من هم خواستم بازی طراحی کنم

ll24llll

New Member
خوب باشه.. شروع کنیم به طراحی بازی!:paint:
از کجا شروع کنیم؟ چجوری میشه بازی طراحی کرد این موتور بازی که میگن چیه؟! آخر هر بازی این همه اسم

تولید کنندگان مال چه کسائیه؟ چند نفری میشه یه بازی طراحی کرد؟ چیا باید یاد بگیریم؟ اووووووو بسسه بابا

انقدرام سخت نگیر!!!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

:wink: دوستان خوبم سلام؛

این مبحث رو باز کردم برای اینکه حس می کنم موضوع "طراحی بازی" بین تولید کنندگان (حتی دوست داران تولید!)

مهجور باقی مونده.:mad: مثل بسیاری از موضوعات نظری دیگه. بله، بر خلاف تصور عمومی در مورد طراحی بازی،

موضوع مورد نظر یک علم نظریه. و نه یک مبحث فنی. [1]

یکی از اجزای اساسی بازی [2]gameplay هست. gameplay اون جزئ از بازیه که اساسا ربطی به موتور بازی یا

کد نویسی و گرافیک و نداره. یک تعریف خوب آقای "ریچارد روز" از gameplay داره که خوبه منم ذکر کنم. ایشون

میگه که gameplay یعنی خاصیتی از بازی های ویدیئویی که در هیچ نوع از تولیدات هنری دیگه یافت نمیشه؛

و اون چیزی نیست جز "تعاملی بودن". [3] در واقع هر چه که بازیکن در بازی انجام میده و هر بازخوردی که از کامپیوتر

می گیره جزئی از gameplay خواهد بود. عکس العمل بازی نسبت به انتخاب های بازیکن. هیچ فرقی نمی کنه

که این بازی دوبعدی باشه یا سه بعدی یا از چه موتوری استفاده کرده باشه. پریدن، دویدن، ساختن، نابود کردن،

حرف زدن، کشتن و.... همه نمونه هایی از اجزای گیم لی هستند. کنار هم چیدن و صورت دادن به این موضوعات

در هر بازی gameplay رو ایجاد می کنه. نمی خوام بگم گیم پلی تنها موضوع مهم در یک بازی هست، اما به این

موضوع اعتقاد دارم که مهم ترین بخشش همینه.:neutral:بله؛ گرافیک، صدا، داستان و موضوعات دیگر هم

می تونند به موفقیت یک بازی کمک زیادی بکنند اما همیشه یادتون باشه که این موضوعات خیلی زود نخ نما میشن

و در آینده نزدیک ارزشی نخواهند داشت. (چون تکنولوژیش سریعا پیشرفت می کنه).

فعلا دیگه بسه تا یکم نظرات دوستان رو ببینیم.:)

احتمالا ادامه دارد...!

-------- پا ورقی -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[1] متاسفانه در دنیا و در کشورمون ایران به علوم نظری کمترین اهمیت رو شاهد هستیم. به قول استاد ادبیات

-دکتر بهروز ژاله- علوم نظری علومی هستند که اگر دولت به آن توجهی نکند، مردم برای آن تره هم خورد نمی-

کنند! کی حاضره برای این حرفایی که سر کلاس ادبیات گفته میشه پول بده؟! راست می گفت... البته بگم رشته

خود من فنیه!!:wink:

[2] دوست داشتم برای این کلمه یک معادل فارسی پیدا کنم. از دوستان حرفه ای در این زمینه خواهش می کنم

اگه یه معادل فرسی خوب برای واژه gameplay سراغ دارند بگن. با تشکر فراوان.

[3] Interactivity
 

Member
برای گیم پلی میتونید بگید "رابط بازی"
من با شما موافقم چون خودم طراح بازی هستم (طراح گرافیک بازی نه خود بازی) و به این نتیجه رسیدم که اگر بازی هامو خودم نسازم هیچوقت ساخته نمیشن
 

Mahdi_Rashed

Well-Known Member
کلمه gameplay در خیلی از لغتنامه های زبان انگلیسی اینطور معنا شده:

کد:
the way that a computer game is designed and the skills that you need to play it.

به فارسی خودمون میشه :

کد:
طریقی که یک بازی رایانه ای طراحی شده و مهارتهایی که ما برای انجام بازی نیاز داریم.

ولی کلمه gameplay در بین بازی کن ها شاید یک جور دیگه تعریف بشه. مثلاً میزان سختی و آسونی بازی، نزدیک بودن اتفاقات بازی به واقعیت، کیفیت محیط بازی و طراحی شخصیت ها و ...

شاید بتونیم کلمه ای شبیه " نواخت بازی " یا " رویۀ بازی " رو به عنوان یک معادل برای gameplay ذکر کنیم. اما این نظر من هست و باید منتظر نظر دیگران هم موند و بعد با ترکیب نظرها یک معادل دقیقتر تعیین کرد. موفق باشی:rose:
 

ll24llll

New Member
سلام مجدد؛

با تشکر فراوان از دو دوست خوبم که توجه داشتن به مبحث. و تلاششون برای پیدا کردن

مترادف مناسب برای واژه گیم پلی؛ عالی بود. البته باید به آقا مهدی راشد بگم که معنای

مسطلح مورد نظر شما با اینکه بین بازی کن ها جا افتاده اما معنای صحیحی نیست به

نظر بنده. باید کمی بیشتر راجعبش فکر کنیم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا