عکسبرداری پانوراما Panorama

mojtaba_2006

Well-Known Member
چندتا سئوال:
1- برای عکس برداری محل چطور عکس بگیرم که کلیه زوایا داخل پانوراما باشه(آخه نرم افزار بعضی از قسمتها را نشناخت در صورتی که من با serif panaroma plus درست کردم همه را شناخت)

2- این گزینه contorol point چیه و کاربردش چیه وچطوری کار میشه کرد؟

3- برای یه خروجی با کیفیت تنظیمات نرم افزار چیه من با serif panaroma plus درست میکنم خیلی راحته اما کیفیت عکس میادپایین؟

4- برای ساخت تورمجازی این نرم افزار PTGui کار میده و اگه آره آیا خروجی exe یا swfمیده؟ واگه نه چه نرم افزار ی خوبه

سلام
borna008 جان ، گفتم جوابت را همین جا بدم که بحث پانوراما پراکنده نشه .

جواب سوال 1 : من قبلا یک عکس گذاشته بودم که زاوایای گرفتن عکسهای کروی را بصورت استاندارد نشان میداد ، متاسفانه پاک شده،اگر شد دوباره آپلود میکنم. نرم افزار PTGui به زاویه گرفته شدن عکس حساسیت زیادی نشان میده ، بصورت استاندارد باید 6 عکس در حالت افقی ، یک عکس بطرف بالا و دو عکس به طرف پایین گرفته بشه . سعی کنید عکسها با همدیگر حداقل ده درصد همپوشانی داشته باشند.همپوشانی بیش از حد نیز نرم افزار را گیج میکنه و تصویر تلفیق شده بدی را به شما میده .

جواب سوال 2 :
گزینه contorol point ، اساس و پایه چسباندن نقاط مشترک تصاویر شما است ، این نرم افزار ، تنها نرم افزاری است که کنترل نقاط اشتراک را بصورت باورنکردنی به دست کاربر میدهد. نرم افزارهای دیگر کنترل کمتری را در عکسها در اختیار شما قرار میدهند . متاسفانه نمیتوانم کار با این گزینه را بصورت تمام و کمال آموزش دهم ، شما کمی با آن کار کنید ، اگر مشکلی بود مطرح کنید ، در صورتیکه بتوانم جواب میدهم.

جواب سوال 3:
معمولا خروجی این نرم افزار کیفیتی برابر با عکسهای ورودی را دارد ، اما اگر خواستید میتوانید عکسهایتان را با خروجی TIFF ، از نرم افزار بگیرید که به نظر من بدلیل حجم بالای این گزینه ، ضروری بنظر نمیرسد. ضمنا عکسها در تور مجازی باید حجم معقولی داشته باشند ، زیرا لود شدن اینگونه عکسها ، کاربر را خسته میکند .همچنین تعداد کمی از کاربران برروی تصاویر زوم میکنند.

جواب سوال 4 :پیشنهاد میکنم از یک نرم افزار برای ساخت تورهای مجازی استفاده نکنید.زیرا هر نرم افزاری در یک قسمت ضعیف و در قسمتی دیگر قویتر عمل میکند . بنابراین باید با به کاربردن چندین نرم افزار در کنار یکدیگر ، نقاط ضعف هریک را پوشاند ، اینگونه نرم افزارها کم نیستند و با یک جستجوی ساده میتوانید آنها را بیابید.برای خروجیهای موقت نرم افزار Pano2qtvr عالیست.

موفق باشید.
 
آخرین ویرایش:

borna008

Active Member
اول یه مرسی بگم که اینهمه محبت داری وجوابمو دادی

بعد درمورد عکس برداری من با لنز معمولی عکس میگیرم پس فکر نکنم با 8شتا عکس ("...بصورت استاندارد باید 6 عکس در حالت افقی ، یک عکس بطرف بالا و دو عکس به طرف پایین گرفته بشه...") بشه 360 *180 پیدا کرد من تقریبا 50 عکس گرفتم ولی بازم یه تیکه از آسمون و زمین نیست ؟؟!!!! البته بعضی موقع ها هست
 

mojtaba_2006

Well-Known Member
اول یه مرسی بگم که اینهمه محبت داری وجوابمو دادی

خواهش میکنم ، قابلی نداشت .

بعد درمورد عکس برداری من با لنز معمولی عکس میگیرم پس فکر نکنم با 8شتا عکس ("...بصورت استاندارد باید 6 عکس در حالت افقی ، یک عکس بطرف بالا و دو عکس به طرف پایین گرفته بشه...") بشه 360 *180 پیدا کرد من تقریبا 50 عکس گرفتم ولی بازم یه تیکه از آسمون و زمین نیست ؟؟!!!! البته بعضی موقع ها هست

اتفاقا لازم نیست ، حتما بصورت استاندارد عکس بگیری ، اما این را در نظر داشته باش ، هرچه تعداد عکسها بالاتر بره ،دقت نرم افزار در چسباندن عکسها به یکدیگر کمتر میشه و همچنین در بسیاری از موارد مجبورت میکنه قسمتی از تصویر نهایی را با فتوشاپ ویرایش کنی .برای مثال من در یکی از عکاسیهایم با لنز نرمال ، در حدود 240 عکس گرفتم تا بتوانم از آن محیط عکس کروی تهیه کنم ، بطور حتم کار من برای چسباندن تصاویر بسیار سختر از کسی است که از همان مکان و با لنز وایدتر در حدود 30 عکس تهیه میکنه .

ولی بازم یه تیکه از آسمون و زمین نیست ؟؟!!!! البته بعضی موقع ها هست

متوجه نشدم منظورت از این که میگی آسمون و زمین نیست ، چیه . اما شاید روش عکسبرداریت اشتباه باشه.اگر میتونی یک پیش نمایش از عکس پانورامای نهایی قرار بده ، شاید بتونم کمکت کنم.

موفق باشی.
 

seti1381

Member
سلام به دوستان :rose:
پست داره میاد بالا!! :green:
آقا مجتبی که استاد اینکارن و همیشه منو شرمنده خودشون کردن از بس به سوالای پیش پا افتاده و خنده دار من جواب دادن.
خواستم بگم منم از وقتی که وارد وادی جذاب پانوراما شدم خیلی مشکل داشتم و دارم. :cry:
خود من تعداد عکسای زیادی میگیرم.(حدود 150 شات، گاهی کمتر و گاهی بیشتر) اما موقع دادن عکسا به نرم افزار همه رو نمیدم ک نرم افزار قاطی نکنه و معمولاً قسمت به قسمت جلو میرم، یعنی اول ردیف مرکزی رو میچینم، بعد رو بالا ردیف ها رو میرم تا به روی سرم برسم و بعد ردیف به ردیف رو به پایین تک به تک شات ها رو میدم و چک میکنم ببینم چه قسمتی نیاز به عکس جدید داره و اضافه میکنم و در نهایت از اون حدود 150عکس چیزی در حدود 40 تا 50 شات رو به نرم افزار میدم و خروجی میگیرم و البته معمولاً باید با توجه به اینکه از تجهیزات خاصی استفاده نمیکنم( یه دوربین fuji sh20 و یه سه پایه velbon dv700) باید زیر پا و روی سر رو ادیت کنم. اما در کل راضی بر میگردم :)
در مورد تعداد 8 تا عکسم که صحبت شد با لنز های معروف به fisheye lens تهیه میشن ک قیمت بالایی دارن. اما کار رو خیلی خیلی راحت میکنن.
http://fa.wikipedia.org/wiki/لنز_چشم‌ماهی
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا