روشهای درمان فوری درد بواسیر

yeganesorani27

New Member
درد بواسیر یا درد هموروئید شایع ترین علامت آزار دهنده این بیماری است. هموروئید در واقع چیزی جز متورم شدن سیاهرگ های مقعدی در کانال مقعد و یا خارج از آن نیست. اما از آنجایی که مقعد متناسب با وظیفه ای که انجام میدهد، مملو از پایانه های عصبی است. بنابراین هر عاملی که موجب آسیب به آن شود، می تواند درد بسیار زیادی را ایجاد کند.


درد از شایع ترین نشانه های این بیماری است، اما علائم دیگری مثل خونریزی، سوزش، خارش، بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد و … نیز مشاهده میشود.

میزان این درد بسته به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن متفاوت است. معمولاً درد ایجاد شده در هموروئید خارجی بیشتر از نوع داخلی است. در ادامه مطلب به بررسی روش هایی برای کاهش درد بواسیر می پردازیم. اما قبل از آن لازم است که یادآوری کنیم، هیچ یک از این روشها نمی توانند جایگزین درمان های موثر بیماری باشند، راه قطعی درمان بواسیر با لیزر است.

داروهای مسکن
کنترل درد بواسیر با داروهای مسکن
بی شک اولین راه حلی که پس از احساس درد به ذهن میرسد، مصرف داروهای مسکن و ضد درد است. این دسته از داروها با تاثیر بر اعصاب مرکزی و محیطی به کنترل درد کمک می کنند. در دسترس ترین مسکن، استامینوفن است که خاصیت تب بری نیز دارد.

اگر برای تسکین درد هموروئید از داروهای مسکن استفاده می کنید، نباید آن را به عادت تبدیل کنید. زیرا این داروها بدون عوارض نیستند و مصرف طولانی مدت آنها می تواند عوارض جبران ناپذیری، نظیر زخم معده یا آسیب به کبد را به همراه داشته باشد. پس بهتر است به جای مصرف مسکن ها در اولین فرصت با پزشک متخصص هموروئید در مورد درمان قطعی بیماری مشورت کنید.

کاهش درد بواسیر با پماد لیدوکائین
دیگر روش کنترل درد بواسیر، مصرف پمادهای ضد درد نظیر پماد لیدوکائین است. این پماد حاوی ترکیباتی است که با انسداد غشاء سلولهای عصبی مانع انتقال پیام های درد میشود و به این ترتیب به سرعت درد بیمار رفع میشود.

این پماد موضعی بعد از حدود 2 – 5 دقیقه اثر می کند و درد رفع میشود. مصرف طولانی مدت داروی بواسیر نیز توصیه نمی شود. حساسیت پوستی، خارش و کهیر از مهمترین عوارض جانبی مصرف این دارو در طولانی مدت هستند.

آنتی هموروئید
یکی دیگر از پمادهای پرکاربرد در درمان بواسیر، پماد آنتی هموروئید است. این پماد حاوی ترکیبات ضد درد و ضد خارش است و می تواند در رفع بیماری به خصوص در مراحل ابتدایی موثر باشد.

از این پماد می توان برای درمان انواع هموروئید استفاده نمود. اما مصرف آن بیش از 7 روز ممنوع است. اگر در طی یک هفته بهبودی حاصل نشد، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف این دارو معمولاً عوارض جانبی به دنبال ندارد و عوارض آن در اثر مصرف طولانی مدت و زیاده روی در مصرف آن ایجاد میشود. این پماد را می توانید 2 – 4 بار در روز مصرف نمود.

حمام سیتز
درمان درد بواسیر با حمام سیتز
حمام سیتز یا حمام نشیمن از روش های موثر برای درمان خانگی درد هموروئید و التهاب آن است. در این روش بیمار می بایست 3 تا 4 بار در روز و هر بار برای 10 دقیقه در آب گرم بنشیند. گرما موجب افزایش گردش خون شده و می تواند به کاهش درد کمک کند.

برای این منظور می توانید از یک عدد لگن آب گرم و یا وان استفاده کنید. قبل از مصرف لگن را ضدعفونی کرده و برای افزایش تاثیرگذاری به آب آن نمک اپسوم یا جوش شیرین اضافه کنید.

به یاد داشته باشید این روش تنها درمانی موقتی برای تسکین درد و التهاب و یا روشی کمکی در کنار سایر روشهای درمان است و نمی تواند درمانی قطعی باشد.

مصرف فیبر
مصرف فیبر برای کاهش درد بواسیر
درد این بیماری به خصوص در نوع داخلی با دفع مدفوع سفت یا یبوست شدت می گیرد. دفع این مدفوع موجب وارد آمدن فشار بسیار زیاد به سیاهرگ های آسیب دیده شده و درد بسیار زیادی را ایجاد می کند.

بنابراین یک راه حل ساده و تاثیرگذار برای جلوگیری از درد، درمان یبوست است. برای این منظور نیز می توانید مصرف فیبر خوراکی را در رژیم غذایی خود قرار دهید و در صورت لزوم از ملین های طبیعی نظیر پسلیوم کمک بگیرید. نوشیدن آب نیز در این امر اثر گذار است.

از مصرف طولانی مدت ملین ها بپرهیزید، زیرا ممکن است تاثیرات عکسی داشته و یبوست را تشدید کنید. در صورت تداوم علائم لازم است از پزشک کمک بگیرید.

کمپرس سرد
راه دیگر تسکین درد استفاده از کمپرس سرد است. کمپرس سرد خیلی سریع و از طریق توقف جریان خون در موضع مورد نظر موجب کاهش درد میشود. برای تهیه کمپرس سرد می توانید از یک کیسه حاوی یخ و یا کمپرس های آماده ای که در داروخانه به فروش می رسد، کمک بگیرید.

به یاد داشته باشید، هرگز یخ را مستقیماً بر روی موضع قرار ندهید.

درمان قطعی درد بواسیر
هیچ یک از روش های ذکر شده، نباید جایگزین، درمان این بیماری شوند. زیرا هر مقدار درمان با تاخیر انجام شود، بیماری پیشرفته تر شده و درمان نیز به همان نسبت پیچیده تر خواهد شد.

همان طور که در اول بحث نیز اشاره کردیم، درمان هایی ذکر شده همگی روشی موقتی برای درمان درد هموروئید هستند. بیماران می بایست در اسرع وقت با پزشک در مورد روشهای درمان قطعی مشورت کنند. هر مقدار درمان با تاخیر شروع شود، بیماری گسترش یافته و درمان آن پیچیده شده و مسلماً آسیب های بیشتری را به همراه دارد.

یک روش قطعی، فوری و سرپایی درمان این بیماری، لیزر درمانی است. در این روش پزشک تمامی مراحل درمان را با استفاده از اشعه لیزر انجام داده و کمترین آسیب به بافت های اطراف موضع وارد میشود.

ترمیم همزمان بافت های آسیب دیده توسط لیزر مانع از احساس درد و خونریزی می گردد. لیزر خیلی سریع و در کمتر از یک ساعت بیماری شما را رفع خواهد نمود.
درمان فوری درد بواسیر (درد هموروئید) | کلینیک عابدیان
 

جدیدترین ارسال ها

بالا