فیبروم رحم چیست؟ بررسی علت، علائم، پیشگیری، درمان و بارداری

yeganesorani27

New Member
به نقل از مجله پزشکی بیچشک
فیبروم رحم چیست ؟
فیبروم یا فیبروئید های رحمی به توده های غیرسرطانی و خوش خیم گفته می شود،این توده ها در قسمت های مختلفی از رحم رشد می کنند.فیبروم رحم توده هایی فشرده است که از سلول های عضلانی صاف و بافت همبند فیبر تشکیل شده است. هر یک از زنان ممکن است در رحم خود چندین فیبروئید داشته باشند، و این فیبروم ها می توانند درون حفره رحم، دیواره رحم و یا فقط در خارج از رحم رشد کنند.الگوی رشد فیبروم ها متفاوت است ممکن است آنها با سرعت رشد کنند و یا سرعت رشد کندی داشته باشند و یا دارای اندازه ثابتی باشند. همچنین برخی از فیبروم ها ممکن است خود به خودی کوچک شوند. بسیاری از فیبروئیدهای موجود در دوران بارداری، بعد از زایمان، کوچک شده و یا ناپدید می شوند، زیرا رحم به اندازه طبیعی خود باز می گردد. 20 تا 50 درصد از زنان بارور دارای فیبروئید هستند ولی همه این موارد تشخیص داده نمی شوند. تنها در حدود یک سوم از این فیبروئید ها به اندازه ای رشد می کنند، که با معاینه فیزیکی قابل تشخیص هستند. 99% از فیبروم ها خوش خیم بوده و ارتباطی با سرطان نداشته و خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش نمی دهند.
انواع فیبروم رحم
انواع فیبروم به این شرح است:

فیبروم داخلی : فیبرومی که داخل دیواره ماهیچه رحم رشد می کند.این فیبروم در صورت بزرگ شدن باعث کشیدگی و بزرگ شدن رحم می شود.
فیبروم ساب‌ سِروز: رشد این فیبروم در خارج از رحم است و باعث می شود یک طرف رحم بزرگ تر از طرف دیگر شود.
فیبروم سافه دار : اگر فیبروم ساب‌ سِروز شکلی دراز و کشیده پیدا کند، فیبروم سافه دار می شود.
فیبروم ساب‌موکوزال : این فیبروم در سطح میانی ماهیچه رشد می کند. این نوع از فیبروم به ندرت ایجاد می شود اما در صورتی که ایجاد شود،باعث افزایش درد و خونریزی های عادت ماهیانه می شود.
علت فیبروم رحم
فیبروم چیست؟
علت دقیق ایجاد این تومور خوش خیم مشخص نیست اما گفته می شود هر تومور از یک سلول عضلانی ناخوشایند در رحم رشد می کند که این امر ناشی از تاثیر استروژن است. عوامل پدید آورنده این بیماری می تواند شامل مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، هورمونی، محیطی یا ترکیبی از همهٔ این‌ها باشد. برخی از مهمترین علل پدید آورنده فیبروم رحم به این شرح است:
هورمون ها : دو هورمون استروژن و پروژسترون از تخمدان ترشح و تولید می شوند، این دو هورمون وظیفه بازسازی دیواره رحم بعد از هر قاعدگی را بر عهده دارند، و احتمال میرود که یکی از علل پدید آورنده ی فیبروم در رحم هستند.
سابقه خانوادگی : اگر یکی از اعضای خانواده مثل مادر، خواهر و یا مادربزرگ شما به این بیماری مبتلا بوده است احتمال می رود شما نیز به آن مبتلا شوید.
بارداری : بارداری از دو طریق در ایجاد این بیماری نقش دارد، اولاً بارداری سبب بالا رفتن میزان هورمون های استروژن و پروژسترون می شود دوماً در خلال بارداری فیبروم امکان ایجاد و رشد بیشتری دارد.
20 تا 50 درصد از زنان بارور دارای فیبروئید هستند ولی همه این موارد تشخیص داده نمی شوند. تنها در حدود یک سوم از این فیبروئید ها به اندازه ای رشد می کنند، که با معاینه فیزیکی قابل تشخیص هستند. 99% از فیبروم ها خوش خیم بوده و ارتباطی با سرطان نداشته و خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش نمی دهند.

افراد در معرض خطر فیبروم رحمی
افرادی با شرایط زیر احتمال بیشتری برای ابتلا به فیبروم رحم دارند:

خانم های باردار
افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری
سن بیشتر از ۳۰ سال
زنانی با نژاد آمریکایی- آفریقایی
زنان با اضافه‌ وزن بالا
علائم فیبروم رحم
علائم فیبروم رحم
فیبروئید ها در اغلب موارد هیچ علامت خاصی را ایجاد نمی کنند از همین روی فیبروم اغلب به طور تصادفی طی یک آزمایش لگن یا سونوگرافی پیش از تولد تشخیص داده می شود. علائم این بیماری تحت تاثیر محل، اندازه و تعداد فیبروئیدها می باشد، شایع ترین نشانه های فیبروئیدهای رحم عبارتند از:
خونریزی شدید قاعدگی
دوره های قاعدگی طولانی مدت ( بیش از یک هفته )
فشار یا درد لگن
تکرر ادرار
مشکل تخلیه مثانه
یبوست
درد حین برقراری رابطه جنسی
کمر درد یا درد پا
به ندرت، یک فیبروئید می تواند درد حاد ایجاد کند ولی زمانی که جریان خون در آن از بین می رود ( شروع به مردن می کند.) در آن نیز شدت می گیرد.
در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر لازم است به پزشک مراجعه نمایید:

درد لگن به مدت طولانی
دوره های قاعدگی بیش از حد سنگین، طولانی و یا دردناک
خونریزی بین دوره ها
خونریزی واژینال شدید یا درد شدید و ناگهانی در لگن
تشخیص فیبروم
برای تشخیص فیبروم نیاز به انجام برخی از آزمایشات است تا اندازه، موقعیت و شکل فیبروم در رحم ارزیابی شود.آزمایش تشخیص فیبروم در رحم به این شرح است :

سونوگرافی : در این روش با استفاده از امواج صوتی بالا تصویر داخل رحم قابل مشاهده می باشد.این تصویر به پزشک کمک می کند موقعیت دقیق توده را شناسایی نماید. سونوگرافی واژینال نوعی از سونوگرافی است که مبدل دستگاه درون واژن قرار داده می شود و از این طریق تصویر دقیق تری از رحم قابل مشاهده می باشد.
ام آر آی از لگن : با کمک تصویربرداری از لگن نواحی رحم و تخمدان ها قابل مشاهده می باشد.
ادامه را در لینک زیر مطالعه کنید.
فیبروم رحم چیست؟ بررسی علت، علائم، پیشگیری، درمان و بارداری
 

جدیدترین ارسال ها

بالا