طراحی رستوران سنتی بر پایه معماری ایرانی

farid-arjmand

New Member
طراحی رستوران سنتی به همان میزان از اهمیت برخوردار است که باقی سبک های رستورانی.معمولا رستوران های سنتی به طراحی و دکوراسیون داخلی خود به میزان کافی اهمیت نمیدهند.رستوران های سنتی بسته به سبک آن و سنت مورد نظر طراحی میگردند. رستوران عربی، رستوران لبنانی، رستوران ایرانی و … همگی در زبان عامیانه به رستوران سنتی معروفند.

در این مقاله سعی داریم به طراحی رستوران سنتی به سبک معماری ایرانی بپردازیم.به همین منظور ابتدا باید با معماری ایرانی تا حدودی آشنا شویم تا بتوانیم با استفاده از آن رستوران خود را طراحی کنیم.

طراحی رستوران سنتی
معماری ایرانی چیست؟​

معماری ایرانی قدمتی چندین هزار ساله دارد. و در دنیا به عنوان سبکی غنی در معماری شناخته می شود.گرچه در کشور ما به آن به ندرت پرداخته و بها داده می شود.اما از این هنر ایرانی در بسیاری از کشورها به عنوان سبکی موزون و منعطف با ویژگی های تطبیق پذیری بالا یاد می گردد. همچنین معماری ایرانی به استحکام معروف است. زیرا از گذشته بناهایی که ساخته می شدند دارای استحکام بالا و طول عمر بودند.برای طراحی رستوران سنتی ایرانی باید با ویژگی های اصلی معماری ایرانی آشنا شویم.

از ویژگی های بارز سبک معماری ایران می توان :​

  1. طراحی مناسب
  2. محاسبات دقیق
  3. فرم درست پوشش
  4. رعایت مسائل فنی
  5. انتخاب درست متریال
را برشمرد.

برخی از المان های ویژه ی معماری سنتی ایران:​

معماری ایرانی دارای سلسله مراتب خاصی برای ورود به فضا می باشد.سردر، آستانه، پیش طاق، جلوخان، دهلیز، هشتی، میان سرا و … از این دست می باشند. که هرکدام جایگاه خاصی در فضاهای متفاوت دارند.مشابه این فضا در معماری مدرن وردی تعریف شده برای خانه هاست. ورودی های چندضلعی با بازشو به سمت قسمت های مختلف و یا ورودی های ساده تر صرفا جهت مکث.

معماری ایرانی در هر منطقه با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی تعریفی خاص داشت.و برای هر مشکل راه حلی را به کاربر ارائه می داد. بادگیرها در شهرهای گرمسیر و سقف های شیبدار در منطق مرطوب و بارندگی فراوان از نمونه های بارزی است که همه ی ما با آن ها آشنایی داریم.

شاید بتوان از این الگوهای کوچک برای طراحی رستوران سنتی ایرانی استفاده نمود.

معماری ایرانی خود به چند سبک اصلی تاریخی نیز تقسیم می شود که هرکدام ویژگی های خاصی دارند. و در دوران حکومتی متفاوتی پایه ریزی و طراحی شدند.

سبک های معماری ایرانی:​

  1. سبک پارتی
  2. سبک خراسانی
  3. سبک رازی
  4. سبک آذری
  5. سبک اصفهانی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا