مروری بر اولین ساعت‌های هوشمند تولید شده در جهان

panelyek

Member
[h=2]مروری بر اولین ساعت‌های هوشمند تولید شده در جهان[/h]
ساعت‌های هوشمند در سال‌های گذشته بسیار مورد توجه بوده‌اند. با ورود شرکت قدرتمند اَپِل به جمع سازندگان این دستگاه‌ها، توجه به آن‌ها نیز افزایش چشمگیری داشته‌است. در این مطلب به تاریخچه‌ی اسمارت‌واچ‌ها یا ساعت‌های هوشمند و اولین مدل‌های ساخته شده در سال‌های دور نگاهی می‌اندازیم. با ما همراه باشید.


اولین تلاش‌ها برای افزودن توان محاسباتی به ساعت‌ها به اوایل دهه‌ی 80 میلادی بازمی‌گردد. در 1983 شرکت سیکو (Seiko) ساعت دیجیتال Data-2000 را معرفی کرد. این ساعت توانایی ذخیره‌ی یادداشت در حافظه‌ی داخلیِ خود را داشت. یادداشت‌هایی تا 2000 کاراکتر در حافظه قرار می‌گرفتند، مقداری که زیاد به نظر نمی‌رسد اما برای ذخیره‌ی یادداشت‌های مهمِ کوچک یا ثبت شماره تلفن‌های اشخاص کارایی خوبی داشت. ساعت از یک داک کیبورد مخصوص برای ورود اطلاعات استفاده می‌کرد.


Seiko-Data-2000.jpg



ساعت سیکوی RC-1000 نیز کارایی مشابهی داشت اما به کیبورد اختصاصی نیازی نداشت. این ساعت توانایی اتصال به کامپیوتر را داشت و کاربر می‌توانست مطلب خود را در یک کامپیوتر Apple II یا IBM PC تایپ کند و با اتصال به ساعت آن را منتقل کند.


Seiko-RC-1000.jpg

ده سال بعد شرکت Timex ساعت Datalink را به بازار عرضه کرد. این ساعت با همکاری مایکروسافت تولید شده و به عنوان جانشینی برای دستیار دیجیتال شخصی (PDA) در نظر گرفته شده‌بود. این ساعت تا 150 شماره را می‌توانست در خود نگه دارد و اطلاعات آن از کامپیوتر دریافت می‌شد.
Timex-Datalink.jpg
 

panelyek

Member
ساعت WatchPad شرکت IBM که در 2001 معرفی شد چندین برابر پیشرفته‌تر از تمام ساعت‌های گذشته بود. این ساعت از یک صفحه نمایش 240×320 پیکسلی، پردازنده‌ی 75 مگاهرتزی و 8 مگابایت حافظه‌ی رم استفاده می‌کرد و سیستم عامل لینوکس روی آن قرار داشت. حضور سیستم عامل در این دستگاه به معنی این است که امکان توسعه‌ی نرم‌افزار برای آن وجود داشت. به علاوه اینکه در این ساعت بلوتوث و حسگر اثر انگشت نیز موجود بود. در این ساعت حتی یک Crown (پیچ تنظیم) مانند آنچه اکنون در ساعت اپل وجود دارد استفاده شده بود.
IBM-WatchPad.jpg

در سال 2004، مایکروسافت به تنهایی یک ساعت هوشمند به نام SPOT Watch تولید کرد . این ساعت برای زمان خود بسیار پیشرفته بود. امکان اتصال بی‌سیم به شبکه‌ی مستقیم MSN (MSN Direct Network) و دریافت اطلاعات به‌روز از پیش‌بینی وضع هوا، اخبار، اخبار بازار سهام و ... در این ساعت وجود داشت. اما SPOT هم نقطه ضعفی داشت و این ضعف، قیمت بالای آن بود که باعث شد خط تولید آن با گذشت چند سال متوقف شود.
Microsoft-SPOT-Watch.jpg

این ساعت‌ها پدربزرگ‌ها و اجداد ساعت‌های هوشمند امروزی به حساب می‌آیند. واضح است که این ساعت‌ها نتوانستند صنعت دستگاه‌های همراه را متحول کنند، شاید دلیل آن این باشد که آن‌ها قدری جلوتر از زمان خود ساخته شده‌بودند، یا به دلیل محدودیت در بعضی عملکردهای آن‌ها یا اینکه ساخت آن‌ها برابر نیاز اکثریت مصرف‌کنندگان انجام نشده بود. اما به هر حال همین ساعت‌های کم‌فروغ راه را برای ساخت و رواج اسمارت‌واچ‌های مدرن امروزی هموار کردند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا