با سلام،
خوب خدا رو شکر ایندفعه به خیر گذشت

گفتم نکنه شما هم مثل ما باشی و یهو جو زده بشی و بری کلا سیستم رو مورد عنایت قرار بدی و
حکایت اون بنده خدا تکرار بشه که یه چیزی لای دندونش گیر کرده بود بهش توصیه کردند واسه خلاصی از درد بره همه دندوناشو بکشه و اونم .....

آخ که چقدر بی مزه ام من!!!!
خوب حالا یه چند تا دونه توصیه:
از اونجاییکه ما از بچگی با سیستم متریک آشنا شدیم به همین خاطر گزینه های مثل میلی متر و سانتی متر و متر و ... در اندازه گیری و درجه در چرخش برای ذهن ما آشنا تره
اما از اونجاییکه مکس دستپخت برادران چشم آبیمون در ینگه دنیاست و یانکی ها تو نوشتن نرم افزارهای اون دست داشتند به همین خاطر از سیستم امپریال یعنی همون اینچ و فیت و ... در اندازه گیری
و رادیان برای چرخش استفاده کردند به همین خاطر تمامی استانداردهای دیگه برای Unit ها نهایتا به سیستم امپریال تبدیل میشه ...
حالا این نطق پیش از دستور قرائت شد که چی

_ بابا یکم صبر داشته باش مگه تا حالا حرف بدرد نخورم ازما شنیدی !!!؟؟_
به همین دلیل اگه با مبحث مربوط به Script در محیط مکس کاری نداشته باشیم که دائما مجبور باشیم نکات بالا رو مد نظر داشته باشیم
تنها کاری که باید بکنیم اینه که unit رو به حالت global تنظیم کنیم


_ بابا جدا 6 ماهه به دنیا اومدی، گفتم که یکم صبر داشته باش _
یکی از بهترین شیوه ها که تجربه شخصی خودم هم اونو تایید میکنه به این شکله
1- System unit و Display unit رو از این به بعد روی سانتیمتر قرار بده 1Unit = 1
2- اگه صحنه رو کلا داخل مکس میسازی که از این به بعد همه چیز حله، اما در نظر بگیر یه فایل اتوکد داری با مقیاس یک صدم
یعنی هر متر 1 واحد و مثلا 3 متر 3 واحد در نظر گرفته شده، اونوقت در هنگام وارد کردن فایل اتوکد هیچ نوع تغییری در ابعاد صحنه ایجاد نکن
اما بعد از ورود فایل اتوکد تمامی ترسیمات رو انتخاب کن و یه اصلاح کننده( Xform modifier ) به همشون اعمال کن و سپس Gizmo اون رو انتخاب
کن و بعد روی ابزار Scale در نوار ابزار راست کلیک کن و در پنجره باز شده نسبت 100 رو در Scale به 10000 تبدیل کن تا تمام موضوعات صد برابر بشند
با این کار هر متر 100 واحد نمایش داده میشه و از اونجایی که واحد نمایش ما روی سانتی متر قرار گرفته بوده یک متر 100 سانتی متر خواهد بود که
کاملا درسته ، بعد از این کار از Gizmo خارج شو و در حالیکه تمامی موضوعات انتخاب هستند اونهارو تبدیل کن به Editable spline با اینکار صحنه به صورت Global
روی مقیاس سانتی متر قرار گرفته و نه تنها دیگه در نمایش و یا ساخت حجم سه بعدی مشکلی نخواهی داشت بلکه در هنگام نورپردازی و رندر با Vray و یا هر
رندر کننده فیزیکال دیگه یا در هنگام تکسچرینگ و انیمیشن و اعمال افکت ها و از همه مهمتر به هنگام استفاده از محاسبات دینامیک مانند Cloth , mass fx و ....
بسیاری از مشکلات خود به خود حل خواهند شد چون شما تمامی مقیاس ها رو بصورت هماهنگ و یکپارچه تبدیل کردی و مکس تنها در زمان محاسبات داخلی خودش
به راحتی این حالت Global رو بصورت امپریال تبدیل میکنه، دلیلی هم که از Xform استفاده کردیم برای این بود که Data flow شکسته بشه تا بتونیم Scale رو از
Transform level به Modifier level منتقل کنیم تا Transform matrix موضوعات به هم نخوره **

حتما میخوای بپرسی خب این حرفای آخر یعنی که چه؟؟؟!!! **
خداییش یه رحمی به مچ دست من بکنید تا همین جا از من قبول کنید تا بعدا سر فرصت بگم داستان از چه قرار بوده
امیدوارم مطالب فوق مفید بوده باشه
موفق باشید