چنانچه نگاهی به چک لیست مراحل ساخت ساختمان بیندازید، متوجه خواهید شد که برای اخذ پروانه تخریب و نوسازی یکی از مراحل مهم پس از تشکیل پرونده و بازدید مامور شهرداری از محل زمین، صدور دستور نقشه توسط شهرداری است.
دستور نقشه، برگهای است که در آن اطلاعاتی از جمله درصد تراکم مجاز ساختمان، سطح اشغال طبقات، عقب نشینی یا اصلاحی، نحوه جانمایی بنا در زمین و اطلاعاتی از این دست مشخص شده است. در واقع دستور نقشه سندی است که نحوه احداث بنا را با توجه به طرح تفصیلی و ضوابط شهرسازی مشخص میکند. به عبارتی این کار باعث میشود تا ساختمانهای ساخته شده از هماهنگی و نظم بهتری برخوردار باشند. همچنین ضوابط و اصول شهرسازی به خوبی رعایت شود.
بنابراین میتوان گفت کلیه شخصیتهای حقیقی و حقوقی که قصد ساخت، بازسازی یا نوسازی ملک خود را دارند باید قبل از شروع پروژه، دستور نقشه آن را تهیه کنند. دستور نقشه بعد از صادر شدن توسط شهرداری از دفاتر خدمات الکترونیک قابل دریافت است.
همه چیز درباره دستور نقشه از اخذ تا تفسیر آن با فیلم | آکادمی عمران
دستور نقشه، برگهای است که در آن اطلاعاتی از جمله درصد تراکم مجاز ساختمان، سطح اشغال طبقات، عقب نشینی یا اصلاحی، نحوه جانمایی بنا در زمین و اطلاعاتی از این دست مشخص شده است. در واقع دستور نقشه سندی است که نحوه احداث بنا را با توجه به طرح تفصیلی و ضوابط شهرسازی مشخص میکند. به عبارتی این کار باعث میشود تا ساختمانهای ساخته شده از هماهنگی و نظم بهتری برخوردار باشند. همچنین ضوابط و اصول شهرسازی به خوبی رعایت شود.
بنابراین میتوان گفت کلیه شخصیتهای حقیقی و حقوقی که قصد ساخت، بازسازی یا نوسازی ملک خود را دارند باید قبل از شروع پروژه، دستور نقشه آن را تهیه کنند. دستور نقشه بعد از صادر شدن توسط شهرداری از دفاتر خدمات الکترونیک قابل دریافت است.
مشاهده و استعلام دستور نقشه
برای اطلاع از وضعیت دستور نقشه میتوانید از طریق راههای زیر اقدام کنید:- استعلام دستور نقشه از سایت تهران من به آدرس my.tehran.ir/melk
- استعلام وضعیت از طریق تلفن همراه و شماره گیری کد #3*1*137* و وارد کردن شماره پرونده
نحوه گرفتن دستور نقشه ساختمان
همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم درخواست صدور دستور نقشه به این صورت است که مالک یا سازنده (با داشتن وکالت از مالک) به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و برای اخذ دستور نقشه خود درخواست میدهد. در ادامه مدارکی که برای این درخواست باید ارائه دهید را بررسی میکنیم.مدارک لازم برای دستور نقشه
شاید برایتان سوال باشد که برای درخواست صدور دستور نقشه چه مدارکی لازم است؟ این مدارک عبارتند از:- سند مالکیت ملک
- شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل قانونی ( ارائه اصل و تصویر وکالتنامه، شناسنامه و کارت ملی وکیل در صورت عدم مراجعه مالک)
- آخرین فیش عوارض نوسازی شهرداری
- در صورت فوت مالک، شناسنامه و کارت ملی ورثه و گواهی انحصار وراثت
- ارائه نقشهای با مقیاس ۱:۲۰۰۰ از وضعیت موجود ملک با تعیین محل دقیق آن
- تاییدیه مهندس ذیصلاح به همراه نقشه با مقیاس ۱:۲۰۰۰ برای املاکی که شکل خاص یا شیب تندی داشته یا متراژ بالای ۳۰۰۰ مترمربع
- رای کمیسیون ماده ۱۲ یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد ۶ و ۸ قانون زمین شهری برای املاک فاقد بنا
- ارائه صورت مجلس تفکیکی برای آپارتمانها
- ارائه فیش آب، برق، گاز و تلفن
- در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد باید معرفینامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده، اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت ارائه گردد.
همه چیز درباره دستور نقشه از اخذ تا تفسیر آن با فیلم | آکادمی عمران