مشکل با boolean ؟؟؟؟؟

ahura3d

Active Member
سلام دوستان من با ابزار boolean یک پنجره رو توی دیوار قرار دادم ولی الان هر کاری میکنم دور تا دور پنجره داخلش پاک بشه شدنی نیست و دیوار به همراهش پاک میشه راه حل چیه؟


من با زیاد کردن سگمنت های دیوار تونستم به هدفم برسم ولی این کار خیلی طول میکشه و باید دونه دونه پلیگان ها رو انتخاب و پاک کنم. چون با ابزار های دیگه مثل element , border , edge هم روی پنجره کلیک میکنم بازم دیوار انتخاب میشه و راهی نیست بجز انتخاب دونه دونه. کسی راه بهتری داره برای پاک کردن داخل پنجره؟
 
آخرین ویرایش:

pendesign

Member
به نظر من تا میتونی از boolean استفاده نکن. مثلا برای اینکار میتونی یه rectangle درست کنی به عنوان base دیوار. بعد با line شکل پنچره رو روی دیوار میکشی. بعد از منوی modify پنجره و دیوار رو attach میکنی. در نهایت extrude رو اضافه میکنی تا به شکلت حجم بدی.
 

پیوست ها

  • tutrial.jpg
    tutrial.jpg
    105.9 کیلوبایت · بازدیدها: 10

ahura3d

Active Member
به نظر من تا میتونی از boolean استفاده نکن. مثلا برای اینکار میتونی یه rectangle درست کنی به عنوان base دیوار. بعد با line شکل پنچره رو روی دیوار میکشی. بعد از منوی modify پنجره و دیوار رو attach میکنی. در نهایت extrude رو اضافه میکنی تا به شکلت حجم بدی.
ممنون دوست من . میشه مسیر این ابزار رو بهم بگی تا الان با rectangle کار نکردم مثل کار با Line ها هست؟
 

ahura3d

Active Member
همین الان پیداش کردم ولی چطور میتونم مثل اون پنجره ای که میخوام رو با این ابزار بسازم؟
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
اگر حالت Boolean روی Subtraction A-B قرار بدید احتیاجی به هیچکدوم از این کار ها نیست و خودکار اون قسمت وسط جسم خالی میشه.
دقت کنید که جسم دوم (شکل پنجره) باید ضخامتش از دیوار بیشتر باشه و از دو طرف دیوار بگذره (بیرون بزنه)

boolean.jpg

اگر بعد از Boolean قرار نیست کار خاصی با جسم بکنید (مثل Smooth) احتیاجی نیست از روش های دیگه استفاده کنید و وقت اضافی صرف کاری کنید که با همون Boolean هم میتونستید انجام بدید.
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

1- دوست عزیر برای پاک کردن سطوح کافیه مدل رو به Editable poly تبدیل کنی و بعد از اون میتونی به راحتی سطوح رو حذف کنی.

2- اما جان من بیاد این boolean رو فراموش کنید خداییش مثل سیستم عامل Dos می مونه !!! اتودسک پلاگین 700 دلاری proboolean رو رایگان

داخل مکس تقدیم شما دوستان کرده واسه یه همچین روزهایی...

3- کافیه در Proboolean قبل از انتخاب موضوع جدید برای عمل Subtraction گزینه Cookie رو فعال کنید تا به هنگام Subtract شدن دیواره ها هم از بین بره و دیده نشه.

هرچند مزیت اصلی Proboolean اینه که هر وقت اراده کنی میتونی Operation رو عوض کنی یا Operand رو جابجا کنی یا Extract کنی بدون مشکل و نگرانی.

4_ حالا هی برید پیش رفیقاتون بگید مکس چیزه بدیه !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

5_ بابت بی مزگی هام من رو ببخشید خواستم حال و هواتون عوض بشه.

موفق باشید.
 
مدلر ها اصلا BOOLEAN رو پیشنهاد نمیکنن چون چیز میزنه به توپولوژی کار

پیشنهاد من به شما اینه که وقت بزاری یه مدت Editpoly رو یاد بگیرین و تمرین
 

mo-hammad

Active Member
به نظر من تا میتونی از boolean استفاده نکن. مثلا برای اینکار میتونی یه rectangle درست کنی به عنوان base دیوار. بعد با line شکل پنچره رو روی دیوار میکشی. بعد از منوی modify پنجره و دیوار رو attach میکنی. در نهایت extrude رو اضافه میکنی تا به شکلت حجم بدی.

----
ببخشید این حالت مشابه خاصیت curve تو مایا هست ؟ کسی تو مایا این تکنیک رو بلده
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

mo-hammad جان با همه بعله با ما هم بعله!!

همینه که شاعر میگه "" بابا تو دیگه کی هستی دست شیطونو ....."" بعله

داداش گلم انجمن مایا به اون وسعت رو ول کردی اومدی سوال از گمشدگان لب ..... بعله

مایام کجا بود، همین مکسم داره ما رو ...... بعله

***** اما در مورد فرمایش دوست عزیزمون که فرمودند _ مدلر ها اصلا BOOLEAN رو پیشنهاد نمیکنن چون چیز میزنه به توپولوژی کار _ ؟؟؟؟؟؟!!!:shock:

باید خدمتشون عرض کنم ما که از مدلسازی سر رشته ای نداریم و مدلر نیستیم که هیج، این داداشمونم که تو viscorbel فرتو فرت از boolean برای ساخت شیار پایه صندلی و ستون و ...

استفاده میکنه که هیج، موندم یه نفر مدلر تو اتودسک نبود بهشون بگه که بابا مدلر ها با boolean کار نمی کنند، پول بی زبونو نده واسه خرید امتیاز ProBoolean !!!!!!

دوست عزیز فکر نمیکنی این واژه " اصلا " اون چیزو که Boolean زده بود به توپولوژی زده به سر در اتودسک!!!!!!:sad:

اوه اوه فکر کنم دوباره جو زده شدم مطلبو آتیشی شروع کردم... الان خودمو تنبیه میکنم :snap:

در اینکه هر ابزاری مزایا و معایب خودشو داره هیچ شکی نیست اما بزارید یه مثالی براتون بزنم:

فکر کنید یه بابایی قاشق رو به عنوان یه ابزار خوب برای صرف غذا بکار بگیره که یهویی شیشه کوکا میاد سرسفره و داداشمون

با وجود دربازکن بازم اصرار داره که با قاشق در نوشابه رو ... بعله :lol: " اهه چرا میخندی حتما اینکارو کردم که دارم تعریفش میکنم "

خلاصه فرض کنید بعد از صرف غذا صاحبخونه از این داداشمون بخواهد بره یه بیلی به باغچه بزنه :lol: " ای درد ، ای مرض، مگه نگفتم فرض کن تو بازم داری هر و کر میکنی "

حالا داداشمونو داشته باش که با وجود بیل بخواهد با قاشق باغچه رو .... بعله ? am i clear

**** حالا با توجه به مثال بی مزه بالا باید خدمتتون عرض کنم وقتی صحبت از توپولوژی میشه می بایست نکاتی مثل سهولت انجام یک فرآیند و زمانی که صرف انجام اون میشه رو هم در نطر بگیریم.

بعنوان مثال در نظر بگیرید رو ی بخشی از دیواره ساختمان که از طریق یک Arc که extrud شده و بعد بهش Shell دادید قصد دارید سه حفره استوانه ای شکل رو با قطرهای متفاوت و تراکم متفاوت در زوایای مورب

به نحوی که در بعضی مناطق با هم تداخل دارند ایجاد کنید. اینکار از طریق Proboolean چند ثانیه بیشتر وقت نمی گیره و اگر اصول مرتبط با Boolean رو همونطور که اتودسک توضیح داده رعایت کنید چیز خاصی به توپولوژی

زده نمیشه. حالا در نظر بگیرید بخواهید همین کارو با Editable poly انجام بدید فکر میکنید چند ساعت زمان برای عمل Cut , Bridge , Retopology and clean isolated vertex و غیره نیاز دارید، اما خبر بد اینکه این روش هم همیشه

توپولوژی بی نقصی رو ارائه نمیکنه.....

وقتی صحبت از توپولوژی میشه باید دلیل صرف زمان برای ایجاد موضوعات با توپولوژی صحیح رو بدونیم به عنوان مثال آیا قراره مدل ما بین چند نرم افزار 3d رفت و آمد داشته باشه ( Cross platform )

آیا قراره مدل ما Subdivide یا Deform بشه؟ آیا قراره مدل ما از طریق Displace تغییر شکل پیدا کنه و یا نیاز به Unwrap uvw داره؟

خوب اگه قرار نیست بعد از Boolean این اتفاقات برای مدل بیفته و همانند مثال ذکر شده بعد از Boolean قراره با یک uvw ساده قضیه به خیرو خوشی بگدره ، جان من بازم حاضرید حرفی از توپولوژی

بزنید وقتی سفارش دهنده کار یک روز مونده به تحویل پروژه یادش میاد نقشه کار رو به شما بده و تازه انتظار یک کار عالی رو داره ... نه جان من بازم بعله....


از دوستان عزیزمون آقای mo-hammad , omid changizi به خاطر لحن این دستنوشته عذر خواهی میکنم، قصد جسارت به هیچکدوم از این سروران رو نداشتم

فقط گفتم دور همیم، یخورده پیاز داغشو ریاد کنم جذاب تر بشه.:green:تقدیم به همه دوستان علی الخصوص این دو دوست عزیز:rose:

موفق باشید
 

pendesign

Member
اگر حالت Boolean روی Subtraction A-B قرار بدید احتیاجی به هیچکدوم از این کار ها نیست و خودکار اون قسمت وسط جسم خالی میشه.
دقت کنید که جسم دوم (شکل پنجره) باید ضخامتش از دیوار بیشتر باشه و از دو طرف دیوار بگذره (بیرون بزنه)

مشاهده پیوست 103072

اگر بعد از Boolean قرار نیست کار خاصی با جسم بکنید (مثل Smooth) احتیاجی نیست از روش های دیگه استفاده کنید و وقت اضافی صرف کاری کنید که با همون Boolean هم میتونستید انجام بدید.

پیشنهاد من اینه که کار با ابزار line رو یاد بگیره تا بخواد از boolean استفاده کنه. چرا که برای بیشتر مدل سازی از رفرنس باید از line استفاده کنی و boolean کاربردی نداره.
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
پیشنهاد من اینه که کار با ابزار line رو یاد بگیره تا بخواد از boolean استفاده کنه. چرا که برای بیشتر مدل سازی از رفرنس باید از line استفاده کنی و boolean کاربردی نداره.

پس من هم پیشنهاد میکنم که تا همینجا پروژه شون رو متوقف کرده و اول برن کار با Line رو خوب یاد بگیره و چند وقت دیگه بیاد ادامه ی پروژه شو انجام بده درصورتی که میتونست همین الان با Boolean کارش رو تموم کنه و بعد اگر خواست روش های اصولی تر رو یاد بگیره :)

اگر عنوان تاپیک "راهنمایی بهترین روش مدل سازی از روی رفرنس" بود قطعا من هم همین پیشنهاد رو می کردم...
 

جدیدترین ارسال ها

بالا