مشاوره سیستم

SU-57

Active Member
سلام

یکسری نرم افزار لیست می کنم می خوام ببینم که با کمترین بودجه ممکن می شه چه قطعاتی گرفت.

3dmax, v-ray(plugin), SOLIDWORK, Autodesk Alias, ZBrush, Rhinoceros ,Catia

کدوم حالت بهتره i5-12400 با uhd 730 داخلی و یا i5-10400F با GT 1030 .فرض بر این باشه در حالت اول امکان خرید کارت گرافیک حالا حالاها وجود نداره. به اضافه 16 گیگ رم 3200 که بودجه خرید 32 گیگ وجود نداره.

اگه i5-10400F با uhd 630 داخلی خودش می تونست از عهده کارها بر بیاد احتمالا می شه رم 32 گرفت ولی چون کار در حد پروژه های دانشگاهیه برای 4 سال شاید الان به 32 گیگ رم احتمالا احتیاج پیدا نشه ولی خوب برای گرافیک مجتمع مقداری vram از رم کم می شه.

توی اینترنت هم من تستی ندیدم از قدرت رندرینگ uhd 630 و uhd 730 و مقابسه با gt 1030 ول توی گیم کلی تست وجود داره. چون GT 1030 نوشته 384 هسته کودا داره اما برای دو گرافیک مجتمع معلوم نیست چند تا وجود داره. البته گرافیک GT 730 هم می شه چون ارزون تره

catia هم که نوشتم یکی از نرم افزارهاست ولی فکر کنم تو دوره دانشگاه مثلا یا اصلا باهاش کار نشه یا اونقدر پروژه هاش سنگین نباشن.

الان اینا قطعات اصلی هستن و بقیه قطعات به راحتی در میاد
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلام

یکسری نرم افزار لیست می کنم می خوام ببینم که با کمترین بودجه ممکن می شه چه قطعاتی گرفت.

3dmax, v-ray(plugin), SOLIDWORK, Autodesk Alias, ZBrush, Rhinoceros ,Catia

کدوم حالت بهتره i5-12400 با uhd 730 داخلی و یا i5-10400F با GT 1030 .فرض بر این باشه در حالت اول امکان خرید کارت گرافیک حالا حالاها وجود نداره. به اضافه 16 گیگ رم 3200 که بودجه خرید 32 گیگ وجود نداره.

سلام
12400 ارجحیت داره .

اگه i5-10400F با uhd 630 داخلی خودش می تونست از عهده کارها بر بیاد احتمالا می شه رم 32 گرفت ولی چون کار در حد پروژه های دانشگاهیه برای 4 سال شاید الان به 32 گیگ رم احتمالا احتیاج پیدا نشه ولی خوب برای گرافیک مجتمع مقداری vram از رم کم می شه.

مقداری که اختصاصا به عنوان vram از رم ، برای اختصاص به کارت گرافیکِ مجتمعِ cpu کم میشه ، همون مقداری هست که در بایوس تنظیم میکنید که در حد چند مگابایت هست (معمولا بین 64 تا 256 مگابایت هست) .

حتی اگه گرافیک مجزا هم تهیه کنید و این مقدار را در بایوس دست نزنید (فرضا غیر فعال نکنید) ، دقیقا مثل زمانی که کارت گرافیک مجزا ندارید هم همون قدر از رم کم میشه .

بقیه را گرافیک مجتمعِ پردازنده ، با cpu ، بصورت اشتراکی (share) استفاده میکنه . یعنی برای این مقدار اشتراکی ، کم شدن از رم برای گرافیک مجتمع ، معنا نداره و کم نمیشه .
اگه زمانی که از کارت گرافیک مجزا استفاده میکنید ، از گرافیک مجتمع هم در کنارش استفاده کنید ، باز هم این مقدار مشترک هست .

توی اینترنت هم من تستی ندیدم از قدرت رندرینگ uhd 630 و uhd 730 و مقابسه با gt 1030 ول توی گیم کلی تست وجود داره. چون GT 1030 نوشته 384 هسته کودا داره اما برای دو گرافیک مجتمع معلوم نیست چند تا وجود داره. البته گرافیک GT 730 هم می شه چون ارزون تره



192 هسته داره .
حدود 40 درصد ضعیف تر از gt 1030 هست .
منتها بعضی از نرم افزارها ممکنه برای هسته های کودا بهینه سازی شده باشن که ارزش خرید gt 1030 نداره .
 

SU-57

Active Member
سلام
12400 ارجحیت داره .



مقداری که اختصاصا به عنوان vram از رم ، برای اختصاص به کارت گرافیکِ مجتمعِ cpu کم میشه ، همون مقداری هست که در بایوس تنظیم میکنید که در حد چند مگابایت هست (معمولا بین 64 تا 256 مگابایت هست) .

حتی اگه گرافیک مجزا هم تهیه کنید و این مقدار را در بایوس دست نزنید (فرضا غیر فعال نکنید) ، دقیقا مثل زمانی که کارت گرافیک مجزا ندارید هم همون قدر از رم کم میشه .

بقیه را گرافیک مجتمعِ پردازنده ، با cpu ، بصورت اشتراکی (share) استفاده میکنه . یعنی برای این مقدار اشتراکی ، کم شدن از رم برای گرافیک مجتمع ، معنا نداره و کم نمیشه .
اگه زمانی که از کارت گرافیک مجزا استفاده میکنید ، از گرافیک مجتمع هم در کنارش استفاده کنید ، باز هم این مقدار مشترک هست .





192 هسته داره .
حدود 40 درصد ضعیف تر از gt 1030 هست .
منتها بعضی از نرم افزارها ممکنه برای هسته های کودا بهینه سازی شده باشن که ارزش خرید gt 1030 نداره .
خیلی ممنونم آقا سجاد

توی بازی هایی که توی اینترنت هست در قسمت vram نوشته 1536 حدودا و چون گرافیک مجتمع حافظه اختصاصی نداره من فکر کردم از رم بر میداره و از 16 گیگ رم، 1.5 گیگ مثلا سیستم عامل برداره و 1.5 گیگ هم گرافیک مجتمع بر داره می مونه 13 گیگ برای نرم افزارهای گرافیکی که نام بردم. باز دقیق نمی دونم حرفم درسته یا نه و شاید ویندوز 11 2 گیگ بر داره
______________________
من متوجه نشدم شما از کجا به این نتیجه رسیدی که uhd 730 مثلا 40 درصد ضعیف تر از gt 1030 هست اگه می شه لینکش رو بذار.
بعد توی لینکی که گذاشتی Shading Units یعنی تعداد هسته کودای این گرافیک مجتمع؟ Execution Units چیه؟ اگه می دونی TMUs و ROPs هم توضیح مختصری بده لطفا.
در قسمت Theoretical Performance هم یکسری موارد نوشته شده مثل Pixel Rate و Texture Rate و دو گزینه دیگه اگه لطف کنی اونا رو هم توضیح بده
بعد هم نوشته که فرکانس پایه 300 مگا هرتزه و فرکانس بوست 1300. یعنی اگه 192 هسته داشته باشه در ماقعی که داره رندر گرافیکی می کنه همه 192 هسته کودا، روی 1300 قرار می گیرن؟
______________________
توی alder lake بالاترین گرافیک مجتمع uhd 770 هست. حالا این چقدر از gt 1030 ضعیف تره.
_______________
پس اگه 10400F با gt 1030 به صرفه نیست پس توی نسل 12، 3 تا پردازنده داریم 12400 و 12500 و 12600 که دو تای آخر uhd 770 دارن و تفاوتشون توی فرکانس هاشونه.
به نظرت این پردازنده ها از عهده نرم افزارهای مربوطه بر میان با 16 گیگ رم و مخصوصا توی قسمتی که اصطلاحا gpu محوره و باید گرافیک مجتمع وارد عمل بشه مثل v-ray ، این گرافیک های مجتمع از عهده پردازش بر میان که کارت گرافیک احتیاج نداشته باشیم.
_________________
برای 12400 و 12500 و 12600 چه خنک کننده aircooler پیشنهاد می کنی که موقع رندر مثلا چندین ساعته شاید 8 ساعته( دقیق نمی دونم) دمای پردازنده بالای مثلا 65 نره در فول لود. اگه چند تا کولر معرفی کنی ممنون میشم چون بعضی کولرها بزرگ و سنگین هستن وانگار پردازنده رو کج می کنن
___________
برای چنین سیستمی که کارت گرافیک نداره، GREEN GP300A-ECO کافیه؟
روی رم و مادربرد موندم که مادربردهای خوش قیمت هنوز نیومدن ولی رم این مد نظرمه
VENGEANCE LPX 16GB 8GBx2 3200MHz CL16
به نظرت از این بهتر داریم چون این از مدل قدیمیه و جدیدترش انگار نورپردازی داره ولی خودم جی اسکیل دوست دارم ولی قیمتش گرونه.
 

SajjadKhati

کاربر فعال <A href="http://forum.majidonline.com/f
خیلی ممنونم آقا سجاد

توی بازی هایی که توی اینترنت هست در قسمت vram نوشته 1536 حدودا و چون گرافیک مجتمع حافظه اختصاصی نداره من فکر کردم از رم بر میداره و از 16 گیگ رم، 1.5 گیگ مثلا سیستم عامل برداره و 1.5 گیگ هم گرافیک مجتمع بر داره می مونه 13 گیگ برای نرم افزارهای گرافیکی که نام بردم. باز دقیق نمی دونم حرفم درسته یا نه و شاید ویندوز 11 2 گیگ بر داره

گرافیک مجتمع ، حافظه ی اختصاصی اش را از رم میگیره . همون قدری که در بایوس تنظیم میشه ، به عنوان حافظه ی اختصاصی گرافیک مجتمع هست (که توضیح داده بودم) .
نه اینکه 1.5 گیگ به عنوان حافظه ی اختصاصی گرافیک مجتمع باشه .
کاملا بسته به بایوس داره . معمولا بیش از 256 مگابایت نیست .

بقیه را بصورت اشتراکی استفاده میکنه .

______________________
من متوجه نشدم شما از کجا به این نتیجه رسیدی که uhd 730 مثلا 40 درصد ضعیف تر از gt 1030 هست اگه می شه لینکش رو بذار.

بنچمارک ها مشخص هستن :


و


بعد توی لینکی که گذاشتی Shading Units یعنی تعداد هسته کودای این گرافیک مجتمع؟

هسته ی cuda نیست .
هسته cuda ، اختصاصی nvidia هست .

تعداد هسته ی پردازنده ی گرافیک مجتمع اینتل در اون مدل هست .

Execution Units چیه؟ اگه می دونی TMUs و ROPs هم توضیح مختصری بده لطفا.
در قسمت Theoretical Performance هم یکسری موارد نوشته شده مثل Pixel Rate و Texture Rate و دو گزینه دیگه اگه لطف کنی اونا رو هم توضیح بده

اطلاعات چندانی ندارم .
اطلاعاتی که با جستجوی ساده ی این واژه ها هم میتونید مفاهیم شون را جستجو کنید .

بعد هم نوشته که فرکانس پایه 300 مگا هرتزه و فرکانس بوست 1300. یعنی اگه 192 هسته داشته باشه در ماقعی که داره رندر گرافیکی می کنه همه 192 هسته کودا، روی 1300 قرار می گیرن؟

تا جایی که میدونم و اشتباه نباشه ، بله . روی فرکانس حداکثر و boost اش کار میکنن .

______________________
توی alder lake بالاترین گرافیک مجتمع uhd 770 هست. حالا این چقدر از gt 1030 ضعیف تره.

نتایج تست ها را ببینید . مشخص هه .

_______________
پس اگه 10400F با gt 1030 به صرفه نیست پس توی نسل 12، 3 تا پردازنده داریم 12400 و 12500 و 12600 که دو تای آخر uhd 770 دارن و تفاوتشون توی فرکانس هاشونه.

سری F که گرافیک مجتمع نداره و باید با گرافیک مجزا تهیه بشه .

به نظرت این پردازنده ها از عهده نرم افزارهای مربوطه بر میان با 16 گیگ رم و مخصوصا توی قسمتی که اصطلاحا gpu محوره و باید گرافیک مجتمع وارد عمل بشه مثل v-ray ، این گرافیک های مجتمع از عهده پردازش بر میان که کارت گرافیک احتیاج نداشته باشیم.

زمان کار با نرم افزار را با زمان رندرشون را از هم جدا کنید .
زمان کار با نرم افزار ، معمولا از تعداد خاصی از هسته در هر لحظه استفاده میشه . پردازنده ی 6 هسته ای که نام بردید ، معمولا کافیه (بعضی از نرم افزارهایی که لیست کردید را تحقیق نکردم) .

زمان رندر هم که بر پایه ی هر پردازنده ای (cpu یا gpu) باشه ، هر چه اون پردازنده با تعداد هسته ی بیشتر و کلا قویتر باشه ، رندرتون سریعتر میشه .

vray هم بر پایه ی هر دو پردازنده یا یک کدومش میتونه باشه (فقط تحت gpu نیست) .
تحت gpu هم باشه که دیگه براش 1030 نمیگیرن .

اگه نرم افزار ، فقط با cuda کار نکنه (هر چند بعضی هاشون با کودا بهینه میشن و در اون سریعتر کار میکنن) ، با گرافیک مجتمع هم میتونن کار کنن (تک و توک شون هم اصلا کار نمیکنن که در راهنمای اون نرم افزار هست) .

16 گیگ رم هم توی بعضی از این نرم افزارها بسته به سنگینی پروژه داره . ممکنه در پروژه های سنگین تا 32 گیگ رم یا حتی بیشتر هم لازم بشه .

_________________
برای 12400 و 12500 و 12600 چه خنک کننده aircooler پیشنهاد می کنی که موقع رندر مثلا چندین ساعته شاید 8 ساعته( دقیق نمی دونم) دمای پردازنده بالای مثلا 65 نره در فول لود. اگه چند تا کولر معرفی کنی ممنون میشم چون بعضی کولرها بزرگ و سنگین هستن وانگار پردازنده رو کج می کنن

اطلاع زیادی ندارم .

___________
برای چنین سیستمی که کارت گرافیک نداره، GREEN GP300A-ECO کافیه؟

سری بالاتر و بهتر پیشنهاد میشه . سری اقتصادی جدیدترش اومد .
توان هم بهتره 380 وات باشه .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا