سلام دوست عزیز
مشکلی که شما با اون برخورد کردی ناشی از سفید بودن محل قرار گیری شیپ شما بر روی زمینه هست. در این حالت هنگام چاپ به دلیل جابجایی رنگ ها که علت های مختلفی داره شما با پدیده سفیدک زدن روبرو می شی. اما فارغ از دلایل برای رفع مشکل شما می شه دو پیشنهاد ارائه کرد.
1. در این حالت شما باید زمینه رو یک دست طراحی کنی. بنابراین دیگه زیر شیپ شما پر می شه (fill)و سفید نیست. پس اگر جابجایی هم رخ بده شما سفیدک نمی بینی. اما این کار باعث می شه تا رنگ زمینه شما زیر محدوده شیپ بر روی رنگ شیپ تاثیر بذاره و رنگ شیپ شما تیره تر از آب در بیاد.
2. اما پیشنهاد دوم استفاده از ترفند trapping یا به اصطلاح به تله انداختن هست. در این حالت باز هم زیره شیپ شما سفید هست. اما لبه های شیپ شما اندکی بزرگ تر می شه، طوریکه لبه های شیپ اندکی روی زمینه پیش روی می کنه و دیگه مماس لبه های زمینه نیست. بنابراین اگر جابجایی صورت بگیره این رو هم افتادن اندک مانع از سفیدک می شه و در عین حال رنگ زمینه هم فقط با لبه های شیپ شما در گیر شده و روی همه شیپ تاثیر نخواهد گذاشت. البته باید توجه کنید که لبه ها اندکی روی زمینه می ره چون اگر بیشتر بره اختلاف رنگ لبه های شیپ که تحت تاثیر رنگ زمینه احتمالا تیره تر شده بیشتر به چشم می آید. البته دوم هم اینه که این ترفند هم تا حدی جابجایی رو تحمل می کنه و اگه جابجایی زیاد باشه به هر حال سفیدک خودش رو معلوم می کنه. در مورد بکارگیری این ترفند هم دو راه هست. اولی استفاده از تراپینگ دیجیتالی هست که خود نرم افزار اعمال می کنه( در الیستریتور دقیق نمی دونم چه طور!) دومی هم تراپینگ دستی هست که خود شما باید زحمتش رو بکشی. در واقع دو تا طرح میزنی، اولی زمینه یا جای خالی شیپ روی اون و دومی منطبق بر طرح اول منتها بدون زمینه، با شیپ که کمی بزرگ تر می شه. در نهایت هم شما دو تا زینک اسپات (موضعی) خواهی داشت. اولی سیاه و دومی قرمز که دستی ساخته میشه و چاپ می شه.
اما در مورد وقتی که سیاه شما به اصطلاح پروسس هست( از چند رنگ ساخته و بصورت چند رنگ تفکیک می شه )، چون خود سیاه هم زرد و ماژنتا داره دیگه زیر شیپ خالی نیست. پس وقتی کار چاپ می شه سفیدکی هم نیست. اما در حالت اول سیاه تک رنگه و زرد و ماژنتا نداره که خوب زیر شیپ هنگام تفکیک رنگ خالی خواهد بود.
امیدوارم جواب کافی بوده باشه
موفق باشی
امین زردوزی
[email protected]