صدا در سینما

سلام و عرض ادب خدمت اساتید
گفتم این تاپیک رو باز کنم تا درباره صدا در فیلم و سینما حرف بزنیم.
پرسپکتیو صوتی ,صدا برداری ,صدا گذاری,میکس صدا ,تجهیزات مربوط به صدا و...موضوعات این تاپیک هستن
ایشالا که بحث ها کاربردی باشه تا عزیزانی که قصد ساخت فیلم کوتاه دارن بتونن استفاده کنن
الان مسئله صدا برای خود من به شدت گنگ هستش..

.مثلا فرض کنیم میخوایم صحنه ی گفتگو بین دو بازیگر رو کنار دریا بگیریم
صدای دو بازیگر و دیالوگ ها که رد و بدل میشه رو داریم تازه اونم تو برداشت های مختلف
مثلا تو کلوزآپ صدابرداری داریم؟ تو مدیوم شات و مستر چی؟ تکلیف دیالوگ و صدای دیالوگ چی میشه؟
حالا صدای دریا رو هم داریم...تو صدابرداری دیالوگ ها صدای دریا رو هم بر میداریم؟ صدای مرغ دریایی هم داریم
حالا فرض کنیم بچه ای با مادرش چند قدم اون طرف تر در حال بازی هست صدای اون رو چی کار میکنیم؟
این طرف شخصی داره در و پنجره ویلا رو تعمیر میکنه و صدای چکش اون هم هست

حالا یه موقعیت دیگه رو در نظر بگیریم...مثلا یه گروه سرباز تو کوهستان در حال دویدن هستن و
با هم صدای این یک دو سه و چیزهای نظامی میگن...ما از زوایای مختلف اینها رو میگیریم صدا رو چی میکنیم؟
مثلا کلوزآپ دو تا سرباز رو داریم که با هم پچ پچ هم میکنن در پیش زمینه صدای سربازا

اصولا ما تو چه شات هایی صدا رو میگیریم و چه شات هایی برداشت بی صدا داریم؟
اینی که میگن بازیگر بعضی وقت ها باید لب بزنه و برداشت بی صدا باشه برا چی هست؟
صداهای محیطی رو همیشه باید بعدا اضافه کنیم؟
این Sound take چیه؟ برداشت فقط برای صدا؟

در مورد تجهیزات صدا برداری هم اگر ممکنه توضیح بدین
همچنین کتاب های مربوطه رو هم اگر ممکنه معرفی کنید

ایشالا این تاپیک طوری بشه که وقتی میخوایم فیلم کوتاه بسازیم دیگه از نظر صدا هیچ گونه مشکلی نداشته باشیم و اوستا بشیم!

ممنونم
دوستدار همه:rose:
 

حسین کاشانی

Active Member
سلام
مباحثی که در بالا مطرح کردی هر کدوم برا خودش می تونه ساعتی رو برا بحث به خودش اختصاص بده
ولی اجازه بده کم کم جلو بریم
قبل از هر چیز یه نکته ی مهم رو باید بگم که هیچ بحث تئوری و کلاسی جای تجربه رو نمی گیره
بعد از خواندن مطالب تئوری در مورد صدا و صدابرداری حتما باید اونو سر صحنه تجربه کنی تا به ریزه کاری های اون پی ببری

خوب در ابتدای ساخت فیلم اول باید بدونی که دیالوگ های فیلم رو قراره دوبله کنید و یا این که صدابر داری از دیالوگ ها سر صحنه باید انجام بگیره
فرض می کنیم قراره که صدابرداری سر صحنه باید انجام بگیره
حالا می خواهیم همون مثالی که شما زدید (گفتگوی دو نفر در ساحل دریا) رو صدا برداری کنیم
چه در تدوین صدا و چه در تدوین تصویر اصل مهمی وجود دارد به نام تداوم که در طول کار ، هم صدابردار و هم تدوین گر
باید بر مبنای این اصل کار خود رو پیش ببرند
خوب چی جوری باید تداوم رو سر این صحنه ی مثال زده شده حفظ کرد؟
کافیه فرض کنی که خودت واقعا تو ساحل ایستادی و داری با یکی حرف می زنی
اولا می بینی که صدای محیط (آمبیانس) در طول صحبتت با اون طرف بدون این که قطع بشه دائم به گوشت می رسه
پس به صدای آمبیانس ساحل نیاز داری خوب صدا بردار موظف است قبل از آغاز تصویر برداری و یا بعد از اون صدای محیط رو به طور جداگانه
ضبط کنه از وظایف صدابردار اینه که هنگام ضبط آمبیانس کلیه عوامل سر صحنه رو به سکوت دعوت کنه تا بعدا تدوین گر رو به در دسر نندازه
این صدای آمبیانس می تونه شامل صدای آب ، صدای حیوانات کنار دریا ، آدم های در حال تفریح در کنار دریا و ... باشه
یه نکته رو باید یادآوری کنم که بعضی ها به جای استفاده از صدای آمبیانس از آرشیو های صوتی موجود استفاده می کنند تا دیگه وقتشون رو برای ضبط صدای آمبیانس صرف نکنند که یه جورایی میشه گفت کار خوبیه و یه جورایی هم نه
خوب حالا نوبت ضبط دیالوگ ها از شخصیت ها (personage) است
یکی از شیوه های رایج در ضبط دیالوگ اینه که دیالوگ هر بازیگر به طور جداگانه ضبط میشه و این تدوین گره که باید اونا رو به هم دیگه کات کنه
خوب صدا بردار هم با استفاده از بوم همراه با تصویر بردار دیالوگ ها رو جداگانه ضبط می کنه البته گرفتن بوم وظیفه (بوم من) هست نه صدا بردار که باید دقت کنه که بوم در کارد تصویر بردار نباشه و مزاحم تصویر برداری نشه
خوب تا این جا 3 تراک صدا ( 3 باند صدا) به وجود آمد:
1) صدای آمبیانس
2)صدای دیالوگ های بازیگر اول
3)صدای دیالوگ های بازیگر دوم
خوب این صداها همراه تصاویر به عنوان rush در اختیار تدوین گر قرار می گیره
تدوین گر علاوه بر 3 باند صدایی که به دستش می رسه 2 باند صدای دیگه هم داره
1) موسیقی
2)sound effects (افکت های صدا)
خوب حالا این جا تدوین گره که باید با رعایت اصل تداوم صداها رو ادیت کنه
---------------------------------------------------
دوست خوبم
در زیر به بخشی از سوال و راه حل آن که برای تدوین گر صدا به وجود می آید نگاه کن تا شاید سوالات شما هم به جواب برسه:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
1)هنگامی که دیالوگ ها را به هم کات می زند چون جنس صدای محیط بازیگر اول با دوم کمی تفاوت دارد پس تغییر صدا در کات زدن ها به چشم می خورد
راه حل :
الف) هنگام کات خوردن تصاویر به یکدیگر به جای آن که صداهای آن ها را به هم کات بزند آنها را در هم دیزالو (dissolve) کند
ب) در لحظه ی کات خوردن تصاویر صدای آمبیانس ضبط شده مربوطه در زیر لایه های صدای بازیگران قرار گیرد
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2) هنگامی که دوربین به ساحل دریا دور و یا نزدیک می شود صدای یک دست آمبیانس کار آیی ندارد
راه حل:
الف) با تغییر level صدا این مشکل حل می شود یعنی هنگام نزدیک شدن به دریا لول صدا بالا رفته و هنگام دور شدن لول صدا
پایین بیاید
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
دوست خوبم
بحث راجع به موضوعی که عنوان کردی خیلی زیاده و نمی شه همشو این جا عنوان کرد
توصیه می کنم به مبحث صدا در کتاب مبانی تولید برنامه های تلویزیونی
و یا به کتاب استاد جهرمی که الان اسم عنوان کتابش دقیقا یادم نیست مراجعه کن
همه ی این کتاب ها در کتاب خانه ی دانشکده ی صدا و سیما موجود است
 
درود بیکران به شما استاد حسین. بسی نشاط رفت از توضیحات شما.

خب الان ما کنار دریا هستیم و از دو بازیگر در حال صحبت فیلم میگیریم.
ما نمای مادر رو داریم...نمای کلوزآپ و مدیوم بازیگر مرد و نمای کلوزآپ و مدیوم بازیگر زن.
الان میخوایم دیالوگ بگیریم و کاری به صدای دریا و پرنده ها,صدای اون بچه در حال بازی و صدای چکش نداریم.
اول کلوزآپ زن رو مثلا میگیریم...خب تو این برداشت بازیگر مرد هم حرف میزنه دیگه؟ منتها فقط صدای بازیگر زن رو داریم.
بعدش قراره کات کنیم به کلوزآپ مرد. تو کلوزآپ مرد هم فقط صدا مرد رو برمیداریم دیگه.
بعد وقتی دیالوگ رو کات میکنیم مثلا به زن در حال شنیدن صدای مرد رو اورلپ میکنیم روی نمای زن؟

کلا یه سوال خیلی مهمی که پیش میاد اینه که موقع تدوین ,تدوینگر اول نما ها رو بدون صدا به هم کات میزنه و بعد باند صدا رو اضافه میکنه و روش کار میکنه؟

حالا یه چیز دیگه هم هست. صدابرداری برداشت کلوزآپ ممکنه با مدیوم فرق کنه. مثلا تن صدا یا لحن بازیگر تو هر برداشت ممکنه فرض کنه همچنین پرسپکتیو صوتی. چیکار کنیم که صدای برداشت های مختلف از لحاظ میزان بلندی و تن و لحن یک جور در بیاد؟

موقع برداشت دیالوگ اگر نخوایم صدای دریا رو داشته باشیم از میکروفن های مخصوص استفاده میکنیم؟
اگر جفت دریا باشیم باز هم صدای دریا ممکنه ضبط بشه هر چند میکروفن بردش کم باشه.

راستی من یه بار تو پشت صحنه یک فیلم دیدم که وسیله ای بود مثل اون بی سیمهای جنگی دست صدابردار ...اون چی هست و چیکار میکنه دقیقا؟

یه سوال هم دیگه هم برام پیش اومده بود...الان وقتی با دوربین نگاتیو فیلم برداری میکنیم صدا توسط دوربین ثبت میشه که رو نگاتیو باند صدا هست؟
وضعیت دوربین های دیجیتال چی هست؟

اون موقعیت دوم یعنی سرباز ها رو هم ممنون میشم تشریح کنید استاد عزیز.

همون طور که شما فرمودین مباحث گسترده هستن ...اگر بتونیم به مرور زمان در همین تاپیک روشون کار کنیم واقعا عالی میشه.
کتاب ها رو هم من حتما تهیه میکنم.

چه طوره یه فیلم رو در نظر بگیرم و بررسی کنیم؟ مثلا آخرین فیلمی که من دیدم درباره الی بود که به نظرم در زمینه صدا معمولی بود. البته نقصی هم ندیدم.

جا داره دوباره از شما تشکر کنم استاد حسین کاشانی که اینطور با حوصله جواب دادین و تاپیک رو راه انداختین:rose:
 

حسین کاشانی

Active Member
سوال اول :

چه هنگام صدا را اور لب کنیم؟

اگر دیالوگ های دو بازیگر از هم مجزا باشند که خوب کار راحته ولی اگر اگر به قول خودمون تو حرف
همدیگه بپرند باید همون طور که خودت گفتی صدای دو بازیگر رو در هم اورلب کنیم

اورلب کردن صدا یعنی قرار دادن مقداری از انتهای صدای پلان اول در ابتدای پلان دوم و بالعکس

نکته : گفته ی بالا بدین معنی نیست که از تکنیک اورلب فقط در مواقعی که دیالوگ ها در هم تداخل دارند استفاده کرد
بلکه برای زیبایی کار می توان در زمانی که دیالوگ ها در هم تداخل ندارند هم مقداری از انتهای دیالوگ
بازیگر اول را در زیر ابتدای تصویر بازیگر دوم که مشغول گوش دادن به صحبت بازیگر اول است قرار داد
و موارد گوناگون از این دست که می توان مثال زد
---------------------------------------------------------------------------------------
سوال دوم:

اول تدوین تصویر یا اول تدوین صدا و یا هر دو با هم؟

رایج آن است که اول تدوین تصویر صورت می پذیرد و بعد تدوین صدا
یکی از علل این موضوع اینه که اگر قرار باشه که تدوین تصویر و صدا همزمان با هم صورت بگیره
از آن جایی که پلان ها در طول تدوین دائما در حال جابه جایی و تغییر هستند ، مجبور هستیم که صداهای مربوط به آن پلان ها
(اعم از دیالوگ ، موسیقی ، افکت و ...) را همراه با تصاویر مربوطه جا به جا کنیم که خوب این کار بسیار وقت گیر بوده و امکان
اشتباه در آن فراوان است
-----------------------------------------------------------------------------------------
سوال سوم:

آیا صدا در نماهای مختلف (کلوز، مدیوم ، لانگ و ...) متفاوت است؟

مثالی می زنیم:
فرض می کنیم که من و شما روبروی یکدیگر ایستاده ایم و با یکدیگر گفتگو می کنیم
چشم شما در طول صحبت با من ، نماهای مختلفی از من را می بیند ، گاهی بسته ی صورت من را می بیند،
گاهی مدیوم من را و گاهی بسته ی اجزای بدن من مثل دست و پا را می بیند و ...
سوالی از شما می کنم: آیا با عوض شدن دید شما نسبت به من ، صدای من هم برای شما عوض می شود؟
قطعا پاسخ منفی است ، صدای من هنگامی برای شما تغییر می کند که موقعیت من نسبت به شما و یا بالعکس عوض شود
نه دید شما نسبت به من
پس مهم در فیلم این است که شما قصد دارید که چه چیزی به بیننده القا کنید
آیا می خواهید القا کنید که مثلا بازیگر اول دارد صدای بازیگر دوم را می شنود
خوب در این صورت شما هر نمایی از بازیگر دوم را نشان دهید ، جنس صدا یکی است
-----------------------------------------------------------------------------------------
سوال چهارم:

انواع میکروفن و کاربرد آنها؟

این بحث حداقل نیاز به چند صفحه توضیح دارد من فقط به این بسنده می کنم که ما از نظر الگوی دریافت 3 نوع
میکروفن داریم:
1) یک سویه
2) دو سویه
3) همه سویه
--------------------------------------------------------------------------------------------
سوال پنجم:

بی سیم؟

فکر کنم آن چیزی که شما دیدید دستگاه گیرنده و فرستنده ی میکروفن wire less است
نکته: امروزه به غلط از میکروفن wireless به HF یاد می کنند شما این اشتباه را نکنید
---------------------------------------------------------------------------------------------------
سوال ششم:

فرق صدا در نگاتیو و ویدئو:

به بحث شیرینی اشاره کردی که جا داره راجع به این موضوع هم جداگانه بحث بشه
ولی در مورد صدا در نگاتیو و ویدئو خیلی خلاصه باید بگم که
در فیلم ما اصطلاحی داریم به نام (دوبل باند) که به این معنی است که ما در فیلم یک بخش تصویر داریم
و یک بخش صدا ولی در ویدئو این گونه نیست یعنی تصویر و صدا یکی است
در تصویر برداری با فیلم (نگاتیو) تصویر و صدا جداگانه ضبط می شود به لابراتوار می دهند
و در آن جاست که باند صدا کنار فیلم قرار می گیرد
خود این که در لابراتوار چه مراحلی طی می شود هم خود جای بحث و شرح داره

یک نکته ای هست که به مطلب صدا ربطی نداره ولی جالبه که بدونی هنوز هم که هنوزه
با وجود امدن تکنولوژی HD در ویدئو ، اونم از نوع عالی اون ، فیلم نگاتیو حرف اول رو در کیفیت می زنه
رزولوشن در کیفیت HD عدد 1250 است ولی در فیلم 35 عدد 3000 است
حالا خودت مقایسه کن
-------------------------------------------------------------------------------------------------
دوست خوبم از این که به بنده لطف داری بسیار ممنونم
امیدوارم تا این جا، مطالب فوق مفید واقع بشه
-------------------------------------------------------------------------------------------------
از همه ی دوستان تقاضا دارم که اگر در موارد فوق اشکال و اشتباهی وجود دارد ، گوشزد کنند تا مطالب این تایپیک
به طور صحیح به سایرین انتقال داده بشه
-----------------------------------------------------------------------------------------------
 
آخرین ویرایش:

حسین کاشانی

Active Member
سوال اول :

چه هنگام صدا را اور لب کنیم؟

اگر دیالوگ های دو بازیگر از هم مجزا باشند که خوب کار راحته ولی اگر اگر به قول خودمون تو حرف
همدیگه بپرند باید همون طور که خودت گفتی صدای دو بازیگر رو در هم اورلب کنیم

اورلب کردن صدا یعنی قرار دادن مقداری از انتهای صدای پلان اول در ابتدای پلان دوم و بالعکس

نکته : گفته ی بالا بدین معنی نیست که از تکنیک اورلب فقط در مواقعی که دیالوگ ها در هم تداخل دارند استفاده کرد
بلکه برای زیبایی کار می توان در زمانی که دیالوگ ها در هم تداخل ندارند هم مقداری از انتهای دیالوگ
بازیگر اول را در زیر ابتدای تصویر بازیگر دوم که مشغول گوش دادن به صحبت بازیگر اول است قرار داد
و موارد گوناگون از این دست که می توان مثال زد
---------------------------------------------------------------------------------------
سوال دوم:

اول تدوین تصویر یا اول تدوین صدا و یا هر دو با هم؟

رایج آن است که اول تدوین تصویر صورت می پذیرد و بعد تدوین صدا
یکی از علل این موضوع اینه که اگر قرار باشه که تدوین تصویر و صدا همزمان با هم صورت بگیره
از آن جایی که پلان ها در طول تدوین دائما در حال جابه جایی و تغییر هستند ، مجبور هستیم که صداهای مربوط به آن پلان ها
(اعم از دیالوگ ، موسیقی ، افکت و ...) را همراه با تصاویر مربوطه جا به جا کنیم که خوب این کار بسیار وقت گیر بوده و امکان
اشتباه در آن فراوان است
-----------------------------------------------------------------------------------------
سوال سوم:

آیا صدا در نماهای مختلف (کلوز، مدیوم ، لانگ و ...) متفاوت است؟

مثالی می زنیم:
فرض می کنیم که من و شما روبروی یکدیگر ایستاده ایم و با یکدیگر گفتگو می کنیم
چشم شما در طول صحبت با من ، نماهای مختلفی از من را می بیند ، گاهی بسته ی صورت من را می بیند،
گاهی مدیوم من را و گاهی بسته ی اجزای بدن من مثل دست و پا را می بیند و ...
سوالی از شما می کنم: آیا با عوض شدن دید شما نسبت به من ، صدای من هم برای شما عوض می شود؟
قطعا پاسخ منفی است ، صدای من هنگامی برای شما تغییر می کند که موقعیت من نسبت به شما و یا بالعکس عوض شود
نه دید شما نسبت به من
پس مهم در فیلم این است که شما قصد دارید که چه چیزی به بیننده القا کنید
آیا می خواهید القا کنید که مثلا بازیگر اول دارد صدای بازیگر دوم را می شنود
خوب در این صورت شما هر نمایی از بازیگر دوم را نشان دهید ، جنس صدا یکی است
-----------------------------------------------------------------------------------------
سوال چهارم:

انواع میکروفن و کاربرد آنها؟

این بحث حداقل نیاز به چند صفحه توضیح دارد من فقط به این بسنده می کنم که ما از نظر الگوی دریافت 3 نوع
میکروفن داریم:
1) یک سویه
2) دو سویه
3) همه سویه
--------------------------------------------------------------------------------------------
سوال پنجم:

بی سیم؟

فکر کنم آن چیزی که شما دیدید دستگاه گیرنده و فرستنده ی میکروفن wire less است
نکته: امروزه به غلط از میکروفن wireless به HF یاد می کنند شما این اشتباه را نکنید
---------------------------------------------------------------------------------------------------
سوال ششم:

فرق صدا در نگاتیو و ویدئو:

به بحث شیرینی اشاره کردی که جا داره راجع به این موضوع هم جداگانه بحث بشه
ولی در مورد صدا در نگاتیو و ویدئو خیلی خلاصه باید بگم که
در فیلم ما اصطلاحی داریم به نام (دوبل باند) که به این معنی است که ما در فیلم یک بخش تصویر داریم
و یک بخش صدا ولی در ویدئو این گونه نیست یعنی تصویر و صدا یکی است
در تصویر برداری با فیلم (نگاتیو) تصویر و صدا جداگانه ضبط می شود به لابراتوار می دهند
و در آن جاست که باند صدا کنار فیلم قرار می گیرد
خود این که در لابراتوار چه مراحلی طی می شود هم خود جای بحث و شرح داره

یک نکته ای هست که به مطلب صدا ربطی نداره ولی جالبه که بدونی هنوز هم که هنوزه
با وجود امدن تکنولوژی HD در ویدئو ، اونم از نوع عالی اون ، فیلم نگاتیو حرف اول رو در کیفیت می زنه
رزولوشن در کیفیت HD عدد 1250 است ولی در فیلم 35 عدد 3000 است
حالا خودت مقایسه کن
-------------------------------------------------------------------------------------------------
دوست خوبم از این که به بنده لطف داری بسیار ممنونم
امیدوارم تا این جا، مطالب فوق مفید واقع بشه
-------------------------------------------------------------------------------------------------
از همه ی دوستان تقاضا دارم که اگر در موارد فوق اشکال و اشتباهی وجود دارد ، گوشزد کنند تا مطالب این تایپیک
به طور صحیح به سایرین انتقال داده بشه
-----------------------------------------------------------------------------------------------
 
آخرین ویرایش:
با تشکر از جناب کاشانی بابت پستهای مفیدشان.
یک سوال. فرموده اید که:
رزولوشن در کیفیت HD عدد 1250 است ولی در فیلم 35 عدد 3000 است
میشه یک خورده بیشتر توضیح بدید؟ عدد 1250 دقیقا بیانگر چه چیزی در hd است؟فکر نکنم به راحتی بشه دقیق در مورد رزولوشن در نگاتیو صحبت کرد. تا جاییکه یادمه سالها قبل که در عکاسی هنوز نگاتیو زنده بود، می گفتند کیفیت نگاتیو در حدود 30 مگاپیکسل است. ممنون میشم اگر منبعی در این مورد دارید معرفی کنید.من الان منبعی برای اثبات حرفم به یاد ندارم ولی فکر می کنم دوربین دیجیتال برای رسیدن به کیفیت نگاتیو باید رزولوشن رو 10-12 برابر افزایش بده که در بدبینانه ترین حالت حداکثر تا 10 سال دیگه به نظرم این اتفاق افتاده و خلاص.
 
جناب کاشانی من واقعا نمیدونم با چه زبونی از شما تشکر کنم. امیدوارم بتونیم همچنان بحث رو پیش ببریم.
ای کاش دوستان دیگه هم به ما ملحق بشن.

راستی حسین جان در مورد اون نوع صدا در برداشت های کلوزآپ و مدیوم شات و ... منظور من تفاوت موقع برداشت بود. مثلا ما الان داریم کلوزآپ بازیگر رو میگیریم و یه برداشت صدای مستقل داریم که بازیگر دیالوگهاش رو به طور کامل میگه در حالی که بازیگر مقابل جوابش رو میده و ما صدای بازیگر مقابل رو برنمیداریم درسته؟

حالا میخوایم مدیوم شات رو بگیریم. دوباره همون قصه هستش دیگه بازیگر همه دیالوگ هاش رو میگه و ما صداش رو برمی داریم.
حالا موقع تدوین صدا وقتی روی نمای کلوزآپ هستیم از همون برداشت صدای کلوزآپ استفاده میکنیم و وقتی مدیوم از برداشت صدای مدیوم؟

مسئله اینه که موقع برداشت صدای کلوزآپ با توجه به موقعیت دوربین جای میکروفن با برداشت مدیوم فرق کنه.
مثلا تو برداشت مدیوم میکروفن دورتر باشه از بازیگر و کلا همون پرسپکتیو صوتی رو نده به ما.
حالا ممکنه بازیگر تو برداشت کلوزآپ داد بزنه و یک مقدار صداش بگیره و تو برداشت مدیوم صداش فرق کنه!

در مورد میکروفن ها هم سر فرصت بیشتر توضیح بدین. البته تاپیک خیلی تند پیش نره بهتر هست.

الان ما اگر کنار دریا باشم و یا مثلا کنار اتوبان میتونیم فقط صدای بازیگر رو برداریم؟ اگر آره با چه نوع میکروفنی؟

یه مطلب دیگه هم که خیلی مهمه اون نماهای مهمونی هست و جاهایی که چندین و چند نفر دارن صحبت میکنن که ایشالا اینو بعدا بررسی کنیم وقتی حرفه ای شدیم! :wink:

حسین خان دمت گرم.
 

حسین کاشانی

Active Member
در این که کیفیت ویدئو قابل قیاس با نگاتیو نیست جای هیچ بحث و شکی نیست
من از استاد دانشگاه شنیدم که ویدئو در حال تلاش است تازه به کیفیت فیلم 16 میلی متری برسد
حالا حالاها مونده تا به کیفیت 35 میلی متری برسند
 

حسین کاشانی

Active Member
نحوه صدابرداری از نماهای کلوز ، مدیوم و لانگ

دوست خوبم ، این سوال شما باعث شد تا من هم به چالش بیفتم و از استاد صدای خودم راهنمایی بخوام

نوع روایت فیلم و داستان آن مهم ترین عاملی است که عوامل صحنه اعم از صدابردار و کارگردان را به این فکر فرو می برد که مثلا نوع صدابرداری در فلان نما چگونه باشد.
مثالی می زنیم:
یک زوج جوان در کنار ساحل دریا بر سر موضوعی با هم بحث و جدل می کنند
کارگردان می خواهد که در نقطه ی اوج دعوای این زوج نمای لانگ از این زوج داشته باشیم که در آن نما بخش وسیعی از دریا را هم داشته باشیم
خوب حالا صدای این نما را چه کار کنیم؟
استاد بنده حرف قشنگی زد و گفت : سینما یک دروغ بزرگ دوست داشتنی است
در این نمای لانگ هم ما می توانیم صدای نت (شارپ) این دو بازیگر را داشته باشیم و هم هاله ای از صدای این دو بازیگر که در صدای دریا و باد و مرغان دریایی ، گم و محو می باشد
اگر روایت داستان و نظر کارگردان بر این است که ما صدای نت داشته باشیم ، از آن جا که در نمای لانگ سینک بودن صدا و تصویر مهم نیست
کافی است که که همان صدایی که مثلا در مدیوم گرفتیم را همراه با صدای آمبیانس (البته با لول پایین تر) قرار دهیم
و اگر حالت دوم را می خواهیم لول صدای آمبیانس را بر دیالوگ غالب می کنیم

در صدابرداری از نماهای مدیوم و کلوز یکی از بهترین کارها این است که مبنای کار را جای میکروفن در نمای مدیوم قرار دهیم
خوب این جمله یعنی چی؟
ببینید چون نمای مدیوم نمایی مابین کلوز و لانگ می باشد می تواند مبنای خوبی برای جای میکروفن باشد
یعنی برای صدابرداری از نمای کلوز نگیم که چون کادر به ما اجازه می ده بوم رو به بازیگر نزدیک کنیم و بوم رو بچسبونیم به بازیگر
بلکه کافی است میکروفن را کمی پایین تر از جای میکروفون در نمای مدیوم قرار دهیم
این گونه هم پرسپکتیو صدا را حفظ کرده ایم و هم این که در کات خوردن نمای کلوز به مدیوم هنگام تدوین پرش صدا را احساس نمی کنیم
 

حسین کاشانی

Active Member
آیا می شود در جایی که صدای آمبیانس وجود دارد فقط صدای بازیگر را ضبط کرد؟

پاسخ منفی است
با هر مدل میکروفنی که کار کنی صدای آمبیانس خواه ناخواه وجود خواهد داشت و جزیی تفکیک ناپذیر محسوب می شود
راه کار جلوگیری از پرش صدای آمبیانس در کات خوردن ها هم در بالا گفته شده است
 

جدیدترین ارسال ها

بالا