موانع و عوامل رشد تحقيقات در ايران (قسمت سوم)

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
* تحقيقات كاربردي
تحقق اهداف برنامه چشم‌انداز توسعه مستلزم ورود پژوهش و تحقيق به چرخه اجرايي و صنعتي كشور است.

اما توزيع منابع پژوهشي ناعادلانه است و ‪ ۹۵‬درصد پژوهش‌ها در كشور دولتي و بسياري از پژوهش‌ها بيان مساله و نه حل مساله است.

نگرش اصولي اين مساله وجود ندارد و نتايج تحقيقات به اندازه كافي در اختيار مصرف‌كنندگان قرار نمي‌گيرد.

دكتر اخوان در اين‌باره با اشاره به فاصله زياد بين پژوهش و صنعت مي‌گويد كارخانه‌ها در واقع مونتاژ خارج از كشورند و طراحي آنها براساس نياز خارج و عدم نياز به پژوهش انجام شده است.

اين استاد دانشگاه انجام پژوهش‌هاي بنيادي، كاربردي و محدود را توصيه مي‌كند چرا كه پژوهش‌هاي بزرگ نيازمند بودجه‌هاي كلان و حمايت هستند.

موضوع تحقيق نيز بايد بر اساس نياز جامعه و تاثير آن بر مصرف‌كنندگان يافته‌هاي پژوهش انتخاب شود، طرحهاي پژوهشي و تحقيقاتي بايد راهكار رفع مشكلات عمومي را ارائه دهند و متناسب با نيازسنجي‌ها براي پاسخگويي به مطالبات قشرهاي مختلف جامعه اجرا شوند.

بر اين اساس رفع تنگناهاي مردم، افزايش درآمد و اشتغال زايي از محورهاي اساسي پژوهش و تحقيقات تلقي مي‌شود.

عدم توجه به نيازهاي جامعه و كاربردي نبودن برخي از طرح‌هاي پژوهشي از مهم‌ترين معضلات بخش پژوهش در دانشگاه است.

برخي پژوهش‌هاي انجام شده توسط هيات علمي دانشگاه برغم كيفيت بالاي علمي، بدون توجه به نيازهاي جامعه طراحي شده و قابليت استفاده چنداني ندارد.

در كشور ما بيشتر به تعداد مقالات علمي توجه مي‌شود و اغلب كميت بر كيفيت اولويت پيدا مي‌كند، در حالي كه با سياست پژوهي علمي ممكن است تشخيص يك نياز، به تعيين صحيح يك موضوع تحقيق كمك كند.

ايجاد مشاركتهاي شبكه‌اي بين دانشگاه، صنعت و دولت فوايد چند جانبه دارد. در اين حالت دانشگاه اصالت آموزشي خود را حفظ مي‌كند و در همان حال صنعت از مزاياي نوآوري بهره‌مند مي‌شود.


* فرهنگ تحقيق
علاوه بر وجود محقق و حمايتهاي مالي، پژوهش مستلزم "فرهنگ پژوهش" نيز هست.

براي توليد علم، ارائه مقالات علمي و ايفاي نقش در توسعه علم به تنهايي كافي نيست و اصل در بوجود آوردن "تفكر علمي" است كه پايدار مي‌ماند.

طرح آرمانهاي علمي ملي مانند "ايجاد جهش علمي" ، "نهضت نرم‌افزاري علم" ، "نظريه‌پردازي در علوم پايه" و "وابسته كردن حيات كشور و انقلاب به توسعه علمي" در كنار تجليل از دانش و دانشمندان به تحقق جامعه پژوهشي، علمي و دانايي محور كمك مي‌كند.

پيتر بولر استاد تاريخ علوم در بلفاست به كشورهايي مثل چين، كره جنوبي، ژاپن، سنگاپور كه در زمينه تحقيقات علمي سرمايه‌گذاري مي‌كنند توصيه مي‌كند به عوامل غيرمادي نيز توجه كنند.

او اين عوامل را تبادل افكار و رقابت‌جويي بين دانشجويان و محققان در محيطهاي دانشگاهي بيان مي‌كند.

بولر معتقد است دانشمندان بجاي آنكه يافته‌هاي خود را مخفي نگه دارند بايد آنها را در كنفرانس‌ها و مجلات ارايه كنند و يك سنت بحث آزاد را در محافل علمي رواج دهند.


* جايگاه جهاني و منطقه‌اي ايران در توليد علم
ايران در توليد علم جزو بهترين‌هاي منطقه است. از نظر جايگاه توليد علم رتبه دوم و سوم منطقه را در اختيار دارد و رشد توليد علم در ايران ‪ ۱۴‬درصد است.

با اين حال سهم ايران در توليد علم جهان نيم درصد و در تجارت الكترونيكي صفر است.

آرمان كشور ايجاد جنبش فناوري و رسيدن به جايگاه اول علمي در منطقه است.

براساس تاكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي، ايران بايد در ‪ ۵۰‬سال آينده بايد به قدرت علمي بين‌المللي تبديل شود.

در حال حاضر براي هر يك ميليون نفر، ‪ ۱۲۰۰‬پژوهشگر دركشور وجود دارد در حالي كه استاندارد جهاني آن ‪ ۱۴۰۰‬نفر است.

ايران قصد دارد در ده سال آينده جزو ‪ ۱۵‬كشور برتر جهان از نظر علمي باشد كه بطور حتم قابليت دست يافتن به اين هدف را دارد.

موفقيت پژوهشگران جوان ايراني در طرحهاي بديع علمي مانند سلولهاي بنيادي، درمان ضايعات نخاعي، همتاسازي حيوانات و انرژي هسته‌اي نويدبخش آينده‌اي روشن براي كشور است.

ادامه دارد




منبع:irna.ir
 

جدیدترین ارسال ها

بالا