Fa ساخت بخش تنخواه نرم افزار

سلام
حتما همه میدونین در هر شرکتی خرج کردهایی وجود داره که اصطلاحا بهشون تنخواه میگن از خرید سوزن منگنه تا دستمزد نظافتچی.
من میخوام در راستای تکمیلتر کردن نرم افزارم براش بخش تنخواه بسازم که البته نمونش را در جایی ندیدم که ازش الگو برداری کنم به همین خاطر اینجا مطرحش کردم تا دوستان با نظرات خود راهنماییم کنن



مثلا امروز یه بسته چای خرید شده به قیممت هشت هزار تومان اینو چطوری ثبتش کنم
لابد میگید چندتا ادیت باکس بذار یکی شرح محصول یکی فی واحد یکی تعداد یکی هم جمع کل که اینو خودش محاسبه میکنه.
خب مشکل اینجاست شاید فردا دو لیتر بنزین بخرن این کالا کلا فیلدهاش متفاوتع.
بنظر خودم ظاهرا ساده میآد اما تقریبا غیرممکنه
دوستان نظری دارن
 

MahmoodM30

مدیر <A href="http://forum.majidonline.com/forums/
من تو یکی از پروژه هام برای این هزینه ها یه بخشی رو در نظر گرفتم و بر اساس نیاز اونها یسری فیلد ها برای ثبت مبلغ و تاریخ و ... و یه کمبوباکس که انواع هزینه ها مثل خرید همین بنزین و اینترنت و پرداخت قبوض و ... گذاشتم و یه فیلد سایر هزینه ها و فیلد توضیحات و طرف راحت کارشو با این انجام میداد
بنظر من همیشه تو اینجور برنامه ها سسادگی مد نظر باشه طی تجربه ای که دارم میگم وقتی نرم افزار و پیچیده طراحی میکنی اصلا طرف حال نمیکنه و کافیه یجا گیر کنه دیگه استفاده نمیکنه من تو یه نرم افزار مدیریت صالح فروشی اینکارو کردم و سادگی کار رو در نظر گرفتم حتی برای اختصارات بکار برده شده هم از کلمات ساده ورود خروج و خرید فروش و .... استفاده کردم و مشترا از اینکار رازی هستن و جواب داده
 
بنظر من هم تا یک جاهایی حق با شماست و با ایده گرفتن از توضیحات بالای شما مخصوصا اون قسمت که گفتین قسمت سایر هزینه ها طراحی کردم خیلی موافقم. اصلش مشکل تعیین واحد شمارش هست.مایعات لیتر. لبنیات کیلوگرم. و غیره بیشتر با این مساله مشکل دارم که چطور واحد شمارش تعریف بکنم.

بنظر شما منطقی باشه که از کاربر بخواهیم خودش شرح کالا بده خودش قیمت و واحد شمارش تعیین بکنه همه مثلا در یک ادیت باکس و ازش بخواهیم با # اینها را از هم جدا بکنه؟

اگه همچنان به اون برنامه بخش تنخواهش دسترسی دارین یه اسکرین شات کمک بزرگی میکنه
 

MahmoodM30

مدیر <A href="http://forum.majidonline.com/forums/
من باشم همون میزارم یه کمبوباکس طرف واحد کالا رو انتخاب کنه همین نه اینکه همه تو یه کمبو باشه و با # جدا بکنیم و ...
 

the_king

مدیرکل انجمن
بنظر من هم تا یک جاهایی حق با شماست و با ایده گرفتن از توضیحات بالای شما مخصوصا اون قسمت که گفتین قسمت سایر هزینه ها طراحی کردم خیلی موافقم. اصلش مشکل تعیین واحد شمارش هست.مایعات لیتر. لبنیات کیلوگرم. و غیره بیشتر با این مساله مشکل دارم که چطور واحد شمارش تعریف بکنم.

بنظر شما منطقی باشه که از کاربر بخواهیم خودش شرح کالا بده خودش قیمت و واحد شمارش تعیین بکنه همه مثلا در یک ادیت باکس و ازش بخواهیم با # اینها را از هم جدا بکنه؟

اگه همچنان به اون برنامه بخش تنخواهش دسترسی دارین یه اسکرین شات کمک بزرگی میکنه
اگه بخواهید تو بخش ثبت هزینه های تنخواه گردان صحبت از کالا و واحد و قیمت بکنید برنامه تون باید هم حسابداری داشته باشه و هم انبار داری و هم مدیریت کالا.
یکوقت هست که تنخواه گردان هزینه کرده ولی جنسی در کار نیست، فرضا هزینه تعمیر یا ارسال چیزی بوده. این دیگه کالا نداره که بخواهید واحد براش بزنید.
یکوقت هم هست که تنخواه گردان 20 قلم کالا براتون خریده، ثبت کردن خرید 20 قلم کالا و رفتنشون تو انبار نیاز به مدیریت فاکتور خرید و مدیریت انبار داره.
در نرم افزار هایی که حسابداری و واحد فروش دارند معمولا یک بخش برای تعریف واحد دارند که از قبل هم تکمیل شده و به ندرت پیش میاد کاربری بخواد واحد جدیدی تعریف کنه، یعنی اگه واحدها رو از قبل و ثابت تعریف کنید و جایی برای ویرایش اش نباشه هم طوری نیست.
برای کالا هم یک بخش تعریف میذارن که نام کالا و واحدش رو مشخص می کنه که میتونه با بخش مدیریت موجودی انبار ترکیب بشه یا مستقل باشه.
برای مورد تنخواه شما هم سه تا بخش جدا است که وقتی هزینه رو ثبت می کنید عملا و هر سه تاش ثبت میشه، ثبت سند حسابداری، ثبت فاکتور انبار و ثبت فاکتور خرید.
یک بخش قسمت سند حسابداری شه که اصولیش اینه که قبلا ثبت کردید که فلان شخص بابت تنخواه گردانی فلان مقدار پول گرفته، که میشه دو تا رکورد حسابداری، که تنخواه آقای فلان اینقدر تومن بدهکار میشه و حساب بانک فلان که پول رو از داخلش دادید طلبکار. دیگه مادامی که آقای تنخواه گردان پولی بهتون پس نده یا پول دیگه ای بهش ندید دیگه بابت هزینه هایی که می کنه کاری با حساب تنخواه گردان ندارید. یه پولی بهش دادید و هر چقدرم خرید کنه پولشو قبلا بهش دادید.
اما بابت هر خرجی که تنخواه گردان میکنه یه سند حسابداری داره بابت هزینه، حسابی که هزینه ها توش ثبت میشه بدهکار میشه. ممکنه بحث کالایی در بین نباشه.
شرحی که برای هزینه می نویسند کلی ئه، کاری به خود اجناس و تعدادش نداره، میگه آقای فلانی بابت بهمان قضیه اینقدر پول خرج کرده، شرح هم صرفا یک متن ئه و مبلغ کل، که حساب هزینه فلان مبلغ بدهکار میشه. مستقیما کاری با کالا و مقدارش و قیمتش نداره.
یک بخش جدا هم مربوط به انبار داری ئه که قیمت خرید برایش مطرح نیست، مساله اینه که چقدر کالا با اون فاکتور اومده تو انبار یا دراومده. فلان کالا ها به مقدار بهمان واحد تو فلان تاریخ رفتن تو انبار یا از انبار در اومدن. اونجا ممکنه تو یه فاکتور بیست تا قلم کالا رو بنویسید و ثبت کنید، تو فاکتور انبار قیمت نیست، فقط مقدار ئه. اصولا انبار دار قیمت هیچ کالایی رو نباید بدونه، نباید بدونه کدوم کالا از بقیه با ارزش تره.
یک بخش هم مربوط به فاکتور خرید یا فروش ئه که فلان کالا به مقدار فلان با قیمت خرید فلان و تخفیف بهمان و مالیات فلان ثبت میشه. اونجا دیگه جزئیات خرید مطرح ئه و باید مشخص بشه که قیمت خرید هر کالا تو اون تاریخ چقدر بوده و چقدر بهش تخفیف یا مالیات تعلق گرفته. تو فاکتور خرید نام فروشنده و شماره فاکتور و کد اقتصادی و ... مطرح میشه که ممکنه بخواهید به یک حساب خاص اون فروشنده در بخش حسابداری ربطش بدید.
 
با تشکر از جناب کینگ عزیز که وارد بحث شدن.
بنده کارمند یکی از شرکتهای بزرگ تولید مواد غذایی در ایران هستم.البته یه کارمند ساده.ایده هایی که در نرم افزارم به کار میبرم بیشتر از نرم افزار این شرکت که جالبه تحت داس هم هست میگیرم.
حسابدار شرکت تنخواه را بصورت دستی در اکسل وارد میکنه و فایل ذخیره شده را برای شعبه مرکزی در تهران اشتراک میذاره تازه از خود همین نرم افزار تحت داس.
بنده مکالمه تلفنی با یکی از مهندسین شرکت داشتم و مشکل را در میان گذاشتم و گفت برای نرم افزاری که تو میخوای بسازی ساخت بخش تنخواه تقریبا غیرممکنه چون قراره نرم افزار تو را هر شرکتی با هر محصولی استفاده بکنه. حالا جناب کینگ عزیز در تایید فرمایش شما متاسفانه بنده این نرم افزار را برای شرکتی خاص طراحی نمیکنم که از محصولاتشون خبر داشته باشم و واحرهای شمارش را از قبل تعریف بکنم.
و خب واحدهای شمآرش هم مثل فرضا شهرهای ایران یک چیز نسبنا ثابت نیست براش بانک اطلاعاتی بسازم.
حالا اگه فرض بر این باشه کلیت کار عملی نیست نزدیکترین راه منطقی چیه
البته من ایده ای به این شکل دارم که ابتدا یک ادیت باکس باشه برای شرح کالا و بعدی قیمت و بعدی واحد شمارش که با وارد کردنش لیست کشویی باز بشه و دستی واحد شمارش ضمن وارد شدن ذخیره بشه برای دفعات بعد.به این ترتیب هرشرکت بانک واحد شمارش خودش را داره. و بعد از انجام باقی کارها پایین صفحه کنار گزینه ذخیره و انصراف بعلاوه ای باشه که اگه تنخواه بیشتر از یک مورده به تعدادش با کلیک رو بعلاوه ادیت باکس ایجاد بشه.
در آخر تنخواه بصورت جدول تو ورد برای ادیت دستی و نهایی باز بشه.
اما بنظرم این ایده برای بخشی مثل تمخواه وحشتناک پیچیدس و کاربر بخودش میگه دستی تو اکسل میساختم بهتر بود.
دوستان دیگه در چارچوب همین توضیحات بنده نظری ندارن که برخی جاهاشو تغییر بدیم.
 

the_king

مدیرکل انجمن
با تشکر از جناب کینگ عزیز که وارد بحث شدن.
بنده کارمند یکی از شرکتهای بزرگ تولید مواد غذایی در ایران هستم.البته یه کارمند ساده.ایده هایی که در نرم افزارم به کار میبرم بیشتر از نرم افزار این شرکت که جالبه تحت داس هم هست میگیرم.
حسابدار شرکت تنخواه را بصورت دستی در اکسل وارد میکنه و فایل ذخیره شده را برای شعبه مرکزی در تهران اشتراک میذاره تازه از خود همین نرم افزار تحت داس.
بنده مکالمه تلفنی با یکی از مهندسین شرکت داشتم و مشکل را در میان گذاشتم و گفت برای نرم افزاری که تو میخوای بسازی ساخت بخش تنخواه تقریبا غیرممکنه چون قراره نرم افزار تو را هر شرکتی با هر محصولی استفاده بکنه. حالا جناب کینگ عزیز در تایید فرمایش شما متاسفانه بنده این نرم افزار را برای شرکتی خاص طراحی نمیکنم که از محصولاتشون خبر داشته باشم و واحرهای شمارش را از قبل تعریف بکنم.
و خب واحدهای شمآرش هم مثل فرضا شهرهای ایران یک چیز نسبنا ثابت نیست براش بانک اطلاعاتی بسازم.
حالا اگه فرض بر این باشه کلیت کار عملی نیست نزدیکترین راه منطقی چیه
البته من ایده ای به این شکل دارم که ابتدا یک ادیت باکس باشه برای شرح کالا و بعدی قیمت و بعدی واحد شمارش که با وارد کردنش لیست کشویی باز بشه و دستی واحد شمارش ضمن وارد شدن ذخیره بشه برای دفعات بعد.به این ترتیب هرشرکت بانک واحد شمارش خودش را داره. و بعد از انجام باقی کارها پایین صفحه کنار گزینه ذخیره و انصراف بعلاوه ای باشه که اگه تنخواه بیشتر از یک مورده به تعدادش با کلیک رو بعلاوه ادیت باکس ایجاد بشه.
در آخر تنخواه بصورت جدول تو ورد برای ادیت دستی و نهایی باز بشه.
اما بنظرم این ایده برای بخشی مثل تمخواه وحشتناک پیچیدس و کاربر بخودش میگه دستی تو اکسل میساختم بهتر بود.
دوستان دیگه در چارچوب همین توضیحات بنده نظری ندارن که برخی جاهاشو تغییر بدیم.
در حالت کلی باید این سه بخش حسابداری و انبار و مدیریت کالا رو تفکیک کنید، وگرنه نرم افزاری که میسازید در جاهای دیگه قابل استفاده نمیشه.
این چیزی که شما به عنوان تنخواه ثبت اش می کنید ترکیبی از اطلاعات چند فرم ئه، تنخواه خالی نیست. اگه این بخش های متفاوت رو از هم تفکیک نکنید محدودیت ها رو بیشتر می کنه.

و کلا وقتی یک نرم افزار قالب و استاندارد ورودی خیلی باز و بدون محدودیت داشته باشه تنوع ورودی ها دردسر ساز میشه، که تو شرکت ها و ادارات هم به کررات این مشکل پی میاد. شما یک واحد به نام کیلوگرم رو هم ثبت بکنید صرفا یک متن ئه، نهایتش می توانید تو تعریفش بگید که این کیلوگرم اعداد اعشاری قبول کنه و فرضا واحد جعبه یا کارتن صرفا اعداد صحیح بدون اعشار. وقتی نرم افزار از واحد صرفا بصورت یک متن استفاده کنه، دیگه واحد کیلوگرم نمیتونه ارتباطی با کیلو و kg یا واحد هایی مثل گرم و g داشته باشه. اگر کسی بجای کیلوگرم نوشت کیلو یا تغییرش داد به گرم دیگه همه سوابق بهم میریزه، ارتباط واحد ها از بین میره و نمیشه مقادیر رو با هم جمع کرد.
حالا اگه شما در هر فرم اجازه بدید که واحد قبلی محصول عوض بشه گسستگی بوجود میاد. اگه اجازه تغییر واحد رو ندید یکسری محدودیت ها بوجود میاد.
و البته در نرم افزار های فروشگاهی میشه صد ها نوع واحد جدید تعریف کرد. لزومی هم نداره که همه واحد ها از قبل در نرم افزار تعریف شده باشند.
و پیشنهاد می کنم حداقل دموی یک نرم افزار فروشگاهی رو ببینید، عموما ارتباطی هم بین تنخواه و فاکتور برقرار نمی کنند چون تنخواه صرفا سند انتقال مبلغ ئه، حالا واحدش ریال ئه یا تومن یا دلار به هر حال کاری به کالا و تعدادش نداره. شما به شخصی یک مبلغی رو میدهید، ولی ممکنه خرید فردا انجام بشه یا یک هفته بعد یا اصلا خریدی انجام نشه. نباید این تاخیر جلوی ثبت موارد مهم حسابداری رو بگیره.
چیزی که شما ایجاد می کنید فرمی ئه که اطلاعات چند بخش متفاوت رو یکجا دریافت می کنه، خیلی کاربردش محدود میشه. بیشتر شبیه به دفترچه یادداشت روزانه تنخواه گردان میشه تا نرم افزاری که شرکت بخواد ازش استفاده کنه. شاید در مورد کاربرد خاص شرکت شما ایرادی نداشته باشه ولی در حالت عمومی اشکالش اینجا است که تنخواه صرفا ارتباط مستقیمش با هزینه است. هزینه هم الزاما برای خرید یک یا چند کالا نیست و همه کالا هم الزاما وارد انبار نمیشن. به شخصی یه مبلغی تنخواه می دهید و خرجش نمی کنه، این تنخواه باید قابل ثبت باشه. یا به شخصی تنخواه می دهید که قبضی رو پرداخت کنه، دیگه قبض که کالا نیست بخواهید ثبت اش کنید. یا فرضا تنخواه رو بابت خرید کالای می دهید که از فروشنده اش بستانکار بودید و به همین جهت مبلغ پرداخت شده با مبلغ کل کالا تفاوت داره. اینها مواردی که برای رعایت کردنشون ناچار هستید مثل سایر نرم افزار ها بخش حسابداری ایجاد کنید.
 
ممنون که تا الان بیداری.
با گوشی ام و کامپیوترم خاموشه وگرنه از محیط برنامه اسکرین شات میداوم.
متاسفانه بزرگترین مشکل که تقریبا کار را غیرممکن کرده همون بخش واحد شمارشه چون بعدا به محاسباتش نیازه. و خب محاسبات ریاضی در کالاهای مختلف نتایج مختلف داره.
تمام حرفات درسته و همه را حالیمه که مجبورم بگم نمیشه.معادلش را هم جایی ندیدم اصلا فکر نکنم وجود خارجی داشته باه.
هدف از ایجاد این موضوع مشورت کردن با شما حضرات بود برای رسیدن به نتیجه بهتر وگرنه میدونم نتیجه دلخواه نداره
 

جدیدترین ارسال ها

بالا