مشکل در viewport background

3dmad

Well-Known Member
سلام به همه:green:
من برای نورپردازی بهتر تو محیط exterior میخوام از یه hdri استفاده کنم ... . اما مشکل ...

با انجام این مراحل :

1. در پنجره environmet مپ مورد نظر رو اختصاص میدم و تیک Use map رو فعال میکنم.

2. در پنجره viewport background تیک use رو میزنم

3. تو صفحه هم view background رو فعال میکنم.

اما . . . هنوز هیچی رو تو بک گراند نمیبینم تا بتونم مچش کنم
:-?

مکسی هم که استفاده میکنم 2012 است

منــــــــــــــــــــــــــــــــــــون میشم کمک کنید.:rose:
 

kami_re62

Member
سلام دوست عزیز ،

کلاً برای کار با تصاویر hdri باید با Vray RT کار کنی توی viewport هیچی بهت نشون نمیده !!
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
اگر میخوای Enviroment map رو توی viewport ببینی باید توی پنجره ی Viewport Background تیک گزینه ی use enviroment map رو فعال کنی.
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
با تشکر از کمک دوستان من هم چیزی که به ذهنم رسید میگم، حس میکنم شما فایل با پسوند HDR رو به back ground ـتون میدین، اگه اینجوری باید بگم همراه هر فایل HDR یه تصویر با پسوند های معمول عکس هست که از فضای همون HDR هست شما HDR رو باید برای تنظمیات HDR موتور رندرتون معرفی کنید و اون تصویر معمولی هم به
viewport background .
 

3dmad

Well-Known Member
سلام دوست عزیز ،

کلاً برای کار با تصاویر hdri باید با Vray RT کار کنی توی viewport هیچی بهت نشون نمیده !!

شما مطمئنی این کار فقط با آرتی میشه من چند مورد دیده بودم با همین adv همین کار رو انجام میدادن!


اگر میخوای Enviroment map رو توی viewport ببینی باید توی پنجره ی Viewport Background تیک گزینه ی use enviroment map رو فعال کنی.

بله ممنون من هم مشکلم همینه که با اینکه این کار رو انجام میدم ولی بازم نمیاد
نوشته بودم تو اون اون مورد دوم.
(
2. در پنجره viewport background تیک use رو میزنم)

سلام
با تشکر از کمک دوستان من هم چیزی که به ذهنم رسید میگم، حس میکنم شما فایل با پسوند HDR رو به back ground ـتون میدین، اگه اینجوری باید بگم همراه هر فایل HDR یه تصویر با پسوند های معمول عکس هست که از فضای همون HDR هست شما HDR رو باید برای تنظمیات HDR موتور رندرتون معرفی کنید و اون تصویر معمولی هم به
viewport background .

بله شما درست میگی من همون hdri رو برای background ام انتخاب میکنم! و باز هم درست میفرمایی همراه اون فایل یه jpg هست ولی چطور میشه این عکسی که من برای background استفاده میکنم با عکسی که برای نوردهی تو
environmet استفاده میکنم متفاوت باشه.
درست نمیتونم متوجه بشم! خب وقتی من تیک use
viewport background رو تو پنجره viewport background میزنم دارم میگم از همون عکس environmet ام استفاده کن اگر هم اون تیک رو نزنم خب تغییراتی که من به environmet ام میدم تو صحنه اعمال نمیشه چون دو عکس جدا هستن
نمیدونم منظورم رو تونستم بسونم یا نه

حالا شما راه حلی ندارید؟
نمیشه اصلا یک بار مراحل این کار رو بفرمایید شاید من نکته ای رو فراموش میکنم
Capture.JPG:shock:
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
خب دوست عزیز، شما الان دارین از یه موتور رندر خاص مثل VRay استفاده میکنید حتما. اگه موتور Vray یا مثلا Final render هست لازم نیست HDR رو به این بخش Menu> rendering> Environment and effect > environment map بدین، شما اون HDR رو توسط map مورد استفاده همون موتور رندر در material editor بدین چون تنظیمات خوبی برای این کار داره، مثلا تغییر شدت نور یا تغییر زاویه و یا همون مکان قرار گیری زاویه ی عکس و تنظیمات دیگه و بعد این مثل رو Drag and drop کنید روی ski light تنظیمات همون موتور رندر در اصل instance کنید که موقع تغییر تنظیمات هم تغییرات روی بخش sky light ـی که دادین اعمال بشه.
حالا اون زاویه ی مورد نظری که توی تصویر با پسوند jpg هست رو انتخاب و روی این بخش Menu> rendering> Environment and effect > environment map قرار بدین و همون کارهایی که قبلا میکردین. اینجوری شما الان هم تصویز ضمینه رو دارین هم نور محیط رو.

اگه نکته ای رو اشتباه گفتم دوستان محبت کنن و اصلاح کنن و انشا الله کمکی کرده باشم.

حق یارتون
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
درست میگی امروز که دوباره خوندمش متوجه شدم. ببین من این کارو میکنم و انجام میشه،شاید شما یکی از مراحل رو اشتباه میری:
1:دکمه ی 8 رو میزنم و VRayHDRI رو برای Enviroment انتخاب میکنم
2: متریال ادیتور رو باز میکنم و همون VRayHDRI که برای Enviroment انتخاب کرده بودم رو داخل یکی از اسلات ها درگ میکنم
3: با کلیک روی Browse یک HDRI انتخاب میکنم
4: از پنجره ی Viewport Background تیک گزینه ی Use Enviroment map رو میزنم و OK میکنم
شاید شما از VRayHDRI استفاده نمیکنی، البته مکس من 2013 هست که شاید یکی از دلایلش همین باشه.
 

3dmad

Well-Known Member
خیلی ممنونم بخاطر وقتی که گذاشتید:rose:
ولی مثل اینکه این به یه موضوع لاینحل برا من تبدیل شده گرچه خیلی هم گیرشم!:mad:

جناب bubo جان (فکر کنم مکس شما ورژن قبل 2012 باشه تو ورژن های بعد از 2012 نمیشه از تو متریال ادیتور تو جاهای دیگه درگ کرد از جاهای دیگه باید تو اون درگ کرد البته فرقی هم در نتیجه نداره)اینطوری که شما فرمودید نمیشه (یا من نمیتونم) من آموزشش اینی که hdri رو واسه back هخمم قرار میدن دارم و عین همون کارها رو میکنم ولی جواب نمیده .
اینکه بخوام این دو عکس دوتا باشن مستلزم اینه که هی رندر بگیرم ببینم الان مپ من تو بک گراند تو چه وضعیتیه!



barnara ی عزیز بله من هم دقیقا همین کارا رو میکنم ولی....:cry:

بله از hdri استفاده میکنم اتفاقا اگه از bitmap استفاده کنم تو ویوپورت نشون میده و فقط این vray hdri رو نشون نمیده واقعا گیج شدم دیگه!!!

خلاصه بازم خیلی منون که به مشکل بقیه اهمیت میدید و وقت میذارید
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
جناب bubo جان (فکر کنم مکس شما ورژن قبل 2012 باشه تو ورژن های بعد از 2012 نمیشه از تو متریال ادیتور تو جاهای دیگه درگ کرد از جاهای دیگه باید تو اون درگ کرد البته فرقی هم در نتیجه نداره)
خوب با نگه داشتن موس روی آیکون material editor اون رو به حالت قدیمی ببرید و این کار رو بکنید و باز اگه خواستین برشگردونید به حالت قبلی.

والا نمیدونم چی بگم دیگه
 

Yar.kh

Member
سلام
مکس 2012 هم قابلیت درگ داره. برای این کار باید با گوی ها کار کنید صفحه ی نمودارهای درختی.
عکس های زیر گویا هستن...

مکس من هم 2012 هستش :wink:
1.JPG2.JPG3.JPG4.JPG
 

3dmad

Well-Known Member
سلام
مکس 2012 هم قابلیت درگ داره. برای این کار باید با گوی ها کار کنید صفحه ی نمودارهای درختی.
عکس های زیر گویا هستن...

مکس من هم 2012 هستش :wink:

enjoy آخر رو خوب اومدی

ممنون دوست من ولی این انگار یه مشکل دیگه داره که نمیاد.:cry:

آپدیت 2012 رو هم دان کردم ولی درست نشد! گفتم شاید ایراد از دایرکت ایکس باشه (!) اونم افاقه نکرد!:?:

تو چند تا فروم خارجی هم دیدم چند نفر این مشکلو داشتن ولی آخر سر مشکلشون حل نشده بود!:-?

این یه عذاب مکسیه برای گناهکارای مکسی!:there:
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
چون متن ها زیاد شد من یه سوال کنم چون گیج شدم

ببینید، یعنی شما تصویری که میدیدن به back viewport دیده نمیشه، یعنی باید حتما رندر کنی؟ همین؟
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
درمورد ظاهر جدید متریال ادیتور شما میتونی از منوی modes بین ورژن قدیمی اون یعنی Compact Material Editor و ورژن جدید یا همون Slate Material Editor سوییچ کنی، من که شخصا از ظاهر قدیمیش بیشتر خوشم میاد و باهاش راحت ترم.
درمورد بک گراند هم یا شما یک مرحله رو نمیری یا اشتباه میری ، یا مکس مشکل داره. من با 2012 کار نکردم اما با 11 و 13 که کار کردم این مشکل نبوده!
متریال ادیتور رو به حالت Compact ببر و VRayHDRI رو از پنجره ی Enviroment به یکی از کره ها درگ کن و گزینه ی Instance رو فعال کن، بعد فایل HDRIرو انتخاب کن. اگر نشد حتما از مکس 2013 استفاده کن پشیمون نمیشی.
 

3dmad

Well-Known Member
درمورد ظاهر جدید متریال ادیتور شما میتونی از منوی modes بین ورژن قدیمی اون یعنی Compact Material Editor و ورژن جدید یا همون Slate Material Editor سوییچ کنی، من که شخصا از ظاهر قدیمیش بیشتر خوشم میاد و باهاش راحت ترم.
درمورد بک گراند هم یا شما یک مرحله رو نمیری یا اشتباه میری ، یا مکس مشکل داره. من با 2012 کار نکردم اما با 11 و 13 که کار کردم این مشکل نبوده!
متریال ادیتور رو به حالت Compact ببر و VRayHDRI رو از پنجره ی Enviroment به یکی از کره ها درگ کن و گزینه ی Instance رو فعال کن، بعد فایل HDRIرو انتخاب کن. اگر نشد حتما از مکس 2013 استفاده کن پشیمون نمیشی.

ازتون ممنونم این کارم که تموم شد حتما از مکس 2013 استفاده میکنم (دیشب دانلودش کردم)

فقط امیدوارم پلاگین وی ری و itoo و آرپی سی روش کار کنن
 

Yar.kh

Member
بطور اتفاقی برا من هم این مشکل بوجود اومد توی این کار آخریم. HDRI رو توی بک گراند میدیدم بدون مشکل اما یهو توی رندر بعدیم حذف شد و بک گراند یک رنگ شد!
داشتم کلافه میشدم که... متوجه شدم حالت ویوپرت روی Orthoghraphic (حالتی که از چرخش در نماهای اصلی چپ، جلو و... بدست میاد) هستش. وقتی به پرسپکتیو رفتم مشکلم حل شد... :lol:
شاید مشکل شما هم همینه!:-?
 

3dmad

Well-Known Member
نه رفیق

من تیک all view رو زدم درضمن ار پرسپکتیو چپ راست بالا پایین هم نیگاش کردم ولی ...

البته تازگیا متوجه شدم از تو پنجره کوچولوی exposure control تغییرات رو میتونم ببینم ... :-
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
شما همه ی این راه حل هایی که تا الان گفته شد رو توی همون پروژه فقط انجام دادی؟ گفتم اگر اینجوره یه بار هم وقتی تازه مکس رو باز کردی تست کن شاید بخاطر تغییر تنظیمات داخل پروژه باشه.
موفق باشی*
 

جدیدترین ارسال ها

بالا