fa.wikifeqh.ir
سالک: متن زیر فقط یک نقل ، بدون تحقیق است. فقط برای آشنایی اولیه با انجیل هاست.
۱.۱ - انجیل مَرقُس
مرقس را نه از مصاحبان عیسی (علیهالسلام) بلکه دوست، همدم و شاگرد پطرس حواری گفتهاند که گاه با پولس نیز همسفر میشده و روایتهای خود را از پطرس گرفتهاست.
انجیل او را مختصرترین، نگارش آن را به زبان رومی
[۹]
و بنابر نظر بیشتر محققان در بین سالهای ۶۵-۷۰ میلادی و در شهر
رم دانستهاند.
مفصلترین انجیل و منسوب به متّای حواری است.
پیش از آغاز نقادیها در عصر جدید، قدیمیترین انجیل و تاریخ نگارش آن بین سالهای ۵۰-۶۰ و گاه ۳۸ میلادی تصور میشد
[۱۳]
؛ اما
محققان با استناد به برخی گزارشهای خود آن و نیز تکرار همه مطالب انجیل مرقس در آن، تاریخ تألیف آن را نیز بین سالهای ۶۵ تا ۷۰ میلادی و پس از انجیل مرقس دانستهاند.
[۱۴]
[۱۵]
نسخه اصلی آن به زبان
عبری بوده و در دست نیست.
پژوهشگران ضمن به چالش و تردید کشاندن انتساب آن به متّای حواری، [۱۸] از احتمال نگارش آن به دست فردی دیگر و همنام با وی سخن رانده [۱۹] و اغلب، مکان مکتوب شدن آن را انطاکیه گفتهاند.
لوقا، حواری نبود، مسیح (علیهالسلام) را ندید و
نصرانیت را از پولس فرا گرفت.
بیشتر مطالب انجیل او را برگرفته از انجیل مرقس و متّا میدانند.
[۲۱]
[۲۲]
سه انجیل یاد شده به سبب اشتراکات فراوان، به اناجیل همنوا معروف است.
براساس دیدگاه سنتی، انجیل مذکور، به لوقا، یار و همراه پولس منسوب است و اینکه
روایت آن به نقل از اوست.
نگارش آن را بین سالهای ۷۰-۹۰ و به احتمال بیشتر ۸۰-۸۵ میلادی میدانند.
برخی از حکایات آن از قبیل حوادث دوران کودکی عیسی (علیهالسلام) در اناجیل دیگر نیامدهاست.
این، آخرین انجیل بوده و اختلاف در تاریخ نگارش آن بیش از سه انجیل دیگر است.
گاه تاریخ تألیف آن را سال ۶۵ میلادی میدانند؛ ولی بنابر قویترین نظر که سنت مسیحی نیز تمایل به پذیرش آن دارد، بین سالهای ۹۰-۱۱۵ میلادی نگارش یافتهاست.
یوحنّا را حواری مورد علاقه شدید مسیح (علیهالسلام) خواندهاند.
در صحت انتساب انجیل یاد شده به وی از جمله به سبب فاصله زیاد زمانی تردیدهایی وجود دارد.
انجیل یوحنا کاملا متفاوت با سه انجیل دیگر و آمیزهای از زندگی مسیح (علیهالسلام) و مفاهیم فلسفی یونان است.
یکتاپرستی ، پیروی از او و نیز تصدیق
تورات و نفی
شرک ازاین قبیل است.