شبکه های رمز ارزها

saalek110

Well-Known Member
انواع شبکه‌های انتقال کدام‌اند؟
شبکه انتقال اتریوم (Ethereum)
شبکه انتقال ترون (Tron)
شبکه انتقال بایننس (Binance)
شبکه انتقال بیت کوین (Omni)
شبکه انتقال پالیگان (Polygon)
شبکه انتقال دوج کوین (Dogechain)
شبکه انتقال پولکادات (Polkadot)
شبکه انتقال ریپل (Ripple)
شبکه انتقال سولانا (Solana)
شبکه انتقال فانتوم (Fantom)
شبکه انتقال کاردانو (Cardano)
شبکه انتقال استلار (Stellar)
شبکه انتقال بیت کوین کش (Bitcoin Cash)
شبکه انتقال لایت کوین (Litecoin)

 

saalek110

Well-Known Member
شبکه ارز دیجیتال (Crypto Network) چیست؟
شبکه ارز دیجیتال (Cryptocurrency Network) مجموعه‌ای از کامپیوترها است که نرم‌افزار یک بلاک چین (Blockchain) معین را اجرا می‌کنند.

 

saalek110

Well-Known Member
هر شبکه‌ی کریپتو از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند تا مدیریت و اجرای ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs)، انواع دارایی مبتنی بر بلاک چین، قراردادهای هوشمند و... را فراهم کند.
 

saalek110

Well-Known Member
شبکه انتقال اتریوم (Ethereum)
شبکه اتریوم (Ethereum Network) متنوع‌ترین استانداردهای توکن را ارائه کرده است. دراین‌بین، استاندارد ERC-20 محبوب‌ترین استاندارد محسوب می‌شود؛ اما موارد زیر نیز کاربردهای فراوانی دارند:


ERC-721

ERC-777

ERC-1155

عبارت "ERC" مخفف "Ethereum Request for Comment" است و مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های قراردادهای هوشمند را شامل می‌شود.




سالک: در سایت بالا ، ابتدا استاندارد توکن را گفته بود ولی من ندیده گرفتمش. و در این پست استاندارد توکن نام برده شده.در پایین دو خطش را نقل می کنم:


استاندارد توکن (Token Standard) چیست؟
استاندارد توکن (Token Standard) مجموعه‌ای از قوانین، شرایط و عملکردهایی است که هنگام ایجاد و اجرای ارزهای دیجیتال الزامی هستند.
 

saalek110

Well-Known Member
سالک: من می خوام کم کم با اصطلاحات آشنا بشویم و یک هو کلی مقاله اینجا نقل نکنم.
پس اگر کلمه ای بی معنی است ، شاید اون قسمت را من ندیده گرفتم تا سنگین نشود.

یعنی اولش ، یک نگاه سطحی به بحث شبکه های رمز ارز داریم و بعد که مقداری دید ایجاد شد ، عمیق تر و مشروح تر به بحث خواهیم پرداخت.
 

saalek110

Well-Known Member

شبکه انتقال ترون (Tron)​

رایج‌ترین استاندارد شبکه ترون، TRC-20 است. در واقع، از این استاندارد برای ایجاد و پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند و توکن‌ها بر روی بلاک چین ترون (Tron) استفاده می‌شود. این استاندارد شباهت‌های زیادی به ERC-20 دارد؛ با این تفاوت که روی بلاک چین ترون کار می‌کند.
 

saalek110

Well-Known Member

شبکه انتقال بایننس (Binance)​

در ادامه‌ی بررسی انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال به‌سراغ شبکه بایننس (Binance Network) می‌رویم که دو بلاک چین مختلف دارد. اولین بلاک چین این شبکه، زنجیره بایننس (Binance Chain) بود. سپس، مدیران بایننس برای ارتقای امکانات پروژه‌ی خود، زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) را معرفی کردند. به همین ترتیب، بایننس از دو استاندارد BEP-2 و BEP-20 برای ایجاد، مدیریت و انتقال توکن‌ها استفاده می‌کند. علاوه‌بر آن، BEP مخفف "Binance Chain Evolution Proposal" است.
 

saalek110

Well-Known Member

شبکه انتقال بیت کوین (Omni)​

اومنی (Omni) پروتکلی ایمن و غیرمتمرکز است که امکان تجارت دارایی‌های سفارشی و اجرای قراردادهای هوشمند را در سطح بالای بلاک چین بیت کوین (Bitcoin) فراهم می‌کند. در واقع، لایه‌ی اومنی به قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بلاک چین، یعنی بیت کوین، کمک می‌کند که به امکانات نسل بعدی بلاک چین‌ها دسترسی داشته باشد. از این طریق، اومنی به‌عنوان استانداردی برای ایجاد توکن‌ها در شبکه بیت کوین نیز عمل می‌کند. همچنین، باید به این نکته توجه کنیم که استیبل کوین تتر (Tether) اولین‌بار توسط پروتکل Omni راه‌اندازی شد؛ البته بعدها تتر روی زنجیره‌های دیگر نیز قرار گرفت.
 

saalek110

Well-Known Member
شبکه انتقال پالیگان (Polygon)

یکی دیگر از انواع شبکه انتقال کریپتو پالیگان (Polygon) است. پالیگان به‌صورت یک بلاک چین لایه‌ی دوم طراحی شده و هدف اصلی آن بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم است. در واقع، پالیگان نمی‌خواهد عملکردی مشابه اتریوم داشته باشد؛ بلکه به‌دنبال بهبود سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌ی آن‌ها است. ازآنجایی‌که برای انجام تراکنش در شبکه پالیگان، نیازی به ثبت تمام داده‌های تراکنش نیست، سرعت انتقال ارزها بسیار بیشتر از اتریوم خواهد بود. در نتیجه، کارمزد پالیگان بسیار پایین‌تر از اتریوم بوده و برای پرداخت این هزینه باید از ارز اختصاصی آن، یعنی متیک (MATIC) استفاده کنید.
 

saalek110

Well-Known Member

شبکه انتقال دوج کوین (Dogechain)​

اگرچه دوج کوین (Dogecoin) در ابتدا با یک شوخی ایجاد شد؛ اما در ادامه، بنیان‌گذاران این ارز دیجیتال، اهدافی را برای آن در نظر گرفتند. در همین راستا، شبکه دوج (Dogechain) نیز راه‌اندازی شد. دوج چین یک بلاک چین با الگوریتم اثبات کار (PoW) است که امکان ایجاد توکن‌های جدید، توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) را فراهم می‌کند.
 

saalek110

Well-Known Member

شبکه انتقال پولکادات (Polkadot)​

یکی دیگر از انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال، پولکادات (Polkadot) است. در واقع، پولکادات بلاک چینی محسوب می‌شود که برای پشتیبانی از سایر بلاک چین‌ها طراحی شده است. این پلتفرم مانند یک شبکه، سایر بلاک چین‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند.
 

saalek110

Well-Known Member

شبکه انتقال ریپل (Ripple)​

ریپل (Ripple) یکی دیگر از شبکه‌های انتقال کریپتو است که با هدف پاسخ به نیازهای امور مالی غیرمتمرکز (Defi) راه‌اندازی شد. این شبکه به‌جای الگوریتم اجماع، از سرورهای بانکی برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. توکن اختصاصی این شبکه XRP است.
 

saalek110

Well-Known Member

شبکه انتقال سولانا (Solana)​

سولانا (Solana) بلاک چینی است که شباهت‌های بسیار زیادی به اتریوم دارد. معمولاً از آن به‌عنوان «قاتل اتریوم» یاد می‌شود. این شبکه از الگوریتم اثبات تاریخ (Proof of History) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این شبکه انتقال بسیار سریع است و کارمزد پایینی دارد.
 

saalek110

Well-Known Member

شبکه انتقال فانتوم (Fantom)​

فانتوم (Fantom) یک پلتفرم منبع‌باز و بدون مجوز است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند و ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و توکن‌های جدید را فراهم می‌کند. این شبکه انتقال نیز مانند بسیاری از شبکه‌ها، به‌عنوان جایگزینی برای اتریوم معرفی می‌شود.
 

saalek110

Well-Known Member
شبکه انتقال کاردانو (Cardano)


شبکه کاردانو (Cardano) پلتفرمی انعطاف‌پذیر، پایدار و مقیاس‌پذیر برای اجرای قراردادهای هوشمند است. این پلتفرم امکان ایجاد گسترده‌ی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps)، بازی‌ها و توکن‌های جدید را فراهم می‌کند.


شبکه کاردانو

شبکه کاردانو با هدف ایجاد پلتفرم پایدار، قابل اعتماد به منظور اجرای قراردادهای هوشمند طراحی شده است. در واقع کاردانو از لحاظ امنیت و پیشرفته بودن توانسته رتبه خوبی کسب کند و کارایی خود را تضمین کند. ارزدیجیتال این شبکه با نام ADA معرفی شده است

سالک: از دو سایت در این پست نقل شده.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member

شبکه انتقال استلار (Stellar)​

استلار (Stellar) یکی دیگر از شبکه‌های انتقال کریپتو است. این شبکه برای تأیید تراکنش‌ها به اعتبارسنجی همه‌ی گره‌ها نیازی ندارد و همین مسئله سرعت تراکنش‌ها را بالا برده و کارمزدها را کاهش می‌دهد. ارز دیجیتال این شبکه XLM نام دارد.
 

saalek110

Well-Known Member
شبکه انتقال بیت کوین کش (Bitcoin Cash)

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) یکی از شبکه‌های ارز دیجیتال است که با هدف بهبود عملکرد بیت کوین راه‌اندازی شد. این شبکه سرعت بالاتر و کارمزد پایین‌تری نسبت به بیت کوین دارد. شبکه بیت کوین کش با یک هاردفورک از زنجیره‌ی بیت کوین ایجاد شده‌است و امکان اجرای قراردادهای هوشمند و راه‌اندازی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و توکن‌ها را فراهم می‌کند. ارز اختصاصی این شبکه BCH است.
 

saalek110

Well-Known Member
شبکه انتقال لایت کوین (Litecoin)

لایت کوین (Litecoin) شبکه‌ی انتقالی است که بر سرعت تراکنش‌ها تمرکز دارد. در واقع، این شبکه با هدف رقابت با بیت کوین راه‌اندازی شد و برخی از افراد به آن «لایتِ بیت کوین» می‌گویند.



لایت کوین به عنوان یک شاخه از بیت کوین شناخته می‌شود و برخی تغییرات تکنیکی را اعمال کرده است. هدف اصلی آن افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌ها بوده است. ارزدیجیتال این شبکه با نام LTCشناخته شده است.


سالک: در مورد لایت کوین ، در پست حاضر از دو سایت ایرانی نقل کردم. چون دیدم اطلاعات مکمل همدیگر هستند.
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا