موتور بازی سازی 2 بعدی ایرانی

sajjadgameactor

New Member
من حدود 1 سال پیش ساخت این engine رو برنامه ریزی کردم و از 6 ماه پیش برنامه نویسیش رو شروع کردم ( روزی بین 6-12 ساعت فقط خودم روش کار کردم)و در این راه تعدادی از دوستانم هم کمکم کردند و الان این Engine هر چند هنوز جای کار زیادی داره ولی به جایی رسیده که بشه باهاش بازی ساده رو ساخت.

حالا چرا 2 بعدی؟
اول از همه اینکه ساخت بازی های 2 بعدی ساده تر هست و مهمترین نکته اینکه شاید بشه یک بازی 2 بعدی عالی رو با یک گروه 10 نفره توی چند ماه ساخت که برای یک بازی 3 بعدی خوب میشه حداقل یک گروه 100 نفره و 1 سال وقت!

یک استراتژی دیگه هم این بود که با وجود پتانسیلی که بازی های 2 بعدی دارند و همچنین ساده تر بودن آنها هیچ شرکت یا موسسه ای رو در ایران نمیشناسم که روی این نوع بازی ها سرمایه گذاری کرده باشه در حالی که بازی هایی مثل farm Frenzy و luxor و zuma و farm... و ... طرفداران خیلی زیادی حتی در ایران دارند.

به زودی اولین بازی ای که با موتور خودمون ساختیم رو بیرون میدیم( البته این بازی بیشتر برای تست موتور داره ساخته میشه و احتمالا ایده خاصی نداشته باشه)
این هم چند تا screenShot از اولین بازی






درخواست همکاری:
الان که من به مرحله ساخت بازی رسیدم به مشکلاتی خوردم که قبلا فکرشون رو نمیکردم اینکه بازی سازی فقط برنامه نویسی نیست کارهای دیگه هم مهم هستند و در صورتی که افراد حرفه ای اون کار رو انجام ندن بازی جالبی از کار در نمیاد مثل صدا گذاری و طراح 2 بعدی و طراح مراحل و ...
من الان تمام این کارها رو برای این بازی خودم دارم انجام میدم و میبینم که برای انجام یک کار خوب نه وقتش رو دارم نه ذوق هنریش رو و نه اشنایی کافی با برنامه های مورد نیاز در صورتی که افراد زیادی هستند که توانایی و ذوق این مار رو دارند مثلا توی همین فروم یاده یک نفر بود (فکر کنم) RED.h که طرح های 2 خیلی قشنگی میکشید
من از تمام کسانی که توانایی در این زمینه ها دارند درخواست همکاری میکنم
لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات تون رو نسبت به این تفکری که من در پیش گرفتم بگید;)
 
آخرین ویرایش:

Mahdi_Rashed

Well-Known Member
کار خوب و قابل تقدیری رو ارائه دادین. بازی های دوبعدی هنوز هم طرفدارهای خودشو داره و من هم یکی از اونها هستن .

یک سری سوال داشتم:

1 : زبانی با هاش موتور رو برنامه نویسی کردین چی هست و framework طراحی چی بوده؟
2 : موتورتون از قابلیتهای emitter ، 2D lighting و alpha mapping پشتیبانی میکنه ؟
3 : میشه برای همه عناصر از تصاویر متحرک استفاده کرد؟ منظورم استفاده از انیمیشن های کوچک برای هر عنصر که در مرحله قرار میگیره شبیه یک گل و بوته و ... یا عناصری که شاید نقش زیادی در بازی نداشته باشن ولی برای پر کردن محیط مناسبند.
4 : سیستمهای BSP و scene management به چه صورتیه؟ پشتیبانی میشه یا تکنیکهای آلفا برای کد نویسی نظر گرفته شده؟
 

sajjadgameactor

New Member
کار خوب و قابل تقدیری رو ارائه دادین. بازی های دوبعدی هنوز هم طرفدارهای خودشو داره و من هم یکی از اونها هستن .

یک سری سوال داشتم:

1 : زبانی با هاش موتور رو برنامه نویسی کردین چی هست و framework طراحی چی بوده؟
2 : موتورتون از قابلیتهای emitter ، 2D lighting و alpha mapping پشتیبانی میکنه ؟
3 : میشه برای همه عناصر از تصاویر متحرک استفاده کرد؟ منظورم استفاده از انیمیشن های کوچک برای هر عنصر که در مرحله قرار میگیره شبیه یک گل و بوته و ... یا عناصری که شاید نقش زیادی در بازی نداشته باشن ولی برای پر کردن محیط مناسبند.
4 : سیستمهای BSP و scene management به چه صورتیه؟ پشتیبانی میشه یا تکنیکهای آلفا برای کد نویسی نظر گرفته شده؟

1 : C# , XNA
با توجه به اینکه اینجین 2 بعدی هست از XNA استفاده کردیم که تکنولوژی جدید microsoft و به عبارتی directX managed پیشرفته هست و چون مدیریت شده هست قاعدتا از C# استفاده کردیم XNA نسبت به directX Native سرعت پایین تری داره که اما با توجه به نیاز پردازشی کمتر بازی های 2 بعدی قابل چشم پوشی هست و به مشکل نمیخوره.
من هم تمام تلاشم رو کردم تا Engine به اندازه کافی بهینه باشه که بشه بهترین گرافیکی رو که میتونیم رو در بالاترین رزولوشن با یک کارت گرافیک 7300 بالا بیاریم.

2 : خیر
برای lighting هنوز هیچ کاری انجام نشده . برای افکت هایی مثل انفجار از تصاویر png استفاده شده و توی alpha mapping هم کمی با XNA مشکل داریم ( اگه منبعی از directX میشناسید که بتونه بهم کمک کنه ممنون میشم معرفی کنید)
3 : بله کاملا پشتیبانی میکنه
4 : منظورتون رو دقیق متوجه نمیشم(برای یک بازی 2 بعدی؟)
من این موتور رو برای بازی هایی در سطح بازی های alawar و BigFish درست کردم میشه بیشتر توضیح بدین؟
 

Mahdi_Rashed

Well-Known Member
منظورم رو برای این نتونستم درست برسونم چون نمیدونم BSP ها و به طور کلی حجمهای اجرا کننده trigger در موتورهای 2بعدی چی هستن. منظور من این بود که مثلاً یک محیطی که بازیکن وقتی وارد اون میشه در باز میشه یا یک انتفاقی میفته رو با چه تکنیکهایی ایجاد میکنید ؟ یک سری اشکال آماده مثلاً مستطیل و دایره که این محیط خاص رو دارای یک trigger بکنه .

Scene management هم که تکلیفش روشنه . قابلیتهای لایه بندی و ... برای مراحل بازی
 

armanbm

کاربر VIP
یک حرفی میزنم شاید بنظرت بیخود بیاد ولی....
باید به این نتیجه برسی که ساخت بازی مهمتر از تکنولوژیش هست. خیلی خیلی خیلی خیلی مهمتر و سخت تر و ریز تر.
چون الان قویترین موتور ها در دسترس هست. اما بازی خوب کجاست؟!!
 

Member
دوست دارم ببینم چی چی ساختید
میتونید توی - ایده بازی -طراحی مراحل - طراحی آبجکت ها - صدا - و ... روی من حسال کنید البته اگه بتونم با موتور شما کار کنم چون تا حالا کار بازی سازی جدی بجز فلش نداشتم
 

Mehrdad155

کاربر فعال
یک حرفی میزنم شاید بنظرت بیخود بیاد ولی....
باید به این نتیجه برسی که ساخت بازی مهمتر از تکنولوژیش هست. خیلی خیلی خیلی خیلی مهمتر و سخت تر و ریز تر.
چون الان قویترین موتور ها در دسترس هست. اما بازی خوب کجاست؟!!


درود
آرمان جان حرفت شدیدا از نظر بنده تایید می شه.زنده باد


sajjadgameactor@
سجاد جان کار شما واقعا قابل تقدیر است.خسته نباشی .خصوصا برای دوبعدی بودن موتورت که من عاشق این نوع بازی هام


مهرداد
 

ll24llll

New Member
سلام

آیا برای بازیتون ایده خاصی دارید؟

اونجور که متوجه شدم دغدغه امروز شما عدم یک game designer در تیمتون هست.
برای طراحی gameplay قابلیت های موتور بازیتون مهمند. امروزه قابلیت های موتور های بازی با طرح های پیش اندیشی برای طراحی gameplay های جذاب تولید می شن. نه، منظورم فقط گرافیک نیست!
"بازی سازی" در واقع یک مدل سازیه. یک مدل سازی منطقی از آنچه که در دنیای واقع موضوعی از Fun باشه.

روده درازی بسه! بهم بگید ایده اصلیتون برای بازی چیه؟ اگر ایده مشخصی ندارید بهم بگید وقتی به بازیتون فکر می کنید چه تصویری ازش تو ذهنتون نقش می بنده؟!

شاید بتونم کمکی کنم:rose:
 

sinakh1375

New Member
کارتون خوبه و جای تقدیر داره ، اما این موتور (البته به نظر من ) جای مطرح شدن نداره ، چون موتورهایی مثل game maker هستند که برنامه نویسی نخواسته و خیلی راحت میشه کارهای عالی باهاش طراحی کرد
 

sajjadgameactor

New Member
کارتون خوبه و جای تقدیر داره ، اما این موتور (البته به نظر من ) جای مطرح شدن نداره ، چون موتورهایی مثل game maker هستند که برنامه نویسی نخواسته و خیلی راحت میشه کارهای عالی باهاش طراحی کرد

ممنون از شما
از اینکه این موتور هنوز جای مطرح شدن نداره فعلا درست هست چون هنوز موتوری که نسخه ی پایدار بیرون داده باشه نیست و فعلا بیشتر در حد یک source Engine داریم ازش استفاده می کنیم
اما شما نوشتید که game Maker برنامه نویسی نداره در صورتی که game Maker هم script خودش رو داره که باید اون رو یاد بگیرید. حتی unreal Engine نه UDK هم برنامه نویسی داره و اصلا موتوری که برنامه نویسی نداشته باشه به درد نمیخوره چون اصلا انعطاف پذیر نیست.

اما تغییراتی که توی 2-3 اخیر شروع به انجام دادنش کردیم :
1- نوشتن بخش انیمیشن ساز visual ( ساخت sprite مخصوص Engine )
2- بعد از مدتی آزمون و خطا و پژوهش فهمیدیم که نوشتن فیزیک از پایه کار به صرفه ای نیست و در نهایت هم نتیجه ی جالبی بهتر از فیزیک های آماده نخواهد داد بنابراین برای فیزیک Engine سعی کردیم از BOX2D استفاده کنیم که بعد از اون به کمک فیزیک farsser که بر اساس BOX2D نوشته شده و کاملا با XNA سازگار هست و پشتیبانش خوده مایکروسافت هست رسیدیم
3- هماهنگ کردن با Visual Stdio

امیدروارم به زودی بتونیم همزمان با جلو بردن Engine یک بازی درست هم بسازیم که قابل عرضه باشه
 

AMIR_REZAs

New Member
یک حرفی میزنم شاید بنظرت بیخود بیاد ولی....
باید به این نتیجه برسی که ساخت بازی مهمتر از تکنولوژیش هست. خیلی خیلی خیلی خیلی مهمتر و سخت تر و ریز تر.
چون الان قویترین موتور ها در دسترس هست. اما بازی خوب کجاست؟!!
منم تایید میکنم!

چیزی که زیاده انجین ، هر وقت تونستید از حداقل امکانات انجین ها استفاده کنید دغدغه ی نوشتن انجین پیش میاد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا