راهنمای کامل مراحل اخذ بورسیه تحصیلی

azam_ch74

Member
از آنجایی که سوالات بسیار و دواطلبان بسیاری می خواهند مراحل اخذ بورسیه تحصیلی را بدانند در این مطلب به شکل علمی و جامع این موضوع بررسی خواهد شد. اغلب دانشگاه ها به ویژه در اروپا و آمریکا هر سال مبالغی را به منظور اختصاص به بورسیه تحصیلی برای دانشجویان در نظر می گیرد. بورس های تحصیلی جهانی،وام ها و تسهیلات تحصیلی و دانشجویی به خصوص به دانشجویان اینترنشنال سراسر دنیا مانند استرالیا، آسیا، آمریکا و اروپا اختصاص پیدا می کند.

روش دریافت بورسیه تحصیلی بسته به کشور و دانشگاه مدنظر، فرق می کند و به شرایط ویژه ای نیاز دارد. برای اغلب دانشگاه ها روش دریافت بورسیه تحصیلی بدین صورت است که احتیاجی به تقاضای دیگری دارد ولی در بسیاری دیگر از دانشگاه ها مدارک موردنیاز برای بورسیه تحصیلی همان مدارک رایج برای قبولی در دانشگاه ها می باشند.



بورسیه تحصیلی
در این مطلب تلاش کرده ایم که جواب پرسش های شما مانند قوانین دریافت بورسیه تحصیلی و تحصیل به همراه کمک هزینه را شرح دهیم. نحوه دریافت بورسیه تحصیلی و یا تحصیل با کمک هزینه به چه صورت است؟ چه کسانی می توانند بورسیه تحصیلی و تحصیل به همراه فاند (fund)را دریافت کنند؟ برای دریافت بورسیه تحصیلی و تحصیل با فاند چه افرادی ارجحیت دارند؟

این روزها افراد بسیاری هستند که علاقه دارند برای تحصیل مهاجرت کنند اما با هزینه های کم که یکی از روش های کاهش هزینه تحصیل خود، اخذ بورسیه تحصیلی است. این بورسیه تحصیلی صرفا به رشته های منحصربه فردی اختصاص ندارد بلکه برای هر رشته ای می توان برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کرد، برای دریافت بورسیه تحصیلی بسته به مقطع انتخابی لیسانس یا فوق لیسانس یا دکتری شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. اگر در این رابطه سوالاتی برایتان ایجاد شده است می توانید با دنبال نمودن مقالات همین سایت، به جواب سوالات خود برسید.



مراحل اخذ بورسیه تحصیلی
  • برگزیدن کشور
  • برگزیدن دانشگاه
  • تهیه و ارائه مدارک لازم
  • فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های معتبر دولتی کشور
  • ارائه مقاله و طرح های پژوهشی
  • ثبت اختراع و طرح صنعتی
  • معدل خوب
  • مدرک زبان
  • داشتن توصیه نامه
  • برقراری ارتباط و مکاتبه با یک استاد
  • مشارکت در دوره ها، کنفرانس ها، همایش ها و کمیسیون ها.
  • سن داوطلب
  • ارجاع به کنسولگری کشور مدنظر


شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در اروپا
برای طی کردن مراحل اخذ بورسیه ی تحصیلی باید از شرایطی بهرمند بود که بعضی از این شرایط نیاز هستند و به منظور دریافت بورسیه تحصیلی ضرورت دارند و سایر شروط به عنوان امتیاز مثبت و نقاط قوت شخص محسوب می شوند. در ادامه این شروط را دو گروه ضروری و اختیاری برای شما بزرگواران توضیح داده ایم.



شرایط ضروری در رابطه با روش دریافت بورسیه تحصیلی
نحوه ی اخذ بورسیه تحصیلی درارای یک سری شروط اصلی میباشد که لازم به توجه است.

سن داوطلب اخذ بورسیه تحصیلی:
یکی از شرایط ضروری سن مناسب است. هرچقدر شما کم سن و سال تر باشید برای دریافت بورسیه تحصیلی در دوره کارشناسی شانس بیشتری دارید. برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، سن مناسب به منظور بورس شدن ۲۴ سال و برای دوره دکترا تقریبا ۳۰سال است.

وقفه تحصیلی:
فاصله ی بین زمانی که شما فارغ التحصیل شدید و اقدام به مهاجرت تحصیلی کردید برای بورسیه تحصیلی بسیار اهمیت دارد که اصطلاحا به آن گپ تحصیلی می گویند.

مدرک دارای اعتبار:
متقاضی اخذ بورسیه تحصیلی باید مدرک خود را از دانشگاه های سراسری معتبر و دارای رتبه گرفته باشند که شانس بورس شدن را بیشتر می کند.

نمرات و معدل:
معدل بالا و اخذ نمرات بالا در واحد های تخصصی و پایه ای نقش تاثیربرانگیزی در دریافت بورسیه ی تحصیلی دارند. برای نمونه به منظور بورس شدن در اغلب دانشگاه ها باید معدل بالای 14 یا 15 باشد.

مدرک زبان:
یکی از مهم ترین قاعده های به منظور بررسی چگونگی دریافت بورسیه تحصیلی، مسلط بودن به زبان رایج کشور مانند انگلیسی، آلمانی و... مورد نظر است. توصیه می شود قبل از اقدام برای اخذ بورسیه تحصیلی مدارک زبان رسمی و معتبر مانند آیلتس و تافل و ... را بگیرید.



شرایط اختیاری در رابطه با روش دریافت بورسیه تحصیلی
نحوه ی اخذ بورسیه ی تحصیلی شرایط دیگری را نیز در وهله ی دوم شامل میگردد که این شرایط جزو شروط فرعی است و میتواند تا حدی راه را برای اخذ بورسیه ی تحصیلی هموار تر نماید.

ارائه مقالات در سطح جهانی و ISI:
ارائه مقالات جهانی ارزشمند باعث می شود دیدگاه کشور و دانشگاه مقصد به شما عوض شود و باعث می شود شما را به منظور تحقیق و توسعه در حوزه ی تحصیلی تان لایق بدانند.

اختراعات و طرح های صنعتی ثبت شده:
درصورتی که شما به ثبت ایده ها و دست آوردهای نو و ایده پردازی و عمل بوده اید و در این زمینه سوابقی را دارا میباشید،این مورد میتواند امتیاز مثبتی برای شما جهت اخذ بورسیه ی تحصیلی تلقی گردد. اگر شما شرایط بالا را داشته باشید مستعد مشمول دریافت بورسیه ی تحصیلی و بهرمندی از کمک هزینه ی تحصیلی(Fund)خواهید بود.



مراحل دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا
مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در ایتالیا و مجموعه ای دیگر از کشور ها به دو صورت انجام می شود. برخی اوقات بورس صرفا هزینه های تحصیل را در برمی گیرد اما برخی اوقات نیز هم هزینه های تحصیل و هم هزینه های زندگی را پراخت خواهند کرد که اغلب برای دوره دکترا به این صورت است چراکه در دوره دکترا پژوهش و مقالات شما، کار عملی به شمار می آید و شامل حقوق می شود. در ایتالیا دانشجویان و افرادی که اقامت دائم ایتالیا را دارند را از نظر مالی مورد حمایت قرار می گیرند و در همین حوزه برای دانشجویان بین المللی امکان دریافت بورسیه تحصیلی را مهیا می کند. در ایتالیا علیرغم بیشتر کشورها در دوره کارشناسی نیز امکان دریافت بورسیه تحصیلی فراهم است.

مسائلی که موجب می شود دانشجویان قادر باشند در ایتالیا بورسیه تحصیلی بگیرند در آغاز کار، مدرک تحصیلی آن ها است. باید مدارک آن ها از موسسه ها و دانشگاه های مورد اطمینان ایتالیا باشد و درصورتی که اشخاص یکی از دوره های تحصیلی خود را ایتالیا سپری کرده باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانند در مقطع بالاتر بورس شوند، پارامتر اساسی دیگر سن دانشجو است، در ایتالیا اشخاصی که پایین ۱۸ سال و یا بالای 30 سال می باشند نمی توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی و fund در ایتالیا اقدام نمایند.

برای دانشجویان ایرانی بورسیه DSU در ایتالیا وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است و فقط لازم است دانشجویان ایرانی ثابت کنند درآمد شان هرسال بیش از ۱۰ هزار یورو نیست، به عبارتی این بورسیه برای اشخاصی است که درآمد پایینی دارند.



نحوه اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان
دانشگاه های کشور آلمان اکثرا رایگان و بدون شهریه هستند. شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان مواردی مثل نمرات در سطح A و معدل بالا در دوره لیسانس است. جهت اخذ بورسیه تحصیلی در کشور آلمان باید در موعد زمانی تعیین شده، تحصیلات به پایان رسیده باشد. به منظور اخذ بورسیه تحصیلی در دوره دکترا دانشجویان باید اول سوپروایزر را توسط لینک ها و پایگاه های دانشگاهی یافته و پس از پرس و جو با استاد راهنما در رابطه با دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنند.



مدارک موردنیاز برای دریافت بورسیه ی تحصیلی در آلمان
روش دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس به صورت زیر است. اگرچه احتمال دارد برخی دانشگاه ها به منظور تاییدیه، مدارک و مستندات دیگری را از دانشجو بخواهند.

  • ترجمه مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و لیسانس
  • ریز نمرات دیپلم، پیش دانشگاهی و لیسانس
  • تصویر اولین صفحه پاسپورت با بیش از ۶ماه اعتبار
  • 6 عدد عکس ۶*۴
  • فهم زبان آلمانی
  • فهم زبان انگلیسی
  • رزومه جامع
  • حداقل 2 توصیه نامه از اساتید قبلی
  • پروپوزال و تحقیقات انجام شده
  • اعلام هدف (Statement of Purpose)
اگرچه باید این مسئله را لحاظ کرد که بسته به افزایش تعداد داوطلبان بورسیه تحصیلی در کشور آلمان اکنون شرایط برای اخذ بورسیه تحصیلی تقریبا نسبت به سال های پیش مشکل و پیچیده شده است.



روش دریافت بورسیه تحصیلی در مالزی
در قاره آسیا یکی از ایده آل ترین کشورها، مالزی است که می تواند گزینه خوبی برای داوطلبان بورسیه تحصیلی باشد .

بورسیه های تحصیلی مالزی در 2 گروه قرار دارند:

بورسیه تخفیف در شهریه دانشگاه: بیشتر در مقطع لیسانس، دانشجویان وقتی که 1 یا 2 ترم گذارنده باشند و نمرات خوب و بالا گرفته باشند قادرند در ترم های بعدی از تخفیف شهریه استفاده نمایند. 20 تا 50 درصد تخفیف شهریه می تواند شامل حال دانشجو شود.

بورسیه تحصیلی کمک هزینه ماهانه: کمک هزینه ماهیانه به دانشجویان دوره کارشناسی تعلق نمی گیرد و اغلب برای تحصیلات تکیملی و دانشجویان دوره فوق لیسانس و دکترا در نظر گرفته می شود.



نحوه دریافت بورسیه تحصیلی در دوره دکترا
برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا در اغلب کشورها، اول دانشجو باید یک استاد راهنما پیدا کند و با اخذ پذیرش او می تواند بورسیه تحصیلی را اخذ نماید. جهت یافتن استاد راهنما، دانشجو باید اول مقاله دکترای خود را آماده کند و ارائه دهد و با رزومه خود برای اساتیدی که در حوزه مرتبط فعالیت کرده اند بفرستد.

پس از دریافت پذیرش مقاله از سمت استاد، می توان بیان کرد مرحله پیدا کردن استاد راهنما را با موفقیت پشت سر گذاشته است، با گفت و گوی بعدی با همان استاد می تواند از وضعیت بودجۀ او به منظور بورس شدن و کمک هزینه متعلق به خود مطلع شود و از سطح دقیق تر پشتیبانی مالی استاد از خود نیز مطلع شود. اگرچه شاید در این مرحله با پاسخ مثبت و یا منفی استاد برای دریافت کمک هزینه به خود روبرو شود و حتی شاید که سوپروایزر پروژه ای دیگر را که برای آن، بودجه ای در نظر گرفته است را به متقاضی پیشنهاد دهد و احتمال دارد که دانشجو با پذیرفتن این موضوع بتواند با کار بر روی پروژه پیشنهادی سوپروایزر خود بتواند بورسیه و فاند دریافت کند.



جمع بندی در مورد روش دریافت بورسیه تحصیلی
فرایند دادن بورس تحصیلی و اعلام دانشگاه ها در رابطه با دریافت بورس و fund فرق می کند. احتمال دارد دانشگاهی اعلام نماید که کلیه مدارک خود را برای دانشگاه بفرستید تا با ارزیابی آن ها میانگین بگیریم که چقدر کمک هزینه به آن شخص تعلق پیدا می کند، بعد با فرستادن مدارک توسط شخص، دانشگاه نامه تایید او را فرستاده و در آن میزان تخفیف و fund را مطابق وضعیت او، به او اعلام نماید. اما دانشگاهی دیگر می گوید که رشته های a و b به میزان n به دانشجویان ورودی جدید یا قدیم بورس تحصیلی می دهد و از آن ها می خواهد که مدارک خود را به منظور بررسی به دانشگاه در یک ددلاین منحصربه فرد ارسال کند.

درمجموع میتوان گفت دریافت بورسیه تحصیلی به رزومه ی تحصیلی شما ازجمله نمرات، معدل، دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید،وقفه تحصیلی،سن و مسائلی مثل مقالات ISI و … وابسته است.

منبع: بورسیه تحصیلی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا