منبع فارسی مکس اسکریپت _MaxScript

nc_hamid

Member
سلام
به نظر من کد هایی رو که نوشتی بزار تا با هم بریم جلو .
اگه می خوای دو عدد رو با هم مقایسه کنی که ببینی آیا از یه حدی به هم نزدیکتر هستند یا نه این راه گرد کردن خوب نیست . یعنی تا یه جایی جواب می ده اما چون 3dmax تا 5 رقم بیشتر نشون نمی ده، از یه حدی به بعد دیگه جواب نمی ده اما اگه دو عددی رو که میخوای مقایسه کنی رو از هم کم کنی بعد مقایسه کنی ببینی مثلا از 0.01 کمتر شده یا نه، هر چه قدر هم که بخوای عدد رو کوچک بگیری جواب می ده.مثلا من می خوام بگم اگه موقعیت Z دو جسم تا دو رقم اعشار به هم نزدیک بودند اونوقت دو جسم دقیقا Position شون یکی بشه :
کد:
if  abs (obj1.pos.z-obj2.pos.z)<0.01 then obj2.pos=obj1.pos
 

Saeed2vfx

Member
اگر درست منظور جناب " پرواز " متوجه شده باشم، ایشون میخوان فاصله بین دو شئ رو حساب کنن و در صورتی که یه حدی بهم نزدیک شده بودن یک فرمانی رو اجرا کنن (مثلاً حذف یکی از اون دو شئ یا ... )

برای این منظور به شکل زیر عمل میکنیم :

کد:
b1 = box01.pos

b2 = box02.pos

if ( distance b1 b2 ) < 2 then (
del box02
)

در این مثال از تابع distance استفاده کردم ولی میتونید از تابع length هم استفاده کنید به شکل زیر :

کد:
b1 = box01.pos --- [10,20,30]

b2 = box02.pos --- [20,30,40]

if ( length (b1-b2) ) < 2 then (
del box02
)

این اسکریپت فاصله بین box1 و box2 رو حساب میکنه و در صورتی که از 2 واحد کمتر باشه ، box2 رو حذف میکنه.
موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

Elton John

Member
سلام
میبینم که تاپیک زنده شده دوباره و دوستانی پیدا شدن تا تاپیک رو جلو ببرن

ولی هدف تاپیک بیشتر توضیح مرتب کد ها با توجه به هلپ مکس بود که اگه دوستان تو این زمینه فعالیتشونو هدفمند کنن تاپیک بسیار جامعی خواهد شد

در کنارش به سوالات هم پاسخ بدن خیلی عالی میشه

با تشکر از nc_hamid و Saeed2vfx
 

nc_hamid

Member
سلام
مشتاق دیدار!
مدتها بود منتظرتون بودیم.
منم با حرف شما موافقم. اگه تاپیک به صورت هدف دار جلو بره می شه یه منبع عالی مکس اسکریپت اونم به زبان فارسی (همون طور که اسم خود تاپیکه).
 

nc_hamid

Member
سلام
فکر می کنم برای مباحث مهمی مثل Transform matrix و Gimbal Coordinate و Gimbal Lock و quaternion باید به صورت مجزا و خیلی دقیق بحث کرد تا بچه های علاقه مند به بحث مکس اسکریپت و ریگینگ با اصل Transform تو مکس و هر نرم افزار سه بعدی دیگه ای آشنا بشن.
 

Elton John

Member
سلام
فکر می کنم برای مباحث مهمی مثل Transform matrix و Gimbal Coordinate و Gimbal Lock و quaternion باید به صورت مجزا و خیلی دقیق بحث کرد تا بچه های علاقه مند به بحث مکس اسکریپت و ریگینگ با اصل Transform تو مکس و هر نرم افزار سه بعدی دیگه ای آشنا بشن.

بله درسته ولی تو همین تشریح کوتاه کد ها هنوز نتونستیم جلو بریم (منبع فارسی مکس اسکریپت) اگه هم دوستانی که با مکس اسکریپت آشنا هستند این مبحث رو تقبل کنن به مباحث دیگه هم مانند transform میرسیم
 

nc_hamid

Member
اما برای ادامه مباحث ..
تا اونجایی که از رو پستها من می بینم مبحث Logical Expression بیان شده .
فکر کنم بحث بعدی Animate باشه درسته ؟
 

Elton John

Member
اما برای ادامه مباحث ..
تا اونجایی که از رو پستها من می بینم مبحث Logical Expression بیان شده .
فکر کنم بحث بعدی Animate باشه درسته ؟

دوستان میتونند هر مبحثی رو که دوست داشتن انتخاب کنن مشکلی در این زمینه نیست فقط طبق help مکس اسکریپت دستورات داخل اون مبحث رو توضیح بدن

مثلا من میخام دستورات داخل مبحث time رو توضیح بدم

قبلش عنوان انگلیسی مبحث طبق help رو بییان میکنیم

عکس 1

11.jpg
خوب این مبحث (time ) دارای دستورات مختص زمان در مکس اسکریپت هست

عکس 2

22.jpg

عکس 3

33.jpg

حالا به این صورت عمل میکنیم
1.عنوان انگلیسی و معنی فارسی مبحث رو در هر پست به همراه توضیحی در مورد اون مبحث مینویسیم
1.دستور مورد نظر رو کامل مینویسیم
2.بخش های مختلف دستور رو توضیح میدیم و اینکه چه مقادیری رو قبول میکنند
3.کاربرد اصلی دستور رو توضیح میدیم
4.یک یا دو مثال کاملا کاربردی که بشه هر کس کپی کنه و تو مکس اسکریپت لیستنر اجرا کنه مینویسیم
-- و بعد مبریم دستور بعدی ..... تا اینکه تمامی دستورات داخل مبث time توضیح داده بشه و انشاالله مبحث دیگه ای رو شروع کنیم

شما میتونید تمامی دستورات اون مبحث رو در یک پست توضیح بدید یا میتونید هر دستور رو در یک پست جدا توضیح بدید فقط عنوان هر پست رو (انگلیسی )ومعنی فارسیش رو بهمراه توضیحاتی در مورد مبحث مورد نظر توضیح بدید

شما هر وقت دوست داشتید میتونید پست رو ویرایش و آپدیت کنید تمام عکس ها و فیلم هارو در خود آپلود سنتر سایت آپ کنید

اگه نظری در مورد توضیحاتم دارید دریغ نفرمایید
باتشکر
 
آخرین ویرایش:

پرواز

Member
بسی خوشحالیم که چشممان به جمال التون جان روشن شد
و همچنین با تشکر از nc_hamid و Saeed2vfx
حالا سه تا شدین برایی رضای خدا یکی بیاد کمک التون جان تا تو ادامه دادن دلگرم شه
 

xkapitanx

New Member
با سلام.

دوستان چطور میشه با visual maxscript برنامه نویسی کرد؟

یعنی من وقتی تو این محیط ظاهر برنامه خودمو میسازم،اصلا گزینه ای برای اجرا نداره.!

حتی اونجا نمیشه واسه اون شئی ها کد و رفدار نوشت.!

میشه یه راهنمایی کنید نحوه کار با این پنجره و اسکریپت نویسیش به چه شکله؟

ممنون
 

پرواز

Member
قسمت ویژوال برای ظاهر کاره برای باطن باید اسکریپ بنویسی
مثلا جایی تو برنامه ات کلیدی میزاری ولی برای اینکه بگه بگی کلید باید چه عملی رو انجام بده باید اسکریپت بنویسی
نمیدونم چرا بروبچ کجاها میرن یوقط باه جمع میشن یه وقت اینجا سوتوکوره
 

Elton John

Member
کدو دستور 10
----هلپ مکس اسکریپت 2010
-----------------------------------------
عنوان:
Array Values
مقادر آرایه ها
------------------------------------
مسیر:
Collections > Collection Types > Array Values
------------------------------------
array: یک متغیر طولی از مقادیر(از هر نوعی) مرتب شده شماره گذاری شده (indexed)

================================================================================================================​

ساخت یک array:
طرح اصلی یک array به این صورت است که ابتدا یک علامت # (number sign) قرار داده و سپس دو پرانتز که میان پرانتز مقادیر یا Values قرار دارد قرار میدهیم برای جدا کردن مقادیر یا Values از هم از ویرگول , استفاده میکنیم

اشکال array :

کد:
[LEFT][LEFT][SIZE=2][FONT=Courier New]#(<value>, <value>, ...)[/FONT][/SIZE]
[/LEFT]
[/LEFT]
 [LEFT][LEFT][SIZE=2][FONT=Courier New]#()  [/FONT][/SIZE][SIZE=2][COLOR=green][COLOR=green][FONT=Courier New]-- an empty array[/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE]
[/LEFT]
[/LEFT]

در شکل دوم یعنی:
کد:
            [SIZE=2][FONT=Courier New]#()[/FONT][/SIZE]
ما یک array خالی داریم که بعدا میتوانید عضوهایی به آن اضافه کنیم

مثال ها ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

کد:
a = #(8,10,50,20,-456,-12,1,0,200,-75.12,14,15.1)
#()
#(1,"hello",#("this is another array"),sin 45)
a=10
x=30
#(1,cos x,a*23.5)
myObjects = #($box01,$sphere045,$)


[COLOR=#0000ff]
#(8, 10, 50, 20, -456, -12, 1, 0, 200, -75.12, 14, 15.1)
#()
#(1, "hello", #("this is another array"), 0.707107)
10
30
#(1, 0.866025, 235.0)
#($Box:Box01 @ [-54.844528,-24.403467,0.000000], undefined, undefined)
[/COLOR]
 
آخرین ویرایش:

hamed-ddd

Well-Known Member
سلام. من از بچه های قدیم گروه تری دی مکس هستم. عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت همه عزیزان بخصوص التون جان (واقعا جان) و بقیه دوستان.
خوشحالم کسانی پیدا شدند که میخوان لای کتاب جادوی تری دی مکس رو باز کنن. واقعا عالیه
من یه سوالی برام پیش اومده چیزهایی مثل distance یا lenght و این توابع که اصطلاحا built in تری دی مکس هستند چطور تو هلپ مکس اسکریپت پیدا کنم. یه جایی که همشون رو دسته بندی کرده باشه و بشه مطالعه کرد. شما مثلا همین همین distance رو تو هلپ اسکریپت سرچ کنید ببینید چه نتیجه ای داره.
بازهم از همه ممنون. ادامه بدید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا