Mahdi_Rashed
Well-Known Member
با سلام خدمت همه ی دوستان و کاربران عزیز سایت majidonline . من محمّد مهدی راشد افتخار دارم تا مدیریت پروژه ی اولین موتور طراحی بازیهای 3بعدی رایانه ای رو که تمام مراحل طراحی و پابلیش بازی در محیط نرم افزار 3D Studo Max هست رو بر عهده بگیرم . هدف از ساخت این موتور طراحی بازی افزایش آمار بازیهای تولید داخلی ایران و کاهش واردات بازیهای غربی هستش . پروژه ی موتور طراحی بازی که نام اون Main Core هستش و لوگوی اون رو در بالا مشاهده کردید در تیر ماه سال 1389 آغاز به کار خواهد کرد و در طی 3 ماهه ی اول پروژه نسخه ی آزمایشی اون به صورت رایگان در وبسایت ما قرار خواهد گرفت . ولی از همه ی اینا بگذریم چون هنوز زمان زیادی مونده . در حال حاظر رویه ی کار طراحی و برنامه نویسی موتور و الگوریتمها رسم شده و محاسبات لازم جهت مکان , وسایل و امکانات طراحی انجام شده تا انشاالله کار به موقع آغاز بشه و به موقع به پایان برسه . حالا میپردازیم به ویژگی های موتور طراحی بازی Main Core
ویژگیهای عمومی
موتور طراحی بازی Main Core رابط کاربر مناسب به صورت یک پلاگین یا افزونه برای نرم افزار 3D Studio max ساخته میشود . به طوری که همه ی قسمتهای مهم این نرم افزار با موتور طراحی Main Core سازگاری کامل داشته و مشکلات عدم سازگاری برخی موتورهای طراحی بازی با نرم افزارای طراحی 3بعدی را حل خواهد کرد . موتور طراحی Main Core از همه ی کارتهای گرافیکی با سایه زن ( Pixel Shader ) های 2 و 3 و تمامی قطعات سخت افزاری معروف و همچنین نسخه های 32 و 64 بیتی ویندوز سازگاری کامل دارد چرا که این سازگاری به علت استفاده از نرم افزار 3D max میباشد . همچنین Main Core از تکنولوژی Next generation of games پشتیبانی میکند .
برنامه نویسی
main Core با استفاده از یک رابط کاربر مخصوص برنامه نویسی و ماژول های آماده جهت برنامه نویسی کار برنامه نویسی را برای طراحان بازی آسان میکند . زبانهای برنامه نویسی مورد استفاده در موتور طراحی main Core زبانهای معروفی چون C++ و C# و زبان برنامه نویسی Direct XNA میباشد . Main Core توانایی تلفیق این سه زبان را در یک پروژه ی طراحی بازی داشته و همه ی توابع و مقادیر برنامه نویسی شده را با سرعت بسیار بالا پردازش کرده و سرعت بارگذاری اطلاعات را به حداقل میرساند .
Editor یا ویرایشگر
همانطور که قبلاً گفته شد Main Core به صورت یک پلاگین برای نرم افزار 3D Max نوشته میشود . بنابراین View-port های نرم افزار به عنوان ویرایش گر برای Main Core محسوب میشوند . اما Main Core یک View-port پیشرفته خواهد داشت که توانایی نمایش همه ی مواد و متریالهای مورد استفاده در یک صحنه و همچنین نمایش LOD را دارد و کاملاً جدا از سیستم برنامه نویسی 3D Max و وابسته به هسته ی Main Core میباشد اما همه ی خصوصیات مورد استفاده در طراحی 3بعدی را از View-port های 3D max مانند Isolated و یا کلیدهای میانبر را به همراه دارد .
فیزیک و دینامیک
موتور طراحی بازی Main Core با استفاده از کدهای نرم افزار های متن باز nPhisix یک موتور فیزیکی منحصر به فرد با قابلیتهای فراوان که مهم ترین آنها Ragdoll میباشد را به وجود میآورد که سازگاری کامل با همه ی بخشهای طراحی تا ساخت بازی دارد .
نور پردازی
موتور طراحی main Core با استفاده از نورهای همه سویه و نقطه ای نرم افزار 3D Max یک سیستم نور پردازی بسیار پیشرفته را در بازیهای رایانه ای به وجود می آورد که شامل نورهای ثابت یا Static و نورهای متحرک یا Dynamic است .
سایه
برای ایجاد سایه های دینامیک در Main Core یک سیستم جدا از محیط نرم افزار 3D Max طراحی خواهد شد و به صورت 3 نوع سایه ی Hard Shadow , Soft Shadow و Area Shadow در محیط Real-time مورد استفاده قرار میگیرد و برای سایه های ثابت یا Shadow Map , موتور طراحی Main Core از بخش Render to Texture نرم افزار 3D Max استفاده میکند .
تکسچر دهی
سیستم تکسچر دهی موتور طراحی main Core وابسته به بخش Material Editor نرم افزار 3D Max بوده و شامل تکسچرهای چند لایه , Normal Map , Bump map , Specular map , Occlusion Map , Cube map , glossiness map , Alpha/opacity map , Reflection , self illumination , Environment map و HDRI میباشد . همچنین main core یک بخش مخصوص برای متحرک سازی تکسچرهای و ویرایش رنگ و نور آنها را نیز پدید می آورد . همچنین توانایی پشتیبانی از سایز 2048 در 2048 پیکسل را دارد .
سایه زن ها
در موتور طراحی Main Core با استفاده از کدهای پیشرفته توانایی استفاده از ورژنهای 2 و 3 سیستم های سایه زن یا Shader در محیط Real-time بوجود آمده است . همچنین موتور طراحی Main Core با خروجی های نرم افزار Direct fx و پلاگین ShaderFX سازگاری کامل داشته و توانایی نسبت دادن بیش از 1 فایل و زبان برنامه نویسی FX را به یک شی 3بعدی دارد .
مدیریت عناصر
main Core دارای یک سیستم و پلاگین جدا برای مدیرت و دسترسی سریع به فایلهای صدا , تصویر , مدهای 3بعدی , اسکریپتهای و ... را فراهم کرده ولی در حال حاظر این سیستم قادر به نمایش Thumbnail های این عناصر نیز نمیباشد .
اشیای 3بعدی
Main Core با استفاده از اشیای 3بعدی مورد استفاده در نرم افزار 3D Max و تبدیل آنها به فرمت مخصوص main Core کار میکند . همچنین توانایی پشتیبانی از اشیای 3بعدی 4گوش و 3گوش از نوی Mesh و polygon را دارد .
اشیای 2بعدی
شامل SP line ها برای تعیین مسیر و یا طراحی گردتراش با استفاده از ابزار 3D Max ممکن شده است .
انیمیشن سازی
برای انیمشن سازی و متحرک سازی اشیای 3بعدی در موتور طراحی main Core میتوان از همه ی امکانات نرم افزار 3D max استفاده کرد و در نهایت Key های تولید شده را به فرمتهای مخصوص Main Core تبدیل و در محیط Real-time اجرا کرد . همچنین موتور طراحی mian Core توانایی پشتیبانی از Max Morph را داشته و میتوان حرکات صورت یا Facial Motion را نیز به وجود آورد .
جلوه های ویژه
Main Core با استفاده از توابع و متغیرهای زبان SDK نرم افزار 3D max یک ویرایشگر جلوه های ویژه را به وجود میآورد که طراحان میتوانند به سادگی یک سیستم ذره ای ساخته و آن را در پروژه های خود به کار ببرند . البته برای شروع یک پکیج اماده از این نوع Effect ها مانند اتش , آب , درخشش و ... در موتور طراحی Main Core تهیه میشود .
سیستم ارتباط Network
در حال حاظر این بخش در سیستم و موتور طراحی بازی main Core وجود ندارد ولی امیدواریم که در نسخه های بالاتر بتوان این سیستم را به موتور طراحی Main Core اضافه کرد .
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence مورد استفاده در موتور یک کد متن باز میباشد که در موتور طراحی بازی Unreal Engine نیز استفاده شده بود . این سیستم path AI نام دارد که بازیکنان CPU را وادار به تعقیب هدف یا انجام یک کار خاص میکند . این کد که مخصوص هوش مصنوعی برنامه نویسی شده است به محیط نرم افزار 3D Max و موتور طراحی main Core سازگاری کامل دارد .
پایگاه داده
پایگاه داده ی موتور طراحی بازی Main Core که محل ذخیره ی همه ی اطلاعات بازی است نیز یک کد برنامه نویسی شده ی متن باز است که در سایت Source Forge قرار داشته و از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است و سرعت پردازش , خواندن و نوشتن داده های آن بسیار بالا میباشد .
سیستم Rendering یا خروجی
سیستم خروجی Main Core یک موتور جداگانه میباشد که توسط گروه M - Rashed برنامه نویسی خواهد شد و اطلاعات آن را به زودی در همین بخش قرار میدهیم .
منبع : Mrashed.ir
آخرین ویرایش: