سوال در مورد ساخت جستجو در مولتی مدیا

mahdigfx

Member
با سلام خدمت دوستان عزیز و بی ربا
عزیز و بی ریا بخاطر اینکه بدون مزد و منت کار میکنید .

باید به عرض برسانم بنده مدتها روی یک پروژه کتاب الکترونیک کار میکنم .
الان کار اتوران سازی به اتمام رسیده . ولی برای بهتر شدن کار میخواهم یک جستجوی پیشرفته داخل پروژه بزارم . به صورتی که وقتی کاربر اسم کتاب رو تایپ کرد نام کتاب مورد نظر ظاهر بشه و وقتی روش کلیک کرد کتاب باز بشه . البته یک سورس فلش دارم که با نوشتن نام و آدرس کتاب در Excel و فراخوانی اون در فایل فلش تقزیبا نیازم بر اورده میشه . ولی اگه بتونم تو خود مولتی مدیا اینکارو انجام بدم خیلی بهتر و قشنگتر در میاد .
قابل به ذکره که فرمت کتابها ، pdf , exe, html هست .

فکر کنم که یه چیزی رو جا گزاشتم برای همین توی همین پست ویرایش میکنم اونم اینه که لازم نیست کتابها تو صفحه اتوران باز بشن . یعنی کتابها با توجه به فرمتشون با استفاده از نرم افزاریکه تو سیستم هست باز میشن . مثل اینکه شما اسم کتابرو توی مولتی مدیا بنویسی و اونو به کتابی که در سی دی موجوده لینک کنی .

یک سوال فنی هم داشتم که گفتم شاید خیلی ها دنبال جواب اون باشن . خیلی از شرکتها با استفاده از امکانات برنامه نویسی کتابهای الکترونیک پیشرفته ( مخصوص کامپیوتر و به صورت نرم افزار نه برای موبایل ) تولید میکنن ولی برای کسانیکه بودجه کافی برای پرداخت هزینه های طراحی ندارن قابل اجرا نیست .
سوال من اینه که آیا با مولتی مدیا میشه کتاب الکترونیک با متن و جستجوی پیشرفته درست کرد ؟ اگر دوستان اطلاعی در این زمینه دارن لطف کنن که کار خیلی ها رو راه می اندازن .
 
آخرین ویرایش:

omid.berooz

Member
سلام دوست عزیز اگه یه خرده بیشتر سرچ میکردید نمونه های زیادی هست برای این ولی من یه فایل داشتم که برای سرچ فایل اچ تی ام ال هست که براتون پیوست کردم امیدوارم مشکلتون حل بشه
 

پیوست ها

  • Html Search.rar
    3.3 کیلوبایت · بازدیدها: 305

mahdigfx

Member
omid.berooz عزیز از اینکه در اسرع وقت سوالمو جواب دادی ممنونم ولی همونطور که نوشتمو ویرایش کردم احتیاجی به باز کردن کتابها توی اتوران ندارم فقط و قتی اسمشرو توی فیلد جستجو نوشتی ، اسم کتاب ظاهر بشه و وقتی روی اسم ظاهر شده کلیک کردی کتاب مثلا pdf كه توي ادوب ریدر باز میشه بیرون از اتوران باز بشه .​
 

nevercom

کاربر متخصص انجمن مولتی مدیا بیلدر
پیشنهاد من استفاده از بانک اطلاعاتی هست.
شما تمام اطلاعات رو بصورت طبقه بندی شده در دیتابیس ذخیره میکنید و بعد در برنامه اطلاعات موردنیاز رو از دیتابیس فراخوانی می کنید.
در MMB امکان ارتباط با دیتابیس SQLite و Access موجود هست (و البته پلاگین ODBC امکان ارتباط با بانک های اطلاعاتی دیگه رو هم فراهم کرده)
من با Access کار نکردم و همیشه برای دیتابیس از پلاگین SQLite استفاده می کنم، شما می تونید از هرکدوم که براتون ساده تر و راحت تر بود استفاده کنید.

هرکدوم از پلاگین ها رو که دانلود کنید در بسته ی اون نمونه ای برای کار با پلاگین وجود داره.

الان برای مورد شما، اگر یک جدول بسازید و اسم کتاب رو در یک فیلد و آدرس فایل رو در فیلد دیگه ذخیره کنید، خیلی راحت می تونید جستجو کنید و برای هر عنوان کتاب، یک آدرس فایل در اختیار دارید که می تونید توسط اون فایل رو باز کنید.
و البته می تونید راحت قابلیت های بیشتری رو بهش اضافه کنید.

لطفاً منظورتون رو از کتاب الکترونیک پیشرفته دقیق تر بیان کنید، چه خصوصیاتی باید داشته باشه ؟
 

mahdigfx

Member
با توضیحات شما دستگیرم شد چکار باید بکنم . البته قبلا هم توی همین فکر بودم ولی نمیدونستم چطوری باید انجام بدم .

در مورد کتاب الکترونیک نرم افزار های کتابساز فارسی هست که قیمت زیادی هم دارن مثلا توی یک فیلد اسامی کتابها رو لیست میکنن و وقتی روی اون کلیک کردی یا جستجو کردی فهرست مطالب کتاب میاد و میتونی توی همون نرم افزار کتاب رو مطالعه کنی و همه اینها توی خود نرم افزار با متن های کتاب که خودشون وارد میکنن انجام میشه . به اصطلاح یک کتاب الکترونیک با حقوق محفوظ طراحی میکنن .

در مورد کد نویسی مولتی مدیا تازه با اون اشنا شدم و اگر بخوام یاد بگیرم چند ماهی طول میکشه برای همین میخواستم از عزیزان درخواست کنم که اگر براشون مقدوره یک سورس برام آماده کنن اعم از فایل mmb كه در اون فيلد جستجو و اسكريپ های لازم برای فراخوانی از بانک اطلاعات و یک بانک اطلاعات خام که آماده نوشتن اسم و آدرس کتابها باشه، خلاصه چیزیکه توضیحات مدیر انجمن رو عملی کنه . برام بزارن .
با تشکر از همه ...
 
آخرین ویرایش:

mahdigfx

Member

آقا خیلی ممنون
نمیدونم من خیلی واضح نوشتم یا شما خیی گیراییتون بالائه به نظرم دومی باشه
درست رفتین سر اصل مطلب . از شما نهایت تشکر رو دارم . از اینها استفاده میکنم اگر سوالی برام پیش اومد در همین پست مطرح میکنم. امیدوارم کارم رو راه بندازه .
 
آخرین ویرایش:

mahdigfx

Member
در مورد کد نویسی مولتی مدیا تازه با اون اشنا شدم و اگر بخوام یاد بگیرم چند ماهی طول میکشه برای همین میخواستم از عزیزان درخواست کنم که اگر براشون مقدوره یک سورس برام آماده کنن اعم از فایل mmb كه در اون فيلد جستجو و اسكريپ های لازم برای فراخوانی از بانک اطلاعات و یک بانک اطلاعات خام که آماده نوشتن اسم و آدرس کتابها باشه، خلاصه چیزیکه توضیحات مدیر انجمن رو عملی کنه . برام بزارن .
با تشکر از همه ...

این مثال ها هم رو هم ببینید و بررسی کنید:



این مثال که دوست عزیزمون لطف کردن و گزاشتن دقیقا چیزیه که من بهش نیاز دارم . همونطور که گفتم من در مورد کد نویسی و مبحث اون چیزی نمیدونم . دوست عزیزمون در مورد این مثال گفتن که قبلا ایتم هارو به بانک اطلاعات وارد کرده .

وقتی فایل مثال رو دانلود میکنیم فقط یک پروژه مولتی مدیا هست ولی وقتی بازش میکنیم و اجراش میکنیم ایتم های اضافه شده به لیست باکس درونش قرار دارن .

Snap1.png
فکر کنم سوالم کلی باشه چون هنوز درک خوبی از sql ندارم .
درون همین مثال من باید اسامی کتابها رو چطوری داخل sql قرار بدم ؟
آدرسشونو چطوری و کجا وارد کنم که وقتی روی سی دی رفت کار کنه ؟
من بیشتر مباحث رو خوندم ولی یه چیزیرو متوجه نشدم . بانک اطلاعاتی رو باید بیرون از مولتی مدیا ساخت ؟ کجا باید ساخت ؟
تا اینجاشم خیلی بهم کمک کردین ازتون ممنونم.
در آخر بازم تقاضامو مطرح میکنم . اگر کسی باشه و توی همین مثال نحوه واذرد کردن لیست کتابهتا و ادرسشون رو بهم بگه یا برام ایجاد کنه ممنون میشم .
چون کارم آماده هست فقط میخوام اینو بهش اضافه کنم . توی این انجمن هم بچه های خیلی حرفه ای هست مثل سیلور و محمود و ... که بتونن بهم کمک کنن.
مثلا یک کتاب دارم که اسمش تفسیر سوره اخلاص هست با آدرس SrcDir>\Mazhabi\StartFrm.exe> چطوري بايد عمل كنم .
 
آخرین ویرایش:

nevercom

کاربر متخصص انجمن مولتی مدیا بیلدر
دیتابیس یا بانک اطلاعاتی یک ساختار برای طبقه بندی اطلاعات و قابلیت دسترسی مناسب به اونها هست، در این مورد این ساختار تحت یک فایل روی دیسک هست.
SQLite موتوری که هست که این امکان رو فراهم میکنه که بانک اطلاعاتی (با جداول و فیلد ها و داده ها و...) رو ایجاد کنیم، داده ها رو در اون ذخیره کنیم و داده ها رو از بانک دریافت کنیم.
برای اینکار از زبان SQl استفاده میکنه که در گستره ی وسیعی از پلتفرم های بانک اطلاعاتی ازش استفاده میشه.

پس برای کار با دیتابیس SQLite در MMB به اینها نیاز دارید:

  • آشنایی (برای کارهای ساده آشنایی جزئی کافی هست) با دستورات و ساختار زبان SQl
  • پلاگین SQLite برای برقراری ارتباط با بانک اطلاعاتی
  • آشنایی با توابع خاص در MMB، مانند توابع کار با آرایه ها، چون داده به فرمت آرایه از طرف پلاگین به MMB فرستاده میشن.
  • کمی هم آشنایی با مفهوم بانک اطلاعاتی که جدول چیه و رکورد و فیلد و... که با یک مطالعه ی پنج دقیقه ای (در صورت عدم آشنایی) باهاش آشنایی پیدا می کنید.

حالا شما میتونید بانک رو ابزارهای دیگه مثل SQLite Database Browser و خیلی برنامه های دیگه بسازید و یا هم توسط خود پلاگین در MMB
اما نکته ی مهم اینه که اگر داده های شما به زبان فارسی هست (غیر انگلیسی درواقع)، حتماً باید داده ها توسط پلاگین و MMB وارد دیتابیس بشن.

ابزار SQLite Database Browser رو می تونید در انجمن پیدا کنید، فکر کنم در مبحث مربوط به پلاگین هم لینکش باشه، به هرحال اگر اسم برنامه رو جستجو کنید میتونید پیداش کنید.

اگر آشنایی با مواردی که عرض کردم ندارید یا درک کدها کمی براتون دشوار هست، پیشنهاد می کنم حتماً مبحث آموزش قدم به قدم پلاگين SQLite رو کامل بخونید.
 

mahdigfx

Member
از مدیر انجمن نهایت تشکر رو دارم که بطور مستمر جهت رفع مشکلات اعضا تلاش میکنن .

یک پیشنها دارم برای کسانیکه اینهمه تلاش می کنن و آموزش های سطح بالایی رو ارائه میدن و اینکار ساعت ها وقتشون رو میگیره.
روش یادگیری از طریق نوشته خوب هست ولی به آموزش تصویری نمیرسه . عزیزان اگر لطف کنن و پیشنهاد بنده رو عملی کنن کاربران از زحمتی که اونها برای تهیه آموزش کشیدن نهایت استفاده رو میبرن .
پیشنهادم اینه که در آخر هر آموزش یک مثال تصویری هم درست کنن اینطوری کاربران هم آموزش رو میخونن هم با نحوه کار نرم افزار از طریق بصری آشنا میشن ، که موجب فهم بیشتر بیننده میشه برای اینکار هم نرم افزار های زیادی هست ، برای مثال میتونن از نرم افزار Camtasia Studio استفاده کنین .
امیدوارم از این پیشنهادم استقبال بشه و موجب پیشرفت موارد آموزشی با این همه محتوی ارزشمند بشه .



 
آخرین ویرایش:

mahdigfx

Member
با سلام مجدد
آموزش هارو دارم بصورت دقیق مرور میکنم حالا برام یه سوال پیش اومده
دوست عزیزمون تو پروژه هاش از SQLite استفده میکنن در صورتی که SQLite که شما برای دانلود قرار دادین ورژن SQLite11 هست .
کدی که دوست عزیزمون تو آموزش گزاشتن .


("PluginRun("SQL_Plugin","SQLiteInit
("PluginGet("SQL_Plugin"," Initialized
برای راه اندازی اسکریپتinitialization کد رو باید چطوری وارد کنیم ؟​
 
آخرین ویرایش:

mahdigfx

Member
دوستان اگه براشون مقدوره بازم میگم لطف میکنن کار منو راه بندازن . من کلی کتاب دارم 10000 نسخه که باید روی دیتابیس وارد کنم .

فکر کنم 10000 بار تکرار برای یادگیریم کافی باشه .نیست؟
از دوستان کمال تشکر رو دارم توی همین مدت کوتاه چیزهای زیادی در مورد دیتابیس یاد گرفتم ولی من کلی کار سرم ریخته .
اگر کسی اینجا هست که میخواد بهم کمک کنه لطف میکنه یه سورس برام آماده کنه که بشه از تو مولتی مدیا اسمهای فارسیشونو برای دیتابیس ارسال کنم ؟ یا نمیدونم اگر راه بهتری هست لطف میکنه برام ارسال کنه ؟
[email protected]
 
آخرین ویرایش:

silvercover

کاربر متخصص
از دوستان عزیز کسی بهم کمک نمیکنه؟

فرض کنید میخاید توی اکسل یا هر نرم افزار دیگه یه جدول بسازید که شامل مشخصات کتاب های شما باشه. چه ستون هایی براش میذاشتین؟ سعی کنید این جدول رو
بکشید و عکسش رو اینجا بذارید تا بررسیش کنیم و اگر موردی نبود بریم مرحله بعدی.
 

mahdigfx

Member
جدول رو اینتروی رسم کردم . 1 - نام کتاب 2- نام مولف 3- آدرس کتاب
البته نام مولف زیاد مهم نیست ولی میشه دو گزینه برای جستجو داشت حالا اگر هم نبود مهم نیست .


p1.jpg
 

silvercover

کاربر متخصص
جدول رو اینتروی رسم کردم . 1 - نام کتاب 2- نام مولف 3- آدرس کتاب
البته نام مولف زیاد مهم نیست ولی میشه دو گزینه برای جستجو داشت حالا اگر هم نبود مهم نیست .

خب حالا نیاز هست یک ستون دیگه با اسم شناسه یا ID در اول کار گذاشته بشه. از این ستون در فراخوانی ها و مرتب کردن نتایج و خوندن نتایج به وفور استفاده خواهد شد. مقدار
این ستون به صورت اتوماتیک و افزایشی از با شروع از عدد یک توسط پلاگین درج میشه.

وقتی که ساختار جدول مشخص شد نوبت ساخت فایل اون هست. فایل دیتابیسی که بشه اون رو توسط پلاگین SQLite خوند. برای این کار ما از برنامه SQLite Browser استفاده می کنیم. من
تصویری از این برنامه که توی اون دیتابیس مد نظر ساخته شده ضمیمه کردم. همچنین فایل دیتابیس رو هم ضمیمه کردم.
 

پیوست ها

  • Book.zip
    279 بایت · بازدیدها: 81
  • book.png
    book.png
    31 کیلوبایت · بازدیدها: 45

silvercover

کاربر متخصص
مرحله بعدی این هست که ساختار برنامه رو توی بیلدر بر اساس همین جدول بسازید. شما نیاز به یک صفحه در بیلدر شامل موارد زیر دارید:

- یک فرم جستجو
- یک بخش جهت نمایش موارد

سعی کنید این فایل رو هم توی بیلدر بسازید و اینجا درج کنید تا اصلاحش کنیم.
 

mahdigfx

Member
فایل بیلدر رو درست کردم .

مشاهده پیوست Media1.rar

امیدوارم درست انجام داده باشم . من حالتی مثل جستجوی گوگل میخوام که با تایپ کلمه ، کتابهای مشابه توی لیست باکس باز بشن و با کلیک روی کتاب مورد نظر اون باز بشه .
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا