگی بهتری برای آن داشته باشد. در مقالات بعدی در مورد شیوه ها و نکاتی که برای موفقیت در این واقعه بهتر است رعایت کنید تا موفقتر عمل کنید بحث خواهیم کرد.

نحوه دفاع از پایان نامه​

در اولین قدم باید جلسه دفاع قبل از ورود حضار و داوران آماده گردد و وسایل پذیرایی در جایگاه مخصوص خود قرار گیرد. خلاصه ای از پایان نامه و کار تحقیقاتی شما باید به صورت پاور پوینت اماده گردیده و در صفحه نمایش سالن جلسه در هنگام ارایه 15 تا بیست دقیقه ای شما پخش شود. 15 تا 20 دقیقه اول جلسه دفاع به توضیحات دانشجو مبتنی بر کاری که برای پایان نامه انجام داده است و تحقیق که کرده است اختصاص پیدا می کند. دانشجو باید با یاد و نام خدا شروع به صحبت کند و مرسوم بر این است تا در ابتدای سخن از داوران و حضار که در دفاع حاضر شده اند تشکر کند.

دانشجو سپس باید موضوع و عنوان پژوهش و پایان نامه خود را به همراه نام اساتید راهنما و مشاور، بیان کرده و از آنجا اغاز به توضیح تحقیق انجام گرفته کند. وی باید ابتدا دلایل انتخاب موضوع را گفته و مرحله به مرحله و به صورت خلاصه تمام مراحل انجام گرفته تحقیق و همچنین نتایج آن را به گونه ای ارایه دهد که سخنرانی وی بیشتر از 20 دقیقه نگردد. باید یاداور شویم که در دید بسیاری از داوران پایان نامه، تسلط دانشجو در این ارایه 20 دقیقه ای و تحقیق که انجام داده است می تواند نقش موثری بر نمره ای که به وی می دهند، داشته باشد. در انتهای سخنرانی با نتیجه گیری از تحقیق و پیشنهاد تحقیقات آینده، فرد باید ارایه حضوری خود را به پایان ببرد.

بعد از اینکه سخنان دانشجو به پایان رسید نوبت به اساتید راهنما و مشاور می رسد که نکات تکمیلی و حرف های خود را بزنند و پس از آن به حضار و مهمانان وقت داده می شود که اگر در خصوص تحقیق ارایه شده سوال یا پرسشی دارند ارایه نمایند که دانشجو باید به این پرسش ها پاسخ دهد. پس از اینکه این پرسش و پاسخ به اتمام رسید نوبیت به داوران جلسه دفاع می رسد که هر کدام نظرات و سخنان خود را در زمینه پژوهش مطرح کرده و اشکالات و سوال هایی را که در این زمینه دارند بیان می کنند که دانشجو باید این سوال ها را پاسخ داده و از پژوهش خود دفاع کند و به اصطلاح باید بتواند تا داوران را قانع کند.

در انتها و اگر دیگر نکته و سوالی برای مطرح کردن از سوی داوران و اساتید حاضر وجود نداشت جلسه دفاع به پایان رسیده و حضار و دانشجو به بیرون از سالن هدایت شده و اساتید پس از مشورت و قضاوتی داخلی نتیجه و نمره دانشجو را به همراه فرم مربوطه به وی تحویل می دهند.

منبع:

 

جدیدترین ارسال ها

بالا