دکوپاژ

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
دوستان 5 عامل وجود داره در نوشتن یک دکوپاژ

یعنی میشه با 5 تا نوشته دکوپاژ یک پلان را تعیین کرد
1- اندازه نما

2- زاویه نما

3-حرکت دوربین

4-بلاکینگ

5-دیالوگ و کنش

دوستان استقبال کنند ادامه بدیم این مبحث رو
البته دکوپاژ قبل از این چیزا بیان میشه
من دوست دارم توی پستهای متعدد نوشته بشه این مطالب که خسته کننده نباشه و دوستانی که احیانا نمیدونند
تشویق به خوندن و یادگیری مطالب مهم دکوپاژ بشن

در ضمن در رابطه با رفتار شناسی دکوپاژی هم میخواهیم بررسی کنیم

فکر کنم اگه استقبال بشه خیلی خوب بشه و خیلی هم طول بکشه
در آینده هم یه فیلم به همراه ادبیات دکوپاژ رو میزارم برای دانلود

لیست اطلاعات دستیار کارگردان و منشی صحنه هم میزارم برای دانلود و استفاده
اگه استقبال بشه
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
خوب من شروع میکنم
اولا دکوپاژ فقط همین 5 مورد نیست دکوپاژ از روی ذهن کارگردان شروع میشه و وظیفه ی کارگردان است

هر کارگردانی یه نوع دکوپاژ مینویسه
البته تو ایران اینطوری نیست
من خودم سر کار دو تا فیلم 90 مینی بودم و دیدم که کارگردان سر صحنه و همینطوری از روی هوا پلاناشو میگیره

دکوپاژ یعنی نخوه تعریف پلانها توسط کارگردان از صفر تا 100
از اول تا آخر
نحوه نوشان دکوپاژ در تمام قسمتهای یک قیلمنامه فرق میکند
بحران با شروع فرق میکند و ..........

در دکوپاژ هیچ استانداری وجود ندارد اما رسم به استفاده از نوعی دکوپاژ مرسوم فرق بین حرفه ای ها و آماتورهاست
به قول دوستان در دکوپاژ نویسی هیچ آدابو ترتیبی مجو هر چه میخواهد دل تنگت بگو

ادامه در پستهای بعدی

دوستان کمک کنن
خواهشن:rose:
 

abi3

New Member
سلام مبحث جالبی هست و بخصوص فنی در مورد کارگردانی که روی هوا نما هاشو می بنده باید بگم دو حالت داره 1 یا اون شخص حرفه ای هست 2 یا دکوپاژش سر صحنه نبوده و ای خیلی دور از ذهن هست
هر چند افرادی که در اول کار هستند مثل ما باید دکوپاژ رو بشناسن و به خوبی مسلط باشن ولی کارگردانانی مثل اسپیلبرگ اصلا دکوپاژ نمی کنه سر صحنه نما هشو پیدا م کنه چون ابزار فیلم سازی توی دست اونا مثل موم هست
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام دوستان
ببخشید یه روز کامل نبودم

در رابطه با اینکه خیلی از کارگردانا توی صحنه دکوپاژ میکنن
کارگردانی که اسم بردی 18 ماه مرحله قبل از تولید داره
همین یعنی دکوپاژ
اما تو ایران 90 مینی ها رو 10 روزه میبندن
اینه موضوع

خوب ادامه دکوپاژ
دکوپاژ از روی شخصیت پردازی شروع میشه
یعنی شما با توجه به شخصیت دکوپاژ مینویسید

بیننده راوی قهرمان
چند مدل نوشتن دکوپاژ
تو عکسها ببینید
خودتون متوجه میشید نسبت به ژانر و سبک


اما در فیلم این اتفاق نا خودآگاه در شما بوجود می آید

شما نمیدانید که نمیدانید

شما میدانید که نمیدانید

شما میدانید که میدانید

شما نمیدانید که میدانید

این 4 مرحله به این شکل و ترتیب رخ میدهند
امتحان کنید

تا پستهای بعدی
دوستان هم کمک کنن.
 

پیوست ها

  • 00000000000.jpg
    00000000000.jpg
    208.1 کیلوبایت · بازدیدها: 176
آخرین ویرایش:

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد

دکوپاژ روی شخصیت همچنان ادامه داره
اما قبلش کسی سوالی نداره در مورد مطالب بالا

به خاطر اینکه خسته کننده نشه میریم سراغ اون 5 تای بالا
البته میدونم هنوز خیلی زوده
اما به نطر الان لازمه

خوب میرم سراغ نامبر 1
اندازه نما
روی عکسها ی ذیل فیزیک پلانها نوشته شده
اما تو ایران این شکلی نیست
تو پست بعدی هر کدوم رو توضیح میدم و روانشناسی میکنیم
البته با کمک دوستان

فیزیک پلان یا اندازه نما
یکی از مهمترین عوامل 5 گانه دکوپاژ است
 

پیوست ها

  • p p.zip
    376.5 کیلوبایت · بازدیدها: 404

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
از اینکه دوستان کمک میکنن بحث جلو بره واقعا ممنونم !!!!!!!!!!!!!!!!

خوب اما روانشناسی فیزیک پلانی

در کل میگن هر چی نما نزدیکتر باشه خاص تره
ما زمانی از نماهای بالای مدیوم شان استفاده میکنیم بخواهیم مثلا ترس زیاد کاراکترمون رو نشون بدیم
هیچ موقع یه راننده تاکسی که فقط یه دیالوگ داره و میاد وسط میگه ماشینتون آمادست رو با فیزیک پلان اکستریم کلوز آپ نشون نمیدن
چون اکه نشون بدن ملت میگن که این رانندهه حتما یه نقش اساسی داره تو ماچرا یا ایتکه قاتلی چیزیه
پس اندازه نما خیلی مهمه
یه ابزاز با هال
برای تاثیر گذاری بیشتر روی بیننده


چند تا رو برای مثال میگم تا پست بعدی

اکستریم لانگ شات
این نما بزرگترین نمای موجوده
مثل نمای یه شهر
توش جزییات کمه
کلیت داره
برای معرفی معمولا استفاده میکنن
همین ........
 

پیوست ها

  • 321-0551.jpg
    321-0551.jpg
    3.1 کیلوبایت · بازدیدها: 120

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
خوب میریم سراغ نماهای دیگه
فقط چند تاشو به عنوان مثال
من وقتی درس میخوندم
استاد دکوپاژمون یه چیز باحال گفت
گفت که حتما باید دلیل داشته باشی تا اندازه نما رو از کلوز آپ به بالا ببندی
این فکر کنم چیز مناسبیه
منطق
یه موضوع دیگه هم گفت
بهم گفت که فضایی دکوپاژ نکن که بهت میگن آماتور

کلوز آپ
معمولا برای دیالوگ به کار برده میشن
توی زاویه دیدهای مختلف تنش های مختلفی دارند
جزو نماهای پر کاربرد تو سینما

نمای مدیوم که معمولا به عنوان قالب در نظز گرفته میشه و حد معتدل و وسط رو نشونه میره
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
خوب دیکه میریم سراغ پارامتر دوم
زاویه نما
از روی عکس نگاه کنید تا کاملا syntax رو متوجه بشید

خوب به مدل اینکه چطور زاویه و رو به بهترین وجه ممکن قرار بدیم رو توی دو پست میگم

اولیش زاویه نما است که از روی ساعت بهترین شکل ممکنشه
و دومیش اینه که ارتفاع نما

خوب نمای روبرو یعنی ساعت 6 میشه رو راست ترین شکل ممکنه
مثل یه سخنرانی میمونه
رو راست
حرفی که توی این نما گفته بشه باور پذیر تره

نمای نیمرخ ساعت 3 یا 9
این نما القا دو رو بودن را میکند
مرموزیت مهمترین ویژگی این نوع است

نمای پشت یا ساعت 12
این نما نمای افراد بزرگ است مثل ریئسا که پشت به کاراکتر صحبت میکنن و
بهترین مدل نشان دادن موضوعی است که باید پنهان شود
برای کارکتر هایی که ناحیه پنهانشان زیاد است بهترین نوع است.

ارتفاع دوربین هم عکسش است
اما توضیحش برای پست بعدی
 

پیوست ها

  • 2222.jpg
    2222.jpg
    93.9 کیلوبایت · بازدیدها: 147
  • 1111111111111111.jpg
    1111111111111111.jpg
    30.5 کیلوبایت · بازدیدها: 141

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام دوستان
در رابطه با زاویه دید میخواهم یکم بیشتر صحبت کنم

یه کاراکتر در اخلاقش 4 حالت و جود داره

1 - آشکار ------> من میدانم دیگران میدانند / نماها بیشتر از ساعت 4 تا 8 است
2-کور ------------> من میدانم دیگران نمیدانند / نماها 6 تا 9
3- پنهان------------> من میدانم دیگران نمیدانند / نماها 12
4-گمشده ---------> من نمیدانم دیگران نمیدانند / بستگی به رفتار کاراکتر دارد

تفکر اخلاق میاورد و اخلاق رفتار و رفتار عمل
عمل بزرگترین ویژگی کاراکتر هاست
 

SevenART

Member
سلام

يه چيزي بگم ؟!

شما خيلي پراكنده صحبت كردي ...

من كه سر در ميارم از دكوپاژ الان هيچي نفهميدم .. يعني جوري مي نويسي كه خسته كنندس ...
 

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
سلام

شما کلا یک تعریف کلی از دکوپاژ کنید که چیه؟

من البته تحصیلات آکادمیک ندارم ولی ببینید درست میگم

هر پلان از فیلم رو که بخواهیم به پلان دیگه ربط بدیم میشه دکوپاژ . مثل دو تا کاغذ که با سنجاق به هم وصل بشن.
منظور از وصل کردن تدوین نیست که خوب تو تدوین یک تصویر به تصویر دیگه کات میشه. منظور اون حس و مفهوم جاری بین دو پلان هست. یعنی ما پلان الف رو چجوری بگیریم ( و ایضا پلان ب رو) تا وقتی این دو به هم وصل میشن مفهمومی که تو ذهن من کارگردان است به ببینده منتقل بشه. ( یا حتی یکسری از مفاهیم منتقل نشه ) درسته؟
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
خوب این تعریفی که داری یه قسمت خیلی کوچکی از دکوپاژه که بیشتر توی برگه ی منشی صحنه میزارن
که من دارم اون برگرو و اگه استقبال بشه آپش میکنم

اما دکوپاژ در واقع تعریف کارگردان از هر پلان است
در همه ی موارد حتی نور و شرایط جوی
و ابتدای دکوپاژ از شخصیت پردازی و بازیگردانی شروع میشه
چونکه یه کارگردان همیشه با توچه به شخصیت محیط و موضوع و .... هست که دکوپاژ میکنه

این چند خط میشه دکوپاژ در حالت کلی:rose:
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
خوب دوستان برای اینکه این بجث تبدیل به یک سوپر اسپم نشه
من خودم ادامه میدمش

دکوپاژ از صفر
دکوپاژ چیست؟
دکوپاژ موجودی است بسیار مهم
هوشمند و دارای دو سر و دو گوش
دکوپاژ مهمترین وظیفه کارگردان است
کارگردان با توجه به مسایل زیادی دکوپاژ را انجام میدهد
داستان / ژانر / سبک / شخصیت / تم
و هزاران چیز دیگر
کارگردان های بزرگ برای دکوپاژ دست خط دارن
مثلا اگه دقت داشته باشیم
دکوپاژ پیتر حکسون با مهدی مقدم فرق داره و میتونیم تشحیص بدیمشون
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
من یه هفته نبودم شرمنده

خوب برای اینکه این بحث اسپم نشه ادامه میدمش
دکوپاژ فرق بین کارگردانا ور روی کره زمین مشخص میکنه
در واقع دکوپاژ مرحله قبل از اسکریپته که یه کتاب کامله و توی ایران کاربرد نداره
اما هنوزم پیدا میشن کارگردانایی که دکوپاژ و اسکریپت مینویسن

خوب
یه موضوع از دکوپاژ رو میخواهم باز کنم که 100% توی حوزه ی کار مشترک بین کارگردان و فیلنبرداره
خط فرضی

این خط فرضی توی گفتگوهای دو نفره کاربرد داره و سر تا تهشم اینه که توی گفتگوی دو نفره دوربین باید یه سمت این خط باشه مثل تصویر پایین

اگه نباشه بیننده تو یموقعیت این کاراکترا کع با هم مثلا حرف میزنن دچار سردرگمی میشه

توی عکس پایین ببینید چطوریه داستان
 

پیوست ها

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    42.4 کیلوبایت · بازدیدها: 118

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
من همینطوری ادامه میدم این مبحثو تنهایی
شاید یه نفر به دردش بخوره

خوب اما خط فرضی به همین جاها ختم نمیشه
شما باید از این خط توی صفحه دو بعدی هم استفاده کنید

نمیشه توی یه پلان کاراکتر سمت راست باشه در حالی که داره راه میره و توی پلان بعدی همین کاراکتر تو همون لوکیسن با فیزیک کوچیکتر
سمت چپ
چشم بیننده به این نوع دکوپاژ عادت نداره و غلط فرض میکنه

البته الان توی فیلمهی مروموز این کارو میکنن تا اینکه بیننده رو به هر صورت گیج کنن
همین
ادامه در پست بعدی!!!!!!:green:
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
سلام مجدد
بابا کسی نیست از من حمایت کنه
فقط یه پست برای اینکه ببینم کاری که انجام میدم حداقل بازدید کننده داره

خوب ادامه ی کار
همین دیروز داشت بتمن دارک نایت رو تلویزیون نشون میداد
البته فیلم برای 3 سال پیشه
اما
یه موضوعی در رابطه با خط فرضی نظر منو به خودش جلب کرد
اونم حرکت دوربینه

توی خط فرضی حرکت دوربین میتونه کمک کنه
البته و صد البته که تنها راهه شکوندن خط فرضی اینه که دوربین رو حرکت بدید
یعنی از سمت راست کارکتر برید سمت چپ با حرکت دوربین
یا اینکه نشون بدید کاراکتر داره از سمت راست وارد میشه و بفیه ی نما رو توی یدونه اکستریم لانگ شات نشون بدید که داره کاراکتر ادامه ی حرکتشو انجام میده

یکی از دلایلی که فیلم درباره ی الی جایزه ی بزرگ بین المللی رو تصاحب کرد این بود که فوق العاه حرفه ای خطوط فرضی بین کاراکتر ها رو میشکوند و به داستانش کمک میکرد

توی سکانسی که همه درو سفره نشستن و دارن غذا میخورن رو نگاه کنید
ببینید چطوری میشکونه اصغر فرهادی خط فرضی رو که اصلا ببیننده ی عادی متوجه ی کمبود در فیلم نشه و همه هم میتون جای نفر بعدی رو کنار سفره بفهمن

در کل کاراکتر و خط فرضی موضوع مهمیه
ادامه در پست های بعدی

مخلصیم
 

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
من از نوشته های شما استفاده می کنم. خیلی آکادمیک و حرفه ای ایست من مطلب علمی نمی تونم اضافه کنم.
اما...
به نظر من هر چند کارگردان درباره ی دکور و گریم و میزانسن و نور و غیره می تونه نظر بده اما اون چیزی که کارگردانی من رو با شما با یک فیلمنامه ثابت عوض می کنه دکوپاژ است. که غیر از دانستن تئوری و استانداردهایی که طی تجربه 100 ساله سینما بدست اومده سلیقه و طرز فکر ما توش دخیله.

به نظر من همه چیز رو دکوپاژ اثر داره و دکوپاژ روی همه چیز.

مثال:
آدمی رو که روی تخت نشسته و غمگین و میخواد گریه کنه

کارگردانی من میگه ملافه رو بکش رو سرت و شروع کن حق حق گریه کردن ( نما مدیوم ) و یکی هم از لای در نگات می کنه و از گریه تو اشک تو چشماش جمع میشه

کارگردانی یکی دیگه: میگه دستات رو بذار رو صورت و چشمات و گریه کن اون یکی هم میاد کنار تحت میشینه و باهات گریه می کنه

حالا رابطه این پلان با پلان های قبلی و بعدی و نوع گریم و ... میشه دکوپاژ .... چی گفتم خودم هم نفهمیدم !!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا