سوال مهم: Max Rigged Character >>>>> Maya Character Animate

سلام به دوستان و اساتید محترم مایا.

من توی یک پروژه احتیاج دارم کاراکتری که داخل 3Ds Max ریگ شده رو بیارم داخل مایا واسه انیمیت.
آیا این امکان پذیره؟آیا همین که توی مکس تبدیلش کنم به آبجکت کافیه؟

پیشاپیش از راهنمایی هاتون کمال تشکر رو دارم.
 

sharin

Member
سلام.

خود bone هاي مكس رو نمي توني بياري توي مايا ( تا جايي كه مي دونم ... )
اگر مي خوايد انيميت كارتون رو با مايا انجام بديد ، بايد مدل رو در يه pose مناسب كه تقارن مدل درش حفظ شده به صورت OBJ خروجي بگيريد و وارد مايا كنيد و از نو با joint مايا اقدام به Riging كنيد و ...

موفق باشيد.
يا علي.
 
سلام.

خود bone هاي مكس رو نمي توني بياري توي مايا ( تا جايي كه مي دونم ... )
اگر مي خوايد انيميت كارتون رو با مايا انجام بديد ، بايد مدل رو در يه pose مناسب كه تقارن مدل درش حفظ شده به صورت obj خروجي بگيريد و وارد مايا كنيد و از نو با joint مايا اقدام به riging كنيد و ...

موفق باشيد.
يا علي.


سلام . و تشکر.
درسته.
گفتم شاید بشه جوینتهارو با fbx خروجی گرفت.
ممنون شارین جان.
 

sharin

Member
سلام.

راستش فرصت نشده بود ببينم اين FBX داستانش چيه اما زياد شنيده بودم ...
تو اين پستتون كه به FBX اشاره كرديد ، باعث شد كمي كنجكاوتر بشم ...
خلاصه ، help maya رو يه ديد انداختم و 2 تا تست از هر دو طرف هم زدم ... ( از max به MAYA و برعكس )
ديدم كه جواب داد .
كافيه كه كل مدل رو با فرمت FBX خروجي بگيريد.
الان مي فهمم كه چقدر ضرر كردم كه تا حالا نرفته بودم دنبالش !!

ممنون دوست عزيز :rose:
سوال شما باعث شد با FBX آشنا بشم . مرسي.
تست ها هم پيوست مي كنم ...

موفق باشيد.
يا علي.
 

پیوست ها

  • FBX.rar
    15.5 کیلوبایت · بازدیدها: 11
سلام.

راستش فرصت نشده بود ببينم اين FBX داستانش چيه اما زياد شنيده بودم ...
تو اين پستتون كه به FBX اشاره كرديد ، باعث شد كمي كنجكاوتر بشم ...
خلاصه ، help maya رو يه ديد انداختم و 2 تا تست از هر دو طرف هم زدم ... ( از max به MAYA و برعكس )
ديدم كه جواب داد .
كافيه كه كل مدل رو با فرمت FBX خروجي بگيريد.
الان مي فهمم كه چقدر ضرر كردم كه تا حالا نرفته بودم دنبالش !!

ممنون دوست عزيز :rose:
سوال شما باعث شد با FBX آشنا بشم . مرسي.
تست ها هم پيوست مي كنم ...

موفق باشيد.
يا علي.

سلام و با تشکر از لطفی که دارید.
من با فایلهای FBX کار کردم.
در واقع یکی از استفاده های مهم این فایلها تو زمینه موشن کپچر هست (Motion Capture ) که اسکلت حرکتی که با دوربینهای موشن کپچر گرفته میشه یا به طریقی از نرم افزارهایی مثل Motion Builder خروجی گرفته میشه رو به این فرمت ذخیره میکنند و توی مایا یا 3D max یا ... به geometry مورد نظر نسبت میدن.

منتها چون من اصلا با مکس کار نکردم و به محیطش آشنا نیستم (اصلا حتی با گردش توی صفحه اون هم مشکل دارم چه برسه به پیدا کردن جوینتها واسه خروجی و ...) و یک مدل فول ریگ شده مکس بدستم رسید، خواستم ببینم میشه این کارو کرد یا نه.

در ضمن خوبی این فروم ها در این هست که ممکنه اساتید هم از اعضای کوچکتر(مثل بنده) با طرز فکر صحیح خودشون مطالبی هرچند کوچک یاد بگیرن.

بازم تشکر میکنم.
 
آخرین ویرایش:
راستی اگر یه لطفی بکنی بهم بگی چطور باید مدلو انتخاب کنم و خروجی fbx بگیرم ممنون میشم.
 

Elton John

Member
دوستان عزیز تا جایی که میدونم پلاگین fbx فقط بن ها و انیمیشن هارو export میکنه, نه ریگ رو

انتقال ریگ مکس به مایا غیر ممکنه چون اگه هم باشه باید زبان مکس اسکریپت رو به مل ترجمه کرد, مثلا تو مکس برای کنترل انگشتان دست از مکس اسکریپت و کنترلر های مربوط به اون استفاده میشه

شما باید ابتدا با مکس انیمیشن روبسازی سپس به مایا منتقل کنید و یا برعکس, ریگ رو نمیشه منتقل کردبین این دو تا
 

Elton John

Member
اینجا هم میتونی کاراکتر های ریگ شده در مایا رو پیدا کنی
فقط قبلش ثبت نام بکن بعد اون ریگ هایی که جلو شون free زده دانلود کن


کد:
http://www.highend3d.com/maya/downloads/character-rigs/c/
 

sharin

Member
سلام و با تشکر از لطفی که دارید.
من با فایلهای FBX کار کردم.
در واقع یکی از استفاده های مهم این فایلها تو زمینه موشن کپچر هست (Motion Capture ) که اسکلت حرکتی که با دوربینهای موشن کپچر گرفته میشه یا به طریقی از نرم افزارهایی مثل Motion Builder خروجی گرفته میشه رو به این فرمت ذخیره میکنند و توی مایا یا 3D max یا ... به geometry مورد نظر نسبت میدن.

منتها چون من اصلا با مکس کار نکردم و به محیطش آشنا نیستم (اصلا حتی با گردش توی صفحه اون هم مشکل دارم چه برسه به پیدا کردن جوینتها واسه خروجی و ...) و یک مدل فول ریگ شده مکس بدستم رسید، خواستم ببینم میشه این کارو کرد یا نه.

در ضمن خوبی این فروم ها در این هست که ممکنه اساتید هم از اعضای کوچکتر(مثل بنده) با طرز فکر صحیح خودشون مطالبی هرچند کوچک یاد بگیرن.

بازم تشکر میکنم.

سلام.

بله همينطور هست كه گفتيد و ورژن هاش كه مي ره بالا بهتر هم مي شه ...
نكته ي بعدي هم اينكه تو ورژن هاي مختلف مثلا مايا مي توني استفاده كني ( مثلا از 2011 به 2009 و ... ) چون ملاكش چيز ديگست.

عناوين استاد و شاگرد ، برچسبي بيشتر نيستن ... !!
هركسي هر دفعه مي تونه در نقشي ظاهر بشه ...
بازم ممنون.



راستی اگر یه لطفی بکنی بهم بگی چطور باید مدلو انتخاب کنم و خروجی fbx بگیرم ممنون میشم.

فقط كافيه فايل مكسي كه شامل مدل مي شه رو باز كنيد و از منوي فايل ، با فرمت FBX كار رو export كنيد. يه روند معمولي داره ... ( مثل export با فرمت OBJ هست ، فقط لازم نيست چيزي رو select كني ، مستقيم خروجي FBX مي گيري. )
يه تنظيماتي هم داره ، هم براي خروجي گرفتن ، هم براي وارد كردن در نرم افزار ديگه ...
چون در حد تست بود ، فقط به كليات توجه كردم ، تنظيمات پيشفرض هم درست هستند ، مگر خودتون حالت خاصي بخواهيد ...



اینجا هم میتونی کاراکتر های ریگ شده در مایا رو پیدا کنی
فقط قبلش ثبت نام بکن بعد اون ریگ هایی که جلو شون free زده دانلود کن


کد:
http://www.highend3d.com/maya/downloads/character-rigs/c/

دوستان عزیز تا جایی که میدونم پلاگین fbx فقط بن ها و انیمیشن هارو export میکنه, نه ریگ رو

انتقال ریگ مکس به مایا غیر ممکنه چون اگه هم باشه باید زبان مکس اسکریپت رو به مل ترجمه کرد, مثلا تو مکس برای کنترل انگشتان دست از مکس اسکریپت و کنترلر های مربوط به اون استفاده میشه

شما باید ابتدا با مکس انیمیشن روبسازی سپس به مایا منتقل کنید و یا برعکس, ریگ رو نمیشه منتقل کردبین این دو تا

بله ، joint هاي مايا رو مي تونه در مكس Bone كنه و بر عكس ، با حفظ animation ، skining هم كه ...
همينطور nurb رو هم مي تونه منتقل و تبديل كنه ... ( فكر كنم )
حالا نمي دونم تا چه اندازه در محيط ديگه مي شه باش راحت بود و چه جزئياتي داره ... چون تازه باهاش آشنا شدم و كار دقيقي فعلا نمي تونم انجام بدم .

نمي دونم اين atter ها رو مي شه منتقل كرد يا نه ، اما ترجمه ي زبان هاي برنامه نويسي به هم ، چندان هم عجيب نيست ، فقط احتياج به يه كامپايلر داره ...

البته اگر امتحان كردين كه حرفي نيست . ان شاء الله در ورژن هاي جديد اضافه مي شه.
راستي مي شه يه تعريف دقيق از Rig داشته باشيد ؟
يعني اون Atter هايي رو كه اضاف مي كنيم ، زير مجموعه ي Rig مي شه ؟ ( البته تعريف اصولي ، نه شخصي )

ممنون.

موفق باشيد.
يا علي.
 

Elton John

Member
ریگ در فارسی به معنی طناب کشی اطراف یک موضوع معنی میشه

تعریف ریگ : آماده سازی و توانمند سازی یک مجموعه برای انجام هدف تعریف شده


در واقع ریگ فقط مربوط به دنیای نرم افزارهای سه بعدی نمیشه کابرد کلمه ریگ در ساخت فیلم ها استفاده میشه

مثلا در یک صحنه اکشن بایددوربین فیلم برداری رو با پیچ و مهره و ابزار لازم به یک اتوموبیل متصل و محکم کرد که بشه حین حرکت
اتوموبیل ازش فیلم گرفت
ریگ حالت زیر مجموعه داره مثلا زیر مجموعه ریگ اتوموبیل دور بین فیلم برداریه و زیر مجموعه ریگ دوربین اون پایه ها و پیچ و مهره هاست
و تمامیه این زیر مجموعه ها میتونن یک مجموعه رو تشکیل بدن که در اصطلاح میگیم اتوموبیل ریگ شد


ریگ فقط برای انیمیشن بکار نمیره مدل سازی و مدلینگ یک موضوع خودش ریگ میخاد
یعنی شما قبل از مدلینگ:

میاد نور رو تنظیم میکنید
چنتا دوبین برای دیدن بهتره موضوع تو صحنه میزارید
عکس بلو پرینت رو تو چنتا پلن قرار میدید و میزان روشنایی و کیفیتشون درست میکنید
موضوعتون رو حین کار قفل میکنید تا به صورت تصادفی حرکت نکنه و یا نچرخه



 

Hamed_8

Member
تنها راهش اینه که از انیمه تون توی مکس کش بگیرید و اون رو ببرید توی مایا و روی کاراکترتون لود کنین
با این روش میشه انیمه رو جابه جا کرد ولی ادیت نداره دیگه
که خیلی سخته و اعصاب می خواد
تعداد ورتکس هاتون یه فرق کوچولو بکنه دیگه کار نمی کنه

پسوند fbx فقط مدل رو میاره
حتی انیمه رو هم از مکس به مایا نمیاره
بهترین راه اینه تو مایا دوباره ریگ بشه
 

sharin

Member
سلام.

نه دوست عزيز ، فقط مدل رو نمي ياره . help مايا رو يه ديد بنداز.
توي اون تست هايي كه زدم ، همونطور كه قبلا گفتم و دوستمون كامل كرد ، bone و joint هم انتقال پيدا مي كنه ، با حفظ Skinning .
مي توني امتحان كني . منم تست ها رو قبلا گذاشتم .

موفق باشي .
يا علي.
 
سلام و تشکر از همه.
اول عذرخواهی کنم که نتونستم زودتر بیام و تشکر کنم.(سیستمم مشکل داشت)

سوال دیگه اینکه آیا انیمیت توی مایا کاملتر وراحت تره یا مکس؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا