ساکارز عسل چیست؟

Ali-Didari

New Member
ساکارز یکی از انواع کربوهیدرات‌هاست که وظیفه تامین انرژی مورد نیاز بدن را برعهده دارد. ساکارز از دسته دو قندی‌هاست؛ یعنی از دو مولکول گلوکز و فروکتوز تشکیل شده‌است.

honey-sucrose.jpg

گلوکز و فروکتوز مانند ساکارز در بسیاری از مواد غذایی و صنعتی که به صورت روزانه مصرف می‌کنیم، وجود دارند ولی تاثیری که بر بدن می‌گذارند، متفاوت از ساکارز است. این دو قند در مقایسه با ساکارز شیرین‌تر هستند و در نتیجه بدن با مصرف مقدار کم‌تری از گلوکز و فروکتوز در مقایسه با ساکارز قند مورد نیازش را به دست می‌آورد. در نتیجه برای افرادی که رژیم لاغری یا دیابت دارند، بهتر است کم‌تر از مواد غذایی حاوی ساکارز استفاده کنند. این افراد در عوض می‌توانند مقدار کمی از فروکتوز که شاخص قند خون پایینی دارد، به رژیم خود بیافزایند.

ساکارز عسل چه‌قدر باید باشد؟

حدود 80 تا 85 درصد ترکیب عسل شامل دو نوع قند گلوکز و فروکتوز و هم چنین 10 درصد آن شامل آب است. با توجه به این موضوع، درصد ساکارز در عسلی که طبیعی باشد، معمولا کم‌تر از 5 درصد است. بنابراین معمولا در آزمایش عسل یکی از فاکتورهایی که برای تشخیص عسل طبیعی و با کیفیت استفاده می‌شود، همین درصد ساکارز می‌باشد.

ساکارز عسل از کجا می‌آید؟

در تولید عسل طبیعی زنبور از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف تغذیه می‌کند و ساکارز آن‌ها را جذب می‌کند. پس از مکیدن شهد گل‌ها و گیاهان، زمانی که زنبور به سمت کندو پرواز می‌کند، آنزیم‌های موجود در بدن زنبور فعال می‌شوند و مقدار زیادی از ساکارز جذب شده توسط زنبور به فروکتوز و گلوکز تبدیل می‌شود؛ طوری که بعد از رسیدن زنبور به کندو دیگر ساکارز زیادی باقی نمی‌ماند که بخواهد وارد عسل شود. بنابراین درصورتی که عسلی به صورت طبیعی تولید شده باشد، حتما باید میزان ساکارز آن کم‌تر از 5 درصد باشد.

عسل با ساکارز بالای 5 از چه نوعی محسوب می‌شود؟

به غیر از برخی عسل‌های طبیعی مانند عسل کنار، ساکارز بسیاری از عسل های طبیعی زیر درصد 5 است. اگر عسلی ساکارز بالای 5 داشته باشد، به احتمال زیاد تغذیه‌ای است و نشان‌دهنده آن است که زنبور از آب و شکر تغذیه کرده و مقدار زیادی ساکارز وارد بدن زنبور شده که تبدیل به گلوکز و فروکتوز نمی‌شود. مصرف چنین عسلی برای افرادی که دیابت دارند، خوب نیست.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا عسل با ساکارز صفر وجود دارد یا نه؟ یا این که آیا می‌شود ساکارز عسل را کاهش داد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات و مطالعه کامل منبع این مقاله با عنوان "ساکارز چیست" اینجا کلیک کنید.

میزان ساکارز عسل را نمی‌شود از روی ظاهر، کم‌رنگ و رقیق بودن عسل متوجه شد. برای پی بردن به درصد آن، تنها راه آزمایش عسل در آزمایشگاه تشخیص عسل است.

همان‌طور که گفتیم دانستن میزان ساکارز عسل خیلی مهم است که بتوان با توجه به آن عسل طبیعی را از غیر طبیعی تشخیص داد و در نهایت عسلی خرید که با کیفیت‌تر و دارای خواص بیش‌تری باشد. پس با توجه به این که گفتیم میزان ساکارز فقط از طریق آزمایش عسل امکان پذیر است، باید عسل را از جایی بخریم که عسل‌ها را قبل از فروش در آزمایشگاه تشخیص عسل، آزمایش می‌کنند و آن را با برگه آزمایش ارائه می‌دهند. یکی از این فروشگاه ها درکام است که تمامی عسل هایش را آزمایش می کند و فقط عسل ها با ساکارز زیر 5 را برای فروش می گذارد. شما می توانید برای خرید عسل طبیعی درکام به این فروشگاه مراجعه کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا