سایه،متن و نور یعنی یک تصویر رویایـــــی

Webber

Well-Known Member
سلام
چند روز قبل یه آموزش دیدم که به نظر جالب می آمد.فکر کردم اینجا بذارم شاید دوستان هم خوششون اومد.قبلا برام سوال بود که چطور در فتوشاپ نور می سازن خوب این مقاله جواب بنده بود.

نتیجه ی کار:
3.jpg


----
قبل از اینکه آموزش رو شروع کنیم،اینجا یک شکلی هست در مورد اینکه پرتوهای نور چطور می توانند به یک شیء بتابند.اینجا ما یک مربع داریم که در وسط صفحه قرار دارد ،با پرتوهایی از نور که از طرف بالا چپ به آن می تابند و سایه ای به طرف دیگر آن انداخته اند.توجه کنید که این سایه همان Drop Shadow فتوشاپ نیست.ما می خواهیم یک شی سه بعدی بسازیم که به صفحه چسبیده است.

lightdiagram.jpg


قدم اول:

یک سند جدید با اندازه ی 1152*864 بسازید.ما آموزش خود را با کشیدن یک Gradient ماهرانه از قهوه ای تاریک به قهوه ای تاریکتر از آن شروع می کنیم.توجه داشته باشید چون ما می خواهیم نور از بالا و چپ بتابد،همانجا قسمت روشن صفحه خواهد بود.

1.jpg

قدم دوم:

حالا ما یک متن قرار می دهیم و رنگش را c2c8d4# می کنیم.

2.jpg

قدم سوم:

کلید Ctrl را نگه دارید و روی لایه ی متن کلیک کنید تا انتخاب شود و یک لایه ی جدید بالای آن ایجاد کنید.در حالی که اطراف لایه ی متن انتخاب است روی لایه ی جدید کلیک کنید و یک gradient خطی از با رنگ #495a79 از پایین راست به چپ بکشید.به عبارت دیگر شما دارید پایین و راست متن را تاریکتر می کنید مانند شکل زیر:

3.jpg

قدم چهارم:

رنگ پیش زمینه(foreground color) را به سیاه تبدیل کنید.(می توانید با فشردن کلید D این کار را بکنید)

حالا دوباره کلید Ctrl را نگه دارید و روی لایه ی متن کلیک کنید(تا انتخاب شود) و یک لایه ی جدید پایین لایه ی متن ایجاد کنید.

حالا روی صفحه کلیدتون ،کلید پایین(Down arrow) را فقط یکبار فشار دهید همچنین کلید راست(right arrow) را فقط یکبار فشار دهید.حالا کلید Alt را نگه دارید و کلید Backspace را بفشارید تا با رنگ سیاه پر شود.دوباره کلید پایین را یکبار و کلید راست را یکبار فشار دهید و مانند قبل با رنگ سیاه پر کنید.هر دفعه 1 پیکسل 1 پیکسل این کار را بکنید و 30 بار تکرار کنید.
(این مهم است که شما از Alt+Backspace به جای ابزار Fill استفاده کنید)

4.jpg

قدم پنجم:

شما باید شکلی شبیه زیر داشته باشید.حالا Ctrl+D را فشار دهید و مطمئن شوید که روی لایه ی سایه هستید.آنگاه به Filter > Blur > Motion Blur بروید و درجه را روی 45- و distance را روی 30px تنظیم کنید.

4_2.jpg

قدم ششم:

Blending mode لایه ی سایه را به Multiply تغییر دهید و opacity آنرا %40 کنید.دکمه ی Shift را پایین نگه دارید و یکبار دکمه ی پایین کیبورد و یکبار دکمه ی راست کیبورد را فشار دهید.این عمل شی ما را 10px به پایین و 10px به راست انتقال می دهد.حالا شما می توانید قسمت هایی از سایه را ببینید که از بالا و چپ متن دیده می شوند.یک پاک کن نرم بردارید و به دقت چیزهای اضافی را حذف کنید.(آن شکل اول کار را به خاطر بیاورید)

5.jpg

قدم هفتم:

حالا لایه ی سایه را duplicate(تکثیر!) کنید،دکمه ی Shift را نگه دارید و دوباره لایه ی جدید را یکبار به پایین و یکبار به راست منتقل کنید.دوباره فیلتر Motion Blur را با distance 50px اجرا کنید و Blending لایه را به Multiply و opacity آنرا به %20 تغییر دهید.این باعث می شود لایه ی ما دنباله دار به نظر برسد.

7.jpg

قدم هشتم:

یک لایه ی جدید بالای همه ی لایه ها ایجاد کنید.Ctrl را نگه دارید و روی متن اصلی کلیک کنید تا انتخاب شود.به لایه ی جدید برگردید و محل انتخاب شده را با سفید پر کنید.مراقب باشید که فقط محل انتخاب شده سفید شود.حالا یکبار دکمه ی پایین و یکبار دکمه ی راست را فشار دهید تا محل انتخابی 1px حرکت کند و دکمه ی del را فشار دهید.

حالا opacity این خط نازک را به %80 تغییر دهید.

8.jpg

قدم نهم:

همانطور که می بینید این خط نازک باعث می شود یک جلوه ی نورانی در محل های تاریک ایجاد شود که باعث احساس سه بعدی بودن بیشتر متن می شود.

9.jpg

قدم دهم:

بعدا ،ما می خواهیم پرتوهایی طبیعی از نور را ایجاد کنیم.یک لایه ی جدید در بالای تمام لایه ها ایجاد کنید و چهار یا پنج مستطیل در آن رسم کنید تقریبا شبیه شکل زیر:

10.jpg

قدم یازدهم:

حالا کلید های Ctrl+T را برای transform کردن فشار دهید و مانند شکل زیر آن را بچرخانید و بزرگ کنید.روی آن راست کلیک کنید و گزینه ی Perspective را انتخاب کنید.طوری شکل را تغییر دهید مثل اینکه از بالا و دور می تابد و به پایین و نزدیک می رسد.

11.jpg

قدم دوازدهم:

سعی کنید شبیه شکل زیر شود.حالا Blending mode را به Overlay و opacity را به %20 تغییر دهید و به Filter > Blur > Gaussian Blur بروید و radius را به 6px تغییر دهید.

12.jpg

قدم سیزدهم:

شما باید حالا چیزی شبیه زیر داشته باشید.

13.jpg

قدم چهاردهم:

حالا اگر به خط نازکی که قبلا دور متن ایجاد کردیم(قدم هشتم) دقت کنید ،می بینید که در همه جای متن وجود دارند.ولی باید در جایی دیده شوند که پرتو های نور به متن می خورد.پس روی لایه ی پرتو ها کلید Ctrl را نگه دارید و کلیک کنید تا انتخاب شوند و در این حالت بدون اینکه از حالت انتخاب خارج شوند روی لایه ی خط نازک کلیک کنید و روی کلید Add Layer Mask button (در پایین پنجره ی لایه ها) کلیک کنید.

14.jpg

قدم پانزدهم:

می توانید اینجا دست نگهدارید چون همانطور که می بینید طرح ما جلوه ی زیبایی دارد.اما می خواهیم افکت گذاری را با پرتوهای گرم کاملتر کنیم.

15.jpg

قدم شانزدهم:

بنابراین اول از همه یک لایه ی جدید درست بالای لایه ی پس زمینه ایجاد کنید و با رنگ صورتی #9d506c آنرا پر کنید.


16.jpg


قدم هفدهم:

حالا blending mode لایه ی صورتی را به color تغییر دهید با opacity 20% .این به پس زمینه ی ما گرمی مایل به قرمز خوبی می دهد.

17.jpg

قدم هجدهم:

یک لایه ی جدید در بالای لایه ی صورتی ایجاد کنید.آن را کاملا با لایه ی سفید پر کنید و سپس به مسیر Filter > Render > Lighting Effects بروید.من زیاد از این ابزار استفاده نمی کنم ولی این یک گزینه خیلی دلچسب به نام Two O'clock Spotlight دارد.
گزینه های آنرا مثل شکل زیر تنظیم کنید:

18.jpg

قدم نوزدهم:

حالا ما Blending mode لایه را به Overlay تغییر می دهیم حالا شما چیزی شبیه زیر دارید.حالا لایه را تکثیر(duplicate) کنید و به بالای تمام لایه های دیگر منتقل کنید و opacity آن را %40 کنید.این باعث می شود که پرتوهای نور با متن همخوانی داشته باشند.

19.jpg

فرجام:

در آخر ،یکبار دیگر بالاترین لایه را duplicate می کنیم و Opacity انرا به %65 تغییر می دهیم.آنگاه روی کلید Add Layer Mask در پنجره ی لایه ها کلیک می کنیم و دوباره یک gradient از سفید به سیاه از بالا و راست به پایین و چپ می کشیم.

final.jpg

----
منبع:http://psdtuts.com/tutorials/text-effects-tutorials/using-light-and-shade-to-bring-text-to-life/

نویسنده:Collis

---

امیدوارم به درد دوستان بخورد

موفق باشید:rose:
 
آخرین ویرایش:

majid_a95

Active Member
خوبه ولی این کارو بنظرم با فیلتر های ساده ی فتوشاپ(radial blure ) هم میشه انجام داد حالا نمیدونم ... اینم یه راهیه خلاصه .. تشکر.......:D
 

pert

New Member
آموزش خیلی خوبی بود
لطفا اگر به صورت pdf کردینش اینجا لینک دانلودش رو بدین که داشته باشیم
با تشکر :rose:
 

Webber

Well-Known Member
سلام
راستش می خواستم pdf کنم ولی حجمش خیلی بالا رفت.تا جایی که یادمه ،نسخه ی docx رو برای یکی از مدیران عزیز فرستادم.
ممنون از حسن توجه همه ی دوستان

:rose::rose:
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا