شوفاژها و مشکلات رایج آن‌ها

pumpoo

Member
شوفاژ نوعی سیستم گرمایشی است که امروزه استفاده‌ فراوانی از آن‌ها می‌شود. شوفاژها را می‌توانید در اغلب ساختمان‌ها اعم از ساختمان‌های مسکونی، تجاری، مراکز دولتی، درمانی و … ببینید. اگر شما نیز از شوفاژ به عنوان منبع گرمایشی برای واحد ساختمانی خود استفاده می‌کنید، ممکن است با مشکلاتی نظیر نشت کردن، سرد شدن ناگهانی شوفاژ و … مواجه شده باشید.

ایجاد اختلال در عملکرد شوفاژها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ به همین خاطر در صورت مشاهده هرگونه مشکلی، باید ابتدا عیب یابی صورت گرفته و سپس اقدام به تعمیر شوفاژها کنید. در ادامه این مطلب راجع‌به تعمیر پمپ شوفاژ نکاتی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

وظیفه پمپ شوفاژ چیست؟
پمپ شوفاژ را می‌توان قلب هر شوفاژ دانست چراکه وظیفه آن به گردش درآوردن آب درون سیستم و لوله کشی شوفاژ است. بنابراین ایجاد اختلال در پمپ، می‌تواند عملکرد کلی شوفاژ را نیز تحت تاثیر قرار دهد. سیستم لوله کشی شوفاژ، سیستم تقریبا گسترده‌ای است که از بخش‌های مختلفی اعم از رادیاتورهای شوفاژ، فن کوئل‌های زمینی و سقفی، مبدل‌های سرمایشی، حوله خشک کن‌های حمام و دستشویی و … تشکیل شده است.

از آنجایی که وظیفه پمپ، به گردش درآوردن آب در این سیستم‌ها است، تعمیر پمپ شوفاژ به موقع می‌تواند هزینه‌های مربوط به خرابی و تعمیر این سیستم‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

انواع پمپ شوفاژ و تعمیر آن‌ها
برای سرویس دوره‌ای شوفاژها، ابتدا باید با انواع آن به خوبی آشنا باشید تا بتوانید به درستی عیب یابی کنید. پمپ‌های سیرکولاتور و یا همان پمپ شوفاژ به دو دسته کلی پمپ‌های زمینی و خطی تقسیم می‌شوند. پمپ‌های خطی، پمپ‌هایی هستند که روی خطوط لوله کشی و به وسیله فلانچ و پیچ و مهره تعبیه شده‌اند.

اما پمپ‌های زمینی قدرت و ظرفیت بالاتری دارند و برای سیستم‌های بزرگ‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پمپ‌ها به دلیل وزن و حجم بالایی که دارند، معمولا بر روی زمین و یا سکوه‌های مخصوص تعبیه می‌شوند. تعمیر پمپ شوفاژ باید توسط افراد تاسیساتی و متخصص انجام شود.

پمپ‌های خطی
همان‌طور که گفتیم این پمپ‌ها نسبت به پمپ‌های زمینی، وزن و حجم کمتری دارند و ورودی و خروجی آن‌ها روبه‌روی یک دیگر و در راستای خط لوله قرار می‌گیرد؛ این موضوع باعث می‌شود که این پمپ‌ها فضای کمتری را اشغال کنند.

هر پمپ نیز از اجزای مخصوصی تشکیل شده است و بروز مشکل در هر یک از آن‌ها، نیاز به تعمیر پمپ شوفاژ دارد. از دستکاری کردن این پمپ‌ها خودداری کنید و سعی کنید برای عیب یابی شوفاژهای ساختمان خود از افرا تاسیساتی کمک بگیرید.

پمپ‌های زمینی
دهانه این پمپ‌ها رو به بالا قرار دارد و مکش پمپ از انتها انجام می‌شود. معمولا ظرفیت این پمپ‌ها بیشتر از پمپ‌های خطی است. به همین دلیل از آن‌ها برای سیستم‌های گرمایشی گسترده‌تر استفاده می‌شود. همان‌طور که کمی پیش هم اشاره کردیم، به دلیل حجم و وزن بالای این پمپ‌ها، معمولا بر روی زمین و یا سکوهای مخصوصی تعبیه می‌شوند.

پمپ‌های دارای آب بند
این دسته از پمپ‌های شوفاژ به پمپ‌های سیرکوالتور آب بند مشهور شده‌اند چراکه دارای یک آب بند مکانیکی هستند که مانع از نشت آب از داخل پمپ به بیرون می‌شود. اغلب پمپ‌های آب بند معمولا از نوع زمینی هستند. برای خنک کردن این پمپ‌ها معمولا فنی پشت موتور تعبیه می‌شود تا پمپ خنک شود. ایجاد اختلال در کار هر یک از این اجزا، می‌تواند شما را مجبور به تعمیر پمپ شوفاژ کند.

پمپ‌های بدون آبند
گروهی دیگر از پمپ‌هایی که برای شوفاژ موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، پمپ‌های بدون آب بند هستند. متخصصان معمولا استفاده از این پمپ‌ها را توصیه می‎‌کنند چراکه صدای تولیدی توسط آن‌ها نسبت به گروه قبلی کمتر بوده و از آنجایی که به آب بند نیاز ندارند، مشکلات ناشی از نشتی آب را نیز نخواهند داشت.

https://pumpoo.ir/
 

جدیدترین ارسال ها

بالا