میزان poly های مناسب برای اشیاء

modasa

Member
2 تا سوال داشتم.
1 - برای طراحی اشیاء درون بازی باید سعی بشه که تا حد امکان Poly های کمی داشته باشند!
حالا سوال من اینه مثلا برای ساخت یک صندلی 8.000 پولیگان کم محسوب میشه و قابلیت استفاده
در بازی داره یا اینکه 8.000 خیلی زیاده؟؟ اگه زیاده پس چقدری باید باشه؟؟

2 - چطور میشه اشیاء رو هم Lowpoly ساخت و هم زیبا و مناسب؟؟
 

modasa

Member
بابا من چرا همیشه باید دوبار پیغام بدم:cry:
بخدا به کمک نیاز دارم دیگه
30 نفر دیدن کردن هیچکسی به آدم کمک نمیکنه:sad:
 

amir989

Member
8000خیییییییییلی زیاده. برای ساخت یک مدل لو پلی باید توپولوژی رو رعایت کنید. این که چه میزان ورتکس خوبه بستگی به خیلی چیز ها داره. ولی 8000برای صندلی خیله
 

modasa

Member
8000خیییییییییلی زیاده. برای ساخت یک مدل لو پلی باید توپولوژی رو رعایت کنید. این که چه میزان ورتکس خوبه بستگی به خیلی چیز ها داره. ولی 8000برای صندلی خیله

ممنونم امیر جان - ولی چطوری این کارو بکنم؟؟
چه مقدار باشه خوبه؟؟
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
دوست عزیز تاپیک رو دیدم ، خدممتون عرض کنم ، اولا ، لطفا با اسپم مبحثتون رو بالا نیارید .

و اینکه 8000 تا اصلا هم زیاد نیست ، این ماله نسل 3 وم گیم بود الان 8 تمیم و تو ایران 6 ام ، که شما مجاز به استفاده 20000 برای هر ابجکت هستید ، بازی GRID 2 رو اگه ببنید ، هر صحنه شامل 5 میلیون پلی هست ، که هر ماشینش فقط 60000 پلی به بالاست !
و روی سیستم دو هسته ای من مثل اب خوردن اجرا میشه ... برای کاراکتر هم در حال حاضر بازی Mass Effect و Last Of Us و ... 15000 به بالا هستن ، پس مشکلی نداره ... سیستم ها قوی تر شدند و همینطور انجین های گیم !

موفق باشید
 

Ronalix

Member
استفاده از تعداد poly برمیگرده به اینکه انجین مورد استفاده شما چه مقدار در هر صحنه قابلیت پردازش داره شما اگر با انجین خاصی کار میکنید باید کلی در موردش تحقیق کنید و ظرفیت های و قابلیت هاشو بدونید ولی چنانچه فقط قصد ساخت واسه گیم دارید بهتره چند موتور متوسط که مورد استفاده زیاد هم هستند به صورت مرجع واسه خودتون قرار بدین و طبق اونها آبجککت سازی کنید !

البته یه بحث دیگه هم در ساخت بازها هست اینه که الان آبجکت ها رو خیلی lowpoly میسازن و با normal map هایی که از روی highpoly گرفته شده کارشون رو نزدیک به highpoly میکنند به مانند تصاویر زیر که lowpoly هست ولی با اضافه کردن normal map کار خیلی تغییرکردند :

nmap.jpg
 

پیوست ها

  • url2.jpg
    url2.jpg
    49.5 کیلوبایت · بازدیدها: 11
آخرین ویرایش:

modasa

Member
دوست عزیز تاپیک رو دیدم ، خدممتون عرض کنم ، اولا ، لطفا با اسپم مبحثتون رو بالا نیارید .

و اینکه 8000 تا اصلا هم زیاد نیست ، این ماله نسل 3 وم گیم بود الان 8 تمیم و تو ایران 6 ام ، که شما مجاز به استفاده 20000 برای هر ابجکت هستید ، بازی GRID 2 رو اگه ببنید ، هر صحنه شامل 5 میلیون پلی هست ، که هر ماشینش فقط 60000 پلی به بالاست !
و روی سیستم دو هسته ای من مثل اب خوردن اجرا میشه ... برای کاراکتر هم در حال حاضر بازی Mass Effect و Last Of Us و ... 15000 به بالا هستن ، پس مشکلی نداره ... سیستم ها قوی تر شدند و همینطور انجین های گیم !

موفق باشید

ببخشید دوست من - واقعا شرمنده ولی عجله داشتم.
 

modasa

Member
استفاده از تعداد poly برمیگرده به اینکه انجین مورد استفاده شما چه مقدار در هر صحنه قابلیت پردازش داره شما اگر با انجین خاصی کار میکنید باید کلی در موردش تحقیق کنید و ظرفیت های و قابلیت هاشو بدونید ولی چنانچه فقط قصد ساخت واسه گیم دارید بهتره چند موتور متوسط که مورد استفاده زیاد هم هستند به صورت مرجع واسه خودتون قرار بدین و طبق اونها آبجککت سازی کنید !

البته یه بحث دیگه هم در ساخت بازها هست اینه که الان آبجکت ها رو خیلی lowpoly میسازن و با normal map هایی که از روی highpoly گرفته شده کارشون رو نزدیک به highpoly میکنند به مانند تصاویر زیر که lowpoly هست ولی با اضافه کردن normal map کار خیلی تغییرکردند

خیلی ممنونم ولی میشه بپرسم که چطور با normal map بایستی کار کرد؟؟
نرم افزار خاصی موجوده یا همون تی ری دی مکس این قابلیت رو داره؟؟
ممنونم
 
آخرین ویرایش:

SinaTR

Well-Known Member
8000 پولی واسه يک صندلی خيلی زياده ولی اگه موضوع بازی مربوط به صندلی باشه و خيلی قراره ديده شه و رو جزئياتش زوم می شه خب می شه گفت نه زياد نيست، در ضمن بستگی به شکل اون صندلی هم داره، يه صندلی تک نفره که تو مدرسه همه روش نشستيم چه لزومی داره با 8000 تا پولی ساخته شده باشه؟
منظورمو يه جور ديگه هم بيان می کنم کامل متوجه شی:
مثلا بازی ماشينی باشه مثل grid خب high poly بودن ماشينا مشکلی نداره، ولی مثلا واسه بازی فوتبال مثل PES که معمولا يه آمبولانس داخل استاديوم هست چه لزومی داره داخل آمبولانس ساخته شه يا زيرش مدل بشه و به طور کل جزئياتش مدل بشه؟
 
آخرین ویرایش:

modasa

Member
8000 پولی واسه يک صندلی خيلی زياده ولی اگه موضوع بازی مربوط به صندلی باشه و خيلی قراره ديده شه و رو جزئياتش زوم می شه خب می شه گفت نه زياد نيست، در ضمن بستگی به شکل اون صندلی هم داره، يه صندلی تک نفره که تو مدرسه همه روش نشستيم چه لزومی داره با 8000 تا پولی ساخته شده باشه؟
منظورمو يه جور ديگه هم بيان می کنم کامل متوجه شی:
مثلا بازی ماشينی باشه مثل grid خب high poly بودن ماشينا مشکلی نداره، ولی مثلا واسه بازی فوتبال مثل PES که معمولا يه آمبولانس داخل استاديوم هست چه لزومی داره داخل آمبولانس ساخته شه يا زيرش مدل بشه و به طور کل جزئياتش مدل بشه؟


بله بله متوجه شدم.
ببخشید شما میدونید normal map رو چطوری باید استفاده کنم.
داخل تی ری دی مکس هست یا یه نرم افزار خاصه؟؟؟
 

Ronalix

Member
دوست عزیز مبحث normal map خیلی جزیی نیست که اینجا گفته بشه و شما هم با چند کلید اون رو از جای خواصی اجرا کنید و استفاده کنید اما خودم توضیحی میدم خدمتون
شما نرمال مپ رو میتونید از هر نرم افزاری که اون رو پشتیبانی میکنه استخراج و استفاده کنید به مثال 3ds max اما فقط این نیست شما میتونید نرمال مپ ها رو با فتوشاپ هم بسازی
به بیان خیلی ساده نرمال مپ تصویری با جزییات است که قبلاً از روی جسم با poly های زیاد گرفته شده ( ممکنه ساخته هم شده باشه ) و در جسم با poly های کم استفاده میشه که جزییات رو به اون انتقال بده
یعنی یه جسم میسازی با 1000 تا poly بعد اون رو ذخیره میکنی و در ادامه به اون جزییات رو اضافه میکنی ( این جزییات با هر چیزی امکان پذیره مثلاً با نرم افزار zbrush ) بعد تعداد poly های جسمت میرسه مثلاً به 500.000 تا حالا نرمال مپ رو ازش استخراج میکنی ( کار ساده ای نیست ! ) بعد نرمال مپ رو میندازی رو اون جسم که اول ذخیره کردی با 1000 ploy حالا شما یه آبجکت داری با 1000 poly ولی با جزییات !
اینکار باعث سبک شدن بازی میشه خصوصاً در فضا سازی کف و دیوارهای سنگی و ...

اما به قول دوستان این توضیح واضحات بود ! شما میتونی با تماشای چند فیلم آموزشی سبک از روی وب و تمرین موفق به ساخت و استفاده از نرمال مپ بشی برای شروع من پیشنهاد میدم مطالب زیر رو در اینترنت سرچ کنید و آموزش های ویدیویی دانلود کنی و استفاده کنی :

normal map creation in 3ds max

normal map creation in photoshop

normal map creation zbrush
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا