سوالی در مورد camera projection در مکس

quickneed

Member
سلام دوستان .. من عکسی از یک خیابون دارم (عکس واقعی) و میخوام صحنه ی ترکیدن خیابون رو درست کنم .. یعنی ترکیب 3d با پس زمینه ی واقعی .. مشکلم با تکسچره .. من چطور باید کف و سطح خیابونه رو روی جسم قرار بدم؟ camera projection هم انجام دادم ولی اگه این سطح بخواد تیکه تیکه بشه و تیکه هاش به اطراف پرت بشه تکسچرش بهم میریزه .. میخوام خود تکسچر سطح خیابون روی 3d surface بچسبه و وقتی تیکه ای پالی میخواد ازش جدا بشه دقیقا همون ناحیه از سطح زمین(عکس واقعی پس زمینه)رو که قبل جدا شدن رو خودش داشت رو حفظ کنه .. امیدوارم منظورمو خوب رسونده باشم .. اصلا راه حلش camera map هست یا نه ؟ باید چیکار کرد برای ساخت همچین صحنه ای ؟ ممنون ازتون :rose:
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
اولا کارت درسته، ولی مثلا همون سطحی که میخوای رو فقط باید project کنی.برنامه ی PFtrack هم چنین کاری رو میکنم، مثلا شما یه حرکت دوربین تو خیابون دارین، یعد tracking و شبیه سازی حرکت دوربین روی سطح زمین یه پلان میزارین و بعد برنامه به خوبی بافت سطح زمین رو روی جسمتون project میکنه با امکانات زیادولی اینجا: شما بعد دادن تکسچر و match کردنش با دوربین توسط camera map یه Unwrap UVW بندازین روی camera map، حالا روبین رو برای تست این کار پاک کنید ، حالا Unwrap UVW رو خاموش روشن کنید تا ببیند حالت تکسچر خراب میشه و از حالت project قبلی در میاد.

شما با این کار یعنی ایجاد Unwrap UVW بر روی camera map اون UV که camera map رو جسمتون ایجاد کرده رو ثابت و ثبت میکنید. میتونید با روشن به بخش Open UV editor هم ببینید که جسم به چه صورت UV شده، یعنی تاثر گرفته از زاویه ی دوربین ...
... و حالا جسمتون میتونی توی مدلش تغییر پیدا کنه، مثلا قطعات خورد شده بیاد بالا یا شکاف ایجاد بشه و ...

این نکته رو هم در آخر بگم، من این چیزایی که الان نوشتم رو تا همین چند دقیقه پیش نمیدونستم، با camera map کار کردم تو پروژم اون ا صورت تغریبا پیچیده ولی این اثبات UV رو همین الان بهش رسیدم، حالا منظور؟! منظورم اینه که عزیز این حرف رو من چندیدن بار به دوستان دیگه هم گفتم، هر وقت به چیزی نیاز داشتی سعی کن تا دل رودش رو بیرون نریختی از کسی نپرسی، چون به شدت بهت کمک میکنه تو درک بهتر و راحت حل کردن هر مشکلی که بعد ها برات پیش میاد، یعنی فرمول حل مشکلات به دستت میاد. این رو از برادر کوچیکترت به گوش بگیر.انشا الله درست توضیح داده باشمحق یارت
 
آخرین ویرایش:

quickneed

Member
سلام
اولا کارت درسته، ولی مثلا همون سطحی که میخوای رو فقط باید project کنی.برنامه ی PFtrack هم چنین کاری رو میکنم، مثلا شما یه حرکت دوربین تو خیابون دارین، یعد tracking و شبیه سازی حرکت دوربین روی سطح زمین یه پلان میزارین و بعد برنامه به خوبی بافت سطح زمین رو روی جسمتون project میکنه با امکانات زیادولی اینجا: شما بعد دادن تکسچر و match کردنش با دوربین توسط camera map یه Unwrap UVW بندازین روی camera map، حالا روبین رو برای تست این کار پاک کنید ، حالا Unwrap UVW رو خاموش روشن کنید تا ببیند حالت تکسچر خراب میشه و از حالت project قبلی در میاد.

شما با این کار یعنی ایجاد Unwrap UVW بر روی camera map اون UV که camera map رو جسمتون ایجاد کرده رو ثابت و ثبت میکنید. میتونید با روشن به بخش Open UV editor هم ببینید که جسم به چه صورت UV شده، یعنی تاثر گرفته از زاویه ی دوربین ...
... و حالا جسمتون میتونی توی مدلش تغییر پیدا کنه، مثلا قطعات خورد شده بیاد بالا یا شکاف ایجاد بشه و ...

این نکته رو هم در آخر بگم، من این چیزایی که الان نوشتم رو تا همین چند دقیقه پیش نمیدونستم، با camera map کار کردم تو پروژم اون ا صورت تغریبا پیچیده ولی این اثبات UV رو همین الان بهش رسیدم، حالا منظور؟! منظورم اینه که عزیز این حرف رو من چندیدن بار به دوستان دیگه هم گفتم، هر وقت به چیزی نیاز داشتی سعی کن تا دل رودش رو بیرون نریختی از کسی نپرسی، چون به شدت بهت کمک میکنه تو درک بهتر و راحت حل کردن هر مشکلی که بعد ها برات پیش میاد، یعنی فرمول حل مشکلات به دستت میاد. این رو از برادر کوچیکترت به گوش بگیر.انشا الله درست توضیح داده باشمحق یارت

خیلی خیلی ممنون bubo3d عزیز که وقت گذاشتی .شما بزرگی داداش .. اتفاقا من با pftrack کار کردم ولی در حد فقط همین tracking معمولی .. این چیزی که شما اشاره کردین رو اصلا نمیدونستم داره .. و در اصل این صحنه ای که من دارم یه کلیپ هستش که با pf تراکینگش رو انجام دادم برای امتحان کردن یو وی تک فریم آوردم تو مکس تا اول رو یه فریم این کار رو امتحان کنم که میتونم یا نه !
در مورد یو وی هم این روشی رو که گفتین رو الآن امتحان میکنم امیدوارم بتونم .. من با camera map در حد معمولی کار کرده بودم و هر کاری میکردم بتونم به این سوالم جواب بدم نتونستم ..
بازم ممنون از توضیحتون ..
 

quickneed

Member
خدایا ....!!!! من فقط با camera map (wsm) امتحان میکردم کمه جواب نمیگرفتم با camera map معمولی جواب داد .. این شیوه ی شما رو هم یادم اومد که قبلا امتحان کرده بودم رو wsm که بازم جواب نداده بود .. الآن که دوباره همین کار رو بدون wsm انجام دادم جواب داد ..

داداش به نظرت این کارو تو pftrack انجام بدم یا تو خود مکس؟ .. ممنون از راهنمایی و راه حل فنیت :rose:
 
آخرین ویرایش:

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
خدایا ....!!!! من فقط با camera map (wsm) امتحان میکردم کمه جواب نمیگرفتم با camera map معمولی جواب داد .. این شیوه ی شما رو هم یادم اومد که قبلا امتحان کرده بودم رو wsm که بازم جواب نداده بود .. الآن که دوباره همین کار رو بدون wsm انجام دادم جواب داد ..

داداش به نظرت این کارو تو pftrack انجام بدم یا تو خود مکس؟ .. ممنون از راهنمایی و راه حل فنیت :rose:

اگه فقط همین کار رو میخوای بکنی با AfterEffects راحت تری !!!
اما با مکس دستت باز تره به نظرم با مکس انجام بدی بهتره !!
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
خدا رو شکر
راستش من PFT من این کار رو نکردم یعنی لازم داشته باشم برای کاری ، ولی فکر کنم هر دو سیستم یه کار رو بکنن مگر این که PFT یه کار شاخی بکنه، مثلا گرفتن خروجی اون کسچر project شده رو پلن رو به صورت image seq و متحرک که زمانی که دوربین خیلی تغییر حالت میده تکسچر هم تفییر کنه که باز همین کار رو میشه با مکس هم کرد ولی باید شبیه سازی دوربین ـت دقیق باشه که مشکلی پیش نیاد.

ولی در کل تو میخوای یه قسمت خیابون بترکه، خوب به نوعی فقط نیازی داری تکه های خیابون و قسمت های خورد شده از این اتفاق و قسمت های بلند شده تکسچر رو به نوعی بگیرن، تو با همون کار فقط لازمه اون تکسچر رو به همشون بدی زیاد لازم نیست دقیق باشه، چون هم motion blur هم حرکت دوربین هم ترکش ها و تیکه های خرد شده و یا خاک و دود انقدر صحنه رو میپوشونه که لازم نیست تکسچر دقیق بی افته، فقط یه شمایی از تکسچر اون قسمت داشته باشه بسه.

فکر کنم همین کار رو بکنی بس باشه.
 

Shahryar Mirbozorgi

Well-Known Member
آره با Pftrack بهتر میتونی اینکار رو بکنی ، توی 3ds max تا اونجایی که من میدونم فقط میتونی از یه نما تصویر رو پروجکت کنی رو آبجکت که با تغییر مکان دوربین باعث

کشیده شدن تکسچر میشه ولی تو pftrack میتونی با حرکت خط زمان هر قسمتی از ویدیو رو که میخوای با brush رو آبجکت paint کنی
 

quickneed

Member
سلام
ولی در کل تو میخوای یه قسمت خیابون بترکه، خوب به نوعی فقط نیازی داری تکه های خیابون و قسمت های خورد شده از این اتفاق و قسمت های بلند شده تکسچر رو به نوعی بگیرن، تو با همون کار فقط لازمه اون تکسچر رو به همشون بدی زیاد لازم نیست دقیق باشه، چون هم motion blur هم حرکت دوربین هم ترکش ها و تیکه های خرد شده و یا خاک و دود انقدر صحنه رو میپوشونه که لازم نیست تکسچر دقیق بی افته، فقط یه شمایی از تکسچر اون قسمت داشته باشه بسه.
فکر کنم همین کار رو بکنی بس باشه.

مرسی bubo3d جان آره ولی الآن که اینکار رو میکنم همون طور که دوستمون شهریار گفتن از یه نما فقط میشه تصویر رو پروجکت کرد یعنی وقتی من کل sequece رو آوردم تو مکس با camera match که تو pf انجام داده بودم اگه من تو فریم اول بخوام uv انجام بدم روی camera map فقط همون زاویه ی فریم اول رو سطح تری دی مون یو ویش پروجکت میشه و فثط از زاویه ی همین فریم تاثیر میگیره پس وقتی به قریم های بعدی میرم با تغییر زاویه ی دوربین تکسچر روی سطح نسبت به بکگراند خراب میشه! :sad:


آره با Pftrack بهتر میتونی اینکار رو بکنی ، توی 3ds max تا اونجایی که من میدونم فقط میتونی از یه نما تصویر رو پروجکت کنی رو آبجکت که با تغییر مکان دوربین باعث

کشیده شدن تکسچر میشه ولی تو pftrack میتونی با حرکت خط زمان هر قسمتی از ویدیو رو که میخوای با brush رو آبجکت paint کنی

شهریار جان من چطور باید این کار رو تو pf انجام بدم ؟ اصلا تو pftrack 5 همچین چیزی داره یا نه ؟ راه حلت چیه ؟؟ این مسوله خیلی وقت بوده که برام سوال بوده ولی این دفه تا به جواب و یه راه حل خوب نرسم ول کنش نیستم .. مرسی دادا .. ممنون از همتون که وقت میزارین جواب میدین :rose::rose:
 

quickneed

Member
تو pftrack 5 دنبالش گشتم اون طوری که متوجه شدم texture extraction باید باشه که یه grid بدی و بعد grid رو به گراند pin کنی .. و بعد extract texutes رو بزنی .. الآن امتحان کردم دیدم extract تمیزی انجام میده هیف الآن وقت ندارم ادامه بدم و باید برم .. بچه ها از همتون ممنون اگه مشکلی پیش اومد دوباره ایشالله همینجا مطرح میکنم .. یا علی
 

Shahryar Mirbozorgi

Well-Known Member
ورژن 2011 هست ، سیستم کاریش به node base (گره ای) تغییر کرده که خیلی آسونتره ، خب دانلود کن حجمی که نداره . ورژن 2012 هم هست ولی فکر نکنم بتونی کرک سالمش رو گیر بیاری

بعد از اینکه فیلم رو track کردی و object رو وارد کردی با همونطور که تو ویدیو دیدی با گره texture extraction باید کار کنی،تو این گره اول باید یه uv بسازی واسه آبجکتت (البته بهتره قبلا براش uv درست کرده

باشی ) بعد تو قسمت paint میتونی هر قسمتی از ویدیو رو که خواستی رو آبجکت paint کنی ولی راه راحت تر اینکه که در قسمت auto texture منوی کرکره ای extract from رو all frames باشه تا طبق

تمام فریم ها واست یه تکسچر متغییر به صورت sequence درست کنه بعد هم رو گزینه ی extract کلیک کنی.

برای خروجی گرفتن هم میتونی گره export رو اعمال کنی و تو قسمت scene export فرمت رو obj قرار بدی ، تکسچر رو هم همراهش خروجی میده

1.jpg2.jpg
 

quickneed

Member
ورژن 2011 هست ، سیستم کاریش به node base (گره ای) تغییر کرده که خیلی آسونتره ، خب دانلود کن حجمی که نداره . ورژن 2012 هم هست ولی فکر نکنم بتونی کرک سالمش رو گیر بیاری

بعد از اینکه فیلم رو track کردی و object رو وارد کردی با همونطور که تو ویدیو دیدی با گره texture extraction باید کار کنی،تو این گره اول باید یه uv بسازی واسه آبجکتت (البته بهتره قبلا براش uv درست کرده

باشی ) بعد تو قسمت paint میتونی هر قسمتی از ویدیو رو که خواستی رو آبجکت paint کنی ولی راه راحت تر اینکه که در قسمت auto texture منوی کرکره ای extract from رو all frames باشه تا طبق

تمام فریم ها واست یه تکسچر متغییر به صورت sequence درست کنه بعد هم رو گزینه ی extract کلیک کنی.

برای خروجی گرفتن هم میتونی گره export رو اعمال کنی و تو قسمت scene export فرمت رو obj قرار بدی ، تکسچر رو هم همراهش خروجی میده

مشاهده پیوست 89836مشاهده پیوست 89837

شهریار جان خیلی ممنون .. اتفاقا تو پی اف 5 چیزی مشابه این هست ... یه گرید درست میکنی و میری texture extract میکنی و تکسچر خوبی هم در میاره .. ولی این جور امکانات نه نداره آره متوجه ی نود بیسش شدم این خیلی خوبه .. ولی این تو ویدو داشت خودش فکر کنم تو خود pf مدلینگ انجام میداد .. همین جوری 4 تا خط کشید بعد چطور بعد اونورش معلوم شد؟ :-?:rose:
 

quickneed

Member
تو نت هم میگردم این pftrack 2011 پیدا نمیکنم !! :sad: چند وقت پیش pf 2012 رو دانلود کردم و کرک هم داشت ولی تا یه sequence ایمپورت میکردم crash میکرد این بود که از ورژن 2012 ناامید شدم .. داداش اگه 2011 رو لینکشو داری بزاری ممنونت میشم .. :rose:
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام
خدا رو شکر
راستش من pft من این کار رو نکردم یعنی لازم داشته باشم برای کاری ، ولی فکر کنم هر دو سیستم یه کار رو بکنن مگر این که pft یه کار شاخی بکنه، مثلا گرفتن خروجی اون کسچر project شده رو پلن رو به صورت image seq و متحرک که زمانی که دوربین خیلی تغییر حالت میده تکسچر هم تفییر کنه که باز همین کار رو میشه با مکس هم کرد ولی باید شبیه سازی دوربین ـت دقیق باشه که مشکلی پیش نیاد.

ولی در کل تو میخوای یه قسمت خیابون بترکه، خوب به نوعی فقط نیازی داری تکه های خیابون و قسمت های خورد شده از این اتفاق و قسمت های بلند شده تکسچر رو به نوعی بگیرن، تو با همون کار فقط لازمه اون تکسچر رو به همشون بدی زیاد لازم نیست دقیق باشه، چون هم motion blur هم حرکت دوربین هم ترکش ها و تیکه های خرد شده و یا خاک و دود انقدر صحنه رو میپوشونه که لازم نیست تکسچر دقیق بی افته، فقط یه شمایی از تکسچر اون قسمت داشته باشه بسه.

فکر کنم همین کار رو بکنی بس باشه.


سلام رفیق میشه یه توضیح در مور pft بدی مشتاق شدم بدونم چیه ؟؟؟
اگه میشه یه توضیحی بده .
 

Shahryar Mirbozorgi

Well-Known Member
شهریار جان خیلی ممنون .. اتفاقا تو پی اف 5 چیزی مشابه این هست ... یه گرید درست میکنی و میری texture extract میکنی و تکسچر خوبی هم در میاره .. ولی این جور امکانات نه نداره آره متوجه ی نود بیسش شدم این خیلی خوبه .. ولی این تو ویدو داشت خودش فکر کنم تو خود pf مدلینگ انجام میداد .. همین جوری 4 تا خط کشید بعد چطور بعد اونورش معلوم شد؟

بله تو ورژن های قبلی هم هست و تازه اضافه نشده ، اون ویدیو بیشتر راجع به قابلیت image modeling هست که بر اساس چند عکس از زاویه های مختلف یا یه ویدیو تا حدودی میشه مدلسازی انجام داد

ولی من برای نشون دادن قابلیت texture extraction رو گذاشتم چون تاپیک شما راجع به این مورد بود. ویدیوی بهتری پیدا نکردم که بزارم

لینک دانلود تورنت ورژن 2011
 

پیوست ها

  • The Pixel Farm PFTRACK 2011.1.3.zip
    18.6 کیلوبایت · بازدیدها: 14

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
بله تو ورژن های قبلی هم هست و تازه اضافه نشده ، اون ویدیو بیشتر راجع به قابلیت image modeling هست که بر اساس چند عکس از زاویه های مختلف یا یه ویدیو تا حدودی میشه مدلسازی انجام داد

ولی من برای نشون دادن قابلیت texture extraction رو گذاشتم چون تاپیک شما راجع به این مورد بود. ویدیوی بهتری پیدا نکردم که بزارم

لینک دانلود تورنت ورژن 2011

لینکی که گذاشتی کار نمیکنه رفیق !!!
 

Shahryar Mirbozorgi

Well-Known Member
امتحان کردم، لینک مشکلی نداره--ف.ی.ل.ت.ر.ش.ک.ن باید قطع باشه

با برنامه ی utorrent باید دانلود کنید (برای یادآوری)
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
امتحان کردم، لینک مشکلی نداره--ف.ی.ل.ت.ر.ش.ک.ن باید قطع باشه

با برنامه ی utorrent باید دانلود کنید (برای یادآوری)

داداش من روزی 10 ، 11 تا تورنت میگیرم چی فرض کردی مارو ؟؟؟؟ از داهات که نیومدم !!!!! دییییییییییییییییییییییییییییییی :
نه منظورم اینه که نمیتونم همینی که بالاست رو دان کنم تو 1 % گیر میکنه !!!!
 

Saeed2vfx

Member
تو نت هم میگردم این pftrack 2011 پیدا نمیکنم !! :sad: چند وقت پیش pf 2012 رو دانلود کردم و کرک هم داشت ولی تا یه sequence ایمپورت میکردم crash میکرد این بود که از ورژن 2012 ناامید شدم .. داداش اگه 2011 رو لینکشو داری بزاری ممنونت میشم .. :rose:

متاسفانه منم همین مشکلو با ورژن 2012 و 2011 دارم.
پس به احتمال زیاد با ورژن 2011 هم به مشکل بر خواهید خرد.
باید یه راهی برای رفع این مشکل کرش پیدا کنیم.

سیستم من :
Core i7 , 8gig ram , 2gig graphic GT540
 

جدیدترین ارسال ها

بالا