ساختمانهای آجری خیره کننده را ببینید!

nirvana6565

New Member
5 نمای آجری خیره کننده در جهان را بشناسید!

اگرچه آجر نما برای هزاره ها مورد استفاده قرار گرفته و ماده ای اساسی است ، اما این پروژه ها نشان می دهد که هنوز هم می توان از آن به روش های جدید و ابتکاری استفاده کرد. این پروژه ها درک استادانه ای از این رسانه باستانی به نمایش می گذارند، در حالی که مفروضات مربوط به چگونگی استفاده یا عدم استفاده را رد می کنند. این معماران به جای تصمیم برای آشکار نمودن قدرت و امنیت، با ایجاد دیوارها و صفحه های سوراخ دار، مقاومت و باز بودن نما را با قابلیت انعطاف پذیری آجر نسوز به چالش می کشند.


1) دفتر ترمه (ساختمان طراحی شده توسط احمد بطحایی و FMZD، همدان، ایران)
به نظر می رسد نمای ساختمان از انبوهی از آجر ساخته شده است. در طبقه پایین، یک مغازه وجود دارد که شبیه غار است، در حالی که آجر کاری در طبقات فوقانی در فواصل زمانی با لعاب قطع می شود. این ابتکار اجازه می دهد تا نور روز به دفاتر داخل آن برسد. راه پله ای که مستقیماً مردم را از بیرون ساختمان به دفاتر می برد، نیز از آجر نسوز ساخته شده است.


Refractory-brick-facade0.jpg
2) خانه سه طبقه (معماران EAT، ملبورن، استرالیا)

این خانه از دهه 1950 تاکنون از آجر ساخته شده است. در سال 2013، یک ضمیمه آجری علاوه بر حیاط احاطه شده توسط دیوارهای شیشه ای ایجاد شد. آجرهای استفاده شده در اضافات جدید به صورت پیوند پشته ای ساخته می شوند تا خانه متأخر از خانه قدیمی را تشخیص دهد. در حیاط، از پیوند پشته ای از آجرهای سوراخ دار استفاده شده است.
Refractory-brick-facade-02.jpg



3) استودیو پوشیده از آجر نما (استودیو ادمون، تهران، ایران)

این ساختمان مسکونی در یک محله پرجنب و جوش در پایتخت ایران واقع است. چیدمان آجرهای آن باعث می شود تا آجرها زوایای مختلفی داشته باشند. بدین ترتیب آجرها نور روز را به داخل ساختمان کنترل می کنند و به حریم خصوصی ساکنان احترام گذاشته میشود. همچنین ظاهر موج دار زیبایی به ساختمان بخشیده است.

Refractory-brick-1.jpg
4) مرکز اسناد حقوق بشر آسیای جنوبی (معماران آناگرام، دهلی، هند)

چیدمان آجری علاوه بر ایجاد سایه در این مکان، امکان تهویه مناسب به ساختمان را نیز فراهم می کند. همانطور که این پروژه برای مشتریان کم درآمد ایجاد شده است، این مجموعه پیچیده جنبه زیبایی شناسی ساختمان را با هزینه ای اقتصادی فراهم کرده است.

Refractory-brick-03.jpg

5) آتلیه تام ونهی، پوپرینژ، بلژیک (Community Center Westvleteren)

شرکت معماری ترجیح داد از بافت و سایه های مختلف آجر برای نما استفاده کند نه اینکه با آجرهای ساختمان های قدیمی و جدید سازگار باشد. پسوند جدید همراه با شخصیت آن است که به هویت قدیمی احترام می گذارد.

facade-brick.jpg

منبع مطلب:
https://ajorsadeghi.ir/refractory-brick-facade/
 

پیوست ها

  • Refractory-brick-1.jpg
    Refractory-brick-1.jpg
    33.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

جدیدترین ارسال ها

بالا