نحوه تبادل فایل بین 3dmax و maya

saman3d

Member
سلام
من و یکی از دوستان میخواستیم شروع به ساخت یک انیمیشن کوتاه کنیم ولی مشکل از اینجا شروع میشه که یکیمون 3dmax کار کرده و دیگری maya ...
جستجو کردم و جواب روشنی نگرفتم در رابطه با اینکه چطور میشه بین این دو برنامه سوییچ کرد که مشکلی برای آبجکت ها یا تکسچرا یا انیمیت ها و ریگ و ... بوجود نیاد .. مسلما پسوند های obj و fbx کمک میکنند تا بشه اکسپورت و ایمپورت کرد ولی مثلا همین fbx وقتی سوییچ میکنی از 3dmax به مایا میبینید که اسکیل کارکتری که ریگ شده بود بهم ریخته ... شنیدم بعضی از این مشکلات توی 2013 حل شده و رابطه بهتری دارن ولی من نتونستم تغییر شفافی در این مورد پیدا کنم ... از دوستانی که چه مایا کار کردن و چه تری دی اگه در این مورد اطلاعاتی دارن که میشه بین برنامه ها تبادل فایل کرد ممنون میشم که منو در این مورد راهنمایی کنن ...
با تشکر
 

Shahryar Mirbozorgi

Well-Known Member
در ورژن 2013 از طریق منوی file و زیر منوی send to به راحتی میتونی پروژه رو انتقال بدی اما اگه میخوای از ورژن های پایین تر استفاده کنی بهت فرمت Alembic رو پیشنهاد

میکنم که فرمت جدیدی هست ، فعلا برای دسترسی بهش باید پلاگین مورد نظرش رو نصب کنی ولی احتمالا در ورژن های بعدی نرم افزار های 3d به صورت پیشفرض موجود

خواهد بود

لینک دانلود پلاگین (رایگان)

http://www.dfx.co.jp/dftalk/?p=5916
 
برای جابه جایی مدل بهترین فرمت هنوز obj هست چون تمام نرم افزارها ساپرت میکنند و با کمترین ایراد فایل جابه جا میشه اما نمیتونی انیمیت و نور و ... را جابهجا کنی و متریال هم اکثرا به هم میریزه
برای تبادل فایل بین نرم افزارهای autodesk همون پیشنهاد خودت fbx را پیشنهاد میکنم که انیمیت هم تا حدودی جابه جا میکنه اما هنوز کمبود زیاد داره
در واقع در ابزار send to در مکس و مایا ورژن 2013 هم از همان fbx برای تبادل اطلاعات استفاده میکنه و همان ایرادات سرجای خودش هست ولی الان alembic داره تبدیل به یک فرمت استاندارد برای تبادل انیمیشن با سرعت playback بالا بین نرم افزارهای مختلف سه بعدی تبدیل میشه،البته من خودم باهاش کار نکردم ولی تعریفش را در انجمنهای خارجی خیلی زیاد شنیدم در حدی که الان به صورت زیاد در هالیوود ازش استفاده میشه ولی اگر منظورت از تبادل فایل بین نرم افزارها جابه جا کردن ریگ یک کارکتر با تمام آبشنهاش باشه من احتمالش را کم میدونم چنین ابزاری باشه
توی ورژن 2013 مهمترین نکته مثبتی که نسبت به ورژن قبلی برای تبادل اطلاعات داره این هست که میتونی ریگ و انیمیت cat را از طریق motionbuilder بر روی humanIK در مایا و یا بالعکس load کنی البته به شرطی که ریگ cat از نوع bipedal یا شخصیت 2 پا باشه که humanIK بتونه ساپرت کنه با یک جستجو در youtube میتونی فیلمهاش را گیر بیاری

البته من خودم با این موضوع روبرو بودم که مجبور بودم با این 2 تا نرم افزار به صورت ترکیبی کنار هم استفاده کنم و تا حدودی تجربه دارم ،به نظر من این موضوع کاملا بستگی به خودتون داره که توی چه قسمتهایی از 2 تا نرم افزار بیشتر تسلط دارید تا اگه بتونم برای pipeline بیشتر راهنماییتون کنم
 

saman3d

Member
ممنون از دوستان ... ولی روی گزینه send to maya که میرم خاموشه و نمیتونم اکسپورت کنم ... دلیلش چیه ؟؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا