فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل-محتوای تکراری(بخش5)

در مقالهی آموزشی قبل دربارهی به روز بودن محتوای سایت صحبت کردیم و راهکارهایی برای به روز رسانی محتوا ارائه دادیم. در این مقالهی آموزشی دربارهی محتوای تکراری در سایت و تاثیر آن بر رتبهی سایت صحبت خواهیم نمود.
محتوای تکراری چیست؟
به محتوایی که بیش از یکبار در سایت منتشر شود، Duplicate content یا محتوای تکراری گفته میشود. وجود چند محتوای یکسان در یک وبسایت موجب میشود که موتورهای جستجو در نمایش محتوا در نتیجهی جستجوی کاربران با مشکل مواجه شوند. گوگل محتوای یکسان و تکراری را جریمه نمیکند ولی وجود محتواهای یکسان میتواند تاثیر بسیار بدی بر رتبهی سایت داشته باشد. چون گوگل اجازه نمیدهد، سایتی با محتواهای تکراری در نتایج جستجو ظاهر شود و این قطعا تاثیر بدی بر رتبهی سایت و صفحات آن خواهد داشت.
محتوای کپی:
محتواهای تکراری تنها به مطالب یک سایت یا یک وبلاگ محدود نمیشود زمانیکه مطالب سایت شما عینا از مطالب سایتهای دیگر کپی شده باشد از دیدگاه گوگل این محتوا تکراری خواهد بود.
مشکلاتی که محتواهای تکراری ایجاد میکنند:
وجود محتواهای تکراری موجب از بین رفتن ترافیک سایت و کاهش رتبهی سایت میشود چون موتورهای جستجو در تشخیص نسخهای که باید نمایش دهند یا حذف کنند به مشکل برمیخوردند. زیرا موتورهای جستجو برای کمک به کاربران برای ارائهی تجربهی کاربری بهتر سعی میکنند که چند نسخه از یک محتوا را نشان ندهند. بنابراین باید خودشان بهترین نسخه را تشخیص دهند و این موضوع موجب کاهش نمایش و دیده شدن هریک از صفحات میشود.
روشهایی برطرف نمودن مشکل محتوای تکراری:

1- محتوای جدید تولید کنید و محتواهای سایتهای دیگر را کپی نکنید. علاوه براین محتوای صفحهای از سایت خود را در صفحات دیگر سایتتان کپی نکنید. این کار تنها موجب کاهش اعتبار و ارزش سایت نزد کاربران و موتورهای جستجو خواهد شد.
2- اگر برای نمایش سایت در گوشیها موبایل از نسخهی جداگانهای استفاده نمایید، در اینصورت نیز مشکل محتوای تکراری خواهید داشت. برای حل این مشکل باید سایت خود را به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا طراحی نمایید.
3- باید دامنهی وبسایت با www و بدون www و همچنین با پروتکلهای http و https به یک شکل باز شود. زمانیکه سایت شما چندین آدرس متفاوت دارد. موجب میشود گوگل چند سایت جداگانه با محتواهای یکسان و تکراری شناسایی نماید. بنابراین باید دامنهی اصلی سایت خود را تعیین نمایید.
4- بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد محتوای کپی و تکراری استفاده از تنظیم ریدایرکت 301 از صفحهی دارای محتوای تکراری به صفحه اصلی است. در اینصورت بین صفحات رقابتی ایجاد نخواهد شد.
5- استفاده از تگ “rel=canonical” یکی دیگر از راههای مقابله با محتوای یکسان است. تگ” rel=canonical “به شکل زیر در قسمت هد(Head)، HTML سایت قرار میگیرد:
<link href="http://www.example.com/canonical-version-of-page/" rel="canonical" />

6- استفاده از تصاویر سایتهای دیگر یا تصاویر یکسانی در صفحات مختلف سایت شما محتوای تکراری محسوب نمیشود. ولی برای افزایش اعتبار سایتتان نزد موتورها جستجو میتوانید تصاویر سایتهای دیگر را با ذکر منبع استفاده کنید.
7- تا میتوانید از به کار بردن محتواهای مشابه خودداری کنید. بعنوان مثال درصورتیکه که محتوایی با عنوان “کفش دخترانه” دارید محتوای دیگری با عنوان “کفش پسرانه” ایجاد نکنید چون بیشتر محتواها از یکدیگر کپی خواهند شد پس سعی کنید این محتواها را در یک صفحهی یکسان و به صورت ادغامی به کار ببرید.
8- برای ایندکس نشدن صفحهای از سایت میتوانید از متا تگ “robots” با مقادیر noindex، follow استفاده نمایید. در این صورت خزندههای موتورهای جستجو در صفحهی مورد نظر Crawl کرده ولی آن را ایندکس نمیکنند. نمونه ای از کد متای “robots”:
<head> <meta name="robots" content="noindex, follow" /> </head>
نتیجهگیری:
داشتن محتواهای تکراری موجب کاهش بازدید و ترافیک سایت شما خواهد داشت که تاثیر منفی بر سئو و بهینهسازی سایت دارد. با استفاده از روشهای پیشنهادی در این مقاله میتوانید مشکل تکراری بودن محتوا را حل نمایید تا افت رتبه و ترافیک نداشته باشید.
منبع: سایت ساز زرین
# سئو