مقایسه میلگرد آجدار و میلگرد ساده : کدام قوی‌تر است؟

omid2766

New Member

مقایسه میلگرد آجدار و میلگرد ساده.jpg

میلگرد آجدار: ستون فقرات بتن


میلگردها، با قطرها و طول‌های مختلف، نقش کلیدی در ساخت‌وساز ایفا می‌کنند. این میله‌های فولادی، که اغلب به آن‌ها آرماتور نیز گفته می‌شود، به عنوان یک تقویت‌کننده در بتن عمل می‌کنند. میلگردها معمولاً از فولاد ساخته می‌شوند زیرا فولاد و بتن به خوبی به یکدیگر می‌چسبند و در زمینه انبساط حرارتی خواص مشابهی دارند. بسته به نیازهای ساختار یا پروژه، میلگرد می‌تواند از فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، فولاد پیچیده شده با فایبرگلاس، فولاد پوشیده شده با اپوکسی یا مواد دیگر ساخته شود. دو نوع رایج میلگرد، میلگرد گرد و میلگرد آجدار هستند.

چرا به میلگرد نیاز داریم؟


بتن، علی‌رغم مقاومت فشاری بالایش، در برابر کشش بسیار ضعیف است. به عبارت ساده‌تر، بتن می‌تواند وزن سنگینی را از بالا تحمل کند اما در برابر نیروهایی که باعث کشیده شدن آن می‌شوند، بسیار شکننده است. در همینجاست که میلگردها وارد عمل می‌شوند.

  • افزایش مقاومت کششی: میلگردها با قرار گرفتن در داخل بتن، مقاومت کششی آن را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهند. این امر باعث می‌شود که بتن بتواند نیروهای کششی ناشی از عوامل مختلف مانند زلزله، باد و تغییرات دما را بهتر تحمل کند.
  • جلوگیری از ترک‌خوردگی: ترک‌های ریز در بتن می‌توانند به مرور زمان بزرگ‌تر شده و به سازه آسیب جدی وارد کنند. میلگردها با ایجاد یک شبکه تقویت‌کننده در داخل بتن، از ایجاد و گسترش این ترک‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • افزایش دوام: سازه‌های بتن مسلح به دلیل وجود میلگردها، در برابر عوامل مخرب محیطی مانند رطوبت، مواد شیمیایی و تغییرات دمایی بسیار مقاوم‌تر هستند.
در واقع، میلگردها مانند اسکلت برای یک ساختمان هستند. آن‌ها به بتن استحکام و پایداری می‌بخشند و باعث می‌شوند که سازه بتواند در برابر نیروهای مختلف مقاومت کند.

انواع میلگردها:


میلگردها بر اساس شکل سطح مقطع، نوع آج، و مقاومت کششی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین نوع میلگرد، میلگرد آجدار است که دارای برآمدگی‌هایی روی سطح خود می‌باشد. این برآمدگی‌ها باعث چسبندگی بهتر میلگرد به بتن شده و انتقال نیرو از بتن به میلگرد را بهبود می‌بخشد.

میلگرد آجدار​

میلگردهای تقویت‌کننده آجدار یا میلگردهای آجدار در اشکال مختلفی وجود دارند. می‌توانند به شکل میلگردهای مارپیچ یا فولاد موجدار باشند. منظور از تغییر شکل‌ها، برجستگی‌ها، فرورفتگی‌ها یا برآمدگی‌هایی است که دارند. این برجستگی‌ها یا فرورفتگی‌ها به بتن اجازه می‌دهند تا میلگردها را موثرتر بچسباند و احتمال لغزش میلگردها پس از قرار گرفتن در بتن را کاهش می‌دهد.
میلگردهای آجدار همچنین دارای الگوی پیچیده‌ای هستند که به آن‌ها کمک می‌کند هنگام قرارگیری در کنار هم در ساختار بتنی با یکدیگر قفل شوند. ارتفاع و فاصله برجستگی‌ها یا فرورفتگی‌ها در سراسر میلگرد به طور یکنواخت تنظیم و فاصله‌گذاری شده است. میلگرد آجدار نسبت به میلگرد گرد گران‌تر است اما مقاومت بیشتری در برابر لغزش دارد و تقریباً همیشه در کاربردهای با تنش بالا مانند پروژه‌های تجاری و صنعتی بزرگ استفاده می‌شود.
برای اطلاع از قیمت روز میلگرد آجدار بر روی آ« کلیک کنید.

میلگرد گرد​

میلگردهای تقویت‌کننده گرد یا میلگردهای گرد همچنین به عنوان میلگردهای ساده (PRB) شناخته می‌شوند. آن‌ها میله‌های فلزی مستقیم و جامدی هستند که دارای سطح مقطع دایره‌ای ساده‌ای هستند. آن‌ها خم یا تغییر شکل ندارند و دارای سطوح صافی هستند.
میلگردهای گرد در طیف گسترده‌ای از طول‌ها و اندازه‌ها موجود هستند. اغلب در هنگام ایجاد بست‌ها یا اعمال میخ‌های میلگردی به سازه‌ها یا پروژه‌ها، و همچنین برای تقویت میلگردهای دیگر و جداسازی مش در بتن استفاده می‌شود. میلگردهای گرد برای اتصال ستون‌ها و تیرها مناسب هستند زیرا در انتهای خود تخت هستند و می‌توانند به قطعات دیگر فولادی متصل شوند.
میلگردهای گرد نسبت به میلگردهای آجدار اقتصادی‌تر هستند، اما از آنجایی که سطح آن‌ها صاف است، در برابر لغزش مقاوم نیستند و چسبندگی بتن به میلگردها را دشوارتر می‌کنند. یک مزیت این است که آن‌ها را می‌توان به راحتی برش و شکل داد، بنابراین بسیار متنوع هستند.

میلگرد آجدار یا میلگرد گرد قوی‌تر است؟​

میلگرد آجدار قوی‌تر است، زیرا مقاومت کششی بالاتری دارد. این باعث می‌شود که برای پروژه‌هایی مانند پل‌های بزرگراه، پارکینگ‌های طبقاتی، پل‌ها یا ساختمان‌های بلند، ماده ترجیحی باشد. با این حال، میلگرد آجدار همیشه گزینه بهتر نیست. انتخاب بین میلگرد آجدار یا گرد اغلب توسط پارامترهای پروژه هر کار ساختمانی تعیین می‌شود. بری کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مقاومت کششی میلگرد چیست؟ را مطالعه بفرمایید.
میلگرد گرد معمولاً مقرون به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر است و استفاده و خرید آن نیز آسان‌تر است. معمولاً قبل از استفاده نیازی به پردازش بیشتر ندارد و ممکن است برای پروژه شما بهتر از میلگرد آجدار باشد، به خصوص اگر یک مسیر ورودی بتنی ساده یا یک پروژه بهبود خانه ساده انجام می‌دهید.
نصب میلگرد آجدار زمان و تلاش بیشتری می‌برد و به صرفه اقتصادی میلگرد گرد نیست، اما از آنجایی که از نظر مقاومت کششی قوی‌تر است، برای پروژه‌ها و سازه‌های ساختمانی سنگین‌تر انتخاب مناسب‌تری است. هیچ نوع خاصی از میلگرد وجود ندارد که در همه جنبه‌ها از انواع دیگر بهتر باشد. در هر نوع ساختاری، باید همیشه طراحی و نیازهای خاص یک پروژه را در نظر بگیرید، سپس نوع مناسب میلگرد را انتخاب کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا