سوالات رایج جلوه های ویژه

mgo625

Member
به نام خدا​
سلام دوستان این موضوع رو ایجاد کردم تا هر کس سوالی داره در رابطه با جلوه های ویژه مطرح کنه...
البته خودم هم سوال زیاد دارم:
1_ایا تنها راه گذاشتن اجسام سه بعدی روی فیلم استفاده از match moving میباشد؟
2_کمپانی هایی مانند ilm این کار را چگونه و با استفاده از چه نرم افزار هایی انجام میدهند؟
3_اگر بخواهیم قسمتی از جسم مدلسازی شده ای را روی فیلمی بگذاریم که match moving شده است به طوری که قسمتی از ان پشت دیوار یا درخت باشد چه باید کرد؟ ایا میتوان از match moving استفاده نمود و ماسکی ایجاد نمود که جسم پشت دیوار یا درخت قرار گیرد؟
4_در فیلم ها چگونه اشیا و طناب ها و نشانه های موشن کپچر را به طور کامل پاک میکنند؟
5_در ساخت انیمیشن هایی مانند داستان اسباب بازی های 3 چگونه حرکات لب و دهان کارکتر انیمیشنی را با گفته های بازیگران هماهنگ میکنن؟
فعلا همیناست
ممنون و سپاس گزار.
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
سلام . خوشحالم تاپیک جدید ایجاد کردید

1- ببنید matchmoving یه تکنیکه و به کل این فرآیند اطلاق میشه . پس نمیشه بگیم تنها راه همینه . چون matchmoving در تعریف همین کاره . امیدوارم متوجه منظورم شده باشید :green:

2- یکی از مهمترین کارای جلوه های بصری matchmoving ه . معمولا برای خودش یک دپارتمان مخصوص داره و هنرمندانی که فقط کارشون همینه . در مورد نرم افزار تا اونجایی که من میدونم matchmover پر طرفدارترین در بین استدیو هاست و boujou پرطرفدارترین در بین غیر استدیویی ها یه به عبارت دیگه هنرمندان مستقل

3- matchmoving فقط شامل درآوردن حرکت دوربین واقعی و ساخت صحنه ی سه بعدی مجازی از محیطه . بعد از اون وظایف به گروه های دیگه ای سپرده میشه . در این مورد composite یا ترکیب لایه متدهای خاص خودش رو داره . از تکنیک های مثل روتوسکوپی باید استفاده کرد که به زبان ساده میشه همون ماسک متحرک

4- یکی از شاخه های روتوسکوپی که بهش میگن image replacing . شرکت imaganeer systems هم یک نرم افزار واقعا زیبا داشت که این کار رو انجام میداد . الان نمی دونم چرا دیگه تو لیست نرم افزارهاش نیست . شاید با mocah تلفیق شده

5- اوه این یکی چیزیه که بستگی به استدیو ها داره . بعضی ها از موشن کپچر استفاده میکنن . بعضی ها از کدهایی که آواهارو تشخصی میده و بعضی ها به صورت دستی این کارو میکنن .

امیدوارم مفید بوده باشه
موفق باشید
 
3- با Mocha میتونی اون شئی که جلو مدل سه بعدی هست مثل درخت رو ترک کنی و با نرم افزار های کامپوزیت اون درخت رو برگردونی سرجاش. Mocha برای کیس های اینچنینی خیلی خوب عمل می کنه به شرط اینکه حرکت دوربین زیاد حرکت در پرسپکتیو نباشه.
4- برای حذف کابل یا امثالهم روش های زیادی هست که دوست بالایی اشاره کردن. یه نرم افزاری که اینکار رو به صورت تخصصی انجام میده
نرم افزار Mokey.
 

mgo625

Member
سلام . خوشحالم تاپیک جدید ایجاد کردید

1- ببنید matchmoving یه تکنیکه و به کل این فرآیند اطلاق میشه . پس نمیشه بگیم تنها راه همینه . چون matchmoving در تعریف همین کاره . امیدوارم متوجه منظورم شده باشید :green:

2- یکی از مهمترین کارای جلوه های بصری matchmoving ه . معمولا برای خودش یک دپارتمان مخصوص داره و هنرمندانی که فقط کارشون همینه . در مورد نرم افزار تا اونجایی که من میدونم matchmover پر طرفدارترین در بین استدیو هاست و boujou پرطرفدارترین در بین غیر استدیویی ها یه به عبارت دیگه هنرمندان مستقل

3- matchmoving فقط شامل درآوردن حرکت دوربین واقعی و ساخت صحنه ی سه بعدی مجازی از محیطه . بعد از اون وظایف به گروه های دیگه ای سپرده میشه . در این مورد composite یا ترکیب لایه متدهای خاص خودش رو داره . از تکنیک های مثل روتوسکوپی باید استفاده کرد که به زبان ساده میشه همون ماسک متحرک

4- یکی از شاخه های روتوسکوپی که بهش میگن image replacing . شرکت imaganeer systems هم یک نرم افزار واقعا زیبا داشت که این کار رو انجام میداد . الان نمی دونم چرا دیگه تو لیست نرم افزارهاش نیست . شاید با mocah تلفیق شده

5- اوه این یکی چیزیه که بستگی به استدیو ها داره . بعضی ها از موشن کپچر استفاده میکنن . بعضی ها از کدهایی که آواهارو تشخصی میده و بعضی ها به صورت دستی این کارو میکنن .

امیدوارم مفید بوده باشه
موفق باشید
ممنون از پاسختون
من با match mover کار کردم اصلا حرفی برای گفتن در مقابل boujou نداشت و boujou هم حرفی برای گفتن در مقابل SynthEyes نداشت.
منظورم از حرفی برای گفتن نداشتن اینکه خطای camera solve انها خیلی زیاد هست خصوصا تو صحنه هایی که دوربین شوک داره و تصویر بلور میشه ولی SynthEyes خیلی بهتر و راحتر میشه باهاش این کار رو انجام داد ضمن اینکه میزان خطا را به صورت عدد هم نشون میده.
در بعضی از فیلم ها اون قدر حرکت دوربین سریع و پیچیده است که امکان تطبیق ان ها تقریبا صفره خصوصا اگر نیاز به گذاشتن نشانه هایی هم در صفحه باشه که دیگه خیلی کار دشوار میشه نظر شما در رابطه با این مطلب چی هست؟
مثلا در فیلم knowing واقعا درمانده ام چه طور سقوط هواپیما و پس از ان تیکه های شکسته ی هواپیما را با ان نماهای طولانی match کردن!!!
 
یه احتمالی که من میدم اینه که اگه دوربینت قابلیت ضبط با تعداد فریم بالا رو داشته باشه مشکل تصاویر سریع حل میشه.
در مورد موشن بلور میشه اون رو در مرحله نهایی جایی که همه کارها کامل شده و ترکینگ هم انجام شده اضافه اش کرد.
یه مورد دیگه اینکه خیلی از تصاویری که ما فکر می کنیم رئال هستن در واقع رئال نیستن و Full 3D هستن. منتها اون قدر با مهارت کار شدن که شاید نشه به راحتی تشخیص داد.
 
آخرین ویرایش:

mgo625

Member
شما چند تا سایت سراغ ندارید که بشه کلیپ هایی با کیفیت رو برای موشن کپچر و تطبیق دانلود کرد؟
همین طوری سایتی مثل ویدئو کوپایلوت برای اموزش انواع مختلف موشن کپچر و تطبیق؟
 
نرم افزار movimento چند تا مثال برای موشن کپچر که از چند دوربین گرفته شده داره که آموزش هاشم به صورت متنی گذاشته
 

mgo625

Member
ممنون دوستان راستی برای انجام Matte Painting روی فیلم ایا به match moving نیاز هست یا نه؟
در رابطه با این که افکت بلور رو بعد از match moving روی فیلم بزاریم موافقم اما دوربین هایی که با کیفیت بالایی فیلم برداری میکنند ایا با کوچکترین لرزش تصویرشان بلور نمیشود؟
ممنون
 
ممنون دوستان راستی برای انجام matte painting روی فیلم ایا به match moving نیاز هست یا نه؟
در رابطه با این که افکت بلور رو بعد از match moving روی فیلم بزاریم موافقم اما دوربین هایی که با کیفیت بالایی فیلم برداری میکنند ایا با کوچکترین لرزش تصویرشان بلور نمیشود؟
ممنون

بستگی داره. اغلب با همون ترکر خود افتر میشه کار رو انجام داد و نیازی به ترکینگ سه بعدی نیست. خیلی اگه صحنه پیچیده باشه موکا که همراه افتر نصب میشه کفایت می کنه.

بستگی به این داره که منظورت از دوربین با کیفیت بالا چی باشه. اگه کیفیت در حد پروداکشن باشه سیستم هایی از قبیل لرزشگیر دارن که مانع بلور شدن تصویر میشه.

اما لرزش دوربین اگه سهوی باشه باید مراقب باشی که پیش نیاد و از پایه یا ریگ یا چیزایی شبیه اینا استفاده کنی. و اگه عمدا برای رئالتر شدن کارت بخوای لرزش به دوربین بدی می تونی فیلمت رو بدون لرزش دوربین بگیری و به راحتی توی پست حرکت دوربین یا همون لرزش دست هنگام فیلمبرداری رو اضافه کنی.
 

mgo625

Member
بازم ممنون و اما سوالی مهم:
همون طور که میدونید در خیلی از صحنه های فیلم ها از طناب یا اجسامی که برای match moving استفاده میشه ، برای حذف این گونه اجسام و طناب ها میتوان از دو برنامه ی mocha pro یا mokey و یا از نرم افزار nuke استفاده نمود.
حال از کجا بدانیم که چگونه باید فیلم بگیریم که طناب ها و اجسام کاملا حذف شن با استفاده از این برنامه ها؟
اموزشی هست که چگونگی حذف اجسام رو با nuke اموزش بده؟
------------------------------------------------------------------------------------------
فرض کنید ما دو نوع فیلم داریم:
1-فیلمی که ما از طبیعت گرفته ایم به وسیله ی دوربین
2_فیلمی گرفتیم از یک بازیگر روی پرده ی سبز
(دقت داشته باشید که هر دوفیلم طبیعی هستند و هیچ جلوه ای در ان ها به کار نرفته)
حال سوالم اینکه چگونه حرکت این دو دوربین رو باید مثل هم در زمان فیلم برداری یا بعد از ان رعایت نمود به طوریکه وقتی فیلم اول را جایگزین پرده ی سبز فیلم دوم میکنیم این حس بهمون دست بده که شخص واقعا در اون محیط هست.
بزارید برای روشن شدن موضوع مثالی بزنم:
ما توی فیلم هامون میبینیم که دو نفر تو ماشین نشستن و صحبت میکنند و پشت سر اونها تصویر بسیار مصنوعی خیابان گذاشته شده که اتفاقا ان هم قبلا توسط افرادی فیلم برداری شده ولی چون زاویه ان با زاویه پنجره ی ماشین مطابقت ندارد مصنوعی است.
این همان مطلبی است که من از ان سوال دارم.
ممنون
 
چیزی که در این مورد به نظرم میرسه و واضحه اینه که کابلی که استفاده می کنی نباید خیلی ضخیم باشه. و اینکه شات بسته ای نداشته باشی که توی کابل زوم کرده باشه.
http://forum.cgpersia.com
هر ـموزشی که خواستی اینجا یه سرچ بزن. احتمال زیاد پیداش میکنی.

به نظر من غیر ممکنه که بتونی دو تصویر رو کاملا match شده فیلمبرداری کنی. می تونی از ریل استفاده کنی و یه مسیر مسخص رو در یک بازه زمانی مشخص دوربین رو حرکت بدی اما صددرصد مچ نمیشه
برای این منظور از یه دستگاهی استفاده میشه به نام Motion Control . دستگاهیه که دوربین روش سوار میشه و می تونی برای یک حرکت خاص که مد نظرته برنامه ریزیش کنی. اونوقت صدبار هم اون دستگاه حرکت دوربین رو برات کاملا دقیق انجام میده
قیمت این دستگاه هم باید خیلی بالا باشه. نمی دونم اصلا تو ایران هست همچین دستگاهی یا نه.

برا آموزشی که خواستی یه سر بزن به اینجا. معمولا از اینجا دست خالی بر نمی گردی
http://forum.cgpersia.com
 
آخرین ویرایش:

mgo625

Member
دیده ها ثابت کرده استفاده از نرم افزار هایی مثل mocha و nuke برای حذف اجسام احتمال 90 % با شکست روبه رو میشه اگر چه استفاده از راه های دستی خیلی خسته کننده است ولی ایا راه دیگه ای هست غیر از استفاده از این نرم افزار ها؟
به طور کلی کمپانی های بزرگ چه طوری اجسام رو حذف میکنند؟این کار برای match moving اجسام متحرک خیلی مفید هست.
----------------------------------------
من میخواستم کف دستم نوشته ای بزارم که با حرکت دستم نوشته روی کف دستم بمونه از match moving استفاده کردم اما متاسفانه خطا خیلی زیاد بود و نوشته یک دفعه منحرف میشد....
چه کار هایی برای کاهش خطای match moving انجام بدم؟
 
آخرین ویرایش:
مطلب خاصی در این مورد ندارم و خودم هم نمی دونم. یه راهی که می تونی جواب سوالت رو پیدا کنی تجربه است.
 
دیده ها ثابت کرده استفاده از نرم افزار هایی مثل mocha و nuke برای حذف اجسام احتمال 90 % با شکست روبه رو میشه اگر چه استفاده از راه های دستی خیلی خسته کننده است ولی ایا راه دیگه ای هست غیر از استفاده از این نرم افزار ها؟
به طور کلی کمپانی های بزرگ چه طوری اجسام رو حذف میکنند؟این کار برای match moving اجسام متحرک خیلی مفید هست.
----------------------------------------
من میخواستم کف دستم نوشته ای بزارم که با حرکت دستم نوشته روی کف دستم بمونه از match moving استفاده کردم اما متاسفانه خطا خیلی زیاد بود و نوشته یک دفعه منحرف میشد....
چه کار هایی برای کاهش خطای match moving انجام بدم؟

برای این کیس دست و نوشته متحرک به نظر من و با نمیچه شناختی که از موکا دارم فک میکنم باید جواب بده.
قدرت موکا اینجاست که نقطه ها رو ترک نمیکنه بلکه یک تکسچر و ناحیه رو ترک میکنه. نسبت به ترکر های سه بعدی این مزیت خیلی بزرگیه. خصوصا اگرکیفیت دوربینت زیاد عالی نباشه.
 

mgo625

Member
این انفجار ها و شکستن شیشه ها و فیلم های اماده ای که در سایت هایی مانند دیجیتال جویس یا ویدئو کوپایلوت فروخته میشود چگونه ساخته میشود؟واقعا اون انفجار ها رو انجام میدن؟چون خیلی طبیعی هستند.
-------------------------------------------------------------------
چگونه و با استفاده از چه تکنیکی کاری میکنند تا بازیگران با اشیا ساخته شده در رایانه ارتباط برقرار کنند مثلا لمسش میکنند یا بقلش میکنند و....؟
-------------------------------------------------------------------
تصویر زیر را ببینید به نظر شما چه طوری میشه موتور رو در تصویر اول حذف کرد و به تصویر دوم رسید؟این دو عکس مال فیلم نابودگر 4 هستش.این مربوط به match moving اجسام متحرک هستش.
RAFFAEL_T4_REEL_02.jpg
 
آخرین ویرایش:

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
برای حذف کردن اجسمام روی کروماکی مثل علامت ها و طناب ها و یا هر چیز دیگه معمولاً از ماسک استفاده میکنند

برای این عکس اخری هم من یک اموزش دیدم با یک پلاگین تو افتر افکت خیلی راحت اون حذف میکرد از تصویر
 

mgo625

Member
برای حذف کردن اجسمام روی کروماکی مثل علامت ها و طناب ها و یا هر چیز دیگه معمولاً از ماسک استفاده میکنند

برای این عکس اخری هم من یک اموزش دیدم با یک پلاگین تو افتر افکت خیلی راحت اون حذف میکرد از تصویر

دقت داشته باشید که اون تصویر در اصل فیلم هست نه عکس!
اسم اون پلاگاین و اموزشش رو اگه لطف کنین ممنون میشم.
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
منظور من هم همون فیلم بود برای ماسک کردن که افتر افکت فکر میکنم یک برنامه خوب برای این کار

من از سایت http://www.digitaljuice.com/ گرفتم اسم اموزش یادم نیست
 

mgo625

Member
منظور من هم همون فیلم بود برای ماسک کردن که افتر افکت فکر میکنم یک برنامه خوب برای این کار

من از سایت http://www.digitaljuice.com/ گرفتم اسم اموزش یادم نیست

خب پس اگه ممکنه میشه اون اموزشو همراه با پلاگ این ، اینجا برای دانلود بزارین تا بقیه هم استفاده کنن؟
---------------------------------------------------------------
اگر بخواهیم یک جسم سه بعدی پشت درختی که از ان فیلم گرفته ایم باشد ایا تنها راه ممکن ماسک گرفتن به دور ان و به دور شاخ و برگ های ان است؟
---------------------------------------------------------------
ارتباط یک شی رایانه ای با عواملی که در فیلم هستند چگونه انجام میشود؟مثلا یک شخصیت رایانه ای با انسان دست میدهد یا.....؟
 
آخرین ویرایش:

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
سوالاتون رو خیلی در هم و بر هم میپرسید . الان دوباره اومدم تو تاپیک بعضی سوالارو چندباره پرسیدید . پیشنهاد مکینم واسه سوالاتون شماره بذارین

این حدف شیئ از زمینه که عکسشو هم گذاشتین از همون تکنیکی که تو پست قبلیم استفاده میکنن قابل پیاده سازیه . اصول این تکنیک هم به روش ساده استفاده از پیکسلهای اطراف در چند فریم کناری فریم جاری است . مثلا mokey ، همون نرم افزار سابق شرکت imagenner systems این کارو میتونه واستون انجام بده

برای تعامل بازیگر واقعی با کاراکتر های کامپیوتری از اصل تعامل استفاده میکنن که خیلی ساده است : برای تعامل واقعی باید از دنیای واقعی استفاده کرد. مثلا اگر قراره بازیگر از یک کاراکتر کامپیوتری مشت بخوره ، نباید ازش خواست که خودشو بندازه زمین . میشه از یه نفر خواست که ادای اون کاراکتر کامپیوتری رو در بیاره تا بازیگر بتونه بهتر بازی کنی . بعدا باید اون شخص رو حذف کرد

توی همین دو فریمی که اینجا گذاشتید ، فکر میکنید چرا اومدن از یه موتور سوار واقعی استفاده کردن ؟! خیلی راحت تر بود اگر هیچی نمی بود . اما هم برای فهمیدن مقیاس موتور کامپیوتری با کامیون و جاده و همچنین تعامل درست بازیگر درون کادر با موتور فرضی ، از یه موتور سوار واقعی استفاده کردن
 

جدیدترین ارسال ها

بالا