آیا کسب و کار شما به برنامه لویالتی نیاز دارد؟
تازه ترین سرشماری صورت گرفته درباره گردش پول از طریق برنامه های وفاداری در آمریکا،در سال ۲۰۰۸ بیش از ۲ میلیارد دلار بوده ، و هم اکنون با ۱۶% افزایش ۳۸.۸۳ میلیارد دلار ،برآورد شده است.
با در نظر گرفتن این آمار و افزایش درآمد از طریق برنامه های وفاداری،شاید شما هم وسوسه شوید تا یک برنامه لویالتی داشته باشید.اما آیا شما تا به حال به این فکر افتاده اید تا برای کسب وکار خود یک برنامه لویالتی داشته باشید؟یا اگر در حال حاضر از برنامه لویالتی استفاده میکنید،آیا موقعیتی پیش آمده که از تصمیم خود پشیمان شده باشید؟
بهتر است برای پاسخ به این سؤال جوانب مثبت و منفی برنامه های وفاداری را بررسی کنیم.
لویالتی چیست و چه کاربردی دارد؟
لویالتی LOYALTY
نکات مثبت یک برنامه لویالتی:
۱. مشتریان را تشویق میکند تا خریدهایشان را در شرکت یا کسب و کار شما متمرکز کنند.و در نهایت از مزایا و جوائز ارزشمندی برخوردار شوند.
۲. مشتریانی که از طریق برنامه لویالتی شما،امتیاز کسب میکنند کمتر تمایل دارند تا برنامه رقبای شما را انتخاب کنند.
۳. در مقایسه با سایر خدمات تبلیغاتی از قبیل تخفیف قیمت،برنامه های وفاداری،هزینه های تبلیغات را از پیش تأمین میکند.چرا که مصرف کنندگان در ابتدا خرید میکنند و سپس در زمانیکه به امتیاز مورد نظر رسیدند،واجد شرایط برای دریافت کوپن های تخفیف وسایر مزایا میباشند.
۴. پیرو مطالب بالا،امتیازات به دست آمده به طور قطعی به دریافت تخفیف و جائزه منجر نمیشود.چرا که بعضی از مشتریان ممکن است امتیاز کسب کنند ولی هیچ وقت به آستانه امتیاز مورد نیاز برای کسب جوایز،نرسند.
۵. یک برنامه لویالتی از طریق جمع آوری اطلاعات،پیگیری مشتریان را امکان پذیر میسازد و میتواند منجر به یک درک عمیق در رابطه با الگوی خرید مشتریان شود و برای شما ایده هایی نو به همراه داشته باشد.
۶. اگر شما یک کسب وکار قابل توجهی مانند خطوط هواپیمایی دارید،طراحی یک سناریو وفاداری که شامل تعامل و همکاری با سایر صاحبان کسب وکار باشد،میتواند منبع درآمد مناسبی برای شما و شرکاء تجاری شما باشد.
۷. وقتی سناریو برنامه وفاداری به درستی طراحی شده باشد و هدف آن ایجاد یک رابطه برنده_برنده بین صاحبان کسب و کار ومشتریان باشد،میتواند احساس ارزشمندی را در مشتریان شما برانگیزد و لویالتی برای آنها مفهوم قابل توجهی داشته باشد.
نکات منفی یک برنامه لویالتی:
۱. پیاده سازی یک برنامه لویالتی،ممکن است هزینه زیادی داشته باشد،مگر اینکه شما یک برنامه لویالتی ساده از نوع “در ازای ۱۰ خرید ۱ عدد رایگان” داشته باشید.هم چنین یک برنامه لویالتی عمدتا ًاز نوع بلند مدت میباشد و نیاز به پشتیبانی مالی در طول زمان دارد.
۲. اگر سناریو امتیازدهی در برنامه های وفاداری به درستی تعریف نشده باشد میتواند بدهی های مالی برای کسب و کار شما ایجاد کند و شما را در ریسک و خطر قرار دهد.(این موضوع را با تعریف درست انقضای امتیازات بعد از یک محدوده زمانی میتوان کنترل کرد.)
۳. شاید بهترین مشتریان شما بدون برنامه لویالتی برای شما وفادار و سود آوربوده اند.بنابراین یک برنامه لویالتی نامناسب ممکن است سود شما را به دلایل غیر ضروری کاهش دهد.
۴. یکی از نکات مهم ،حفظ و مراقبت طولانی مدت از مشتری است بنابراین سناریوی نامناسب ممکن است منجر به از دست دادن مشتری و تمایل به خرید از رقبا شود.
سؤالاتی که هنگام پیاده سازی برنامه های لویالتی باید از خود بپرسید؟
۱. آیا مشتریان شما عمدتا ً از بیش از یک فروشگاه خریداری می کنند؟
اگر پاسخ شما مثبت است و در عین حال مشتریان در اکثر اوقات شما را انتخاب میکنند لویالتی برای شما مناسب است.
۲. آیا بهترین مشتریان شما، به دلیل سرویس یا خدمات منحصر بفرد شما،از شما خریداری میکنند؟
اگر چنین است برنامه لویالتی در حال حاضر برای شما ضروری نیست.
۳. آیا شما قابلیت های تحلیلی و مدیریتی ،برای بیشترین بهره برداری از یک برنامه لویالتی را دارا هستید؟
برنامه لویالتی میتواند یک اطلاعات طلایی از مشتری در اختیار شما قرار دهد،اگر شما فقط برنامه لویالتی را شروع کنید و روی آن سرمایه گذاری مدیریتی نکنید،خیلی از مزایای اصلی برنامه لویالتی را از دست خواهید داد.
۴. آیا شما به عنوان یک قطب مهم کسب و کاردر جامعه تان به حساب می آیید؟
در این صورت شما می توانید با سایر صاحبان کسب و کار تعامل داشته باشید و سناریو برنامه لویالتی به گونه ای باشد که دیگر کسب وکارها در برنامه لویالتی شما شرکت کنند و با تعامل و همکاری دو طرفه یک ارتباط برنده-برنده شکل بگیرد.
منبع : https://webyar.net
تازه ترین سرشماری صورت گرفته درباره گردش پول از طریق برنامه های وفاداری در آمریکا،در سال ۲۰۰۸ بیش از ۲ میلیارد دلار بوده ، و هم اکنون با ۱۶% افزایش ۳۸.۸۳ میلیارد دلار ،برآورد شده است.
با در نظر گرفتن این آمار و افزایش درآمد از طریق برنامه های وفاداری،شاید شما هم وسوسه شوید تا یک برنامه لویالتی داشته باشید.اما آیا شما تا به حال به این فکر افتاده اید تا برای کسب وکار خود یک برنامه لویالتی داشته باشید؟یا اگر در حال حاضر از برنامه لویالتی استفاده میکنید،آیا موقعیتی پیش آمده که از تصمیم خود پشیمان شده باشید؟
بهتر است برای پاسخ به این سؤال جوانب مثبت و منفی برنامه های وفاداری را بررسی کنیم.
لویالتی چیست و چه کاربردی دارد؟
لویالتی LOYALTY
نکات مثبت یک برنامه لویالتی:
۱. مشتریان را تشویق میکند تا خریدهایشان را در شرکت یا کسب و کار شما متمرکز کنند.و در نهایت از مزایا و جوائز ارزشمندی برخوردار شوند.
۲. مشتریانی که از طریق برنامه لویالتی شما،امتیاز کسب میکنند کمتر تمایل دارند تا برنامه رقبای شما را انتخاب کنند.
۳. در مقایسه با سایر خدمات تبلیغاتی از قبیل تخفیف قیمت،برنامه های وفاداری،هزینه های تبلیغات را از پیش تأمین میکند.چرا که مصرف کنندگان در ابتدا خرید میکنند و سپس در زمانیکه به امتیاز مورد نظر رسیدند،واجد شرایط برای دریافت کوپن های تخفیف وسایر مزایا میباشند.
۴. پیرو مطالب بالا،امتیازات به دست آمده به طور قطعی به دریافت تخفیف و جائزه منجر نمیشود.چرا که بعضی از مشتریان ممکن است امتیاز کسب کنند ولی هیچ وقت به آستانه امتیاز مورد نیاز برای کسب جوایز،نرسند.
۵. یک برنامه لویالتی از طریق جمع آوری اطلاعات،پیگیری مشتریان را امکان پذیر میسازد و میتواند منجر به یک درک عمیق در رابطه با الگوی خرید مشتریان شود و برای شما ایده هایی نو به همراه داشته باشد.
۶. اگر شما یک کسب وکار قابل توجهی مانند خطوط هواپیمایی دارید،طراحی یک سناریو وفاداری که شامل تعامل و همکاری با سایر صاحبان کسب وکار باشد،میتواند منبع درآمد مناسبی برای شما و شرکاء تجاری شما باشد.
۷. وقتی سناریو برنامه وفاداری به درستی طراحی شده باشد و هدف آن ایجاد یک رابطه برنده_برنده بین صاحبان کسب و کار ومشتریان باشد،میتواند احساس ارزشمندی را در مشتریان شما برانگیزد و لویالتی برای آنها مفهوم قابل توجهی داشته باشد.
نکات منفی یک برنامه لویالتی:
۱. پیاده سازی یک برنامه لویالتی،ممکن است هزینه زیادی داشته باشد،مگر اینکه شما یک برنامه لویالتی ساده از نوع “در ازای ۱۰ خرید ۱ عدد رایگان” داشته باشید.هم چنین یک برنامه لویالتی عمدتا ًاز نوع بلند مدت میباشد و نیاز به پشتیبانی مالی در طول زمان دارد.
۲. اگر سناریو امتیازدهی در برنامه های وفاداری به درستی تعریف نشده باشد میتواند بدهی های مالی برای کسب و کار شما ایجاد کند و شما را در ریسک و خطر قرار دهد.(این موضوع را با تعریف درست انقضای امتیازات بعد از یک محدوده زمانی میتوان کنترل کرد.)
۳. شاید بهترین مشتریان شما بدون برنامه لویالتی برای شما وفادار و سود آوربوده اند.بنابراین یک برنامه لویالتی نامناسب ممکن است سود شما را به دلایل غیر ضروری کاهش دهد.
۴. یکی از نکات مهم ،حفظ و مراقبت طولانی مدت از مشتری است بنابراین سناریوی نامناسب ممکن است منجر به از دست دادن مشتری و تمایل به خرید از رقبا شود.
سؤالاتی که هنگام پیاده سازی برنامه های لویالتی باید از خود بپرسید؟
۱. آیا مشتریان شما عمدتا ً از بیش از یک فروشگاه خریداری می کنند؟
اگر پاسخ شما مثبت است و در عین حال مشتریان در اکثر اوقات شما را انتخاب میکنند لویالتی برای شما مناسب است.
۲. آیا بهترین مشتریان شما، به دلیل سرویس یا خدمات منحصر بفرد شما،از شما خریداری میکنند؟
اگر چنین است برنامه لویالتی در حال حاضر برای شما ضروری نیست.
۳. آیا شما قابلیت های تحلیلی و مدیریتی ،برای بیشترین بهره برداری از یک برنامه لویالتی را دارا هستید؟
برنامه لویالتی میتواند یک اطلاعات طلایی از مشتری در اختیار شما قرار دهد،اگر شما فقط برنامه لویالتی را شروع کنید و روی آن سرمایه گذاری مدیریتی نکنید،خیلی از مزایای اصلی برنامه لویالتی را از دست خواهید داد.
۴. آیا شما به عنوان یک قطب مهم کسب و کاردر جامعه تان به حساب می آیید؟
در این صورت شما می توانید با سایر صاحبان کسب و کار تعامل داشته باشید و سناریو برنامه لویالتی به گونه ای باشد که دیگر کسب وکارها در برنامه لویالتی شما شرکت کنند و با تعامل و همکاری دو طرفه یک ارتباط برنده-برنده شکل بگیرد.
منبع : https://webyar.net