خوب rate که معلومه life هم معلومه پس مقداری که می خوای particle داری یا می خوای مثل مکس count بدی .
مثل مکس باید یه event جدید ایجاد کنید یه collide ایجاد کنید بعد با particle collision event editor یه event جدید ایجاد کنید بعد از تو منوی window > relatationship <dynamic relation...
Particle اول رو به collide نسبت بده .
اگه می خوای در زمان کار توی ویو پورت از مقدار پارتیکالت کم کنی particle رو انتخاب کن بعد کلید ctrl + a رو بزن و در قسمت particle shape / level of detail رو کم کن بعد از اینکه کارت تموم شد موقع رندر بزارش روی عدد 1
این کار مثل کم کردن rate هست اما من می خوام ذرات فقط تو ویوپورت کم بشن نه رندر
کم کردن rate سرعت انتشار و کم می کنه ولی level of detail از میزان کل پارتیکال کم می کنه در مورد سوالت هم تا اونجایی که من می دونم نمیشه و معمولا برای اینکه سرعت توی کار با پارتیکال ها بالا بره از همین گزینه استفاده می کنن و در آخر موقع رندر زیادش می کنن