مدار تقویت میکروفن

saalek110

Well-Known Member
مدار تقویت میکروفن

به عنوان سمعک هم میشه استفاده کرد اگر به جای بلندگو ، هدفون بزاریم.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member

در سایت بالا یک مدار تقویت میکروفن داریم.

circuit-microphone-pre-amp-emic.ir_.jpg

دو خازن استفاده شده،
طبق گفته سایت میکروفن نیاز به تغذیه دارد و با یک مقاومت به قطب مثبت وصل شده.

طبق گفته chatgpt ، خازن برای اینه که dc رد نشود. یعنی فقط تلاطمات از خازن رد میشه.


نکته اول:
chatgpt میگه داخل این میکروفن ها خودش ترانزیستور داره و برای همین نیاز به تغذیه داره.
اون سیمی که با یک مقاومت در مسیرش میکروفن را به مثبت باطری وصل می کنه برای اینه.

نکته دوم: بین میکروفن و ترانزیستور و قبل بلندگو ، خازن داریم تا dc رد نشود و فقط تغییرات ولتاژ رد شود. سالک: من زیاد نمی دونم ولی شاید dc وارد بشه اخلال ایجاد کند و میگن برای محافظت بلندگو ، نمی دونم این کلمه محافظت مناسبه یا نه. بهرحال من چیزهایی که شنیده بودم را منتقل کردم.

مقدار مقاومت برای میکروفن: chatgpt میگه مدل میکروفن ات را بگو تا حساب کنم چقدر مقاومت میخواد. میگه مثلا اگر روی اون ولتاژ و آمپر لازم نوشته ، با توجه به باطری خودت باید حساب کنی چه مقاومتی بزاری. یا از chatgpt محاسبه اش را بخواهید یا ازمنابع دیگر بخوانید. کلیات چیزی که chatgpt گفته بود را گفتم. شاید یک راهش هم این باشه از مقاومت بزرگ شروع کنید ، کم کم ، کاهش دهید تا میکروفن راه بیافته.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
سالک: اگر ترانزیستوری دارید و یک میکروفن و بلندگو و باطری و مقاومت و خازن ، chatgpt شاید بتواند یک مدار با اونها براتون پیشنهاد بدهد. البته نمی دونم مدارش درست کار خواهد کرد یا نه.
 

saalek110

Well-Known Member
Screenshot_۲۰۲۵-۰۵-۱۹_۰۹۲۲۱۱.jpgScreenshot_۲۰۲۵-۰۵-۱۹_۰۹۲۲۳۲.jpg


سالک: عکسهای بالا از اینستاگرام است. مداری که می بینید با بشکن زدن ، led روشن میشه.
دو ترانزیستور دارد. و مقدار مقاومت ها و بقیه چیزها را در مدار می بینید.

شباهتهای زیادی با مدار چند پست قبل داره.
ساختار همونه ولی به جای بلندگو ، دیود نوری گذاشته شده و این مدار دو طبقه یعنی دو ترانزیستوری است و اون مدار تک ترانزیستوری بود.
 

saalek110

Well-Known Member
ارامه پست قبل:

سالک:
وقتی بشکن می زد led روشن میشد ولی جرا خاموش نمی شد؟

Chatgpt:
سؤال خیلی خوبیه. روشن ماندن LED بعد از زدن بشکن معمولاً به دو دلیل اصلی برمی‌گردد:


---

۱. وجود خازن بزرگ در خروجی (مثلاً ۳.۶µF):

در شماتیک می‌بینیم که یک خازن بزرگ در قسمت خروجی (بین امیتر ترانزیستور دوم و زمین) هست. این خازن باعث می‌شود وقتی یک پالس صدا دریافت می‌شود، ولتاژ خروجی سریع تخلیه نشود و در نتیجه LED برای مدت بیشتری روشن بماند.

هرچه ظرفیت این خازن بیشتر باشد، LED دیرتر خاموش می‌شود.

این کار ممکنه عمداً انجام شده باشه تا LED با هر صدا فقط لحظه‌ای روشن نشه، بلکه چند ثانیه روشن بمونه و دیده بشه.

۲. حساسیت زیاد مدار یا تقویت بیش از حد:

اگر مدار خیلی حساس باشه یا تقویت ترانزیستورها بالا باشه، ممکنه حتی نویز محیط یا صدای پس‌زمینه باعث بمونه روشن بمونه. یعنی صدای محیط اجازه نمی‌ده خازن کاملاً تخلیه بشه.
---

راه‌حل‌ها (اگر بخوای LED زود خاموش بشه):

**** کم کردن ظرفیت خازن بزرگ خروجی (مثلاً به جای ۳.۶µF از ۱µF یا کمتر استفاده کن).

****استفاده از مقاومت موازی با LED یا خازن برای تخلیه سریع‌تر بار.

****کاهش مقدار مقاومت بیس دومین ترانزیستور (مثلاً ۱۰K رو کمی کاهش بدی).

*****یا حتی طراحی مدار با تایمر 555 (اگه بخوای حرفه‌ای‌ترش کنی).
 

saalek110

Well-Known Member
سالک: یک مداری chatgpt کشید که مقاومت های ترانزیستور دوم کمتر بود ، ازش پرسیدم چرا مقاومتهای ترانزیستور دوم کمتر است؟

جواب chatgpt: سؤال خیلی خوبی پرسیدی!

دلیل اینکه مقاومت‌های ترانزیستور دوم کمترند اینه که:

۱. تقویت جریان بیشتره، نه ولتاژ

ترانزیستور دوم وظیفه‌اش تقویت نهایی و رساندن جریان کافی به بلندگو هست. برای این کار، باید امیترش جریان بیشتری بده، پس مقاومت امیترش (مثلاً 220Ω) کمتر گرفته می‌شه تا:

افت ولتاژ کمتر باشه

جریان بیشتری از کلکتور عبور کنه

و در نتیجه، بلندگو قدرت بگیره
---

۲. ترانزیستور اول فقط پیش‌تقویت ولتاژ انجام می‌ده

برای تقویت ولتاژ، ترانزیستور نیاز به مقاومت امیتر نسبتاً بزرگ‌تری (مثلاً 1kΩ) داره تا:

گین ولتاژی خوبی بده

پایداری حرارتی بهتر بشه

نویز کمتر وارد مدار بشه

خلاصه:

ترانزیستور اول (2SA1015) برای تقویت ولتاژ = مقاومت بیشتر

ترانزیستور دوم (مثلاً BC547) برای تقویت جریان به بلندگو = مقاومت کمتر
 

saalek110

Well-Known Member

Screenshot_۲۰۲۵-۰۵-۲۱_۲۳۱۰۴۹.jpgScreenshot_۲۰۲۵-۰۵-۲۱_۲۳۱۸۳۶.jpg

سالک: یک کیت آموزشی در لینک بالا است که سه ترانزیستوری است و باید خودمان لحیم کنیم. من سوادم در حدی نیست که بگم مدار خوبی است یا بدی. Chatgpt می گوید ترانزیستورهایش مناسب تقویت صوتی است.

هدف از معرفی این کیت: دیدن مدارش و آشنایی با مدار تقویت میکروفن. حالا شاید مدار خوبی نباشد ولی برای دیدن اجزای مدار و طرز وصل کردن اونها شاید خوب باشه.

قیمت دویست هزار تومن در اردیبهشت ۱۴۰۴.
کیفیت بعد مونتاژ را من نمی دونم. نظرات زیر محصول را بخوانید ، ممکن است جیزی دستگیرتان بشود.

نظر chatgpt در مورد این لینک:

کیت الکترونیکی سمعک با کد DIY-H25 یک محصول آموزشی و سرگرمی است که برای علاقه‌مندان به الکترونیک طراحی شده است. این کیت شامل قطعاتی مانند میکروفن، بلندگو، مقاومت‌ها، خازن‌ها و ترانزیستورها است که پس از مونتاژ، می‌تواند صداهای محیط را تقویت کند. در حال حاضر، این کیت با قیمت ۱۹۹٬۹۹۰ تومان در فروشگاه دیجی‌کالا موجود است و توسط فروشنده‌ای با نام «وحید کیت» عرضه می‌شود.

نکات مهم پیش از خرید:

سطح دشواری مونتاژ: برخی کاربران گزارش داده‌اند که مونتاژ این کیت ممکن است برای مبتدیان چالش‌برانگیز باشد. به‌عنوان مثال، یکی از خریداران اشاره کرده است که پس از مونتاژ، کیت صدای سوت تولید می‌کرده است.

کیفیت قطعات: برخی کاربران به تفاوت رنگ مقاومت‌ها نسبت به راهنمای نصب اشاره کرده‌اند که ممکن است باعث سردرگمی در مونتاژ شود.

پشتیبانی و راهنمایی: در صورت بروز مشکل، می‌توانید از بخش پرسش و پاسخ در صفحه محصول استفاده کنید یا با فروشنده تماس بگیرید.


جمع‌بندی:

اگر به دنبال یک پروژه آموزشی در زمینه الکترونیک هستید و تجربه‌ای در مونتاژ کیت‌های الکترونیکی دارید، کیت سمعک DIY-H25 می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با این حال، برای افراد مبتدی، ممکن است نیاز به دقت و مطالعه بیشتر در هنگام مونتاژ باشد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر و خرید این محصول، می‌توانید به صفحه محصول در دیجی‌کالا مراجعه کنید.

سالک:چون برد آماده داره و جعبه داره ، شاید خوب باشه برای ساخت با این قیمت. نظرت چیه؟

به‌نظر من هم با توجه به این نکات، برای شروع یا حتی ساخت یک نمونه آزمایشی (پروتوتایپ) انتخاب خوبی می‌تونه باشه. دلایل:

1. برد آماده:
یعنی نیازی به طراحی و چاپ PCB نیست، که هم وقت‌گیره و هم هزینه‌بر.


2. جعبه‌دار بودن:
خیلی از پروژه‌های آماتوری بدون جعبه رها می‌شن و در نهایت دوام ندارن. داشتن جعبه هم ظاهر رو بهتر می‌کنه، هم محافظت خوبی می‌ده.


3. قیمت مناسب:
با توجه به اینکه اکثر کیت‌های مشابه خارجی خیلی گرون‌تر هستن، قیمت زیر ۲۰۰ هزار تومن برای یک پک کامل با جعبه، مناسب محسوب می‌شه.


4. صرفه‌جویی در وقت و خطا:
اگر بخوای خودت همه چیزو از صفر ببندی (مثلاً با قطعاتی که داری)، احتمال اشتباه و تست زیاد می‌ره بالا. این کیت، راه کوتاه‌تریه برای رسیدن به نتیجه.



پیشنهاد من:
بخرش، تستش کن. اگر دیدی خوب تقویت می‌کنه، همون رو می‌تونی بهبود بدی یا نسخه‌ی دومش رو با قطعات خودت قوی‌تر بسازی (مثلاً با استفاده از ترانزیستور 2SA1015 که صدای کم‌نویزتری می‌ده).

اگه خواستی، بعد از خرید و باز کردنش با هم تحلیلش می‌کنیم.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
youtu.be/rEFMKVMHj6s?si=BhqvyF65wGh8dpfk

در فیلم کوتاه بالا ، صدای گوشی را با یک ترانزیستور و یک خازن و یک مقاومت به یک بلندگو داده.
سالک: نمی دانم چنین کاری عملی است یا نه.
 

saalek110

Well-Known Member
سالک: یک فیلم الان دیدم ، صدای گوشی را با فیش هدفون ، با یک ترانزیستور و یک خازن و یک مقاومت تقویت کرده بود و به بلندگو داده بود. باطری هم داشت. این کار عملی است؟

Chatglt:
بله، این کار کاملاً عملی است و اتفاقاً یکی از ساده‌ترین مدارهای تقویت صداست که به آن می‌گویند تقویت‌کننده تک‌طبقه با ترانزیستور.

اجزای اصلی مدار ساده تقویت صدا:

ترانزیستور (معمولاً نوع NPN مثل BC547 یا C945)
مقاومت (برای تنظیم بایاس ترانزیستور)
خازن کوپلینگ (برای عبور سیگنال صوتی AC و جلوگیری از عبور ولتاژ DC)
بلندگو کوچک (مثلاً ۸ اهم)
منبع تغذیه (معمولاً باتری ۳ تا ۹ ولت)
فیش هدفون یا جک صدا برای دریافت خروجی از موبایل


عملکرد کلی:
سیگنال ضعیف صدای موبایل از طریق جک هدفون وارد خازن می‌شود.
خازن سیگنال AC را عبور داده و DC را بلوک می‌کند.
ترانزیستور این سیگنال را تقویت می‌کند.
سیگنال تقویت‌شده از کلکتور ترانزیستور به بلندگو می‌رود.

نکات مهم:

اگر ترانزیستور ضعیف باشد یا بایاس درست تنظیم نشود، خروجی ضعیف خواهد بود.
ولتاژ تغذیه بیشتر (مثلاً ۹ ولت) باعث خروجی قوی‌تر می‌شود.
بهتر است از بلندگوهای کوچک استفاده شود (مثلاً اسپیکرهای ۸ اهم با توان کم).

نتیجه:
اگر فیلمی دیدی که این کار را با قطعات کمی انجام داده بود، احتمال زیاد یک مدار پیش‌تقویت‌کننده ساده بوده. این کار نه‌تنها عملی است بلکه برای پروژه‌های سمعک، تقویت صدای رادیو، یا ساخت بلندگوی ساده برای موبایل هم کاربرد دارد.
 

saalek110

Well-Known Member
سالک:پروژه بالا فکر کنم عملی تر و ساده تر است تا پروژه کار با میکروفن خازنی. درسته؟



کاملاً درسته. پروژه‌ای که گفتی (تقویت صدای خروجی موبایل با ترانزیستور، مقاومت و خازن) از نظر سادگی، پایداری و عملی بودن خیلی بهتر و ساده‌تر از پروژه‌های مرتبط با میکروفن خازنی (Electret) است. اینجا چند دلیلش رو می‌نویسم:


---

مقایسه دو پروژه:

Screenshot_۲۰۲۵-۰۵-۲۴_۱۷۲۵۴۲.jpg
سالک: در جدولی که هوش مصنوعی داده ، ولتاژ منبع دو پروژه بسیار با هم تفاوت داره که من با فلش قرمز نشان دادم.

نتیجه:

پروژه‌ای که از خروجی هدفون موبایل استفاده می‌کند خیلی عملی‌تر و برای شروع بسیار مناسب‌تر است. اگر هدف ساخت بلندگوی ساده یا حتی یک تقویت‌کننده قابل حمل است، همین پروژه‌ای که در ویدیو دیدی پیشنهاد خیلی خوبیه.

اگر خواستی با همین سبک یه مدار ساده برات طراحی کنم، فقط بگو چه ترانزیستورهایی داری یا از کدوم می‌خوای استفاده کنی.

سالک: من خودم دنبال یک سیگنال برای تقویت بودم ، که این پروژه را دیدم.
 

saalek110

Well-Known Member
سالک:آیا در صورت اشتباه گوشی آسیب می بیند؟

Chatgpt:
سؤال خیلی خوبی پرسیدی، چون محافظت از گوشی مهمه.

پاسخ کوتاه:

اگر مدار درست طراحی نشه یا اشتباه وصل بشه، احتمال آسیب به گوشی وجود داره، ولی با رعایت چند نکته ساده، می‌شه این احتمال رو تقریباً به صفر رسوند.


خطرهای احتمالی برای گوشی:

1. ولتاژ برگشتی از مدار تقویت‌کننده
اگر ولتاژ باتری یا خروجی ترانزیستور به‌طور مستقیم وارد جک هدفون گوشی بشه، ممکنه به مدار صوتی گوشی آسیب بزنه.


2. اتصال کوتاه
اگر خروجی هدفون گوشی رو به اشتباه به زمین یا ولتاژ مستقیم وصل کنی، ممکنه آمپلی‌فایر داخلی گوشی آسیب ببینه.


3. جریان زیاد کشیده بشه
اگر مقاومت ورودی مدار خیلی کم باشه (مثلاً بدون مقاومت کوپل وصل بشه)، گوشی مجبور می‌شه جریان زیادی بده که خطر داره.


نکات مهم برای محافظت از گوشی:

1. همیشه با یک خازن کوپلینگ (مثلاً ۱۰ تا ۴۷ میکروفاراد) سیگنال صوتی رو وارد مدار کن.
2. هیچ‌وقت مستقیم خط فیش هدفون رو به باتری یا ترانزیستور وصل نکن.
3. از مقاومت ورودی (مثلاً ۱۰۰ تا ۱۰k اهم) برای محدود کردن جریان استفاده کن.
4. اگر شک داری، ابتدا گوشی رو با ولوم کم وصل کن و به تدریج صدا رو زیاد کن.
5. در حالت ایده‌آل، خروجی هدفون گوشی رو به ورودی یک تقویت‌کننده متصل کن که مدارش ایزوله شده باشه (مثلاً با خازن و مقاومت جداشده باشه).


اگر بخوای، می‌تونم شماتیک مداری برات بکشم که کاملاً امن و مطمئن باشه برای گوشی. فقط بگو با چند ولت کار می‌کنی و چه ترانزیستورهایی دم دست داری.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا