معرفی انواع ترمز دوچرخه

najma44

Member
دوچرخه سال هاست که به عنوان وسیله حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه علاوه بر کاهش آلودگی هوا بر سلامت انسان نیز تأثیر می گذارد.
دوچرخه نیز مانند هر وسیله نقلیه دیگری از قطعات مختلفی ساخته شده است. یکی از این قطعات ترمز است که نقش مهمی در کنترل سرعت دوچرخه سوار دارد.
همانطور که شاید خیلی از شما بدانید یک چرخ متحرک انرژی جنبشی زیادی دارد که ترمز دوچرخه این انرژی جنبشی را به انرژی گرمایی تبدیل می کند و این انرژی گرمایی به اجزا و قسمت های دیگر دوچرخه منتقل می شود.
راه های مختلفی برای کنترل این انرژی وجود دارد که رایج ترین آنها قرار دادن دو اهرم بر روی لبه چرخ دوچرخه است که انرژی جنبشی آن را کنترل می کنند.
در این مقاله شما را با انواع ترمزهای مورد استفاده در دوچرخه آشنا می کنیم و مزایا و معایب هر کدام را برای شما بازگو می کنیم.
به افرادی که قصد خرید دوچرخه را دارند توصیه می شود این مقاله را تا انتها مطالعه کنند و سپس به وب سایت کراس اسپورت مراجعه کنند تا دوچرخه مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری کنند.

انواع ترمز دوچرخه
به طور کلی ترمزها از دو گروه تشکیل شده اند که شامل ترمزهای تاجی و ترمز دیسکی می شود.

ترمز چرخ
در این ترمزها دو تکه پلاستیک روی تاج قرار می گیرد که با فشردن کابل از حرکت تاج جلوگیری می کند.
ترمزهای کرون به دو نوع کالیپر و کنسول تقسیم می شوند.

ترمزها: ترمزها یک واحد مستقل هستند که توسط یک پیچ مرکزی به دوشاخه جلو متصل می شوند. این ترمزها کوچک هستند و فضای کمی را اشغال می کنند. تنظیم آسان و راحت از دیگر مزایای این نوع ترمز است. اما عملکرد کالیپرهای ترمز در محیط مرطوب با گل ضعیف. قیمت این ترمزها نسبت به سایر انواع ترمز کمتر است.


ترمزهای U: این ترمزها مانند ترمزهای کالیپر یک واحد مجزا هستند که تنها تفاوت آنها در موقعیت اهرم موتور است. برای ترمزهای کالیپر، اهرم ها توسط یک پیچ مرکزی به دوشاخه جلو متصل می شوند، اما برای ترمزهای Ubrick، هر اهرم با یک پیچ جداگانه به بدنه دوچرخه متصل می شود. این ترمز بیشتر در دوچرخه های BMX استفاده می شود.


براکت: با این ترمزها دو بازوی مستقل در دو طرف دوچرخه سوار می شود. محبوب ترین ترمزهای کنسول عبارتند از:
ترمز V: این ترمز از دو اهرم مجزا در هر قسمت برای
لنت های ترمز وصل شده اند. این اهرم ها روی دوشاخه جلوی بدنه دوچرخه سوار می شوند.
ترمزهای Mini-V: این ترمزها برای نصب روی دوچرخه های BMX طراحی شده اند و به عنوان ترمز Vibrik کار می کنند، اما با اهرم های کوچکتر.
X-Brakes: این ترمز نیز تا حدودی شبیه ترمزهای Vibrik است. ترمزهای X به گونه ای کار می کنند که یک کابل دو محور ترمز را به صورت عرضی (مانند حرف X) به هم متصل می کند.
سیستم شکست مبتنی بر دیسک
ترمزهای دیسکی دوچرخه بسیار شبیه ترمزهای مورد استفاده در خودروها و موتورسیکلت ها هستند. با این نوع سیستم ترمز، صفحه ای به نام روتور در مرکز چرخ ها نصب می شود که بین لنت ها قرار دارد. این لنت ها در هنگام ترمز به روتور متصل می شوند و سرعت دوچرخه را کاهش می دهند. ترمزهای دیسکی دوچرخه به دو نوع دیسکی – مکانیکی و دیسکی – هیدرولیک تقسیم می شوند.


ترمز دیسکی مکانیکی: در این نوع ترمز، انتقال نیرو از طریق کابل به لنت ترمزها منتقل می شود. این سیستم ترمز ساده تر و ارزان تر از ترمزهای هیدرولیک است. در مقابل، عملکرد آنها در هوای برفی و بارانی در مقایسه با ترمزهای هیدرولیک ضعیف است. یکی از مزایای این ترمز این است که زمانی که تاج تاب می خورد و اهرم ترمز پایین است به کار و کار خود ادامه می دهد. از معایب ترمزهای مکانیکی می توان گفت که نگهداری آنها نیازمند تجربه است. ترمز نیاز به نیروی زیادی دارد و احتمال پارگی و زنگ زدگی کابل ترمز وجود دارد
ترمزهای دیسکی هیدرولیک: مدرن ترین و کارآمدترین سیستم ترمز، ترمزهای هیدرولیک دیسکی است که بیشتر در دوچرخه های حرفه ای استفاده می شود. این ترمز بهترین قدرت و عملکرد ترمز را دارد. حرکت اهرم در این ترمز بسیار کم است و در صورت تاب خوردن تاج به راحتی کار می کند. دوچرخه های مجهز به سیستم ترمز هیدرولیک را می توان در هوای بارانی و برفی بدون نگرانی از توقف استفاده کرد. اما دوچرخه هایی که دارای سیستم ترمز هیدرولیک هستند نسبت به سایر دوچرخه ها گرانتر هستند و تعمیر آنها نیاز به تخصص بالایی دارد. اکثر دوچرخه سواران حرفه ای دوچرخه هایی با ترمز هیدرولیک انتخاب می کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ترمز دوچرخه کوهستانی میتونید این مقاله را مطالعه کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا