شلوار جین و هرآنچه باید در مورد آن بدانید


تا مدت‌ها این نوع شلوار و لباس‌هایی که با همین ایده تولید می‌شد، جنبۀ لباس کار داشت و توسط مزرعه‌داران و صنعتگران مورد توجه قرار می‌گرفت؛ اما اوضاع به همین منوال پیش نرفت.



شلوار جین یکی از محبوب‌ترین انواع پوشاک در جهان است. مهم نیست در کدام گوشه از این کرۀ خاکی زندگی می‌کنید، در هر صورت همیشه کسی هست که شلوار جین به پا کند؛ اما پارچۀ جین چطور به وجود آمد، چند نوع شلوار جین وجود دارد و از کجا این نوع شلوار به وجود آمده است؟

تاریخچۀ شلوار جین آن‌قدرها که فکر می‌کنید، قدیمی نیست. این شلوار محبوب در سال‌های پایانی قرن نوزدهم در سال 1873 ابداع شد. ماجرای تولید این شلوار به ایدۀ مردی برمی‌گردد که تصمیم گرفت تا یک لباس کار جدید تولید کند. او برای تهیه این لباس جدید به پارچه‌ای نیاز داشت که محکم و مقاوم باشد، در مقابل پارگی مقاومت داشته باشد و خراشیده نشود. یکی دیگر از نکات مثبت شلوار جین این بود که رنگ تیره‌ای داشت و به همین دلیل لکه‌ها یا گرد و خاک روی آن به‌راحتی دیده نمی‌شد. تا مدت‌ها این نوع شلوار و لباس‌هایی که با همین ایده تولید می‌شد، جنبۀ لباس کار داشت و توسط مزرعه‌داران و صنعتگران مورد توجه قرار می‌گرفت؛ اما اوضاع به همین منوال پیش نرفت...

با گذر زمان و رسیدن به دهه شصت میلادی، بازیگران معروف و هنرمندان شروع به استفاده از شلوار و لباس‌های جین کردند. شلوارهای بوی فرند که مورد علاقه و توجه مرلین مونرو قرار گرفته بود، با استایل گشاد و کیسه‌مانندش به زودی در جامعه همه‌گیر شد. زنان و مردان جوان، این مدل شلوار جین را به همراه پیراهن‌های رنگی یا شومیزهای طرح‌ دار به تن می‌کردند و زیبایی خاصی به شهرها می‌بخشیدند. حضور پارچه‌های جین در دنیای مد به این موارد ختم نشد... طی سال‌های مختلف، انواع و اقسام مدل‌ها از دهه هشتاد تاکنون میهمان کمدهای لباس ما بوده‌اند. از شلوار جین‌های اسکینی که به بدن می‌چسبند گرفته تا شلوار مام‌استایل که گشاد و راحت است. به طور کلی، نمی‌توان منکر این حقیقت شد که بازیگران هالیوودی در انتشار فرهنگ استفاده از پوشش جین در جهان نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند.

فیلم‌های وسترن، غرب وحشی و شلوار جین
قرن بیستم شاهد اوج‌گیری ژانر وسترن بود. مردانی که سوار بر اسب‌هایشان دشت‌های آمریکا را زیر پا می‌گذاشتند و به هیچ‌چیز جز هفت‌تیرهایشان اعتماد نمی‌کردند. در این میان، دیدن معروف‌ترین بازیگران سبک وسترن از جمله جان وین، کلینت ایستوود، استیو مک‌کویین، چارلز برانسون و بوچ کسیدی در لباس‌ها و شلوارهای جین، نقشی مهم در به وجود آمدن علاقه جهانی به لباس‌های اینچنینی داشت.


پارچۀ جین و خاستگاه آن

jeen2.jpg




انواع شلوار جین از نظر شکل و اندازه

jeen3.jpg



شلوارهای جین از این نظر که جنس یکسانی دارند با هم وجه مشترک دارند اما از نظر شکل فاق و پاچه‌های شلوار می‌توانند با هم تفاوت داشته باشند. سه نوع فاق در شلوارهای جین دیده می‌شود: شلوارهای فاق‌کوتاه، شلوارهای با فاق متوسط و شلوارهای فاق‌بلند.
از سوی دیگر، پاچه‌های شلوارهای جین نیز می‌توانند گشاد باشند (که به آن‌ها اصطلاحا مام استایل می‌گویند) یا راسته (که آن‌ها را اصطلاحا به لوله‌تفنگی می‌شناسیم). شلوار جین‌های پاچه‌گشاد هم نوع دیگری از شلوار جین است که در دهۀ هفتاد میلادی مد شده بود و تفاوت اندکی با شلوار جین بوت کات دارد. شلوار جین‌های کوتاه یا تنگ هم از دیگر انواع این پوشش محبوب و جهانی هستند.
در این مطلب، شما را با یکی از مهم‌ترین تغییرات دنیای مد و فشن آشنا کردیم. ظهور پارچۀ جین در دنیای مد که به اندازه اختراع چرخ در صنعت اهمیت داشته و دارد. نگاهی هم به خرید شلوار جین زنانه داشتیم و از همۀ آن‌چیزهایی گفتیم که این لباس را در تمام جهان محبوب ساخت. شما هم حتما چند دست شلوار یا لباس جین در کمد لباس خود دارید؛ اینطور نیست؟ شما می توانید با خیال راحت و آسوده به دور از شلوغی خیابان و خطر کرونا در منزل بنشینید و خرید لباس خود را به صورت آنلاین از سایت خرید لباس آنلاین بانی مد انجام دهید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا